TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mar 2007 11:36

Machiavelli schreef:
elbert schreef:Ah, oke, dus je zit nog in de ontkenningsfase. :mrgreen:
Och, ook erkennend dat je beinvloedbaar bent kun je nog steeds kritisch kijken.

Akkoord, maar ook hiervoor geldt: Daarom, wie denkt te staan, laat hij ervoor oppassen dat hij niet valt. (1 Kor. 10:12).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 mar 2007 11:48

Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:

Mensen die geen TV hebben omdat de gemeente dat niet wil, zijn doorgaans niet sterk in zelfstandig denken, maar laten zich leiden door anderen - zeg maar een soort stemvee.

Dat is natuurlijk groteske onzin. Ik neem aan dat ik dat niet verder hoef te beargumenteren. Sjongejonge.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2007 13:42

Eigenlijk gaat het verder. Je weet dat bepaalde dingen je beïnvloeden. Het is alleen ook dan weer, dat het je eigen verantwoordelijkheid is om je dat bewust te zijn en er op een goede wijze mee om te gaan.

Er is een andere vraag die bij mij leeft. Een gemeente waar de kerkenraad verbiedt TV in huis te hebben - is de gemeente daarover in gesprek geweest met de kerkenraad?
In onze kerk - plaatselijke gemeente - is het zo dat bepaalde beslissingen door de kerkenraad genomen niet eerder worden bekrachtigd dan nadat de gemeenteleden gehoord zijn en die beslissing hebben goedgekeurd.
Dat is op allerlei fronten zo.
Is er iets wat de mensen privé raakt, dan zijn er gesprekskringen waarin een onderwerp besproken wordt en pas daarna neemt een kerkenraad een besluit.

Ik denk dat Optimatus zoiets bedoelt. Niet zonder meer verbieden, maar erover in gesprek gaan met degenen voor wie zorg wordt gedragen als kerkenraad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2007 14:05

Othello schreef:
Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:

Mensen die geen TV hebben omdat de gemeente dat niet wil, zijn doorgaans niet sterk in zelfstandig denken, maar laten zich leiden door anderen - zeg maar een soort stemvee.

Dat is natuurlijk groteske onzin. Ik neem aan dat ik dat niet verder hoef te beargumenteren. Sjongejonge.

Even heel goed lezen: er staat "omdat de gemeente dat niet wil."

Er staat dus niet: omdat die persoon dat niet wil.

Dat is het verschil. Als men ervoor kiest een TV de deur uit te pletteren omdat men zichzelf geremd voelt in zijn geloofsleven, sociale leven of om welke private reden dan ook, dan moet die persoon dat vooral doen. Ik vind het echter, maar dat is mijn mening, een heel onaangename ontwikkeling als men de TV de deur uitplettert omdat de gemeenschap waartoe die persoon behoort dat van die persoon eist.

Kort gezegd: als je de TV de deur uit doet omdat je er zelf van overtuigd bent dat je dat moet doen, uitstekend, geen probleem.

Als je de TV de deur uit doet omdat je kerk, je voetbalvereniging, je schoonmoeder of je kantklosclub dat vraagt, vind ik uiterst twijfelachtig. Als je daar dan ook nog klakkeloos aan toegeeft, dan vind ik dat een uiting van kritiekloos kuddegedrag.

Maar ook dat zal die persoon dan zelf moeten weten, zolang hij of zij niet zeurt dat ik dat dan ook moet doen, vind ik het nog steeds prima.

Ieder het zijne en ik het mijne. Toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 mar 2007 14:49

GG-er schreef:Je zegt hier dat de TV reden is om een geloofsgemeenschap te verlaten?

Als iemand in een gemeente mij zou verbieden om tv te hebben, ja, dan zou dat reden zijn om een andere gemeente te zoeken. Ik zou namelijk niet willen zijn in een gemeente waar zoiets wat totaal niets met geloven te maken heeft wordt verboden.

GG-er schreef:Ik heb uitgelegd hoe er tegenaan wordt gekeken. Dat het enkel een enterrainmentsysteem is die toegang biedt tot zaken van onschuldige tot zeer kwetsende en goddeloze zaken.

Dat vind jij.

GG-er schreef:Als het puur ter ontspanning is, puur als entertainment, is dat dan een grond om een kerkverband waar je gedoopt bent, waar je ouders je onder Gods aangezicht hebben opgedragen de rug toe te keren? Alleen vanwege een TV?

Ten eerste is het niet puur ter ontspannning en vermaak. Ten tweede kan ik me voorstellen dat als je bent gedoopt in een bepaalde gemeente, je op een later moment kiest voor een andere gemeente om welke reden dan ook.

GG-er schreef:En al ben je het er niet mee eens, zou je omwille van eenheid in het geloof, de TV niet willen weglaten? Ik begrijp dit niet. Werkelijk.

