IchtusDeogloria schreef:Riska schreef:
Mijn kinderen durfden vroeger niet door een bepaalde poort (toegang tot de achterkant van ons huis, vanwege hangjongeren.
Puur nederlandse hangjongeren dus...
Dat is twee...
En kregen je kinderen dan ook een rochel tegen zich aangespogen, of werden ze extreem geïntimideerd?Dat is een....
Nee, veel erger - mijn dochter is tot twee keer toe met een gebroken pols thuis gekomen... om maar niet te herhalen waarvoor ze uitgemaakt werd.
IchtusDeogloria schreef:Weet hij zeker dat dit op grond van zijn naam was? Gebeurt dit altijd? Zijn er misschien ook zat bedrijven te noemen die wel Turken of Marrokanen in dienst hebben?Dat is twee....
Het is een 'zij' en ja, dat is heel duidelijk geworden uit de hulp die ze uiteindelijk van een wethouder kreeg. In Nijmegen - er is al naar verwezen - is zelfs geopperd om naamloos te laten solliciteren.
IchtusDeogloria schreef:Nee....! Een goede kennis van mij is niet-Christen. Zij is geabbonneerd op de NRC-Next.
In dit dagblad stond twee keer een artikel over het Citotoetsverhaal. De ene keer jou versie. De andere keer werd het toegelicht door leerkrachten waarom het advies lager uitviel. Hun ervaring was dat, ondanks goede Citotoets resultaten, het niet verstandig was om bijvoorbeeld Marrokanen dan dito schooltraject te laten volgen. Geen discriminatie dus....Dat is drie....
Ik lees Trouw en daar stond dat ook in. Het is, volgens de (zwarte) basisschool waar ik als vrijwilligster werk, wel degelijk discriminatie. Deze school verwijst altijd naar HAVO/VWO als de Citotoets dat uitwijst. De Scholengemeenschap hier heeft de school hoog staan, want ook Turkse en Marokkaanse kinderen pakken veelal de uitdaging met beide handen aan en ontplooien zich uitstekend, terwijl als ze naar het VMBO verwezen worden met die hoge toetsscore, ze nog al eens ontmoedigd raken en vaak ontsporen.
IchtusDeogloria schreef:Op dit moment staan, in Nederland, marrokanen als probleemjongeren, met stip bovenaan de lijst, genoteerd. Ze zijn een pain in the neck.
Ja, in de grote steden. Maar ik blijf erbij dat we de hand in eigen boezem moeten steken, want we hebben ze schandalig in de kou laten staan en daar waar actie wordt ondernomen, komen veel jongeren toch uiteindelijk redelijk goed terecht.
Ichtus Deogloria schreef:Ja.. New age zeker. Boeddhisme zeker.
Alleen het geloof in de gekruisigde en opgestane Here Jezus Christus, red van zonden en maakt zalig! (.....) Dat de kerken leeglopen heeft te maken met de verwoestende stroom van bijbelkritiek. Met de overstelpende welvaart. Met ik wil zelf bepalen wat ik doe. Met de televisie. Met het daarmee gepaard gaande egoïsme, individualisme. Enzvts....
Ik koppel deze twee maar even bij elkaar. Ik heb het beslist niet over Boeddhisme en New Age. Ik heb het over mensen die zoekend zijn, naar het geloof in Christus. Wij maakten dat vorige week in onze kerk mee, bij een project van Youth for Christ, kwamen mensen die niets met een kerk te maken hadden, op zoek naar bezinning - en voorwaar, Youth for Christ getuigt niet van Boeddha of weet ik veel van wat, maar van Jezus Christus, de Opgestane Heer.
Over de leegloop der kerken ben je erg generaliserend. Ten eerste is er geen sprake van verwoestende bijbelkritiek - de kritische benadering heeft enkel en alleen te maken met hoe de bijbel is ontstaan, dat er verschillende bronnen zijn, waaruit geput is. Zoals de twee scheppingsverhalen in Genesis, die twee bronnen hebben - waardoor het ene ook iets anders is dan het andere.
Zonder het Woord van God los te laten zou het de kerken sieren, als ze wat opener zouden staan voor wat er nu in de samenleving speelt. Laat ik het daarbij maar laten.
IchtusDeogloria schreef:Riska schreef:
Kreten uitslaan, zoals jij voortdurend doet zal alleen tot gevolg hebben dat mensen die niet geloven denken: daar heb je die halve gare gelovigen weer...
Dat moeten ze dan zelf maar weten.
Riska schreef:
Veel en veel effectiever is om in je naaste omgeving uit te stralen dat de kracht die je draagt in het leven je geloof is in de Opgestane Heer. Niet met woorden - "ik ga sinaasappeltje eten, bidden en..." maar gewoon door daden, door heel je leven... en dat op een zeer bescheiden manier...
He kijk nu. We zijn het eens. Ha há.... Mooi toch!!
Woord en daad!!
Nou, niet dus. Als wij alleen maar lopen schreeuwen, zoals ik het ervaar wat jij hier doet, is dat een buitengewoon negatieve 'reclame' voor het christendom. Als je die woorden weglaat - wat ik bedoelde - dan zouden we het eens zijn. Iemand op dit forum heeft als onderschrift (naar ik meen van Franciscus van Assisi, maar pin me er niet op vast): "Verkondig het evangelie,
desnoods met woorden".
Dat is precies wat ik bedoel.