Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 okt 2003 18:31

caprice schreef:
hijwel schreef:uitverkiezing....

Wij zijn zijn eigendom, God heeft er recht op dat hij ons terug neemt.
Als het over de uitverkiezing gaat dan is het meestal zo van: ben ik wel uitverkoren, zou ik wel in zijn boek staan.

Maar 1 ding is zeker, jij bent zijn eigendom... en jij hebt geen recht om niet terug genomen te worden door Hem.

Je hebt geen recht om terug genomen te worden door Hem. Het is allemaal genade.

Hij wil je terug, wie ben jij dan nog om deze uitnodiging te weerstaan?

Ik weet dat God genade is...... God was al genade toen hij die uitnodiging gaf aan ons... wij hebben geen recht om deze uitnodiging in de wind te slaan, want dan zal hij ons de eeuwige straf geven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 31 okt 2003 19:23

hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:uitverkiezing....

Wij zijn zijn eigendom, God heeft er recht op dat hij ons terug neemt.
Als het over de uitverkiezing gaat dan is het meestal zo van: ben ik wel uitverkoren, zou ik wel in zijn boek staan.

Maar 1 ding is zeker, jij bent zijn eigendom... en jij hebt geen recht om niet terug genomen te worden door Hem.

Je hebt geen recht om terug genomen te worden door Hem. Het is allemaal genade.

Hij wil je terug, wie ben jij dan nog om deze uitnodiging te weerstaan?

Ik weet dat God genade is...... God was al genade toen hij die uitnodiging gaf aan ons... wij hebben geen recht om deze uitnodiging in de wind te slaan, want dan zal hij ons de eeuwige straf geven.

Inderdaad!!
Denk eens aan de gelijkenis die Jezus zélf verteld heeft aan de mensen...
De koninklijke bruiloft: er werd uitgenodigd... en men kwam niet
Anderen werden uitgenodigd... en gingen wél naar het feest...
Zit daar niet een les in?? Je wordt genodigd.... moet je er dan aan twijfelen of je wel écht mag komen???

Lijkt mij duidelijk van niet...!
Verblijd je in de Here!

Henk van Amersfoort
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Henk van Amersfoort » 31 okt 2003 23:23

Petertje schreef:

Inderdaad. Ik probeer de bijbel ook biddend te lezen, maar dat is ontzettend moeilijk. Als je 18 jaar lang hoort dat je eerst "door schuldbesef getroffen en verslagen" moet zijn, dat "velen geroepen maar weinigen uitverkoren zijn" enz., is het ontzettend moeilijk om God op Zijn Woord te geloven, dat het ook voor jou kan en zal gelden. Ik wacht inderdaad ook op een speciaal gevoel, maar begin steeds meer te geloven dat het gaat om het accepteren van het feit dat je een zondig mens bent, het aanvaarden van Gods offer en jezelf helemaal overgeven aan Hem. Het is me echter nog steeds niet gelukt, en als je dan ook nog eens te horen krijgt dat "je de bijbel ook naar jezelf toe kunt lezen", dan ben je de wanhoop weleens nabij. WAT IS WAARHEID???
Maar het leuke is dat het me eigenlijk steeds dichter bij God brengt. Want als alle mensen iets anders roepen, en ik er bij mensen dus niet meer uitkom, dan is er voor mij uiteindelijk nog maar één betrouwbaar: God Zelf. Misschien gebruikt God al deze verwarring juist om mensen tot Hem te trekken, en hebben wij dat met z'n allen helemaal niet door. :lol:
Mogelijk gaan in deze commotie veel meer mensen nadenken over al deze zaken dan wanneer alles gesmeerd liep in onze geref. gezindte.[/quote]

Waar in de Bijbel zie je dat je gevoel eraan te pas moet komen? Staat er volgens mij niet in(zelf ook nog niet zo lang geleden geleerd) En weet je, een dominee is een DIENAAR, dus staat niet boven ons oid, hij is een dienaar van de gemeente, zogezegd de 'voetenwasser', hij is een van ons, iemand die de gave heeft gekregen om het Woord uit te leggen. In onze tijd is het beroep van dominee in een wat ander daglicht komen te staan. Als je tot geloof komt, dan krijg je een gave. Lees eens 1 Cor. 14, en zie hoe het in die gemeente toeging.[/quote]

Ikzelf kom ook uit de Ger gem (nu niet meer) en heb jaren met "eerst iets voelen" geknokt. Op een gegeven moment toch hier met de Bijbel doorheen geworsteld. Ik had wel sterk de behoefte om aan het Heilig Avondmaal te gaan zonder dat ik Jezus als persoonlijke Verlosser kende of aanvaard had. Na 3 maanden zoeken voelde ik me een ongelovige Thomas en vond het passend om die geschiedenis nog maar eens te lezen. Joh. 20:29 knalde er toen werkelijk uit.

