Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 23:46

André schreef:Idd die van Ciska is iets duidelijker, misschien het ook een idee dat je de post van Riska leest. Eén ding weet ik zeker, mensen met b line kunnen zichzelf niet genezen, ook al vinden ze zelf dat hen niets mankeert.
Dit grijp ik niet zomaar uit de lucht, maar heb ik om mij heen gezien tijdens die week-van-huis-behandelingen.
En trouwens zeg nu zelf, wat is 9,5 weken op een mensen leven?
Ik heb géén borderline!

En, ik dank jullie voor jullie goedbedoelde posts, maar ik trek me dit enorm aan. Dat is mijn verantwoordelijkheid, ja, maar ik wil jullie er toch o wijzen dat jullie enorm aan het oordelen zijn.

@Mauren, nu begrijp ik het beter. Ik ken alleen de observatieopname en daar doe je niets. Veel succes toegewenst!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 09 mar 2007 23:47

Riska schreef:
Mauren schreef:waarom opname??
moeilijke vraag.ik kan niet anders zeggen dan dat het niet goed met me gaat! en we dus weer kiezen voor opname, ben al 3 keer eerder opgenome geweest. en door opname hopen we dat ik weer zelf verder kan, dat lukt nu niet meer. ik weet niet zo goed wat antwoord ik moet geven.
opname, van zondagavond tot vrijdagmiddag, en daar overdag therapieen volgen. daarnaast gesprekken met de EVV-er die ik krijg.

Knap hoor dat je het doet! Het zijn de sterken die om hulp vragen!!!

is dat zo?? ik voel me altijd zo'n zwakkeling.
een baby die niks zelf kan!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 23:49

Mauren schreef:
Cisca schreef:
Mauren schreef:En ik ga ook weer proberen mijn leven op orde te krijgen!
ik heb woensdag een indicatie gekregen voor opname, mijn doelen moeten nog wat kleiner worden, beter mee te werken, en dan zal ik waarschijnlijk eind maart/ begin april worden opgenome!
ik zie er erg tegenop! maar ik ga er wel vollop tegen aan!! :wink:

groetjes mauren

Heel veel succes en sterkte het al best een heel moeilijke periode worden, 'k heb er echt respect voor dat je je er zo voor in zet d:)b

Dankjewel! ja moeilijk zal het denk k wel worden. maar ik wil toch weer proberen of er een beter leven voor mij te halen is. is niet de eerste keer, maar toch, ik ga wel proberen! :wink:
fijn dat je zegt respect ervoor te hebben, steunt me wel wat!
omdat ik er echt tegenop zie! :cry:

groetjes mauren.

Logisch toch dat je er tegenop ziet, het is geen vakantiereis, daarom vind ik het echt geweldig dat je het doet, vooral omdat het niet de eerste keer is, je weet nu al hoe moeilijk het is, echt super van je regenboog-smile :jaknikken:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 23:52

Ah, ik heb het door. Als iemand een cursus: Hoe haal ik iemand het beste onderuit wil krijgen, moet hij zeker bij jullie zijn met jullie steken onder water. Maar o, wee, als er iemand kritiek heeft!

André

Berichtdoor André » 09 mar 2007 23:53

L'être extraterrestre schreef:En, ik dank jullie voor jullie goedbedoelde posts, maar ik trek me dit enorm aan. Dat is mijn verantwoordelijkheid, ja, maar ik wil jullie er toch o wijzen dat jullie enorm aan het oordelen zijn.
Misschien is het een idee om je energie in behandeling te steken en niet in topic's vol schrijven, overigens net zei je nog, als ik tegen dit soort kritiek niet kan, moet ik vooral niet gaan solliciteren op de banen die ik wil.....
Wel of geen b line, als je een ander wilt leven, heb je hulp nodig, weet ik uit eigen ervaringen. En die krijg je niet op een forum...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 mar 2007 23:54

André schreef:
L'être extraterrestre schreef:En, ik dank jullie voor jullie goedbedoelde posts, maar ik trek me dit enorm aan. Dat is mijn verantwoordelijkheid, ja, maar ik wil jullie er toch o wijzen dat jullie enorm aan het oordelen zijn.
Misschien is het een idee om je energie in behandeling te steken en niet in topic's vol schrijven, overigens net zei je nog, als ik tegen dit soort kritiek niet kan, moet ik vooral niet gaan solliciteren op de banen die ik wil.....
Wel of geen b line, als je een ander wilt leven, heb je hulp nodig, weet ik uit eigen ervaringen. En die krijg je niet op een forum...
Jij leest een hoop in mijn postings.

Ik zei: Het gaat hartstikke goed. Jullie zijn degene die er bovenop springen en me gelijk weer terugtrappen van: hoo, ben jij gek? Dat kan helemaal niet!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 mar 2007 23:59

L'être extraterrestre schreef:Ah, ik heb het door. Als iemand een cursus: Hoe haal ik iemand het beste onderuit wil krijgen, moet hij zeker bij jullie zijn met jullie steken onder water. Maar o, wee, als er iemand kritiek heeft!

Heel verkeerd bekeken, waarom zou iemand je onderuit willen halen, je ziet alles gelijk negatief, is geen blijk van een feit dat het echt goed gaat momenteel 8)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 mar 2007 00:00

Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ah, ik heb het door. Als iemand een cursus: Hoe haal ik iemand het beste onderuit wil krijgen, moet hij zeker bij jullie zijn met jullie steken onder water. Maar o, wee, als er iemand kritiek heeft!

Heel verkeerd bekeken, waarom zou iemand je onderuit willen halen, je ziet alles gelijk negatief, is geen blijk van een feit dat het echt goed gaat momenteel 8)
Weet je wat: Het gaat hartstikke kl*te, ik voel me super somber, ik wil graag aandacht, ik snij mezelf, ik slik iedere dag 10 paracetamol, ik heb ernstig borderline en ik ben ernstig depressief.

Dat willen jullie horen dus dat krijgen jullie te horen.

André

Berichtdoor André » 10 mar 2007 00:03

L'être extraterrestre schreef:
André schreef:
Jij leest een hoop in mijn postings.
L'être extraterrestre schreef:......de sollicitatiebrieven zijn de deur uit (naar het ID college, naar het LUMC, naar het Rijnland voor de opleiding MBO-V) en een sollicitatiebrief naar de Mexx voor een 38-urige werkweek gaat vandaag op de post en ik werk momenteel bij de dierenbescherming, binnenkort start ik met een EHBO cursus voor het Rode Kruis en ik heb 1 a 2 gesprekken in de week.
Ik haal je niet onderuit, ik probeer je wakker te schudden, daar stop ik overigens mee nu.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 10 mar 2007 00:04

Cisca schreef:

Weet je wat: Het gaat hartstikke kl*te, ik voel me super somber, ik wil graag aandacht, ik snij mezelf, ik slik iedere dag 10 paracetamol, ik heb ernstig borderline en ik ben ernstig depressief.

rustig joh!
als jij vind dat het goed gaat, dan moet je daar gewoon van genieten.
en misschien dat je het morgen wel anders in ziet.
ga gewoon verder, zoals je deed!
heel veel succes!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 mar 2007 00:04

Cisca schreef:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 mar 2007 00:08

Cisca schreef:

Nee uiteraard niet, maar sla eens even niet zo door, denk na :wink:

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 10 mar 2007 19:48

Ik heb zelf al het grootste deel van mijn leven psychische problemen van uiteenlopende aard.
Ook ik heb mensen ontmoet die precies meenden te weten hoe ik in elkaar stak en wat het beste voor mij was.
Datzelfde zie ik ook hier gebeuren, in de reacties aan L'être extraterrestre.
Ik neem aan dat al deze reacties goed bedoeld zijn, maar ik vind ze i.h.a. erg veroordelend en kort door de bocht.

Niemand kent mij zo goed als ikzelf.
Niemand weet wat zo goed ik voel en wat er in me omgaat als ikzelf.
Niemand leeft mijn leven, behalve ikzelf.

Met alle respect, maar hoe kun je als buitenstaander weten wat goed voor iemand is?
Hoe kun je weten wat in zijn of haar hoogste belang is?
Hoe kun je oordelen over de weg die een ander gaat, de keuzes die een ander maakt?

We hebben als mens het recht ons eigen pad te kiezen.
Om te leren, te ervaren, soms door vallen en weer opstaan.
We hebben het recht om op ons eigen kompas te varen.
Om onze eigen 'fouten' te maken.

Ik ben zelf degene die de consequenties ervaart betreffende mijn keuzes rondom hulp.
Dat geldt ook voor L'être.
Meedenken mag, kritisch zijn ook.
Maar oordelen?
Dat heb ik zelf wel afgeleerd.
Dat zouden meer mensen eens kunnen overwegen ;)

Eén van mijn favoriete uitspraken is: 'Laat mij mijn weg, ook al is mijn weg in jouw ogen een omweg'.
En een andere: 'Oordeel niet over een ander voor je een maan in zijn moccassins hebt gelopen'.

Je bezorgdheid uitspreken, prima.
Je visie geven, ook prima.
Suggesties doen, hartstikke goed.
Maar een deur openen en de ander er vervolgens doorheen willen duwen?
Lijkt me geen goed idee.

Einde preek.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 10 mar 2007 20:04

Bloemenkind schreef:Ik heb zelf al het grootste deel van mijn leven psychische problemen van uiteenlopende aard.
Ook ik heb mensen ontmoet die precies meenden te weten hoe ik in elkaar stak en wat het beste voor mij was.
Datzelfde zie ik ook hier gebeuren, in de reacties aan L'être extraterrestre.
Ik neem aan dat al deze reacties goed bedoeld zijn, maar ik vind ze i.h.a. erg veroordelend en kort door de bocht.

Dat is jou mening, zelf heb ik ook veel ondervonden en dus meegemaakt, en geleerd, dat de realiteit onder ogen zien nog altijd het beste is, hoe moeilijk en hard die ook kan zijn.

Bloemenkind schreef:Niemand kent mij zo goed als ikzelf.
Niemand weet wat zo goed ik voel en wat er in me omgaat als ikzelf.
Niemand leeft mijn leven, behalve ikzelf.

Deels, het kan best blijken dat je jezelf nog helemaal niet kent, ook dat is een leerproces.

Bloemenkind schreef:Met alle respect, maar hoe kun je als buitenstaander weten wat goed voor iemand is?
Hoe kun je weten wat in zijn of haar hoogste belang is?
Hoe kun je oordelen over de weg die een ander gaat, de keuzes die een ander maakt?

Door ervaring weet je soms wat goed wat kan werken, en vind je het erg ls je ziet dat iemand niet de kansen grijpt die hij krijgt.
Oordelen doe ik niet, wel wijzen op de realiteit.
Daarbij is het zo dat als iemand zelf hier van alles over zichzelf neerzet, uiteraard ook reacties verwacht, wil je dat niet, stop dan met posten over onderwerpen als deze.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 10 mar 2007 22:20

L'être extraterrestre schreef:Tjah, wat voor mij ontzettend goed is kan voor een ander depressief zijn bij wijze van spreken.

Om het zo te zeggen: Ik begin mijn leven weer op de rails te krijgen, ik heb plezier in al het werk dat ik doe, ik heb zin om dingen te doen, contacten te onderhouden, ik denk niet meer constant: Ik wil niet meer leven. Het gaat gewon stukken beter. Mag dat niet?

L'être extraterrestre schreef:Ik bedoel, ik vind dat het beter gaat. Maar natuurlijk is het niet zo dat ik opeens een zelfbeeld van bergen hoog heb en dat ik mezelf ontzettend waardevol is. Maar ik ben gewoon vorlijk! Ik heb zin om iets te doen, om nuttig te zijn! Ondanks dat ik een sollicitatiegesprek verprutst heb waar ik me erg op had verheugd, zit ik nog met een big smile (na een dipje ja, mag ik) de computeren.

L'être extraterrestre schreef:Ik denk dat ik echt nog wel dagen zal hebben dat het niet lekker gaat. Maar ik weet gewoon bijna zeker dat het omgedraaid zal worden. Gewoon meestal lekker in mijn vel zitten (met wat haken en ogen dan) en af en toe een rotdag/week hebben in plaats van andersom.

Groot gelijk hoor L'etre. Ik heb dat ook. Anderen zeggen dat ik er nog lang niet ben, maar ik ben naar mijn idee allang niet meer zo diep gezonken als ik was. Slecht is soms ook al heel goed.
Mooi dat je het zelf ziet. Eindelijk het dal door, nog wel diep, maar toch opweg naar de top.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Terug naar “Archief”