Lifestyle:'Refojeugd is niet meer te houden'?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 okt 2003 10:12

KAW:
Misschien begrijp je me verkeerd.

Blijkbaar.

KAW:
Ik heb contact met een aantal vwo'ers die niet de gereformeerde leer in twijfel trekken, maar schriftkritiek hebben. Geen schepping, geen gestorven Zoon van God enz.

Tja, ik zou dan zeggen dat het goed kan zijn dat ze zoekende zijn. Ze willen op zich wel geloven, maar lopen tegen een aantal intellectuele struikelblokken op. Hier proberen ze op hun manier een antwoord op te vinden. Dat wil niet per definitie zeggen dat ze bij het goede antwoord uitkomen, maar neemt niet weg dat ze zoekend zijn.

KAW:
En die 4e groep zie ik erg in de 1e groep terug. De buitenkant is op zondag keurig gelijk aan de regels van de ger. gem., maar de binnenkant gaat door de weeks fullspeed met de wereld mee.

Ten eerste komt dat niet echt overeen met je beschrijving van de 1e groep (Er is een grote groep die de lijdelijkheid aangrijpt om eens flink uit z'n dak te gaan). Ten tweede vraag ik me af hoe het met hun hart zit (en hoe jij kunt weten hoe het met hun hart gesteld is). Er zijn er wellicht die niet echt geloven maar dat hun hart fullspeed met de wereld meegaat is nog maar de vraag. In bepaalde opzichten zal dat zo zijn maar deze mensen zijn op zich vaak ook uiterst serieus bezig. Als hun hart met de wereld meegaat is dat op een veel stiekemer manier dan jouw 'fullspeed'. Niet dat dat midner erg is uiteraard.

Al met al vind ik je indeling nogal zwart-wit.

Klaas (een VWO-er die niet in een 7-daagse schepping gelooft)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 10:19

Klaas schreef:Al met al vind ik je indeling nogal zwart-wit.

Klaas (een VWO-er die niet in een 7-daagse schepping gelooft)

Klopt en het zal ook nooit een standaard indeling worden die later aan alle kerkelijke sociologen geleerd zal worden. Ik heb geen zin om een door mijzelf bedachte indeling tot uit den treure te gaan verdedigen.

Ik wilde gewoon duidelijk maken dat er meerde stromingen zijn en dat artikel zet 1 stroming neer alsof dit geldt voor de hele kerk.

Ik geloof trouwens in een 6-daagse schepping! :mrgreen: :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 okt 2003 10:30

De rustdag is een wezenlijk onderdeel van de schepping. Het scheppingsverhaal stopt niet na de 6e dag ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 10:31

Klaas schreef:De rustdag is een wezenlijk onderdeel van de schepping. Het scheppingsverhaal stopt niet na de 6e dag ;-)

Klaas

Oké, oké... God schiep de rustdag.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 okt 2003 14:59

Over dat domhouden. Het is altijd heel interessant hoe mensen stug kunnen beweren dat anderen, met een andere opvoeding en levenstijl zijn domgehouden. Aangezien dit niet in het plaatje past dat ze zelf hebben.
Volgens mij, is 'domhouden' helemaal niet aan religie of cultuur gebonden maar puur aan persoonlijk karakter en hoe jij omgaat met de informatie die je toegespeeld krijgt.
Mensen die een religie aanhangen worden gewoon extra in de gate gehouden. Maar je kan net zo goed domgehouden worden doot een bepaalde muziekcultuur, of massagedrag, of mediainvloed of wat dan ook.

Ik ken mensen die zogenaamd 'vrij' zijn opgevoed maar die er (in mijn ogen) zulke naieve denkbeelden hebben.

Iets anders vind ik 'banghouden' dat je angst wordt ingepraat dat de kans op bekering verkeken is als je ook maar 1 stap richting een andere kerkelijkegemeente doet. Dat is een droevige zaak.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Apollos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Apollos » 22 okt 2003 15:44

Heb het verslag van de RD bijeenkomst gelezen.

Ik heb een heel andere vraag eraan overgehouden dan die tot nu toe gesteld is.