Jezus zei tot Thomas:
" Omdat Gij mij gezien hebt zo hebt gij gelooft: Zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochthans zullen geloofd hebben".

Het enige wat ik toen kon is me overgeven, zonder gevoel maar wel in geloof. Pas daarna kwam bij wijze van spreke het gevoel pas, het zekr weten. Overigens ga je in het licht van Jezus pas echt je zonden en tekortkomingen zien.

Over de uitverkiezing nog iets: Het is als een waardevol document dat ligt in een kast achter in een kamer. Je moet eerst door de deur (Jezus) die kamer in om het document van de uitverkiezing te lezen en als troost te ervaren dat je nooit meer uit Zijn handen valt. In die volgorde werkt het en niet anders! :D
[/img]
Het is nog altijd beter een God te dienen en je komt er na je dood achter dat Hij niet bestaat dat Hem niet te dienen en je komt erachter dat Hij wel bestaat. Blaise Pascal.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 nov 2003 00:24

Henk van Amersfoort,
Ik ben nog iets ouder dan jij en lees net je bericht en ik ben daar blij mee. Gisteren ds. Hegger gehoord en ook hij zei: Geloven is vertrouwen, helemaal afzien van jezelf, wij vallen toch altijd tegen, alleen vertrouwen wat God gedaan heeft, er hoeft niets meer bij, er is verzoening, door God zelf bewerkt, door Zijn Zoon. Geloven is toch alleen maar geloven dat God verzoend is!
"Die een Behouder is van alle mensen, maar allemeest de gelovigen" 1 Tim. 4:10.
Dat is wat wat hier staat. God een Redder van alle mensen, maar het allermeest van de gelovigen. Dit is een tekst om heel lang over te denken

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 01 nov 2003 00:35

Henk van Amersfoort schreef:Als je 18 jaar lang hoort dat je eerst "door schuldbesef getroffen en verslagen" moet zijn, dat "velen geroepen maar weinigen uitverkoren zijn" enz., is het ontzettend moeilijk om God op Zijn Woord te geloven, dat het ook voor jou kan en zal gelden.

Velen zijn geroepen maar weinigen zijn uitverkoren. Wanneer we deze uitspraak van Jezus in zijn context gaan lezen komen we er achter dat je zaligheid enkel uit genade is. Er is dus geen enkele reden om moeilijk te doen. Neem het gewoon aan want het is je hartelijk gegeven Je bent ook niet uitgesloten, uitgesloten zijn de mensen die zalig willen worden op grond van hun werken. In feite zijn dat hoogmoedige mensen omdat ze Jezus niet als hun verlosser aan willen nemen. Er zullen altijd mensen zijn die het evangelie gehoord hebben en hun schouders erbij optrekken.
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2003 12:03

Ik werd vanmorgen door één van mijn huisgenoten geattendeerd op een aantal bijbelteksten, naar aanleiding van de discussie's hier op refoweb. Niet dat ik veel deelneem aan religieuze topics, maar toch denk ik dat hij het bij het rechte eind heeft.

De volgende bijbelteksten:

2 Tim. 2:16,17

Maar vermijd de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven, en hun woord zal voorwoekeren enz.

