TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mar 2007 19:01

Wullimpie schreef:Niks flauw antwoord, maar de waarheid.
Thuis hebben wij TV en kijk ik er zelden naar (dat was vroeger trouwens wel anders), maar als ik soms zie wat er voorbij komt wegen de "goede" programma's niet op tegen al de "slechte".

Daarom heb ik besloten later geen TV te nemen
Heb je je boekenkast al verwijderd? Als ik alle slechte boeken (muv de Bijbel) opweeg tegen alle slechte boeken dan weegt dat ook nauwelijks tegen elkaar op hoor. Een Nietschze was een schrijver, geen filmmaker.

Zoals je bij boeken selecteert kun je dat ook bij de tv doen.
En waarom nog internet? Het goede van internet valt in het niets vergeleken met de troep die erop staat. :roll:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mar 2007 19:17

Er staat inderdaad veel troep op internet, gelukkig kunnen we dat tegenwoordig filteren.

Met de boekenkast maak je een denk fout, immers moet je niet alle boeken vergelijken met de bijbel, maar alle boeken in je boekenkast. (dus voor je ze koopt.)
Dan kan je die boekenkast als het goed is gewoon laten staan.

Met de TV haal je alles in een keer in huis, als er mensen zijn die daar goed mee kunnen omgaan, moeten ze het zelf weten, ik heb in iedergeval de keuze gemaakt, en niemand kan mij dat recht ontzeggen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2007 19:23

GG-er schreef:
Marnix schreef:Klinkt mooi, maar of de voordelen opwegen tegen de nadelen of niet hangt er vanaf hoe je er mee omgaat. Je kan dit dus niet veralgemeniseren. Wat er gebeurt is preventief ruimen: Je kan er verkeerd mee omgaan dus verbieden we mensen om een tv te hebben, kan het ook niet verkeerd gaan. Als men nou eens elkaar leerde er goed mee om te gaan en als je dat niet kunt, de tv niet te hebben... prima. Maar dat doet men niet. En over sterke en zwakke broeders, zie Romeinen 14. Het maar helemaal verbieden is dan niet de juiste bijbels oplossing

Wie verbiedt er dan? En waarom? Uit liefde ter bescherming of uit machtswellust?
Als het uit liefde ter bescherming gebeurt kun je hooguit stellen dat het wat onhandig is, maar dat is een subjectieve beoordeling. Ieder moet daar voor zich een keuze in maken. En als dat collectief gebeurt, wat is dan het probleem om daarin mee te gaan? Is die TV dan zó belangrijk?

Wie? Kerkraden? Dominees? Uit liefde? Misschien. maar uit liefde het eten van offervlees verbieden was voor Paulus ook geen optie. Je mag niet uit liefde mensen dingen verbieden die je zelf niet vindt kunnen, alleen dingen die voor iedereen niet kunnen. Die keuze is juist persoonlijk en mag dus niet collectief worden opgelegd. Dan wordt de vrijheid die we in Christus hebben, ten onrechte beperkt. Dan zegt iemand tegen me: Je mag dat niet, anders mag je niet aan het avondmaal... bijvoorbeeld. Terwijl ik het van Hem wel mag. Dan klopt er dus iets niet.

En ook al los je daar het echte probleem niet mee op van het leren omgaan met moderne media en weet ik wat al niet, de kern van de zaak is dat we elkaar volgens Romeinen 14 te helpen hebben in het staan in een maatschappij vol verleidingen. En dat de keuzes soms anders gemaakt worden is een feit. Maar moet daar een nadruk op komen te liggen? Wat mij betreft niet. Als er een TV verbod is kan dat met liefde worden nagevolgd. Is dat verbod er niet, kan er met liefde worden onderwezen in het verstandig omgaan met het apparaat.

Als God geen tv-verbod geeft mogen mensen dat ook niet doen. De kerk is geen instantie die zelf de regels bepaalt, God doet dat. Zoals jij het schetst werkt het niet. De kerk heeft niet de macht om te bepalen dat tv kijken zondig is, je niet mag sporten op zondag, of naar het cafe mag gaan. Het mag van God of het mag niet. Dat is niet afhankelijk van wat de kerk als regel bepaalt.