Wanneer zal het tot de leiding van de refo-zuil doordringen dat de volwassenen de volgende vraag moet worden gesteld:
,,Houdt u nog wel van de jongeren die u kent of wilt u ze alleen maar vasthouden in de bekende patronen omdat u bang bent?" ,,Houdt u van ze, bidt u voor de jongeren bij u in de kerk?" ,,Hebt u ze lief zoals Christus van hen houdt, die ons geboden heeft elkaar lief te hebben?"

Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als deze vraag eens door de hele reformatorische zuil zou gaan. Ik hoop zo dat deze vraag mensen to echte bezinning zou kunnen brengen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 15:48

Wat mij opvalt is dat (g)refo's graag discuseren en zich zorgen maken over uiterlijke dingen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 okt 2003 07:49

Kaw schreef:Wat mij opvalt is dat (g)refo's graag discuseren en zich zorgen maken over uiterlijke dingen.

Kaw aan de ene kant heb je daar gelijk in en ik kan je vertellen hoe dat komt, in de ger.gem. in ned. wordt heel weinig over het geloof gepraat, zowel thuis als op jv of waar dan ook!! Uiterlijkheden komen wel aan de orde, zo van als je bekeerd ben draag je geen oorbellen, ga je niet op vakantie want daar heb je geen behoefte aan. Eindelijk heb ik nu ook al deze dingen van me afgeschud en weet ik dat dit allemaal onzin is, een mens heeft ook wel eens behoefte aan rust (vakantie) enz enz....

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 okt 2003 07:52

Ikke21 schreef:
Kaw schreef:Wat mij opvalt is dat (g)refo's graag discuseren en zich zorgen maken over uiterlijke dingen.

Kaw aan de ene kant heb je daar gelijk in en ik kan je vertellen hoe dat komt, in de ger.gem. in ned. wordt heel weinig over het geloof gepraat, zowel thuis als op jv of waar dan ook!! Uiterlijkheden komen wel aan de orde, zo van als je bekeerd ben draag je geen oorbellen, ga je niet op vakantie want daar heb je geen behoefte aan. Eindelijk heb ik nu ook al deze dingen van me afgeschud en weet ik dat dit allemaal onzin is, een mens heeft ook wel eens behoefte aan rust (vakantie) enz enz....

Ik bedoelde eigenlijk dit: Je kunt uren met iemand discuseren over hoe erg het wel niet is dat er nu soms liederen worden gezongen, in plaats van Psalmen, maar zodra je gaat informeren hoe het met die persoon gaat omtrent zijn geloof, dan gaat ie steigeren, want dat komt veel te dicht bij. Heb je dan wat te verbergen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 okt 2003 07:57

Ik snapte wel wat je bedoel kaw, maar dat heeft te maken met wat ik schreef, bij ons is altijd verteld, praten over God en je geloof doe je niet zomaar!! Nu weet ik wel beter, het juist fijn om er met iemand over te praten, maar toch zal ik nog niet mijn hele geloofsleven hier op refoweb bloot gaan leggen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 okt 2003 08:08

Ikke21 schreef:Ik snapte wel wat je bedoel kaw, maar dat heeft te maken met wat ik schreef, bij ons is altijd verteld, praten over God en je geloof doe je niet zomaar!! Nu weet ik wel beter, het juist fijn om er met iemand over te praten, maar toch zal ik nog niet mijn hele geloofsleven hier op refoweb bloot gaan leggen.

Ik ga hier ook echt niet alles vertellen. Ook niet in de echte wereld, maar alleen de vraag, (of iemand ook al eens vergeving heeft mogen ervaren, of als iemand wel eens een verhoort gebed heeft gehad,) is genoeg om mensen in paniek te brengen.

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 23 okt 2003 19:39

[/quote]Het gaat volgens jou om 'geloven in god', het doet er dus niet toe of iemand zichzelf reformatorisch of protestant of katholiek noemt. In N-Ierland wonen mensen, die zich waarschijnlijk niet helemaal in jouw opvatting kunnen vinden. Die geloven in dezelfde god, maar staan elkaar letterlijk naar het leven.

