Haai schreef:Katlheen schreef: Een zegening in de zin van "door God gegeven", daar kan ik wel inkomen. Het is nog maar altijd de vraag of je een kind krijgt. Maar om dan gelijk te zeggen dat je zo ook MOET nemen, dat gaat mij echt veel te ver.
Weet je... eerlijk gezegd vind ik dit best een lastig punt. Voor mijzelf niet zozeer, want ik verlang naar kinderen en zie het ook echt als zegen als wij ze mogen krijgen. Maar wat als je het echt niet ziet zitten, zoals ik inmiddels uit dit forum van een aantal mensen heb begrepen. Natuurlijk is dat 'in de wereld van nu' niet zo'n probleem, want dan 'neem' je ze gewoon niet. Maar ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik dit in Bijbels licht moet zien, omdat daar volgens mij alleen maar wordt gesproken over het krijgen van kinderen als zegen, en nooit over het niet (willen) krijgen van kinderen. Er gaat bij mij dus altijd wat kriebelen als ik van anderen hoor dat ze geen kinderen willen, omdat dat voor mijn gevoel niet zo klopt met wat God wil. Maar nu in de discussie hier vraag ik me toch af of ik het niet allemaal wat te 'zwart - wit' zie. Hoe zie jij dan het niet willen van kinderen in Bijbels opzicht? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk....
Ik weet het niet, de Bijbel zegt inderdaad niet veel over het niet willen krijgen van kinderen. De meesten wilden dat toen wel, de cultur van nu is iets anders, wat individualistischer, kinderen zijn ook minder belangrijk, vroeger wel (toen je vaak met meerdere generaties in een huis woonde, en je kinderen op je oude dag voor je zorgden, ipv de regering)
Je hebt wel deze tekst:
27 En Hem volgde een grote menigte van volk en van vrouwen, die zich op de borst sloegen en over Hem weeklaagden. 28 En Jezus wendde Zich tot haar en zeide: Dochters van Jeruzalem, weent niet over Mij, maar weent over uzelf en over uw kinderen, 29 want zie, er komen dagen, waarop men zeggen zal: Zalig de onvruchtbaren, en de schoot, die niet heeft gebaard, en de borsten, die niet hebben gezoogd. 30 Dan zal men beginnen te zeggen tot de bergen: Valt op ons, en tot de heuvelen: Bedekt ons.
Maar die is volgens mij gericht aan de Israelieten, de Joden die Jezus kruisigden....
Maar goed, misschien is adoptie ook een goede optie? Het is een mogelijkheid tot het krijgen van kinderen als het op de natuurlijke manier niet kan.