Stelling: verliezen van je geloof overkomt je.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 29 okt 2003 23:14

Verlies van geloof overkomt je? ik hou niet van alle onderscheidingen in geloven. Geloof is iets wat GO dje geeft. JE gelooft in HEm of je gelooft niet in HEm. JE gelooft wat in de bijbel staat, of je gelooft het niet.

iK denk dat je je geloof verliest als je geen contact houdt met God. OF als de theologie belangrijker wordt dan je geloof. Of als de kerk belangrijker wordt dan God.
Soms zijn er momenten dat jen iet kan geloven door depressie of wat dan ook. (maar goed, overkomt depressie je?)

Als je bij God blijft, blijft HIj bij jou.

Frost
Mineur
Mineur

Re: Stelling: verliezen van je geloof overkomt je.

Berichtdoor Frost » 30 okt 2003 00:05

padvinder schreef:Hallo beste mensen!

Ergens op dit forum las ik: "Verliezen van je geloof is niets iets dat je overkomt. Het is een keuze".
Enerzijds ben ik het hier wel mee eens, anderzijds vind ik het een heel cru gezegde. :roll:
Door omstandigheden kun je zo erg gaan twijfelen, dat je niet meer kunt geloven. Is dat dan een keuze?
Vandaar de stelling: verliezen van je geloof overkomt je.
Hoe denken jullie hierover?

Vergelijk het met het kiezen vóór een geloof. Ik betwijfel of iemand in staat is om met ingang van heden in het bestaan van smurfen te gaan geloven. Dat kun je wel wíllen, maar je gelóóft het domweg niet. Doe je niks tegen.
Je kunt denk ik alleen iets geloven als je van mening bent dat er gegronde redenen voor zijn (en dan nog zou je een slag om de arm moeten houden, op je hoede voor allerlei vergissingen.)

Als je aanvankelijk iets gelooft, en naderhand ontdekt dat je geen goede redenen hebt voor die opvatting, dan is dat geloof meteen foetsie. Je gelóóft het domweg niet meer. Doe je niks tegen.
Je kunt dat wel proberen te voorkómen door nooit de juistheid van je eigen opvattingen te onderzoeken, en eventuele twijfels meteen de kop in te drukken.

Maar misschien verschilt het per persoon.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Laugh
Verkenner
Verkenner

verliezen van je geloof overkomt je

Berichtdoor Laugh » 30 okt 2003 20:51

Als je bij God blijft, blijft HIj bij jou.[/quote]

Heb jij dan nooit het gevoel alsof God er niet is, en dat je alleen bent?! ik wil niet zeggen dat dat betekend dat je dan je geloof verloren hebt (dat hoop ik iig niet) maar ken je dat gevoel????

Ik weet dat God bij me blijft, en dus weet ik dat Hij er WEL is, al ervaar ik dat op zo'n moment niet.

God laat je nooit los, Hij laat niet los wat Zijn Hand begon!!!!!
Dit moest ik even kwijt..
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

Laugh
Verkenner
Verkenner

verliezen van je geloof overkomt je

Berichtdoor Laugh » 30 okt 2003 20:51

Als je bij God blijft, blijft HIj bij jou.[/quote]

Heb jij dan nooit het gevoel alsof God er niet is, en dat je alleen bent?! ik wil niet zeggen dat dat betekend dat je dan je geloof verloren hebt (dat hoop ik iig niet) maar ken je dat gevoel????

Ik weet dat God bij me blijft, en dus weet ik dat Hij er WEL is, al ervaar ik dat op zo'n moment niet.

One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

My question is: Would you be My child?

I am waiting for you...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 okt 2003 20:53

Die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen het werk van Zijn handen...(votum)

Dat is de zekerheid van het geloof, he :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 31 okt 2003 13:50

Met zekerheid geloven kun je alleen door waarneming van God. Zolang je God niet ervaren hebt, of gevoeld, of contact met Hem gehad, of whatever, blijft het een verstandelijke overweging die moeilijk te bewijzen valt.

Overigens wil ik m.b.t. op de 'afval der heiligen' toch even wijzen op deze tekst
Hebr.6 schreef:4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 15:43

geloof kwijtraken is niet moeilijk. Tenminste, oppervlakkig. Er zitten weerhaakjes aan, en helemaal van je afkrijgen is onmogelijk (diep geloof).
Je verliest het simpelweg door het druk te hebben met andere dingen, en geloof laten voor wat het is. En wat ook heel goed werkt, is geloven iets voor onontwikkelden vinden.

