Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 nov 2003 13:16

Sabra schreef:Ik werd vanmorgen door één van mijn huisgenoten geattendeerd op een aantal bijbelteksten, naar aanleiding van de discussie's hier op refoweb. Niet dat ik veel deelneem aan religieuze topics, maar toch denk ik dat hij het bij het rechte eind heeft.

De volgende bijbelteksten:

2 Tim. 2:16,17

Maar vermijd de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven, en hun woord zal voorwoekeren enz.

2 Tim. 23-25

Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren en , ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Ik denk dat dit wel van toepassing is op alle discussies hier. Met als resultaat dat we ons richting satan bewegen ipv naar God.

Ik weet niet of deze twee texten toe te passen zijn op deze discussie.
Ik vindt het een mooie text om aan de hand daarvan een discussie te starten. Maar ik weet niet of dit onverstandige en dwaze strijdvragen zijn, of je het gelooft of niet mensen zitten hier echt mee. Dan is het goed om zo'n onderwerp te verzwijgen maar juist te wijzen op de vrijheid die God ons geeft.

Dus totaal zinloos is deze topic niet, alleen hoofdvraag is volgens mij wel fout. Waarom zouden we het niet over de uitverkieziing mogen hebben, waarom zou God het anders in de bijbel hebben gezet?

nog 1 ding: de uitverkiezing kan niemand zich achter verschuilen, dan geef je net zoals adam de schuld aan God: de vrouw die gij mij gegeven heeft heeft mij gegeven.
Gelukkig kwam er nog een schuldbekentenis achter aan..
Maar ik heb gegeten. (kleine schuldbekentenis maar genoeg voor God om je alles te vergeven)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 nov 2003 16:52

JacobH schreef:Dogmatisch's gezien klopt het inderdaad niet dat je vraagt aan de Heere of Hij je uit wil verkiezen. God besluiten zijn van eeuwigheid (Psalmen 139:16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.)

De grootse misvatting over de uitverkiezing is wel dat je maar moet afwachten of God je uitverkozen hebt. Psalm 139 is daar heel duidelijk over en het vers dat jij aanhaald bevestigd alleen maar dat je je geen zorgen hoeft te maken over je uitverkiezing. Dat wil zeggen dat het voor God al bepaald was dat Jezus voor onze zonden zou sterven en dat er bepaalde mensen tot geloof zouden komen. Voor ons betekend dat wanneer we Jezus als onze verlosser aangenomen hebben er de zekerheid is dat wij tot Zijn gemeente horen en uitverkoren zijn.
Laatst gewijzigd door everlastingman op 02 nov 2003 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 nov 2003 19:50

Inspector Morse schreef:Mijn stelling is inderdaad dat ieder Christen MOET goede werken doen anders is zijn geloof DOOD.

Daar zit wat in, tenminste zolang we niet denken ons daarmee te kunnen rechtvaardigen. Goede werken doet een christen uit dankbaarheid voor het verlossingswerk van Jezus.

Inspector Morse schreef:Je raakt hier inderdaad een heel wezenlijk verschil aan. Ik ben namelijk geen aanhanger van de traditionele verzoeningsleer. (het bloed van christus ...) Mijn opvattingen zijn Sociniaans te noemen. In deze theologie gaat men ervan uit dat een liefdevolle vader geen bloedoffer nodig acht. Wij kunnen vrij worden door het leven van de mens Jezus van Nazareth na te volgen.

Deze leer is zeer onbijbels en komt dus niet van God, laat dat duidelijk zijn. Daarmee kom ik tot de conclusie dat dit een zelfgemaakte godsdienst is.

Inspector Morse schreef:Enkel de Eeuwige zal over ons lot beschikken, arminiaan of calvinist zullen dit in nederigheid moeten ondergaan. Over het hiernamaals moeten wij ons dus geen zorgen maken MAAR wel over het hier en nu.

Wat ben ik blij dat wij een uitverkiezingsleer hebben, waarbij God ons niet in het onzekere laat betreffende het hiernamaals. Wat een zegen dat wij mogen weten dat voor God het geloof in de verzoening van Zijn Zoon Jezus Christus voldoende is.
Afbeelding

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 02 nov 2003 21:21

Mijn stelling is inderdaad dat ieder Christen MOET goede werken doen anders is zijn geloof DOOD.