Kijk, hier noem je iets... 'eenheid in het geloof'... Dat heeft helemaal niets te maken met lukraak dingen als een tv verbieden!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2007 16:22

GG-er schreef:Ik heb uitgelegd hoe er tegenaan wordt gekeken. Dat het enkel een enterrainmentsysteem is die toegang biedt tot zaken van onschuldige tot zeer kwetsende en goddeloze zaken.

En ik ben nog steeds in staat zelf te bepalen naar welke programma's ik kijk. Ik heb echt geen kerkenraad of buurvrouw nodig die mij voorschrijft wat ik wel en niet moet kijken, daar ben ik nog altijd zelf toe in staat.

GG-er schreef:En al ben je het er niet mee eens, zou je omwille van eenheid in het geloof, de TV niet willen weglaten? Ik begrijp dit niet. Werkelijk.

Eenheid in geloof betekent niet hetzelfde als Kadaverdisziplin, stoppen met zelfstandig nadenken en precies doen wat anderen doen. Dat is namelijk eenheidsworst in kuddegeloof en daar doe ik niet aan mee. Eenheid in geloof is, vind ik, God en de naaste liefhebben en elkaar niet de wil opleggen, maar aanvaarden zoals de naaste is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mar 2007 20:43

Ik pas mijn geloof aan, aan de relatie die ik met God heb en niet aan de mensen om mij heen. Ik wil wel rekening houden met ze. Zo trek ik voor sommige mensen een rok aan als ik naar ze toe ga. Maar tv de deur uit nee, maar zal hem wel uit laten als bepaalde mensen op visite komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 14 mar 2007 01:57

Gerdien B. schreef:Ik pas mijn geloof aan, aan de relatie die ik met God heb en niet aan de mensen om mij heen. Ik wil wel rekening houden met ze. Zo trek ik voor sommige mensen een rok aan als ik naar ze toe ga. Maar tv de deur uit nee, maar zal hem wel uit laten als bepaalde mensen op visite komen.

De enige juiste handeling denk ik. Niet ten koste van alles je eigen mening overal en altijd willen uitdragen. De TV is en blijft een heikel punt en dat zal het altijd blijven. Een beetje aanpassen over en weer kan dan ook geen kwaad.

Bovendien hebben we nog een video/DVDrecorder mocht er tijdens dat soort visite een leuk programma draaien.

"Zeg, wat hoor ik daar nou snorren?"
"O, dat is de wasmachine.."
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2007 07:07

Gerdien B. schreef:Ik pas mijn geloof aan, aan de relatie die ik met God heb en niet aan de mensen om mij heen. Ik wil wel rekening houden met ze. Zo trek ik voor sommige mensen een rok aan als ik naar ze toe ga. Maar tv de deur uit nee, maar zal hem wel uit laten als bepaalde mensen op visite komen.

Dit is voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Rekening houden met een ander en die niet kwetsen als het enigszins mogelijk is.
En wat de t.v. betreft: aan laten staan als er visite is, vind ik gewoon onfatsoenlijk. Dus ook daarin vinden we elkaar...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 mar 2007 13:04

Riska schreef:

Dit is voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Rekening houden met een ander en die niet kwetsen als het enigszins mogelijk is.
En wat de t.v. betreft: aan laten staan als er visite is, vind ik gewoon onfatsoenlijk. Dus ook daarin vinden we elkaar...

Ook ik sluit me hier graag bij aan! Sowieso rekening houden met elkaar!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 mar 2007 17:07

Kan je de tijd die je achter je tv doorbrengt niet beter verbruiken?
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 mar 2007 17:20

Dippie schreef:

Kun jij niet wat nuttigers doen dan forummen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2007 19:02

Dippie schreef:

Niemand kan mij laten geloven dat er mensen zijn die nooit iets anders doen in hun vrije tijd dan bijbelstudieen, kerken, bidden, gelovig bezig zijn zeg maar.
Ik kijk heeeeeel af en toe idd tv, als ontspanning, net zoals ik af en toe een half uur in bad ga liggen en lekker een tijdje in mijn boek duik...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 14 mar 2007 19:07

Machiavelli schreef:
Dippie schreef:

Kun jij niet wat nuttigers doen dan forummen?

Jawel, genoeg 8) Maar daar gun ik me de tijd niet voor :wink:
Het zijn btw niet MIJN woorden heej! :shock: 8)
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2007 20:03

Dippie schreef:

Voorbeeldje: op TV komt een documentaire over een historische gebeurtenis in een land waar ik iets mee heb. Vind jij dan dat ik die niet moet kijken en mijn tijd "beter verbruiken" moet?

Terug naar “Archief”