Het_Bureau schreef:Het is een indrukwekkende lap tekst, maar ik kan er niet helemaal uit opmaken wat je nou echt vind... Kan je het kort en bondig formuleren?
Tsjonge, de jeugd van tegenwoordig, is 4 alineas lezen nou al teveel?

Heel kort en bondig: Het gereformeerde geloof. Je wordt geen kind van God door je eerst aan de eis van het verbond te houden. Je bent kind van God en vanuit die positie mag je je aan die eis gaan houden. God kiest voor ons voordat we voor Hem kunnen kiezen, we kunnen dus nooit zeggen: Voordat je gelooft hoor je er nog niet helemaal bij. En als kinderen van Hem mogen we Hem alles vragen wat we nodig hebben om te geloven.
Raido schreef:Zodat je bekeerd zult worden, klopt. Maar wie niet bekeerd is, is niet gelovig. Het dus maar de vraag of je zo stellig moet stellen dat iemand in het verbond ook automatisch 'gelovig' is, het is een zeer sterke belofte, zeker...
Dat zeg ik inderdaad niet. Iemand in het verbond kan ook niet geloven. Maar de tekst waar het over gaat wordt tegen gelovigen gezegd. Gisteren kwam het nog terug in de preek, was wel mooi. Anywayz, de tekst gaat niet over bekering, maar hoe bekeerden mogen leven. Maar goed, ik weet dat in de GG de bekering wat exclusiever is en velen dit vast veel te makkelijk en vrijgemaakt gedacht vinden

Het probleem is wel, stel dat iemand van de kerk afgaat, jij zou hem wijs hebben gemaakt dat hij de keuze kon maken omdat God voor Hem had gekozen. Terwijl iemand die van de kerk gaat *dus ongelovig is* blijkbaar niet de keuze van God had, ik vind niet dat je tegen mensen mag zeggen 'God heeft al voor jou gekozen dus kies ook maar voor Hem en dat kun je, door de doop'..
Nu spreek je in raadselen. Hoezo heb je zo iemand wijsgemaakt dat hij die keuze kon maken? Ik geloof dat dat zeker kon. Hij kiest alleen verkeerd, tegen God. Dat hij die keuze maakt wil niet zeggen dat hij geen andere keuze had. Die had hij wel degelijk, hij kiest echter verkeerd. Logisch ook, andersis het geen keuze, als je niet ook de verkeerde kant er mee op kan. Gods belfoten die Hij bij de doop gaf waren tocgh niet leeg en niet serieus voor die persoon bedoeld? De doop was toch geen "geknoei met water"? Gedoopten mogen we op de beloften wijzen en oproepen naar de eis te leven, en dat kunnen ze. Waarmee nog niet gezegd is dat ze dat ook doen.
@Het Bureau.. dat is nogal duidelijk toch Wink Marnix trekt (zoals elke vrijgo het doopformulier nogal ver door als het gaat over de verkregen beloftes, iets wat de Gergem niet doet, die ontkent eigenlijk een deel van de beloftes ergens maar daar is wel weer omheen getheologiseerd).
Juist... alleen niet goed genoeg, hoewel ze het leuk hebben geprobeerd

Het probleem is dat men zegt; God is soeverein, als Hij iets belooft gebeurt het, de mens heeft daar geen invloed op. En dan snappen ze niet meer hoe een kind gedoopt kan worden maar toch niet bekeerd. Dat ligt niet aan dat kind, want dan zou de mens invloed hebben op zijn eeuwige toekomst. Eigenlijk is het nog behoorlijke Kuyperiaans: Ben je wel gedoopt maar geloof je niet, dan ben je dus niet uitverkoren en dan stelt de doop niets voor. Geknoei met water. Aan de beloften is een eis gekoppeld maar of je je daar aan houdt ligt ook aan God en niet aan mensen. De punten die dan niet meer kloppen hebben ze vervolgens geprobeerd goed te praten met de creatieve Meerverbondenleer