Misschien begrijp je me verkeerd.
Blijkbaar.
KAW:
Ik heb contact met een aantal vwo'ers die niet de gereformeerde leer in twijfel trekken, maar schriftkritiek hebben. Geen schepping, geen gestorven Zoon van God enz.
Tja, ik zou dan zeggen dat het goed kan zijn dat ze zoekende zijn. Ze willen op zich wel geloven, maar lopen tegen een aantal intellectuele struikelblokken op. Hier proberen ze op hun manier een antwoord op te vinden. Dat wil niet per definitie zeggen dat ze bij het goede antwoord uitkomen, maar neemt niet weg dat ze zoekend zijn.
KAW:
En die 4e groep zie ik erg in de 1e groep terug. De buitenkant is op zondag keurig gelijk aan de regels van de ger. gem., maar de binnenkant gaat door de weeks fullspeed met de wereld mee.
Ten eerste komt dat niet echt overeen met je beschrijving van de 1e groep (Er is een grote groep die de lijdelijkheid aangrijpt om eens flink uit z'n dak te gaan). Ten tweede vraag ik me af hoe het met hun hart zit (en hoe jij kunt weten hoe het met hun hart gesteld is). Er zijn er wellicht die niet echt geloven maar dat hun hart fullspeed met de wereld meegaat is nog maar de vraag. In bepaalde opzichten zal dat zo zijn maar deze mensen zijn op zich vaak ook uiterst serieus bezig. Als hun hart met de wereld meegaat is dat op een veel stiekemer manier dan jouw 'fullspeed'. Niet dat dat midner erg is uiteraard.
Al met al vind ik je indeling nogal zwart-wit.
Klaas (een VWO-er die niet in een 7-daagse schepping gelooft)