2 Tim. 23-25

Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren en , ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Ik denk dat dit wel van toepassing is op alle discussies hier. Met als resultaat dat we ons richting satan bewegen ipv naar God.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2003 12:04

Ik plaats dat maar hier, omdat de discussie over het mank gaan van dit forum door een admin is gesloten.

joris

Berichtdoor joris » 01 nov 2003 12:08

sabra, tuurlijk heb je gelijk!
staat ind e bijbel immers?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 nov 2003 15:51

Als ik het goed begrijp vinden veel van jullie dat veel gg-ers wat betreft de uitverkiezing een dwaalleer volgen? (wat sterk uitgedrukt misschien)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2003 16:22

Ik heb daarnet de Dortse leerregels nagelezen en ik kan niet anders dan vaststellen dat deze gedachtegang een grote vergissing is!!! Uiteraard kun je van mij niet verwachten dat ik ze ooit zou aannemen, ze zijn immers geschreven tegen de remonstranten! (ik ben aankomend lid van de remonstrantse broederschap).

De uitverkiezing boort de mens naar "goede" Calvinistische gewoonte totaal de grond in, het is één en al zwart dat de klok slaat! Blijkbaar is men blind voor de vele goede daden en werken die mensen nu de dag van vandaag en in het verleden (doen/gedaan hebben). Ook niet-Christenen! Voorbeeld: Gandhi was een goed mens!!!! In mijn gedachtegang zit er in elke mens potentieel veel goeds en zeer veel liefde! Doch deze eigenschappen moeten aangeboord worden om vervolgens aangewend te worden. De mens afschilderen als totaal verdorven omdat hij gezondigd heeft in Adam is onzin! Natuurlijk zijn er maar weinig mensen die de liefdevolle bron tot uiting kunnen brengen, het is dan ook een hele opdracht die we enkel kunnen vervullen indien we het leven van Christus willen navolgen. Eénieder is geroepen om deze weg te volgen! De Dortse leerregels spreken dit tegen en gaan ervan uit dat God bepaalde mensen heeft geroepen tot zijner eer. Dezen zijn uitverkoren door zijn genade en zijn toch nog altijd even zondig dan de andere niet verkorenen.... Kan het nog depressiever of liefdelozer.... De meest zonderlingen vind ik de bevindelijken die eens gaan onderzoeken of zij bij die uitverkorenen horen...... Ondertussen gaat het leven aan hen voorbij en heeft men nog altijd niets geleerd uit het leven van Christus....

zeer jammer :?
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 01 nov 2003 16:38

@mic schreef:Als ik het goed begrijp vinden veel van jullie dat veel gg-ers wat betreft de uitverkiezing een dwaalleer volgen? (wat sterk uitgedrukt misschien)
ja, amic. Dwaalleer klinkt wel heel hard, maar wat mij betreft komt het daar op neer. Het zijn menselijke regels die we bedacht hebben. verbondsleer is niet bijbels, maar we leren het allemaal al zo lange tijd dat we denken dat het uit de bijbel komt.

ik ga wel een aardig stukj met broeder Morse mee als hij schrijft dat we niet zo zwartgallig over de mens moeten denken.

God heeft de mens goed geschapen. En na de zondeval hebben we dus te maken met een goed mens die zondigt. En God houdt van izjn mensen, daarom heeft Hij niet de wereld vernietigd. HEt volk Israel is blijven bestaan totdat de Here JEzus geboren is geweest geworden. Dat was het doel van het volk ISrael!!!!! DE zaligmaker voortbrengen! daarom werd het apart gezet. Daarom werd het beschermd tegen ziektes door besnijdenis en andere hygienische wetten die hun tijd ver voorliepen. Bedacht door God.

Uit u zal de zaligmaker komen, dat was de belofte, dat was het verbond.

Sinds het kleedjesscene bij Petrus en Cornelius mogen ook wij, heidenen bij het volk van God horen. Daar hoort wel bij: bekeert u en laat u dopen.

Remonstrants of niet, buiten het gereformeerde kader of niet. Zal me reet roesten. Dat staat in de bijbel en verder niets.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2003 16:41

Joris, uiteraard ben ik geen orthodox christen zoals jij maar ik kan je uiteenzetting in vrijzinnige termen best pruimen. Evangelischen zijn dan ook niet voor niets arminiaans :wink:
Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 nov 2003 16:50

waarnemer schreef:Henk van Amersfoort,
Ik ben nog iets ouder dan jij en lees net je bericht en ik ben daar blij mee. Gisteren ds. Hegger gehoord en ook hij zei: Geloven is vertrouwen, helemaal afzien van jezelf, wij vallen toch altijd tegen, alleen vertrouwen wat God gedaan heeft, er hoeft niets meer bij, er is verzoening, door God zelf bewerkt, door Zijn Zoon. Geloven is toch alleen maar geloven dat God verzoend is!
"Die een Behouder is van alle mensen, maar allemeest de gelovigen" 1 Tim. 4:10.
Dat is wat wat hier staat. God een Redder van alle mensen, maar het allermeest van de gelovigen. Dit is een tekst om heel lang over te denken

