Moderator: Moderafo's
padvinder schreef:????????????? Sorry, ik volg het even niet meer.
Frost, verklaar je nader. Waarom spreek ik mijn eigen stelling tegen?
Storyteller, wat doe ik fout? Trouwens, alle religies pretenderen de mens gelukkig te maken, dus maak jij daar maar eens een keuze uit dan. Dat is dus wat mij nu bezighoudt, ja. Ik probeer er juist achter te komen welke van alle religies zijn pretenties kan waarmaken. Trouwens, heeft jouw geloof ook nog een naam?
Storyteller schreef: Nee. Mijn geloof heeft geen naam nodig. Het is mijn eigen, persoonlijke geloof.
Ja. Elke religie pretendeert de mens gelukkig te maken. Maar het lukt ze geen van allen. Het is geen shoppen. Een religie is een verzameling van gedachten en je zal zien dat je het nooit helemaal ergens mee eens kan zijn. Daarom moet je bedenken wat je zelf wilt. Ik denk dat dit je fout is. Je probeert geluk te vinden door bij een bepaalde religie te horen. Geluk vind je niet in een potje of in een kerk. Geluk vind je in het leven.
padvinder schreef:????????????? Sorry, ik volg het even niet meer.
lorit schreef:Het geloof is een gave van God. God is eeuwig. God is onveranderlijk. Zijn gaven moeten dus ook eeuwig zijn, anders zou God iets in Zich hebben dat niet eeuwig is. Conclusie: als God het geloof geeft, is dit eeuwig. Het kan wel afzwakken, maar het blijft gloeien als een kooltje. Dus, het blijft aanwezig, ook al verneem je de vlammen van het geloof niet meer, heb je er geen warmte van. Dat is wel je eigen schuld, want als je niet voldoende hout op het vuurtje gooit, wordt het zwakker en zwakker en ondervindt je er geen warmte van.
aan de andere kant: met een beetje olie van de Heilige Geest, is dat gloeiende kooltje binnen no time weer een flink brandend vuur
Frost schreef:padvinder schreef:????????????? Sorry, ik volg het even niet meer.
Het is off-topic, maar ik vond dat je stelling weerlegd moest worden.
Stelling: Leven zonder geloof [in God] is doelloos en zinloos. ([in God] heb ik er aan toegevoegd; ik ging er vanuit dat je dat bedoelde - misschien ten onrechte, maar dan corrigeer je me vast wel)
Observatie 1: Je gelooft niet (meer) in God. (Dat maak ik tenminste op uit je post waar ik op reageerde.)
Conclusie 1: Je vindt je leven volkomen doelloos en zinloos. Dit impliceert dat je geen enkele reden hebt om nog langer in leven te blijven (door te eten, te drinken etc.)
Maar:
Observatie 2: Je leeft.
Conclusie 2: Je hebt dus wel een reden om in leven te blijven, en dus vind je het leven niet volkomen doelloos en zinloos.
Dat is tegenstrijdig.
(En deze ex-gelovige vindt het leven zonder (geloof in) God volstrekt niet zinloos of doelloos. Integendeel.)
Inspector Morse schreef:Geloof ontstaat daar waar de mens wordt teruggeworpen op zijn existentiële levensvragen. Dat gebeurt meestal op heel onverwachtte ogenblikken dat je jezelf "naakt" voelt. De antwoorden die er dan gegeven of gezocht worden behoren tot het begrip religie/geloof. In dat opzicht is ook een atheïst een gelovige. Geloof wordt altijd subjectief ingevuld. Helaas denken vele christenen dat het christendom eerst en vooral een leer zou zijn. Dit is totaal niet waar. Ik heb onlangs nog een hervormd dominee horen zeggen dat Jezus van Nazareth helemaal geen leer heeft verkondigd. Hij heeft een levenhouding verkondigd, een leven voorgeleefd dat gericht was op het goddelijke en de medemens. Meer moet dat niet zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten