Berichtdoor Cisca » 21 mar 2007 20:13
'k Wil toch nog even kwijt, dat mensen die echt problemen hebben, er juist vaak tegenop zien om naar een hulpverlenende instantie te gaan, die drempel is best hoog, het is heel moeilijk om zo ver te komen, dat je werkelijk toegeeft dat je het alleen niet redt.
Dat heb ik zelf ondervonden, en daarna ook veel bij anderen gezien.
Zelf heb ik totaal aan de grond gezeten, er was werkelijk niets meer van me over, ook geen zelfbeeld meer, dat was er totaal uitgeramd.
De huisarts die ik toen had, interesseerde zich nergens voor, ik kreeg een verwijskaart en kon het verder uitzoeken, dat werd ook niets.
Gelukkig was ik destijds onder behandeling bij een fysiotherapeute, zij wist een goede psychologe voor me, na lang aarzelen en uitstellen heb ik daar contact mee opgenomen, en zijn we begonnen, dat was sowieso erg moeilijk, op dat moment durfde ik de straat niet eens meer op, als ik op wilde staan voelde ik me aan m'n bovenarmen vastgehouden worden en teruggetrokken worden in de stoel, terwijl dat helemaal niet zo was, maar zo groot was de angst.
Degene die ik nu als mijn moeder zie, heeft me daarbij geholpen door mee te gaan, op haar kon ik vertrouwen, niet op m'n eigen moeder.
Het heeft geen zin om verder in details te treden, het heeft echter zo'n 6 a 7 jaar gekost, voor ik eindelijk weer mezelf was, dat zijn echt heel moeilijke, angstige jaren van doorzetten geweest die enorm veel energie gevergd hebben, inderdaad een prima psychologe getroffen, het klikte perfect, zij had de handvaten die ik nodig had, ik heb het wel allemaal zelf moeten doen, maar zonder haar hulp was me dat niet gelukt, en nee ik had/heb geen psychische ziekte, het zijn mensen die je zo veel leed aan kunnen doen.
Als je zoiets niet hebt meegemaakt heb je geen idee hoe dat is, en hoe gelukkig ik nu ben, dat ik heb doorgezet en weer helemaal mezelf geworden ben, eindelijk kan ik leven zonder druk van anderen, ik mag mezelf zijn, en ook ik mag mijn grenzen stellen, net als ieder ander.
Mijn advies voor iemand die in problemen zit, wacht niet te lang, maar zoek hulp, het kost veel van je, maar je bent het waard.
Hoe langer je wacht, hoe dieper je in de problemen komt, waardoor het uiteraard langer gaat duren voor je er weer bovenop bent.