Uiteraard wordt in de bijbel vooral gewacht gemaakt van de donkere kant van de mens. In de bijbel gaat het immers om de mens die op zoek is naar God. God is oneindig goed, de mens staat daarmee in fel contrast. Het is dus normaal dat de mensen uit de bijbel zeer kritisch zijn naar zichzelf. Stel je voor dat wij onze sportieve kwaliteiten zouden moeten vergelijken met een topsporter... Johan Blaauw, remonstrants prekdikant schrijft het volgende Kortom: in de bijbel vind je heel verschillende 'mensen' en daarmee ook heel verschillende mensbeelden. Daarom lijkt het mij misleidend over het bijbelse mensbeeld of iets dergelijks te spreken. Dat beeld bestaat niet. Daarvoor is de bijbel te genuanceerd en te realistisch. Verder valt op dat in de bijbel mensen vaak negatief ter sprake worden gebracht. Of is ook dat uiting van bijbels realisme?
Met deze reactie ben ik het oneens. Omdat
In de eerste plaats; God is het dit mensbeeld schetst en niet de mens zelf (er van uitgaande dat jij de bijbel van kaft tot kaft Gods Woord noemt, wat ik eigenlijk betwijfel, maar daarover later meer)
In de tweede plaats.
De mens is niet opzoek naar God. Dat heb ik al duidelijk aangeven in een posting hieronder
over Rom 3. (Romeinen 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.)
Misschien is dat niet voldoende, dan nog een bewijs uit het OT.
Psalm 53
1 Een onderwijzing van David, voor den opperzangmeester, op Machalath. (53-2) De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God; zij verderven het, en zij bedrijven gruwelijk onrecht; er is niemand, die goed doet.
2 (53-3) God heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 (53-4) Een ieder van hen is teruggekeerd, te zamen zijn zij stinkende geworden, er is niemand, die goed doet, ook niet een.
4 (53-5) Hebben dan de werkers der ongerechtigheid geen kennis, die Mijn volk opeten, alsof zij brood aten? Zij roepen God niet aan.
5 (53-6) Aldaar zijn zij met vervaardheid vervaard geworden, waar geen vervaardheid was; want God heeft de beenderen desgenen, die u belegerde, verstrooid; gij hebt hen beschaamd gemaakt, want God heeft hen verworpen.
6 (53-7) Och, dat Israels verlossingen uit Sion kwamen! Als God de gevangenen Zijns volks zal doen wederkeren, dan zal zich Jakob verheugen, Israel zal verblijd zijn.
Er is niemand die God zoekt zonder de trekkende hand van God.
(Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.)
De uitspraken van deze remonstrantse ds. (ik ken niet de gehele context) kloppen dus niet.
Aangezien ook niet-Christenen goede dingen doen geef je toch toe dat God dan blijkbaar ook in andere godsdiensten werkt! En ja, zelfs in het humanisme!!! Volgens mij is het goddelijke aanwezig in elke mens, hij hoeft het alleen maar toe te laten. Dit kan door de grote voorbeelden te volgen en te bestuderen (Jezus, Boedha enz) Dit is geen relativisme, ik ga ervan uit dat de verschillende godsdiensten slechts een culturele verscheidenheid zijn. God werkt door in alle tijden en culturen. We mogen elkaar dus niet uitsluiten maar moeten wel elkaar bevragen om zo te komen tot een zuiverdere leer.
Ik wil dit helemaal niet zeggen. Ik wijt dit enkel aan Gods algemene genade;
Dat de aarde nog geen hel is geworden komt door Gods algemene genade. Hij houdt de aarde nog in de hand door de mens niet volledig aan zich zelf over te laten. Dit zal wel gebeuren in het laatste der tijden. (markus 13 en 2 thessalonica 3 en openbaring. HC zondag10)
God algemene genade is onderandere gebaseert op dat God nog de orde hier handhaaft om zijn kinderen te verzamelen. De satan is gebonden. God staat niet alles toe.
Maar over je tweede uitspraak houdt onze discussie op. Ik kan niet discuseren met mensen die buiten Jezus nog meer godsdiensten en goden er op na houden. Niet dat ik dat niet wil, maar omdat het praten is vanuit 2 totaal verschillende uitgangspunten. Het is een volledig zinloze discussie. Voor mij is de bijbel Gods Woord en alleen dat is de enige waarheid. Ik wil best over exegese verschillen praten maar hier valt niet over te twijfelen.
Ik baseer met graag op de Schrift in deze:
Handelingen 4:12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Johannes 15 vers 4 4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
1 Tim 2:5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
Jesaja 43:11 Ik, Ik ben de HEERE, en er is geen Heiland behalve Mij.
1 Johannes 5: 11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
Ik sluit niemand uit. Wie ben ik? God is eerlijk in zijn Woord. Hij zal nooit buiten gesloten worden.