GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2007 09:25

Inderdaad. God belooft bij de doop een heleboel. Ook de toepassing. Als dat niet gebeurt komt dat omdat wij hem niet volgen en niet in zijn verbond leven... maar je kan niet zomaar stellen dat de doop eigenlijk nutteloos is en niks betekent.

En Jantjes, de wet en het evangelie gaan samen... sowieso vreemd om de wet voorop te gaan stellen. In ieder geval is het leven naar de wet niet iets wat vooraf gaat aan het evangelie, het evangelie en onze verlossing en heiliging gaan vooraf aan het leven naar de wet. Uit onszelf kunnen we de wet niet houden, daarom zijn afhankelijk van Christus en begint het dus bij Hem en niet bij de wet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

GG-er
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GG-er » 23 feb 2007 15:16

Marnix schreef:Inderdaad. God belooft bij de doop een heleboel. Ook de toepassing. Als dat niet gebeurt komt dat omdat wij hem niet volgen en niet in zijn verbond leven... maar je kan niet zomaar stellen dat de doop eigenlijk nutteloos is en niks betekent.

En Jantjes, de wet en het evangelie gaan samen... sowieso vreemd om de wet voorop te gaan stellen. In ieder geval is het leven naar de wet niet iets wat vooraf gaat aan het evangelie, het evangelie en onze verlossing en heiliging gaan vooraf aan het leven naar de wet. Uit onszelf kunnen we de wet niet houden, daarom zijn afhankelijk van Christus en begint het dus bij Hem en niet bij de wet.

Ja, precies! De wet zegt dat we God moeten dienen, net als toen de mens werd geschapen. Na de zondeval is dat gebleven. De wet is tot vloek geworden omdat mensen die niet meer kunnen onderhouden.
Het evangelie is de boodschap dat Christus de wet volkomen heeft gehouden en dat een ieder die in Hem gelooft, deelt in die vervulling van de wet. Evangelie gaat voorop. Het is de boodschap van verlossing van de vloek der wet, die daarmee ook de wet zelf kenbaar maakt.
Nergens in de Bijbel is de wet zonder verzoening geopenbaard.
Altijd staat de verzoening in Christus bovenaan. Dat is al begonnen in Gen3:15 waar de eerste genadeboodschap, direct na overtreding van de wet, is gegeven. Dit betekent overigens niet dat de wet er niet toedoet. Het is een verbondswet, wat betekent dat elke waar verbondskind niets liever wil dan de Vader van het verbond uit liefde dienen door in alle gebrekkigheid Zijn inzettingen na te leven. Gebrekkig in zichzelf, volmaakt in Christus. Dat is ook de reden waarom de Bijbel zoveel spreekt in de beeldspraak van inlijving in Christus door het geloof. Inlijving, éénworden, net als het huwelijk symboliseert, doet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Verbondstrouw!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 09:29

GG-er schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. God belooft bij de doop een heleboel. Ook de toepassing. Als dat niet gebeurt komt dat omdat wij hem niet volgen en niet in zijn verbond leven... maar je kan niet zomaar stellen dat de doop eigenlijk nutteloos is en niks betekent.

Ja, precies! De wet zegt dat we God moeten dienen, net als toen de mens werd geschapen. Na de zondeval is dat gebleven. De wet is tot vloek geworden omdat mensen die niet meer kunnen onderhouden.
Het evangelie is de boodschap dat Christus de wet volkomen heeft gehouden en dat een ieder die in Hem gelooft, deelt in die vervulling van de wet. Evangelie gaat voorop. Het is de boodschap van verlossing van de vloek der wet, die daarmee ook de wet zelf kenbaar maakt.
Nergens in de Bijbel is de wet zonder verzoening geopenbaard.
Altijd staat de verzoening in Christus bovenaan. Dat is al begonnen in Gen3:15 waar de eerste genadeboodschap, direct na overtreding van de wet, is gegeven. Dit betekent overigens niet dat de wet er niet toedoet. Het is een verbondswet, wat betekent dat elke waar verbondskind niets liever wil dan de Vader van het verbond uit liefde dienen door in alle gebrekkigheid Zijn inzettingen na te leven. Gebrekkig in zichzelf, volmaakt in Christus. Dat is ook de reden waarom de Bijbel zoveel spreekt in de beeldspraak van inlijving in Christus door het geloof. Inlijving, éénworden, net als het huwelijk symboliseert, doet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Verbondstrouw!
Ik ziet met deze verklaring van GG-er (in persoon die achter GG-er schuil gaat) vertrekken uit de Gereformeerde Gemeente naar de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.
De verklaring die GG-er hier geeft is namelijk tegen de leer van de Ger.Gem.

Het geeft niet hoor, maar geef je dan niet (meer) uit als GG-er. met deze belijdenis.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2007 10:42

Jantjes schreef:Ik zie met deze verklaring van GG-er (in persoon die achter GG-er schuil gaat) vertrekken uit de Gereformeerde Gemeente naar de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.

Het geeft niet hoor, maar geef je dan niet (meer) uit als GG-er. met deze belijdenis.

