Niet verliefd, gelukkig getrouwd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 mar 2007 20:07

MissF schreef:Ik heb het even vluchtig gelezen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ken gelukkig genoeg echtparen die dolgelukkig EN verliefd zijn met elkaar.
Mijn ouders waren gister 25 jaar getrouwd, en nog even of zelfs gelukkiger dan toen ze trouwden. Ik ken ook genoeg mensen in het verzorgingshuis die gelukkig hun 60e huwelijks jubileum vierden.
Tuurlijk moet je realistisch blijven. Een huwelijk is niet altijd vrede. En daarom ben ik zo blij dat wij in onze verkeringstijd al de nodige strubbelingen hebben gehad, zodat we daar op een goede en verantwoorde (met GOD!) manier mee om kunnen gaan als we getrouwd zijn.
Dat vind ik echt het belangrijkste, samen met God een huwelijk aangaan, en dat moet je in je verkeringstijd zeker al leren, om met zijn drieen die realtie aan te gaan, niet met zijn tweetjes...

Maar verder een mooi stuk!
Ik ben het met je eens. Ik ken ook een echtpaar dat is 60 jaar gelukkig getrouwd. Ze hebben heel veel meegemaakt, hij was niet altijd de liefste maar ze zijn altijd bij elkaar gebleven.
We hebben een paar weken geleden huwelijkscathecisatie gehad en daarin hebben we geleerd om met zijn 3en het huwelijk in te gaan. Als je dat in je verkeringstijd niet leert, kan je een hoop missen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 mar 2007 20:13

Smurffie schreef:
Haai schreef:
Smurffie schreef:
Haai schreef:Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...

Ik zou zeggen: 'Ik trouw met je, omdat ik van je hou.' :-s

Natuurlijk, ik ben blij dat ik getrouwd ben met de man waarvan ik houd, maar nu ik getrouwd ben is het (omdat ik getrouwd ben met hem) ook mijn plicht om van hem te houden.

Ik heb persoonlijk een hekel aan verplichtingen. Als het aanvoelt als een verplichting..eh..volgens mij zit er dan iets niet helemaal snor 8-[

dan zal jij een zwaar leven hebben :wink: . Enne.. ik heb niet gezegd dat het aanvoelt als een verplichting, ik vervul deze 'plicht' met plezier :D

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2007 21:32

André schreef:Dit artikel stond in het ND van Za. 10-3
Ik wil het graag hier plaatsen omdat er volgens mij héle leerzame dingen gezegd worden, voor mensen die willen gaan trouwen, maar ook voor mensen die (kort) getrouwd zijn.
Het is een wat lang stuk, maar m.i. voor de eerder genoemde doelgroepen zeker de moeite van het lezen waard.
Je kunt hier ook 'uithalen' welke de meest voorkomende 'redenen' zijn geworden om te scheiden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Niet verliefd, gelukkig getrouwd

door Marry Kooy

Hoe lang is het geleden dat ze iets van liefde voor elkaar voelden? ... etc.

Ik heb dat artikel zaterdag al gelezen. Het viel me gelijk op, en ik vond het interessant.
Ik vond het eigenlijk uitermate ontnuchterend. Ik had zoiets van: maar waarom zou je dan nog met iemand trouwen?
Dat lijkt me namelijk een saaie boel, als getrouwd zijn in zou houden dat het op den duur gevoelsmatig allemaal zo leeg en vlak is. Dat je vooral in het begin heel wat voor elkaar voelt, maar dat je elkaar na verloop van genoeg jaren eigenlijk kunt missen als kiespijn, om het eens cru te zeggen.

Bij mijn opa was dat toch wel anders. Die ontdekte zijn vrouw toen hij 30 was, en 3 jaar later zijn zij getrouwd. Zij was voor hem de enige met wie een huwelijk denkbaar was. Vanaf het begin was zij de uitzondering op de regel. De regel, dat hij een huwelijk niks voor hem vond. Ze hebben 40 jaar gelukkig samen geleefd. Na 40 jaar overleed zij, en dat was voor hem een verschrikking. Hij hield enorm veel van haar.

Het is dus wel een artikel wat mij wel tot nadenken stemt, maar ik heb een beetje het gevoel dat het een wat eenzijdig beeld geeft. Het kan blijkbaar ook anders.

Dit artikel zou wel een heel terechte waarschuwing kunnen zijn, tegen de sfeer die je in onze wereld vaak tegen lijkt te komen: de verliefdheid voorop, en daar zou alles om moeten draaien tussen jongens en meisjes/mannen en vrouwen.
Ik merk dat ik al ben overgeschakeld op een heel andere benadering, een benadering die ik eigenlijk altijd al gewild heb van jongs af aan: bekijk dat nou eerst eens gewoon nuchter, en denk niet zo snel aan verliefdheid. Wees in de eerste plaats gewoon sociaal. En daarna merk je vanzelf wel wat wijsheid is. Een nuchtere visie dus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 mar 2007 22:08

Haai schreef:
Smurffie schreef:
Haai schreef:
Smurffie schreef:
Haai schreef:Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...