Moet???? :x Waar ter wereld staat er geschreven in de Bijbel dat je goede werken MOET doen??? Je wordt opgeroepen tot een Heilige Levenswandel. Maar maak er geen wet van!!! Ga niet alsnog onder de wet leven... Lees maar eens wat Paulus daar van vind in zijn brief aan de Galaten.

Nee, mijn stelling is dat een logisch gevolg is dat een Christen goede werken zal kunnen doen, uit zijn geloof, door Christen die in Hem leeft.

Code: Selecteer alles

Deze leer is zeer onbijbels en komt dus niet van God, laat dat duidelijk zijn. Daarmee kom ik tot de conclusie dat dit een zelfgemaakte godsdienst is.

Hier ben ik het geheel mee eens. Het verzoenende werk tussen de Vader en mensen is de kenmerkende boodschap van Gods Woord. Niet alleen tot onze redding maar vooral tot de eer van God zelf!!!

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

Berichtdoor cire » 02 nov 2003 22:16

Een van de opvallenste delen uit de openingspost vind ik:

Kaw schreef:Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.

Dit lijkt me toch echt niet gereformeerd of Bijbels. En volgens mij is dit ook niet iets wat in een van de gereformeerde kerken een normaal standpunt is.

joris

Berichtdoor joris » 02 nov 2003 22:42

dat heb ik ook geleerd dat er kerken/dominees zijn die dat zeggen.

maar ik geloof er niet in.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 nov 2003 23:55

Ruben Hadders schreef:Nee, mijn stelling is dat een logisch gevolg is dat een Christen goede werken zal kunnen doen, uit zijn geloof, door Christus die in Hem leeft.

Helemaal mee eens Ruben. Wanneer we goede werken gaan doen omdat het moet is het eigenlijk onze motivatie om ons zelf te rechtvaardigen. Dat heeft geen enkele zin, want het moet recht uit ons hart komen.

Kaw schreef:

Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.

cire schreef:
Dit lijkt me toch echt niet gereformeerd of Bijbels. En volgens mij is dit ook niet iets wat in een van de gereformeerde kerken een normaal standpunt is.

Wanneer iemand echt gelooft in de verzoening met God door het bloed Jezus Christus mag Hij volkomen zeker zijn van zijn behoudenis. Wanneer iemand het goede nieuws gehoord heeft maar zijn roeping tot verzoening met God in de wind slaat of niet volhard in zijn geloof is zoiemand wel verloren. Ik wijs daarmee op de gelijkenis van de zaaier in Mattheus 13.
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 nov 2003 07:40

dit bericht mag weg
Laatst gewijzigd door jacobH op 03 nov 2003 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 nov 2003 07:40

joris schreef:
joris schreef:
@mic schreef:Als ik het goed begrijp vinden veel van jullie dat veel gg-ers wat betreft de uitverkiezing een dwaalleer volgen? (wat sterk uitgedrukt misschien)
ja, amic. Dwaalleer klinkt wel heel hard, maar wat mij betreft komt het daar op neer. Het zijn menselijke regels die we bedacht hebben. verbondsleer is niet bijbels, maar we leren het allemaal al zo lange tijd dat we denken dat het uit de bijbel komt.

ik ga wel een aardig stukj met broeder Morse mee als hij schrijft dat we niet zo zwartgallig over de mens moeten denken.

God heeft de mens goed geschapen. En na de zondeval hebben we dus te maken met een goed mens die zondigt. En God houdt van izjn mensen, daarom heeft Hij niet de wereld vernietigd. HEt volk Israel is blijven bestaan totdat de Here JEzus geboren is geweest geworden. Dat was het doel van het volk ISrael!!!!! DE zaligmaker voortbrengen! daarom werd het apart gezet. Daarom werd het beschermd tegen ziektes door besnijdenis en andere hygienische wetten die hun tijd ver voorliepen. Bedacht door God.

Uit u zal de zaligmaker komen, dat was de belofte, dat was het verbond.

Sinds het kleedjesscene bij Petrus en Cornelius mogen ook wij, heidenen bij het volk van God horen. Daar hoort wel bij: bekeert u en laat u dopen.

