Machiavelli schreef:Speedy schreef:Wat een onzin. Preken horen zelfs uitgeschreven te worden.
Waarom? Sta je dan niet het werk van de Geest in de weg?
Nee, de combinatie van op papier zetten van de overdenkingen die gehouden zijn en het uit het hoofd preken daarvan zeggen de oudvaderen dat het DE wijze is om te preken
Volgens mij (als ik mij goed herinner) zijn het de volgende punten die ze vroeger doceerden
1. tekst keuze bepalen door zelf te lezen en te overdenken en te bidden om een tekst keuze.
2. Als je een tekst hebt deze in te delen (vaak de punten bepaling voor de structuur van de preek)
3. eerste overdenkingen op papier te zetten de zogenaamde prekenschets
4. grondtekst bestuderen en overdenken + notities
5. verklaringen lezen en overdenken +
6. Dan alle punten aan elkaar schrijven.
ik ben vast wat vergeten, maar er is ergens een homilitische beschrijving zoals die eind 1500 is vastgesteld en nog steeds gebruikt wordt (meestal in de reformatorische kerken)
Ik had altijd gedacht dat als je een tekst had dat je dan eerst de verklaringen moest lezen, maar dat heeft een predikant uitgelegd is dat dan de kans erg groot is dat je plagiaat gaat plegen. Eerst overdenken en dan grondtekst en dan overdenken en dan als laatste de verklaringen om te checken of er geen verkeerde schuivers gemaakt worden (ook dat komt voor).