Natuurlijk, ik ben blij dat ik getrouwd ben met de man waarvan ik houd, maar nu ik getrouwd ben is het (omdat ik getrouwd ben met hem) ook mijn plicht om van hem te houden.

Ik heb persoonlijk een hekel aan verplichtingen. Als het aanvoelt als een verplichting..eh..volgens mij zit er dan iets niet helemaal snor 8-[

dan zal jij een zwaar leven hebben :wink: . Enne.. ik heb niet gezegd dat het aanvoelt als een verplichting, ik vervul deze 'plicht' met plezier :D

Ghe, in mijn optiek is dan geen verplichting meer, vandaar :P

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2007 02:11

Ik vind het artikel ook wat eenzijdig, maar ik denk dat het in eerste instantie ook bedoeld is voor 'scheidenden' of mensen met een ietwat huwelijkse crisis.

Natuurlijk zijn er de klassieke uitzonderingen en je hoort het ook sneller als iets niet goed gaat in een huwelijk als andersom.

Zelf ben ik pas 2,5 jaar getrouwd en durf mezelf dus geen ervaringsdeskundige te noemen, maar heb al wel ervaren dat het huwelijk iets minder leuk is dan ik me had voorgesteld. Dit doet echter niets af van de liefde voor mijn man. Het is alleen zo dat je naast je eigen nukken en problemen nu dezelfde emoties en zooi van je ega te verwerken krijgt. En ja, dat vergt weleens wat incasseringsvermogen en wat 'zet-jezelf-even-opzij-momenten'.

Anderzijds zijn de leuke dingen ook verdubbeld maar blijven die wellicht wat minder lang bij. Dat hebben we wel te danken aan ons eigen verwende ikje.

Mijn ervaring tot nu toe is heel uitgebreid. Veel vuurwerk. Rotjes en knallen, maar gelukkig ook veel sierspul.. :D

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 mar 2007 08:55

Smurffie schreef:
Haai schreef:
Smurffie schreef:
Haai schreef:
Smurffie schreef:

Ghe, in mijn optiek is dan geen verplichting meer, vandaar :P

Het is een plicht, in die zin dat het een opdracht van God is.

Daarnaast.... Vroeger met die uithuwelijk-huwelijken was ook niet zoveel mis. Liefde kun je leren denk ik....!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 14 mar 2007 09:44

Acire schreef:
Het is een plicht, in die zin dat het een opdracht van God is.

Daarnaast.... Vroeger met die uithuwelijk-huwelijken was ook niet zoveel mis. Liefde kun je leren denk ik....!

Nou, als ik word uitgehuwelijkt met een vrouw die totaal niet bij mij past zou dat absoluut niet werken. Misschien ben jij het onderdanige type dat zich aanpast aan alles en iedereen (respect daarvoor!!!!), dan zou het nog kunnen. Maar ik laat niet zomaar over mij heen lopen. Als ik het ergens niet mee eens ben komt dat óf direct naar voren, óf later. En als het niet klikt, omdat je niet op basis van liefde trouwt zal dat de grootste problemen opleveren.

Liefde is te leren, maar wel tot op zekere hoogte.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 mar 2007 22:05

Het is nog altijd mijn ideaal om eerst een relatie te beginnen en dan pas verliefd te worden. 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 mar 2007 23:03

Airke schreef:Het is nog altijd mijn ideaal om eerst een relatie te beginnen en dan pas verliefd te worden. 8)

Dat is dan weer beter dan eerst trouwen en dan pas van iemand gaan houden 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2007 23:41

Airke schreef:Het is nog altijd mijn ideaal om eerst een relatie te beginnen en dan pas verliefd te worden. 8)

En waarom dan wel?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 mar 2007 00:22

Aragorn schreef:

En waarom dan wel?

Hm, als ze bedoelt dat het prettiger is om eerst een goede vriendschap met iemand op te bouwen en er na verloop van tijd achter komt dat je verlieft wordt, ben ik het er wel mee eens. Dan kun je de fase van zenuwlijdende dates overslaan, omdat je die feitelijk al gehad hebt, alleen niet met díe intentie 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2007 00:30

Ach, ik heb nog nooit zenuwlijdende dates gehad. Is dat een vrouwentrekje dan? :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 mar 2007 00:33

Schijnbaar, daarom nam ik altijd een vriendin mee als we samen uit gingen.. :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 mar 2007 11:58

Bedoel je dan relatie in de zin van vriendschap?
Dat is wel een lekkere start in ieder geval :D
Maar ik zou geen verkering willen zonder verliefd te zijn. Pff, nee zeg ;)
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 15 mar 2007 15:57

Jo'tje schreef:

Bedoel je dan relatie in de zin van vriendschap?
Dat is wel een lekkere start in ieder geval :D
Maar ik zou geen verkering willen zonder verliefd te zijn. Pff, nee zeg ;)
Een beetje verliefd mag wel, niet jaren opkroppen en dan plotseling verliefd zijn 8) , maar ff serieus ik denk dat er soms keuzes worden gemaakt in verliefdheid (alleen) die niet handig zijn.
Maar volgens mij begrijp jij het wel....

Terug naar “Archief”