Storyteller schreef:Ruben Hadders schreef:Ik schrik gewoonweg van de reacties op dit forum:
Satan is eveneens een onderdeel van je geloof, een tegenmacht voor God, die wilt dat je in Hem blijft geloven. Maar dit betekent niet dat het verliezen van je geloof iets slechts of naars is. Want als je het ene geloof verliest, komt er een ander voor in de plaats. Laat je dat dus vooral niet aanpraten, want dan ga je jezelf alleen maar wanhopig voelen. Geloof wat jij kiest. Of dat nou het christendom of het boedhisme is, het belangrijkste is dat jij er gelukkig van wordt.
Dat ik het hier niet me eens ben hoef ik toch niet nader toe te lichten? Overigens... jij gelooft zelf niet eens. Dat blijkt wel want jij zet jezelf centraal i.p.v. God.
Nee hoor. Dat hoef je niet toe te lichten. En ik geloof wel, ik ben alleen geen christen. En ik wilde de padvinder gerust stellen in zijn huidige situatie, omdat deze nogal eens door christenen met angst en onbegrip benaderd wordt. Hoezo zet ik mezelf centraal trouwens? Ik zet het geluk van mijn medemens centraal boven het geloof in een God.
Bedankt dat je het voor me opneemt, Storyteller, maar ik moet zeggen dat ik aan je reactie an sich weinig steun beleef. "Geloof wat jij kiest. Of dat nou het christendom of het boeddhisme is, het belangrijkste is dat jij er gelukkig van wordt."
Voor mij is niet het belangrijkste waar ik gelukkig van wordt (en als ik ga kiezen, kan ik je wel vertellen dat het het christendom wordt, aangezien daar de verlossing helemaal voor je volbracht is en je het bij alle andere geloven geheel of gedeeltelijk zelf uit moet zoeken) maar wat het ware geloof is. En kom dan alsjeblieft niet aan met die postmodernistische visie dat er geen waar geloof is, dat alle geloven tegelijk waar en niet waar zijn en dat het geloof waar ik me het meeste in thuis voel voor mij dan dus het ware geloof is, want dat is nu juist waar ik me probeer uit te vechten. Zoals Lizz zei, opeens realiseerde ik me dat ik, ondanks mijn christelijke opvoeding van 18 jaar, opeens geloofde dat God helemaal niet bestaat.
En ik kan jou wel vertellen dat dat iets heel slecht en naars is, en dat vind ik niet omdat ik me dat heb laten aanpraten, maar omdat ik het zo ervaar, aangezien het leven zonder geloof (o.a. postmodernisme dus) volkomen doelloos en zinloos is, als je eerlijk tegen jezelf bent en er diep over nadenkt, zul jij dat ook moeten toegeven. (Ik kom misschien scherp over, maar zo bedoel ik het niet. Dat is het nadeel van e-contact

).
Maar vertel eens, ik ben heel benieuwd, als je geen christen bent, wat doe je dan op dit forum? (Je bent natuurlijk van harte welkom, join the club, zou ik zeggen, maar waarom vertel je niet gewoon wat je dan wel gelooft? Je zegt: daar hebben we het al genoeg over gehad, ik kan je wel vertellen dat het iets heel anders is dan waarmee ik ben opgevoed, maar ik weet niet wat je bedoelt.)
Surfer, tegen jou wilde ik even zeggen dat je altijd heel zeker van je geloof overkomt, en dat is natuurlijk heel fijn voor jou (meen ik!) maar sommige mensen (zoals ik nu dus) hebben daar soms weinig aan. Zoals Laugh zegt: "Heb jij dan nooit het gevoel dat God er niet is, en dat je alleen bent?!" Het is fijn dat jij dat niet zo ervaart, maar een reactie als "Die trouw houdt tot in eeeuwigheid en niet laat varen het werk van Zijn handen.... Dat is de zekerheid van het geloof, hè

" is een beetje zout in de wonde op dit moment. Het zou fijn zijn als je je af en toe wat meer verplaatste in mensen of je in ieder geval iets anders uitdrukte, en dit bedoel ik ook voor andere topics op dit forum.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)