het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 12 mar 2007 18:41

het koningshuis is een goed exportproduct.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 mar 2007 18:47

Eens, zij zijn makkelijk ergens naar binnen te schuiven. 8)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 12 mar 2007 18:50

Ik denk dat refo's juist ontevreden moeten zijn met 'het laatste overblijfsel van een protestantse Natie'. Dit omdat het huidige koningshuis niet de overtuiging en leefwijze deelt met de huidige reformatorische wereld.

En kun je mij misschien opfrissen over wat Calvijn eens heeft gezegd?

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 12 mar 2007 20:41

De monarchie levert ook nog eens een extra vrije dag op, die lekker doorbetaald wordt. 30 april!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 mar 2007 15:30

huibert-jan schreef:En kun je mij misschien opfrissen over wat Calvijn eens heeft gezegd?
Als ik me niet vergis leerde Calvijn dat we de -door God ingestelde- overheid moeten gehoorzamen, i.b. ook een 'slechte' overheid en niet direct naar de wapens mogen grijpen (al waren er wel grenzen aan die gehoorzaamheid). Maar dat heeft dus slechts indirect te maken met (het al dan niet voorstander zijn van) een monarchie.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 13 mar 2007 16:04

Daar komt het zo ongeveer wel op neer, LeChat. Maar vergeet niet dat prinsen uit het Huis van Oranje-Nassau ooit door het volk zijn aangesteld als stadhouders, van waaruit de huidige monarchie zich heeft ontwikkeld. Hoewel wij hier over eeuwen terug spreken, zijn zij wel legitiem door de verschillende Gewestelijke Staten, bestaande uit de op dat moment bestaande drie burgerstanden, gekozen.

Trouwens wel erg hypocriet van sommigen om als reden tegen het Koningshuis aan te voeren, dat de Van Oranjes meer vrijzinnig- dan bevindelijk-hervormd georienteerd zijn. Als Koningin Beatrix een NHK-Bonder zou zijn geweest, zou de reformatorische zuil haar dan wel sympathiek bejegenen? Ik ben zelf ook geen pleitbezorger van de monarchie, maar er bestaat een meer dan waarschijnlijke kans dat een gekozen staatshoofd geen protestant, of uberhaupt christelijk zal zijn. En dan zij we als protestants Nederland, tegenwoordig een minderheid, nog niet zo slecht af op dit moment...
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 13 mar 2007 17:22

Het koningshuis is nog niet het slapste aftreksel van de gereformeerde Natie die we hebben gehad. Daarom denk ik dat het 'bevindelijk protestantisme' niet heel blij hoeft te zijn met hun idolen (zoals eerder vermeld op dit forum)

Een extra dimensie: staat het koningshuis niet een beetje haaks op de Grondwet? (art. 3: Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2007 17:30

Zolang de meerderheid van Nederland voor de monarchie is, houden we die toch gewoon mooi in stand? Ik vind het wel best zo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 mar 2007 17:50

Inderdaad, bovendien heeft het koningshuis meer aanzien én ingangen in het buitenland dan een president ooit zou hebben. Ach, en ons koningshuis is democratisch aardig ingekapseld, die halen geen rare streken meer uit zoals een echte potentaat. Waarom iets veranderen als het goed werkt? Ik heb dat nooit begrepen...
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 14 mar 2007 06:18

Ook als dit 95 mln. per jaar kost? Ik denk dat dit geld best wel beter besteedt kan worden.

Zorg en onderwijs bijv.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 mar 2007 08:59

Als die mensen ook belasting gaan betalen dan mogen ze wel blijven.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2007 12:39

Ach, koninginnedag is een leuk feestje dat ik niet graag zou willen missen, maar voor de rest kan dat hele koningshuis me gestolen worden. Ik moet ook nog zien in hoeverre het een meerwaarde is wat betreft nationale saambinding of meer respect van en mogelijkheden bij andere overheden.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 14 mar 2007 13:38

Aragorn schreef:Ach, koninginnedag is een leuk feestje dat ik niet graag zou willen missen, maar voor de rest kan dat hele koningshuis me gestolen worden. Ik moet ook nog zien in hoeverre het een meerwaarde is wat betreft nationale saambinding of meer respect van en mogelijkheden bij andere overheden.

Nationale saambinding misschien wel. Prins Claus overlijdt, the nation wheeps. Hetzelfde als bij onze queen mum. Prins Bernhard kreeg dan wat feministen tegen hem die het lef hadden nog de meest verschrikkelijke uitlatingen op tv te doen terwijl zijn levensloze lichaam lag opgebaard.

Respect bij andere overheden? Nee inderdaad. Trix gaf een paar jaar geleden een toespraak in de vergaderzaal van de Europese unie, De Belgen,Duitsers en Fransen gingen ff koffie halen en de rest zat er bij zovan..' who is that woman with that silly hat?'

Amalia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amalia » 23 mar 2007 16:02

Ik moet ook nog zien in hoeverre het een meerwaarde is wat betreft nationale saambinding of meer respect van en mogelijkheden bij andere overheden.

Volgens mij waren er heel wat mensen op de been met bijvoorbeeld het huwelijk van W-A en Maxima en de begrafenissen. Je zag oud en jong, christelijk en onchristelijk door elkaar. Heel wat mensen die nooit in aanraking komen met de bijbel horen de preken die dan gehouden worden, ongeacht hoe je denkt over de inhoud!

En in vroeger jaren HAD ons oranjehuis inderdaad een meerwaarde voor ons volk. Denk aan Willem van Oranje. Een zegen voor een volk om een biddende monarch te hebben! Lees maar in de bijbel hoeveel goeds God een land in Godvrezende koningen gegeven heeft.
Tegelijk zei Willem-Alexander 'n keer in een interview (rond zijn 18e verjaardag) over zijn aanstaand koningschap dat hij hoopt op en werkt voor een meer inhoudelijk ambt, dus niet alleen formaliteitjes als linten doorknippen. Ze worden hier soms wel in beperkt vind ik zelf. Beatrix heeft trouwens ook een redelijk dikke vinger in de pap, elke week overlegt zij met de premier en dat schijnt echt geen leuter-praatje te zijn. Ze heeft wel degelijk invloed.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 23 mar 2007 16:06

Amalia schreef: Beatrix heeft trouwens ook een redelijk dikke vinger in de pap, elke week overlegt zij met de premier en dat schijnt echt geen leuter-praatje te zijn. Ze heeft wel degelijk invloed.

Ik zie het helemaal voor me. ' Zo Jan-Peter, kom eens bij tante Bea op schoot, wat heb je deze week allemaal meegemaakt' :mrgreen: Fantastisch

Terug naar “Archief”