Remonstrants of niet, buiten het gereformeerde kader of niet. Zal me reet roesten. Dat staat in de bijbel en verder niets.
ik ga daar geen bijbelteksten bij zetten jacob. Lijkt mij aardig logisch wat hier staat. Dat is gewoon de bijbel in een note dop. Dit is voor mij het evangelie: Door JEzus mag iedereen tot God komen.

De verbondsleer is er bij bedacht en die hoef ik dus niet te weerleggen. Bovendien houdt ik niet van weerleggen, ik hou er van gewoon in de bijbel te lezen en te zien hoe God met ons op weg is.

Beste Joris,

Jij leest helemaal niet in de bijbel. En als je dat doet lees je over de 3 kwart heen waarschijnlijk. Eer zijn ongelofelijk veel plekken in de bijbel waar van de mens zijn goedheid volgens jou geen spaan wordt heel gelaten. Echte dikke onzin.

Je kan er zelfs geen teksten uit citeren. Wat een flauwe discussie voer jij zeg. Ik heb gewoon gelijk want ik heb gelijk.

Maar ja als bijbel teksten, uit de door jou zo veel gelezen bijbel, geen waarde hebben, dan weet ik het ook niet meer. JAMMER

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 nov 2003 18:22

jacobH schreef:Beste Joris,

Jij leest helemaal niet in de bijbel. En als je dat doet lees je over de 3 kwart heen waarschijnlijk. Eer zijn ongelofelijk veel plekken in de bijbel waar van de mens zijn goedheid volgens jou geen spaan wordt heel gelaten. Echte dikke onzin.

Je kan er zelfs geen teksten uit citeren. Wat een flauwe discussie voer jij zeg. Ik heb gewoon gelijk want ik heb gelijk.

Maar ja als bijbel teksten, uit de door jou zo veel gelezen bijbel, geen waarde hebben, dan weet ik het ook niet meer. JAMMER

heyyyy kom op jacobH..
We hadden het laatst over een goede sfeer op het forum.
Gewoon open staan tegen over elkaar...

Kijk naar je grote voorbeeld :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 03 nov 2003 19:55

meschianza schreef:Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.
Na een mooie dankdagpreek eindigde de dominee met:

Als u niet meer verder kunt, Schreeuw, bid, roep om bekering, wie weet, zal God u in genade aanzien.

Dan zou ik zo graag even met hem willen praten, waarom hij dat zegt, waarom hij zo twijfeld aan Gods beloftes voor de mensen. Bedoeld hij het eigenlijk wel zoals het overkomt?
Staat er ook maar ergens in de bijbel:
Zoekt, wie weet zal je vinden.
Klopt, wie weet zal ik de deur voor je open doen
Bid, wie weet zal u gegeven worden
Volg mij, wie weet zal je behouden worden
Geloof, in mij, wie weet vind je de weg naar de waarheid en het leven.

Uitverkiezing, het zal zo zijn. God weet uiteindelijk wie er wel en wie er niet tot geloof durven/willen komen. Maar wat hebben wij daarmee vandoen?
Er is niemand die God zoekt, staat er in de bijbel. En daarom geloof ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die oprecht God zoekt, 'schreeuwt en bid' zoals de dominee het zei, om verlossing. Dat er in die mensen een goed werk is begonnen door de Heilige Geest. Het dat zal volleind worden. Daar komt geen 'wie weet' bij aan te pas.

Jona 3:
9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

:roll:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 nov 2003 20:00

hijwel schreef:
jacobH schreef:Beste Joris,

heyyyy kom op jacobH..
We hadden het laatst over een goede sfeer op het forum.
Gewoon open staan tegen over elkaar...

Kijk naar je grote voorbeeld :wink:

Beste Hijwel,

ik reageer heus niet zomaar zo.

Wij, als gereformeerden, worden beschuldigt van dwalingen. waarom dwalen wij dan. Dan volgt het staat in de bijbel. Dan is mijn vraag waar dan?
En daar komt geen antwoord op.

nou dat vind ik makkelijk met modder gooien en heel erg oneerlijk. Ik vind dat de gereformeerden hier toch al genoeg kritiek krijgen. En vaak veels te weinig onderbouwd. Het van elkaar houden blijkt dan ook vaak heel beperkt te zijn.........

Dus Hijwel, lees nog even de postings van Joris door en dan hoop ik dat je het begrijpt.

Groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 03 nov 2003 20:25

Jacob,

ik hou niet van vechten. Ik hou van praten over mijn geloof, niet van uitspitten van bijbels. t bijzondere vindt ik altijd dat het lijkst alsof gereformeerden van alles mogen zeggen, maar evangelischen niet. Lijkt mij niet helemaal eerlijk.
ik slap discussieren, prima. Heb ik geen moeite mee. Ik wijs inderdaad gee bijbelteksten aan nee, ik vertel ene verhaal wat je zelf vanuit de bijbel ook wel kent. Maar ik ken de verbondsvisies wel, daar valt niet tegen te praten want zodra een gereformeerde daar echt over na gaat denken valt z''n hele evangelie in duigen. Jij hebt het maar over de goedheid van de mens, volgens mij heb ik het daar amper over gehad.

Een voglende reactie aub per pb tje, hier reageer ik niet meer omdat het nu een persoonlijk gesprek gaat worden.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 nov 2003 20:30

Inderdaad, laten we het centraal houden, en de sfeer goed. Nu weer ontopic:

caprice schreef:
meschianza schreef:Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.
Na een mooie dankdagpreek eindigde de dominee met:

Als u niet meer verder kunt, Schreeuw, bid, roep om bekering, wie weet, zal God u in genade aanzien.

Dan zou ik zo graag even met hem willen praten, waarom hij dat zegt, waarom hij zo twijfeld aan Gods beloftes voor de mensen. Bedoeld hij het eigenlijk wel zoals het overkomt?
Staat er ook maar ergens in de bijbel:
Zoekt, wie weet zal je vinden.
Klopt, wie weet zal ik de deur voor je open doen
Bid, wie weet zal u gegeven worden
Volg mij, wie weet zal je behouden worden
Geloof, in mij, wie weet vind je de weg naar de waarheid en het leven.

Uitverkiezing, het zal zo zijn. God weet uiteindelijk wie er wel en wie er niet tot geloof durven/willen komen. Maar wat hebben wij daarmee vandoen?
Er is niemand die God zoekt, staat er in de bijbel. En daarom geloof ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die oprecht God zoekt, 'schreeuwt en bid' zoals de dominee het zei, om verlossing. Dat er in die mensen een goed werk is begonnen door de Heilige Geest. Het dat zal volleind worden. Daar komt geen 'wie weet' bij aan te pas.

Jona 3:
9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

:roll:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 nov 2003 21:06

joris schreef:Jacob,

ik hou niet van vechten. Ik hou van praten over mijn geloof, niet van uitspitten van bijbels. t bijzondere vindt ik altijd dat het lijkst alsof gereformeerden van alles mogen zeggen, maar evangelischen niet. Lijkt mij niet helemaal eerlijk.
ik slap discussieren, prima. Heb ik geen moeite mee. Ik wijs inderdaad gee bijbelteksten aan nee, ik vertel ene verhaal wat je zelf vanuit de bijbel ook wel kent. Maar ik ken de verbondsvisies wel, daar valt niet tegen te praten want zodra een gereformeerde daar echt over na gaat denken valt z''n hele evangelie in duigen. Jij hebt het maar over de goedheid van de mens, volgens mij heb ik het daar amper over gehad.

Een voglende reactie aub per pb tje, hier reageer ik niet meer omdat het nu een persoonlijk gesprek gaat worden.

Joris,

Ik hou ook niet van vechten. Maar als we die term toch gebruiken voel ik me nogal aangevallen als iemand mij beschuldigt van het hebben van een dwaal leer. Ik vind het dan een beetje jammer dat als ik mijn standpunten probeer te onderbouwen zo weer terug wordt gereageerd. Jammer dat je niet probeert aan te tonen vanuit de bijbel waarin ik zou dwalen. Zo laat jij mij dwalen. Dat lijkt me ook niet erg christelijk.
maar goed als iemand wel mag roepen dat ik een dwaal leer zou hebben en dat niet eens wil aantonen en zelfs niet eens zijn woorden terugnemen dan vind ik dan heel erg jammer.

en verder waarom zou mijn(?) evangelie in duigen vallen. Weer een beschuldiging die je niet onderbouwt.

Groeten JacobH

okeej ik zal niet meer reageren in deze topic. ontopic dan maar.

Terug naar “Archief”