Heb je moeite met een verbod in je eigen kerkverband en zou je zelf de keuze anders maken? Wat is sterker: De liefde tot je eigen gemeente of die voor de TV? Liefde vraagt je jezelf soms weg te cijferen. Ga uit van het aspect liefde en beantwoord dat met wederliefde. Dan zijn zaken als de TV veel minder belangrijk en wordt het makkelijker om een alternatieve tijdsbesteding te vinden.

Lekker makkelijk om mensen zo voor het blok te zetten. Je zou helemaal niet moeten hoeven kiezen tussen je kerk of de tv, als God het je niet verbiedt. Flauw om dan te zeggen: Het is kiezen of delen, waar hou je meer van. Dat zou net zijn als wanneer een man of vrouw tegen zijn partner zou zeggen: Je stopt met je sport. En als ie man vraagt waarom als antwoord krijgen: ls je van me houdt cijfer je je eigen belang weg. Dus doe het nou maar gewoon.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2007 19:53

Wullimpie schreef:
Lalage schreef:zeg vrome praters zonder tv: hoe vullen jullie dat dan concreet in, God liefhebben en je naasten? Wat doe jij 's avonds terwijl de meeste Nederlanders voor de tv hangen?

Vrijwilligerswerk, krant en of boek lezen, naar bijeenkomsten, naar familie en of vrienden, refoweb :wink: .

(je hoeft trouwens geen vrome prater te zijn om dit te doen hoor, het is voor iedereen aan te bevelen.)

Maar die dingen kan je toch ook doen als er wel een tv staat. Zijn er veel mensen die voor een tv-programma thuis blijven dan? En zoals gezegd is een boek lezen net zoiets als tv... daar kan je ook hele vieze dingen in tegenkomen :-S

Overigens vind ik het antwoord van GG op mijn vraag totaal niet concreet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mar 2007 20:06

Ik heb zo´n beetje alles wel gezegd.

Als een ander vind dat hij er goed aan doet om een TV te nemen moet hij dat zelf weten, ik begin er niet aan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 20:30

Mensen, wat een moeite om die TV, dat ene apparaatje er zo in te houden. Wat een drama dat er mensen zijn die menen dat het strijd met hun geweten om een TV in huis te halen. Wat een problemen levert het op als mensen vanuit een pastorale bewogenheid zelfs iets 'opleggen' in het afwijzen van de TV. Stel je toch voor, het is een verschrikkelijk juk: GEEN TV, hoe is het mogelijk.
Raak ik, zelfs in mijn zachtaardig geformuleerde berichtjes een afgod of iets dergelijks? Wat een koude drukte om zo'n brok electronica met een display.

"Kom niet aan mijn TV, want dan hou ik nix meer over!"

Dat beeld straalt er vanaf. En jawel, vervolgens direct terugschieten: Internet, boekenkast, ja sleep alles er maar bij. En terrecht. Daar gelden dezelfde kriteria.
Maar kan het dan echt niet bestaan dat er mensen zijn die werkelijk menen dat zij God verdriet doen in het naar binnen halen van een TV die de hele wereld met één knopje van de afstandsbedienig in de huiskamer zet? En waar is de verdraagzaamheid? De onderlinge liefde, het haten en vlieden van de zonden? Mag een mens niet te voorzichtig zijn en is de norm dat we zoveel mogelijk moeten genieten zolang het niet letterlijk in de Bijbel verboden lijkt te worden?

Is de TV een taboe als het op bezinning aankomt ?