Het boek van Hegger: 'Terug naar de levende Christus' was voor mij echt een verademing.
HEt ligt trouwens nooit in mijn bedoeling om de leer van de Gergem onderuit te halen. Daarvoor heb ik er ook teveel mooie preken gehoord, gesprekken gehad. Maar de plaats die de uitverkiezing innneemt, daar kan ik niet meer in mee.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 01 nov 2003 17:41

Wat een heftige reacties. Ik ga er eerst een aantal verijdelen.

Inspector Morse schreef:Evangelischen zijn dan ook niet voor niets arminiaans.

Absoluut niet waar. Evangelischen hebben ook een uitverkiezingsleer. Evangelischen gaan ervanuit dat ervoor iedereen verzoening is met God in Jezus. Er is niemand uitgezonderd:

Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
( 1 Timothëus 2 : 3, 4 )

Inspector Morse schreef:De uitverkiezing boort de mens naar "goede" Calvinistische gewoonte totaal de grond in, het is één en al zwart dat de klok slaat! Blijkbaar is men blind voor de vele goede daden en werken die mensen nu de dag van vandaag en in het verleden (doen/gedaan hebben). Ook niet-Christenen!

Christenen zijn geroepen tot goede werken. Dat wil niet zeggen dat je zalig kunt worden uit de werken. Als Jezus niet onze zonden op zich genomen had, wie had er behouden kunnen worden?

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
( Efeziërs 2 : 8, 9 )

Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en ze worden geroepen tot bekering.

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
( Johannes 1 : 12 )
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 nov 2003 17:58

joris schreef:
@mic schreef:Als ik het goed begrijp vinden veel van jullie dat veel gg-ers wat betreft de uitverkiezing een dwaalleer volgen? (wat sterk uitgedrukt misschien)
ja, amic. Dwaalleer klinkt wel heel hard, maar wat mij betreft komt het daar op neer. Het zijn menselijke regels die we bedacht hebben. verbondsleer is niet bijbels, maar we leren het allemaal al zo lange tijd dat we denken dat het uit de bijbel komt.

ik ga wel een aardig stukj met broeder Morse mee als hij schrijft dat we niet zo zwartgallig over de mens moeten denken.

God heeft de mens goed geschapen. En na de zondeval hebben we dus te maken met een goed mens die zondigt. En God houdt van izjn mensen, daarom heeft Hij niet de wereld vernietigd. HEt volk Israel is blijven bestaan totdat de Here JEzus geboren is geweest geworden. Dat was het doel van het volk ISrael!!!!! DE zaligmaker voortbrengen! daarom werd het apart gezet. Daarom werd het beschermd tegen ziektes door besnijdenis en andere hygienische wetten die hun tijd ver voorliepen. Bedacht door God.

Uit u zal de zaligmaker komen, dat was de belofte, dat was het verbond.

Sinds het kleedjesscene bij Petrus en Cornelius mogen ook wij, heidenen bij het volk van God horen. Daar hoort wel bij: bekeert u en laat u dopen.

Remonstrants of niet, buiten het gereformeerde kader of niet. Zal me reet roesten. Dat staat in de bijbel en verder niets.

In de eerste plaats.

Wat een walgelijke uitdrukkingen in de laatste 2 alinea's. Moet dat nu echt zo?

Dan wat staat er volgens jouw allemaal in je bijbel. Je verwijt de gereformeerden van onbijbelse leer maar geeft zelf geen enkel schriftbewijs. De bijbel staat bol van uitverkiezing lees deze topic nog eens door.

verder zomaar een tekst waarbij ik uitleg verwacht. (ROM 3)

1 ¶ Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis?
2 Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
3 Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?
4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.)
6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen?
7 Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden, tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld?
8 En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen, dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

wie meent te mogen durven zeggen dat er iets goeds in de mens te vinden is kan dat nooit baseren op de bijbel.
Laatst gewijzigd door jacobH op 01 nov 2003 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”