Als je een vrij oppervlakkig geloof hebt, en niet echt iets van God ervaart, kan je er inderdaad voor kiezen niet meer te geloven. Maar ook dan kan het je overkomen. Dat je je opeens realiseert dat (je gelooft dat) God helemaal niet bestaat.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 31 okt 2003 16:21

Storyteller schreef:
Ruben Hadders schreef:Ik schrik gewoonweg van de reacties op dit forum:

Satan is eveneens een onderdeel van je geloof, een tegenmacht voor God, die wilt dat je in Hem blijft geloven. Maar dit betekent niet dat het verliezen van je geloof iets slechts of naars is. Want als je het ene geloof verliest, komt er een ander voor in de plaats. Laat je dat dus vooral niet aanpraten, want dan ga je jezelf alleen maar wanhopig voelen. Geloof wat jij kiest. Of dat nou het christendom of het boedhisme is, het belangrijkste is dat jij er gelukkig van wordt.

Dat ik het hier niet me eens ben hoef ik toch niet nader toe te lichten? Overigens... jij gelooft zelf niet eens. Dat blijkt wel want jij zet jezelf centraal i.p.v. God.

Nee hoor. Dat hoef je niet toe te lichten. En ik geloof wel, ik ben alleen geen christen. En ik wilde de padvinder gerust stellen in zijn huidige situatie, omdat deze nogal eens door christenen met angst en onbegrip benaderd wordt. Hoezo zet ik mezelf centraal trouwens? Ik zet het geluk van mijn medemens centraal boven het geloof in een God.

Bedankt dat je het voor me opneemt, Storyteller, maar ik moet zeggen dat ik aan je reactie an sich weinig steun beleef. "Geloof wat jij kiest. Of dat nou het christendom of het boeddhisme is, het belangrijkste is dat jij er gelukkig van wordt."
Voor mij is niet het belangrijkste waar ik gelukkig van wordt (en als ik ga kiezen, kan ik je wel vertellen dat het het christendom wordt, aangezien daar de verlossing helemaal voor je volbracht is en je het bij alle andere geloven geheel of gedeeltelijk zelf uit moet zoeken) maar wat het ware geloof is. En kom dan alsjeblieft niet aan met die postmodernistische visie dat er geen waar geloof is, dat alle geloven tegelijk waar en niet waar zijn en dat het geloof waar ik me het meeste in thuis voel voor mij dan dus het ware geloof is, want dat is nu juist waar ik me probeer uit te vechten. Zoals Lizz zei, opeens realiseerde ik me dat ik, ondanks mijn christelijke opvoeding van 18 jaar, opeens geloofde dat God helemaal niet bestaat.
En ik kan jou wel vertellen dat dat iets heel slecht en naars is, en dat vind ik niet omdat ik me dat heb laten aanpraten, maar omdat ik het zo ervaar, aangezien het leven zonder geloof (o.a. postmodernisme dus) volkomen doelloos en zinloos is, als je eerlijk tegen jezelf bent en er diep over nadenkt, zul jij dat ook moeten toegeven. (Ik kom misschien scherp over, maar zo bedoel ik het niet. Dat is het nadeel van e-contact :| ).
Maar vertel eens, ik ben heel benieuwd, als je geen christen bent, wat doe je dan op dit forum? (Je bent natuurlijk van harte welkom, join the club, zou ik zeggen, maar waarom vertel je niet gewoon wat je dan wel gelooft? Je zegt: daar hebben we het al genoeg over gehad, ik kan je wel vertellen dat het iets heel anders is dan waarmee ik ben opgevoed, maar ik weet niet wat je bedoelt.)
Surfer, tegen jou wilde ik even zeggen dat je altijd heel zeker van je geloof overkomt, en dat is natuurlijk heel fijn voor jou (meen ik!) maar sommige mensen (zoals ik nu dus) hebben daar soms weinig aan. Zoals Laugh zegt: "Heb jij dan nooit het gevoel dat God er niet is, en dat je alleen bent?!" Het is fijn dat jij dat niet zo ervaart, maar een reactie als "Die trouw houdt tot in eeeuwigheid en niet laat varen het werk van Zijn handen.... Dat is de zekerheid van het geloof, hè :)" is een beetje zout in de wonde op dit moment. Het zou fijn zijn als je je af en toe wat meer verplaatste in mensen of je in ieder geval iets anders uitdrukte, en dit bedoel ik ook voor andere topics op dit forum.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 okt 2003 16:52