Ik daag jullie uit: Bewijs het belang van de TV maar eens.
En bewijs dat het beter is een TV te hebben dan het niet hebben daarvan.
En natuurlijk vanuit het perspectief van een christen die de zonden haat en die God wil dienen zoals Hij dat Zelf gebiedt in Zijn Woord.
Bewijs maar eens dat het apparaat jullie ongekend felle verdedigingen waard is. Ik ben benieuwd.
Doe je best :!: :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2007 20:41

GG-er schreef:Ik daag jullie uit: Bewijs het belang van de TV maar eens.
En natuurlijk vanuit het perspectief van een christen die de zonden haat en die God wil dienen zoals Hij dat Zelf gebiedt in Zijn Woord.
Bewijs maar eens dat het apparaat jullie ongekend felle verdedigingen waard is. Ik ben benieuwd.
Doe je best

Ik kan jou hetzelfde vragen over het nut van internet.
Een ieder moet naar eigen overtuiging handelen. Ik zie niet in waarom ik géén TV zou mogen hebben, waarbij ik de knop op verantwoorde wijze kan bedienen. Ik heb het gevoel dat er veel en veel te krampachtig wordt omgegaan met wat wel en niet mag. En of het wel of niet tot eer van God is. Er zit voor mij iets wettisch in het geheel.
En ik kon mij geheel vinden in de reactie van Marnix. Een kerkenraad heeft niet te bepalen wat wel en niet mag. Kan best zijn dat mensen dat als een liefdevol verbod zien, ik ervaar daarin iets van de hoogmoed van een kerkenraad die meent te mogen zeggen, wat we wel of niet moeten opmaken uit de Bijbel.

Ik respecteer mensen die geen TV in huis halen. Ik zou ook gerespecteerd willen worden, dat ik hem hier wél heb staan, zonder dat er ook maar één enkele verwijzing wordt gedaan naar hoe ik volgens de Bijbel zou moeten leven.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 20:44

Riska schreef:
Doe je best

Ik kan jou hetzelfde vragen over het nut van internet.
Een ieder moet naar eigen overtuiging handelen. Ik zie niet in waarom ik géén TV zou mogen hebben, waarbij ik de knop op verantwoorde wijze kan bedienen. Ik heb het gevoel dat er veel en veel te krampachtig wordt omgegaan met wat wel en niet mag. En of het wel of niet tot eer van God is. Er zit voor mij iets wettisch in het geheel.
En ik kon mij geheel vinden in de reactie van Marnix. Een kerkenraad heeft niet te bepalen wat wel en niet mag. Kan best zijn dat mensen dat als een liefdevol verbod zien, ik ervaar daarin iets van de hoogmoed van een kerkenraad die meent te mogen zeggen, wat we wel of niet moeten opmaken uit de Bijbel.

Ik respecteer mensen die geen TV in huis halen. Ik zou ook gerespecteerd willen worden, dat ik hem hier wél heb staan, zonder dat er ook maar één enkele verwijzing wordt gedaan naar hoe ik volgens de Bijbel zou moeten leven.

Tel het aantal 'ik' eens en tel ook eens het aantal 'zo wil de Heere het' en maak de balans eens op.
Waarom toch altijd vanuit jezelf redeneren. Draai het eens om: Heere wat wilt GIJ dat IK doen zal? Het is nu vooral: Ik mag en alles zolang het ergens niet verboden wordt. Dat is wel waar, maar niet de kern.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 08 mar 2007 20:55

Riska schreef:Ik kan jou hetzelfde vragen over het nut van internet.

Fijn dat je dit punt aansnijdt, dat is namelijk ook zoiets. Ik ken genoeg GG'ers die televisieprogramma's op Internet nabekijken via "Uitzending Gemist" of "Google Video". Bij zulk merkwaardig gedrag (tegen de TV als medium zijn, maar wel televisieprogramma's online nabekijken), rijst bij mij de vraag: waar zijn de principes dan? Hetzelfde geldt overigens voor nabeluisterde radioprogramma's.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2007 21:10

GG-er schreef:Tel het aantal 'ik' eens en tel ook eens het aantal 'zo wil de Heere het' en maak de balans eens op.
Waarom toch altijd vanuit jezelf redeneren. Draai het eens om: Heere wat wilt GIJ dat IK doen zal? Het is nu vooral: Ik mag en alles zolang het ergens niet verboden wordt. Dat is wel waar, maar niet de kern.

