Othello schreef:Optimatus schreef:Machiavelli schreef:elbert schreef:Ah, oke, dus je zit nog in de ontkenningsfase.

Och, ook erkennend dat je beinvloedbaar bent kun je nog steeds kritisch kijken.
Mensen die geen TV hebben omdat de gemeente dat niet wil, zijn doorgaans niet sterk in zelfstandig denken, maar laten zich leiden door anderen - zeg maar een soort stemvee.
Dat is natuurlijk groteske onzin. Ik neem aan dat ik dat niet verder hoef te beargumenteren. Sjongejonge.
Even heel goed lezen: er staat "omdat de gemeente dat niet wil."
Er staat dus niet: omdat die persoon dat niet wil.
Dat is het verschil. Als men ervoor kiest een TV de deur uit te pletteren omdat men zichzelf geremd voelt in zijn geloofsleven, sociale leven of om welke private reden dan ook, dan moet die persoon dat vooral doen. Ik vind het echter, maar dat is mijn mening, een heel onaangename ontwikkeling als men de TV de deur uitplettert omdat de gemeenschap waartoe die persoon behoort dat van die persoon eist.
Kort gezegd: als je de TV de deur uit doet omdat je er zelf van overtuigd bent dat je dat moet doen, uitstekend, geen probleem.
Als je de TV de deur uit doet omdat je kerk, je voetbalvereniging, je schoonmoeder of je kantklosclub dat vraagt, vind ik uiterst twijfelachtig. Als je daar dan ook nog klakkeloos aan toegeeft, dan vind ik dat een uiting van kritiekloos kuddegedrag.
Maar ook dat zal die persoon dan zelf moeten weten, zolang hij of zij niet zeurt dat ik dat dan ook moet doen, vind ik het nog steeds prima.
Ieder het zijne en ik het mijne. Toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.