Beste heiden,

In ierland gaat het hele conflict niet over geloof dat is totaal onjuist. Het gaat er om dat de protestanten Engels gezind zijn en de Katholieken juist onafhankelijk willen worden of bij Noord Ierland willen horen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 okt 2003 09:41

heiden schreef:Het gaat volgens jou om 'geloven in god', het doet er dus niet toe of iemand zichzelf reformatorisch of protestant of katholiek noemt. In N-Ierland wonen mensen, die zich waarschijnlijk niet helemaal in jouw opvatting kunnen vinden. Die geloven in dezelfde god, maar staan elkaar letterlijk naar het leven. <KNIP>

Slecht voorbeeld.
Geloven in God zegt werkelijk geen klap. Bijna de hele wereldbevolking doet dat. 'De duivelen geloven ook in God, maar zij sidderen', heb ik ooit ergens gelezen. En wat Noord-Ierland betreft: de mensen zijn daar overwegend protestant of katholiek, maar van Christenen moeten ze niets hebben (Bron: Packie Hamilton, (bekeerde) Ierse ex-terrorist, houdt wel eens lezingen in Nederland). Wanneer ze christen waren, dan hadden ze elkaar niet naar het leven gestaan.

heiden schreef:Mijn punt was alleen maar dat jullie eigenlijk niets geloven. Je hebt alleen maar wat gewoontes en ideeen van je ouders overgenomen, en je durft die niet meer af te schaffen.

Als 'geloven' is dat je gewoontes en ideeen van je ouders moet overnemen, dan is "cultuur" de basis van je geloof geworden. Als ik in het dorp van mijn ouders om me heen kijk, dan lijkt het er soms wel op ("Jij draagt een broek, dus jij gaat naar de hel", kreeg een vriendin van me vroeger wel eens nageroepen). Maar er zijn genoeg refo's met een levend geloof in Jezus Christus.

heiden schreef:Je gelooft toch zeker zelf niet dat het toeval is dat hier in het westen 70% vd bevolking zichzelf 'christelijk', en in het midden oosten meer dan 80% zichzelf 'moslim' noemt? Dat bewijst voor mij dat geloof helemaal geen geloof is.

Terwijl het voor mij juist bewijst dat God bestaat en een plan heeft met de wereld. God heeft ervoor gezorgd dat de Israel-omringende landen het land absoluut niet gunstig gezind zijn. Dat maakt het namelijk nog meer een wonder dat het land het sinds 1948 nog overleefd heeft.

heiden schreef:Denk je nou echt dat als jijzelf in bijv Iran was geboren, uit 2 moslimouders, dat jij dan toch christelijk zou zijn?......precies, ik denk het niet denk.

Tja, moeilijke vraag. Je neemt uiteraard mee wat je vanaf je geboorte van je ouders meekrijgt. Maar ik denk dat God vroeg of laat iets van zich laat zien aan ieder mens op de wereld, en mensen de kans geeft om bij Hem te gaan horen. Iran is wat dat betreft wel een moeilijk voorbeeld, omdat christenen daar volgens mij niet echt populair zijn. Het is een hele hoge prijs die je moet betalen om christen te worden, maar toch gebeurt het.

Juist dat die dingen gebeuren, sterkt mij overigens ook in mijn geloof. Het is namelijk nogal in strijd met het idee van 'Survival of the fittest' dat die mensen bij een 'club' willen horen die elk moment kan worden uitgemoord.

Maargoed... volgens mij dwaal ik een beetje af...[/i]
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2003 00:59

Lees Paulus over het eten van offervlees. Hij keurt het niet af... omdat het postieve en begatieve gevolgen kan hebben.. je hebt het zelf in de hand, je kunt keuzes maken. Als het voor jou negatief is.... kijk dan geen tv bijvoorbeeld. Als het voor jou geen negatieve gevolgen of juist een positieve invloed heeft.... maak daar dan gebruik van. Veroordeel elkaar in elk geval niet op dit soort dingen.

eMHa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

reportage radio 1

Berichtdoor eMHa » 04 nov 2003 11:06

yo

laatst gehoord op radio 1: een reportage over dit onderwerp.

http://www.vpro.nl/ochtenden -> archief (Het Interview) -> uitzending 24 oktober.

groet, maarten
Laatst gewijzigd door eMHa op 05 nov 2003 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
You can have it all
My empire of dirt
I will let You down
I will make You hurt

(NIN interpreted by The Man In Black)

Terug naar “Archief”