Surfer, tegen jou wilde ik even zeggen dat je altijd heel zeker van je geloof overkomt, en dat is natuurlijk heel fijn voor jou (meen ik!) maar sommige mensen (zoals ik nu dus) hebben daar soms weinig aan. Zoals Laugh zegt: "Heb jij dan nooit het gevoel dat God er niet is, en dat je alleen bent?!" Het is fijn dat jij dat niet zo ervaart, maar een reactie als "Die trouw houdt tot in eeeuwigheid en niet laat varen het werk van Zijn handen.... Dat is de zekerheid van het geloof, hè " is een beetje zout in de wonde op dit moment. Het zou fijn zijn als je je af en toe wat meer verplaatste in mensen of je in ieder geval iets anders uitdrukte, en dit bedoel ik ook voor andere topics op dit forum.
Mijn reactie was een reactie op de opmerking van Laugh, een soort van herkenningreactie:

Het zou fijn zijn als je je af en toe wat meer verplaatste in mensen of je in ieder geval iets anders uitdrukte, en dit bedoel ik ook voor andere topics op dit forum.
Dat was ik niet van plan, padvinder. Ten eerste lijkt de beschuldiging mij onterecht. Ten tweede ga ik wat ik als waar of niet waar ervaar niet aanpassen aan de gevoeligheden die iedereen heeft of mogelijk kan hebben.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 okt 2003 16:57

Het is ook zo, dat wanneer je je geloof in God laat afhangen wat je wel of niet ervaart, dat het dan heel erg onzeker gaat worden allemaal. Want vandaag voel je je goed, en geloof je en morgen weer niet, en dan lijkt God niet meer te bestaan. Die ervaring heb ik zelf ook lange tijd gehad.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 31 okt 2003 17:05

surfer schreef: Dat was ik niet van plan, padvinder. Ten eerste lijkt de beschuldiging mij onterecht. Ten tweede ga ik wat ik als waar of niet waar ervaar niet aanpassen aan de gevoeligheden die iedereen heeft of mogelijk kan hebben.

Oké, dat weten we dan. Maar wie heeft het hier over een beschuldiging??? Ik vraag alleen wat, als jij dat als een beschuldiging wilt opvatten, prima. Maar dat vind ik pas van (over) gevoeligheid getuigen.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 okt 2003 18:05

Ok. Ik trek me terug uit deze en andere discussies.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 nov 2003 15:25

padvinder schreef:(...), aangezien het leven zonder geloof (o.a. postmodernisme dus) volkomen doelloos en zinloos is, als je eerlijk tegen jezelf bent en er diep over nadenkt, (...)

huh????????????
Tip: spreek namens jezelf
En praktizeer wat je preekt door het "doelloze en zinloze" innemen van voedsel en vocht te staken. Of liever, zie in dat je je eigen stelling onjuist acht.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 03 nov 2003 15:38

Padvinder schreef:En kom dan alsjeblieft niet aan met die postmodernistische visie dat er geen waar geloof is, dat alle geloven tegelijk waar en niet waar zijn en dat het geloof waar ik me het meeste in thuis voel voor mij dan dus het ware geloof is, want dat is nu juist waar ik me probeer uit te vechten.

Waarom vecht je tegen geluk? Waarom zou je geen geloof kiezen waar je je prettig in voelt? Het klinkt mij bijna sado-masochistisch in de oren. Sorry. Maar ik snap dat helemaal niet. Als je niet gelukkig wilt worden, valt er weinig te zoeken, vrees ik.
(Hrm. Eén enkel punt van mijn geloof: Ik geloof dat de essentie van het leven de volgende is: gelukkig worden door anderen gelukkig te maken en op die manier een hemel op aarde creeëren)

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 03 nov 2003 16:06

????????????? Sorry, ik volg het even niet meer.
Frost, verklaar je nader. Waarom spreek ik mijn eigen stelling tegen?
Storyteller, wat doe ik fout? Trouwens, alle religies pretenderen de mens gelukkig te maken, dus maak jij daar maar eens een keuze uit dan. Dat is dus wat mij nu bezighoudt, ja. Ik probeer er juist achter te komen welke van alle religies zijn pretenties kan waarmaken. Trouwens, heeft jouw geloof ook nog een naam?

Terug naar “Archief”