bekeert u

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: bekeert u

Berichtdoor caprice » 30 okt 2003 05:35

Gershwin schreef:
caprice schreef:Een mens kan zichzelf niet bekeren. Hij wil het wel heel graag, maar zelfs zijn beste goede werken zijn nog met zonden bevlekt. Hij moet eerst leren dat hij zichzelf niet kan bekeren, maar dat hij een Borg nodig heeft die de straf op zijn zonden wil dragen.

Bekering = afsterving oude, opstanding nieuwe mens. Bekering komt grotendeels na het geloof. Een mens kan wel zelf besluiten God te geloven of niet.

Een mens kan besluiten in God te geloven, maar alleen als hij dat geloof ook van God gekregen heeft. Aan geloof gaat maar 1 ding vooraf: wedergeboorte.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 okt 2003 08:22

Ik vraag me af wat jullie nu verstaan onder zondebesef.
Is dat : beseffen dat je zonde hebt?
Of: beseffen welke zonde je doet?
Ik hoor namelijk nogal eens vermelden: Nee ik kan geen kind van God zijn, want ik doe nog teveel zonde.
Als ik dan vraag vertel dan eens welke zonde? Dan kunnen ze daar geen antwoordt op geven.
Als of je pas kind van God mag worden als je zonder zonde bent, of tenminste iets bereikt hebt wat daar bij in de buurt komt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 okt 2003 10:18

caprice schreef:Een mens kan besluiten in God te geloven, maar alleen als hij dat geloof ook van God gekregen heeft. Aan geloof gaat maar 1 ding vooraf: wedergeboorte.

Hoe verklaar je dan dit: Ik ben Atheistisch opgevoed, had pas over God gehoord, toen ik zo'n jaar of 10 was, maar toen ik heel erg klein was, had ik al Godservaringen, echt regelrecht contact met de Heilige Geest. Bij mij heeft God zelf Zijn hand naar me uitgestoken, en ik heb die gepakt. Wel is het zo, dat ik pas op mijn 17de de bijbel ben gaan lezen, en ongeveer 10jr geleden " wedergeboren" ben. Ik was dus al bekeerd toen ik gedoopt was (ik vertel dit graag, omdat ik het zo'n mooie ervaring vind)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 10:46

Een mens kan besluiten in God te geloven, maar alleen als hij dat geloof ook van God gekregen heeft. Aan geloof gaat maar 1 ding vooraf: wedergeboorte.
nu ben je vooral aan het redeneren. Maar geloven moet je vooral doen. Met redeneren zul je er nooit komen.

De mensen die tot Jezus kwamen, die kwamen gewoon. Ze hadden een behoefte, en die was vaak nog geeneens direct geestelijk, maar ze kwamen (of ze werden door anderen gebracht), werden genezen en kregen meteen ook vergeving van zonden en een aanbod van eeuwig leven mee.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 10:49

Hoe verklaar je dan dit: Ik ben Atheistisch opgevoed, had pas over God gehoord, toen ik zo'n jaar of 10 was, maar toen ik heel erg klein was, had ik al Godservaringen, echt regelrecht contact met de Heilige Geest. Bij mij heeft God zelf Zijn hand naar me uitgestoken, en ik heb die gepakt. Wel is het zo, dat ik pas op mijn 17de de bijbel ben gaan lezen, en ongeveer 10jr geleden " wedergeboren" ben. Ik was dus al bekeerd toen ik gedoopt was (ik vertel dit graag, omdat ik het zo'n mooie ervaring vind)
ik vindt het ook mooi, maria!

Loli
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Loli » 30 okt 2003 13:14

Het gaat toch helemaal niet om zondebesef? Het gaat er om dat je met alles van jezelf bij Jezus terecht komt. Zondebesef is pas echt zondebesef als je beseft dat je zo zondig bent dat je het bij jezelf niet meer uithoudt, maar wel tot Christus moet vluchten! Ik denk dat wij het vaak wel erg moeilijk maken... :?
In Christ is all you need!

Loli
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Loli » 30 okt 2003 13:17

\Het gaat toch helemaal niet om zondebesef? Het gaat er om dat je met alles van jezelf bij Jezus terecht komt. Zondebesef is pas echt zondebesef als je beseft dat je zo zondig bent dat je het bij jezelf niet meer uithoudt, maar wel tot Christus moet vluchten! Ik denk dat wij het vaak wel erg moeilijk maken...
( sorry, ik weet nog niet helemaal hoe't werkt...)
In Christ is all you need!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 16:18

je hebt gelijk, loli. Al ben je alleen maar nieuwsgierig, dan mag je ook naar Jezus gaan. Zacheus klom uit nieuwsgierigheid in de boom, en hij eindigde als een discipel.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 okt 2003 17:24

surfer schreef:
nu ben je vooral aan het redeneren. Maar geloven moet je vooral doen. Met redeneren zul je er nooit komen.

