Tja, waarom geloven zoveel christenen dat niet?Waarom geloven zo velen Christenen dat zij onder een Nieuw Verbond of Testament leven?
Ik schrijf nergens dat 'de Kerk' het nieuwe Israel is. De Kerk is al vanaf de Schepping aanwezig, in Abraham zie je niet nog duidelijker. Ik zal nog eens de profetie opzoeken van een van de profeten over Christus die naar Sion gaat en dat de Olijfberg dan splijt.Toen de Kerk alles dat hebreeuws was en dat hen met de vervloekte sekte van de Joden kon verbinden, uit bande en de ontstane leemte met heidense gebruiken opvulde, moesten zij dit kunnen rechtvaardigen. De Kerk kwam daarom op met de verklaring dat de Kerk het overgenomen heeft van Israël in het plan van Christus.
De vervangingsleer hang ik niet aan.De gehele Bijbel moest nu zo uitgelegd worden dat deze vervangingsleer er uit bewezen kon worden. Om het een ander aanvaardbaar te maken werd het Oude Verbond voor Israël en het Nieuwe Verbond voor de Kerk verklaard.
Wat is volens jou de Wet? Ook de ceremoniële riten, dus jij slacht op elke Sabbath een duifje of een schaap in je achtertuin op een altaar gemaakt van twaalf stenen? Dus jij loopt met kwastjes aan je zwarte (of grijze whatever) pak?en van de doctrines die was ontworpen om de Hebreeuwse wortel te omzeilen, was de bewering dat de Torah alleen voor de oude Joodse religie was. De nieuwe religie had de Torah niet meer nodig en de dood van de Messias had de Torah (Wet) afgeschaft. Als de Torah (Wet) afgeschaft was, waarom zegt het Nieuwe Verbond dan: "Ik zal mijn Torah (Wet) op hun harten schrijven?".
Dat je nu opeens in je antikerkhouding vervalt in het gebruiken van de Hebreeuwse aanduidingen vind ik best, maar gebruik ze dan wel zoals we dat gewend zijn. Noem de Tenach de Tenach en Jahuweh JHWH (en desnoods Jahweh of Jehova).Juist bij te vergelijken wat de Geest ons vertelt met wat de Torah ons vertelt! Jeshua stierf aan het kruis, niet om de Torah op te heffen, maar om de vloek van de Torah op te heffen, zo dat er ter zijner tijd een vernieuwd verbond tussen Jahuweh en Zijn volk gesloten kan worden.
Ik heb je het al eerder gevraagd, waarom ben je in vredesnaam geen messiasbelijdende jood?