De kern is, dat ik probeer te leven naar Zijn wil. Er zijn dingen die ik niet en nooit zal doen, er zijn dingen die ik dus wél doe.
De Heer wil maar één ding: dat wij hem liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. En daaruit vloeien al mijn (over een ander kan en wil ik niet oordelen) daden voort.
God ziet het hart aan en weet ook, waarom ik dingen wel en niet doe/gedaan heb. En dat is meer dan genoeg.

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 08 mar 2007 21:25

Riska schreef:
GG-er schreef:Tel het aantal 'ik' eens en tel ook eens het aantal 'zo wil de Heere het' en maak de balans eens op.

De kern is, dat ik probeer te leven naar Zijn wil. Er zijn dingen die ik niet en nooit zal doen, er zijn dingen die ik dus wél doe.
De Heer wil maar één ding: dat wij hem liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. En daaruit vloeien al mijn (over een ander kan en wil ik niet oordelen) daden voort.
God ziet het hart aan en weet ook, waarom ik dingen wel en niet doe/gedaan heb. En dat is meer dan genoeg.

Precies! En als dan mensen vanuit die gedachte de TV afwijzen, waarom daar zo tegen tekeer gaan dan?
En als een geloofsgemeenschap als geheel tot haar keuze maakt, waarom dan tegen in opstand komen? Als we elkaar respecteren hierin en de liefde de boventoon laten voeren, dan moet het toch niet moeilijk zijn als het op je pad komt, de TV geen onderwerp van twist te laten worden?
Als iemand TV wilt binnen een gemeenschap waar het wordt afgewezen, is een TV dan een strijd waard, gezien de uitgangspunten van onze gedachten? Als we allemaal Gods eer zoeken, is een TV dan een diskussie waard op een wijze dat het over en weer scherpe verwijten oplevert?
Voor internet zelfde vraag. Wie internet afwijst respecteren. Ik heb zelf een filter. Wie het niet heeft is zelf verantwoordelijk voor het ongefilterd internetten. Maar dan ontneemt een ander niet de mogelijkheid daar anders in te staan. En dat wil niet zeggen dat mensen elkaar maar moeten verbieden elkaar van hun standpunten te mogen overtuigen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 mar 2007 22:38

GG-er schreef:
Riska schreef:

Precies! En als dan mensen vanuit die gedachte de TV afwijzen, waarom daar zo tegen tekeer gaan dan?
En als een geloofsgemeenschap als geheel tot haar keuze maakt, waarom dan tegen in opstand komen? Als we elkaar respecteren hierin en de liefde de boventoon laten voeren, dan moet het toch niet moeilijk zijn als het op je pad komt, de TV geen onderwerp van twist te laten worden?
Als iemand TV wilt binnen een gemeenschap waar het wordt afgewezen, is een TV dan een strijd waard, gezien de uitgangspunten van onze gedachten? Als we allemaal Gods eer zoeken, is een TV dan een diskussie waard op een wijze dat het over en weer scherpe verwijten oplevert?
Voor internet zelfde vraag. Wie internet afwijst respecteren. Ik heb zelf een filter. Wie het niet heeft is zelf verantwoordelijk voor het ongefilterd internetten. Maar dan ontneemt een ander niet de mogelijkheid daar anders in te staan. En dat wil niet zeggen dat mensen elkaar maar moeten verbieden elkaar van hun standpunten te mogen overtuigen.

kijk daar kan ik nou zo moe van worden, aan de ene kant moeten we er geen drukte om maken maar aan de andere kant word je erop afgerekend als je een tv heb, want dat is slecht dus hup daar is het oordeel al. ik vind dat gewoon iedereen voor zichzelf moet beslissen of een tv wel of niet kan. ik kan alleen zeggen vanuit mijn familie die gereformeerd zijn dat je behoorlijk veroordeeld word als je tv heb, maakt mij niet uit wat ze denken of zeggen, ik respecteer ook hoe hun tegen het geloof aankijken dus het moet van 2 kanten komen. en nog even over die genadetijd, ik geloof dat er geen mens verloren gaat, dat is off-topic maar ik wil alleen ff zeggen hoe ik daar tegenaan kijk.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 mar 2007 22:49

marcel081276 schreef:
GG-er schreef:
marcel081276 schreef:ik had toen ik thuis woonde geen tv omdat mijn ouders zwaar gereformeerd zijn, maar nu ik getrouwd ben heb ik wel tv(breedbeeld ;-))

Zwaar gereformeerd? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?
:wink:

ik zou hem echt niet wegdoen, ik vind het heerlijk om na een dag werken lekker te relaxe met een wijntje en tv kijken, op dit moment zit ik jensen te kijken nix mis mee hoor.

