Marnix schreef:Inderdaad. God belooft bij de doop een heleboel. Ook de toepassing. Als dat niet gebeurt komt dat omdat wij hem niet volgen en niet in zijn verbond leven... maar je kan niet zomaar stellen dat de doop eigenlijk nutteloos is en niks betekent.
En Jantjes, de wet en het evangelie gaan samen... sowieso vreemd om de wet voorop te gaan stellen. In ieder geval is het leven naar de wet niet iets wat vooraf gaat aan het evangelie, het evangelie en onze verlossing en heiliging gaan vooraf aan het leven naar de wet. Uit onszelf kunnen we de wet niet houden, daarom zijn afhankelijk van Christus en begint het dus bij Hem en niet bij de wet.
Ja, precies! De wet zegt dat we God moeten dienen, net als toen de mens werd geschapen. Na de zondeval is dat gebleven. De wet is tot vloek geworden omdat mensen die niet meer kunnen onderhouden.
Het evangelie is de boodschap dat Christus de wet volkomen heeft gehouden en dat een ieder die in Hem gelooft, deelt in die vervulling van de wet. Evangelie gaat voorop. Het is de boodschap van verlossing van de vloek der wet, die daarmee ook de wet zelf kenbaar maakt.
Nergens in de Bijbel is de wet zonder verzoening geopenbaard.
Altijd staat de verzoening in Christus bovenaan. Dat is al begonnen in Gen3:15 waar de eerste genadeboodschap, direct na overtreding van de wet, is gegeven. Dit betekent overigens niet dat de wet er niet toedoet. Het is een verbondswet, wat betekent dat elke waar verbondskind niets liever wil dan de Vader van het verbond uit liefde dienen door in alle gebrekkigheid Zijn inzettingen na te leven. Gebrekkig in zichzelf, volmaakt in Christus. Dat is ook de reden waarom de Bijbel zoveel spreekt in de beeldspraak van inlijving in Christus door het geloof. Inlijving, éénworden, net als het huwelijk symboliseert, doet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Verbondstrouw!