De mensen die tot Jezus kwamen, die kwamen gewoon. Ze hadden een behoefte, en die was vaak nog geeneens direct geestelijk, maar ze kwamen (of ze werden door anderen gebracht), werden genezen en kregen meteen ook vergeving van zonden en een aanbod van eeuwig leven mee.

Maar God heeft hen wel getrokken.
(Ik kan alleen die tekst niet vinden, zoiets als: 'met koorden van liefde heb Ik u getrokken', of zoiets :( )

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 30 okt 2003 18:19

caprice schreef:
surfer schreef:

(Ik kan alleen die tekst niet vinden, zoiets als: 'met koorden van liefde heb Ik u getrokken', of zoiets :( )

Bedoel je 1 van deze?

Jer 31:3 De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

of deze

Kol 1:13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 okt 2003 13:19

caprice schreef:Een mens kan besluiten in God te geloven, maar alleen als hij dat geloof ook van God gekregen heeft. Aan geloof gaat maar 1 ding vooraf: wedergeboorte.

God roept, de mens antwoordt. Je kunt de roeping wedergeboorte noemen, maar dan doe je geen recht aan het die zich verharden. Volgens mij is de zgn. daad van het geloof hetzelfde als de wedergeboorte.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 nov 2003 03:30

caprice schreef:
surfer schreef:

In mijn Bijbel staat dat je moet geloven, dat je je moet bekeren (beide WERKwoorden) en er is niets aan toegevoegd. Nu kun je natuurlijk teksten gaan combineren, maar dat is mi niet de bedoeling.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 04 nov 2003 11:18

Bekering is iets heel persoonlijks. God bekeerd niemand op dezelfde manier. Iedereen heeft n.l. zijn eigen 'gebruiksaanwijzing'. Bij de een zal er een diep zondebesef aan vooraf gaan voordat hij bij God terecht komt. Een ander ziet eerst Gods oneindige goedheid en wil daarom nooit meer zonder God leven. De een kan ook makkelijker buigen als de ander. Het ligt er aan wat je in je leven hebt meegemaakt en hoe je karakter is.
In de H.C. wordt uitgebreid de bekering beschreven. De bekering bestaat uit drie onderdelen: Ellende, verlossing, dankbaarheid. Niet bij iedereen gebeurt de bekering in deze volgorde. Er zijn mensen die God eerst dankbaar zijn wat Hij voor hun heeft gedaan en dan pas in zien wie ze eigenlijk voor Hem zijn.
Maar bekering gaat niet buiten schuldbesef om. Doordat God zorgt dat we onze zonden onder ogen komen, zien we dat we vanuit onszelf niets goeds kunnen doen. We worden zondaar voor God. En als we dan mogen zien dat God in Zijn oneindige goedheid Zijn zoon heeft gezonden, om te boeten voor onze zonden die wij dagelijks doen, dan kunnen we God alleen nog maar dankbaar zijn dat Hij ons verlost heeft door Zijn bloed! Deze drie delen van bekering, blijven elkaar afwisselen. Het blijft niet bij dankbaarheid, maar je voelt elke dag weer opnieuw je ellende, je verlorenheid. En als God je dan weer laat zien, dat hij onvoorwaardelijk van je houdt, dan zal je Hem weer ontzettend dankbaar zijn.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 11:27

toch merkwaardig dat de oproep tot schuldbesef in de vier Evangelien vrijwel niet ter sprake komt...Neem de geschiedenis van de rijke jongeling. Die stelt een directe vraag:

16 ¶ En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

De evangelien staan vol met voorbeelden van mensen die vergeving krijgen zonder dat ze er zelfs om vragen....

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 12:28

surfer schreef:toch merkwaardig dat de oproep tot schuldbesef in de vier Evangelien vrijwel niet ter sprake komt...Neem de geschiedenis van de rijke jongeling. Die stelt een directe vraag:

16 ¶ En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.

De evangelien staan vol met voorbeelden van mensen die vergeving krijgen zonder dat ze er zelfs om vragen....
hmm, wat wil je met de geschiedenis van de rijke jongeling precies duidelijk maken surfer? Wordt de rijke jongeling niet een weg gewezen, die geen mens kan bewandelen als de weg naar de hemel? De weg van het doe dit en leef?

Terug naar “Archief”