Wat is jouw uitgangspunt voor het stellen dat er nix mis mee is? Je hebt toch ergens een basis voor deze stelling, neem ik aan?

enne kostbare genadetijd?? kan iemand mij precies uitleggen wat dat is?

Lees je Bijbel, bidt elke dag dat je groeien mag...

- Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.

genadetijd: Tijd om te geloven en te bekeren. Om God te dienen. Niet alleen als je daar zin in hebt, maar altijd.

zwaar gereformeerd is zeg maar de zwarte kousen kerk, je mag dan zo ongeveer niets, lachen mag wel maar niet te vaak en op zondag iets doen is helemaal uit de boze! echt vreselijk is het, zeg maar de hel op aarde. ik heb wel respect voor mensen die zo zwaar geloven maar ik moet er niets van hebben.

en waarom er niets mis mee is? nou ik vind het gewoon leuk om naar te kijken, soms is het wat minder maar gistere was het echt wel boeiend, als je er niet naar wil kijken omdat je het niets vind heb ik daar ook geen probleem mee, ik wil iedereen wat geloof betreft in zijn waarde laten.

en die genadetijd, tsja dat komt bij mij over om mensen angst aan te jagen, ik wil gewoon leven en er van genieten anders zou ik doelloos op deze aarde gezet zijn in mijn ogen.

groeten marcel

Goeiedag, wat heb jij weinig weet van de kerk van je ouders zeg!
Ten eerste is de kerk van je ouders goed te vergelijken met de GerGem, en dat is geen zwarte kousen kerk.
Er is zelfs bijna geen verschil met de kerk van jou ouders en de gergem.
Doordeweeks kan en mag niet alles en op zondag dus ook niet. Waar je dat over dat lachen vandaan haalt, geen idee! Maar dat komt iig niet overeen met die kerk....

Kortom: Ik zou me eerst maar eens goed verdiepen in die kerk, voordat je een negatief oordeel geeft.....
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 08 mar 2007 23:22

Machiavelli schreef:Geen tv nemen is eet een typisch staaltje van slectief en hypocriet refomoralisme.

Naja zeg.
Beetje lopen mekkeren dat geen-tv-hebben hypocriet is.

Ieder bepaalt het toch voor zichzelf? De een kan er goed mee overweg en neemt een tv in huis,
de ander kan er wat minder nee overweg, en beslist om geen tv te nemen.
Ik neem aan dat iedereen wat verstand heeft gekregen om zelf beslisslingen te maken,
al begin ik dat nu te betwijfelen na zo'n reactie.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 mar 2007 00:07

Ik blijf goed op de hoogte van de actualiteiten, dat lukt nu eenmaal niet met slechts een krant.
Ik blijf op de hoogte van de wereldbeschouwing, leefwereld en zienswijzes van de moderne mens. Op die manier kan ik met hen op een effectieve manier met hen communiceren en hen vertellen over de blijde boodschap. Dat schijnt soms wat lastig te gaan met de tale kanaans.
Ik kan preken en overdenkingen zien, ook wanneer de kerk gesloten is en mij op die manier verbonden voelen met de Kerk van alle tijden en plaatsen.
Dat laatste is soms wat lastig in een kerk met 350 mensen uit een streek.

En nee, dit zijn geen bewijzen en nee, dit zal jou niet overtuigen. Want hoewel alle kritiek die jij op de tv uitoefent ook geldig is voor radio, internet en boeken, weer jij die niet uit je huis. Is het misschien omdat radio en boeken ouder zijn dan vijftig jaar en internet gewoon onmisbaar is? Is het misschien een stukje ouderwets reformatorisch koudwatervrees?
Want daar lijkt het toch behoorlijk op.

Terug naar “Archief”