Wat ik tot nu toe van GG-er gelezen heb, komt overigens heel bijbelgetrouw op mij over. Als ik dat dan combineer met het gegeven dat hij blijkbaar van de Gereformeerde Gemeenten is, stemt mij dat tot blijdschap.
Want het zou toch wel erg bedenkelijk zijn, dat wanneer je de Bijbel juist goed wilt lezen, en daar een bepaalde kennis van hebt, je daardoor in je eigen kerkgemeenschap niet meer getolereerd zou worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 13:52

Boekenlezer schreef:
Jantjes schreef:Ik zie met deze verklaring van GG-er (in persoon die achter GG-er schuil gaat) vertrekken uit de Gereformeerde Gemeente naar de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.

Wat ik tot nu toe van GG-er gelezen heb, komt overigens heel bijbelgetrouw op mij over. Als ik dat dan combineer met het gegeven dat hij blijkbaar van de Gereformeerde Gemeenten is, stemt mij dat tot blijdschap.
Want het zou toch wel erg bedenkelijk zijn, dat wanneer je de Bijbel juist goed wilt lezen, en daar een bepaalde kennis van hebt, je daardoor in je eigen kerkgemeenschap niet meer getolereerd zou worden.

Was is Bijbelgetrouw?
Alle kerkgenootschappen eigenen ‘Bijbelgetrouw’ zichzelf toe terwijl die zelfde kerkgenootschappen, wijzend met een afkeurende vinger, kerkgenootschappen afkeuren omdat de (nadere) reformatie anders gezegd heeft in dat…. en dat…. geschrift.
Ik erken dat de Bijbel zwaar kan zijn om te verstaan (2Pe 3:16) maar uitgezonderd voor de zaligheid van de mens want daarin is zij zonneklaar Joh 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.Je kan bij-wijze-van-spreken een thuis-onderzoeker zijn met de Bijbel alleen want de Bijbel alleen brengt de zaligheid.

Als GG-er zegt:
De wet is tot vloek geworden omdat mensen die niet meer kunnen onderhouden.
En ik kijk naar het zinsverband hoe hij het formuleert is het onjuist, ook overeenkomstig G.G. leer onjuist.
Natuurlijk ik weet wel dat Paulus het ook heeft over ‘vloek van de wet’ (Ga 3:13) maar dat is in een ander zinsverband want hij zegt: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
Kijk dat is wat anders want de 'wet' is niet tot vloek geworden maar de 'mens' zelf.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2007 14:36

Jantjes schreef:En ik kijk naar het zinsverband hoe hij het formuleert is het onjuist, ook overeenkomstig G.G. leer onjuist.
Natuurlijk ik weet wel dat Paulus het ook heeft over ‘vloek van de wet’ (Ga 3:13) maar dat is in een ander zinsverband want hij zegt: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
Kijk dat is wat anders want de 'wet' is niet tot vloek geworden maar de 'mens' zelf.

Je had iets eerder moeten lezen in Galaten 3, nl. vs. 10 t/m 14: (en ik volg even de NBG'51:
"Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar wie dat doet, zal daardoor leven.
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is ieder, die aan het hout hangt".

Toevallig (??) had Ds. Velema het vanmorgen voor de EO-radio het over de vloek der wet en hij gaf aan dat de wet ertoe bijdraagt dat mensen zondigen. Want niemand is in staat de wet te doen.
Daarom gaat het Evangelie van de verlossing door Christus aan alles vooraf. Dat wil niet zeggen dat wij er maar op los moeten leven, maar de wet heeft niet het laatste woord.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 16:50

Riska schreef:
Toevallig (??) had Ds. Velema het vanmorgen voor de EO-radio het over de vloek der wet en hij gaf aan dat de wet ertoe bijdraagt dat mensen zondigen. Want niemand is in staat de wet te doen.
Daarom gaat het Evangelie van de verlossing door Christus aan alles vooraf. Dat wil niet zeggen dat wij er maar op los moeten leven, maar de wet heeft niet het laatste woord.
In alle tijden is het werk van God hetzelfde
De Heiland, die afgebeeld werd in de typen en ceremoniën van de joodse wet, is dezelfde die in de evangeliën wordt geopenbaard. De wolken die Zijn goddelijke vorm hebben omgeven, zijn weggeweken; de nevel en de schaduwen zijn verdwenen; en Jezus, de Verlosser der wereld, wordt geopenbaard. Hij, die de wet verkondigde vanaf de Sinaï en aan Mozes de voorschriften gaf van de ceremoniële wet, sprak ook de Bergrede. De grote beginselen van liefde tot God, die Hij toonde als de grondslag van de wet en de profeten, vormen slechts een herhaling van datgene wat Hij door Mozes tot het Hebreeuwse volk had gesproken: "Hoor, Israël: de Here is onze God; de Here is één! Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht." Deuteronomium 6:4,5 "Gij zult... uw naaste liefhebben als uzelf." Leviticus 19:18

In beide bedelingen is het dezelfde Leraar. Gods eisen zijn dezelfde. De beginselen van Zijn bestuur zijn onveranderd. Want bij Hem is "geen verandering of zweem van ommekeer." Jacobus 1:17

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2007 17:46

Jammer dat ceremoniën dan zo gehaat zijn in diverse gezindten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 18:06

Optimatus schreef:Jammer dat ceremoniën dan zo gehaat zijn in diverse gezindten.
Je bedoelt waarschijnlijk sacramenten?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 feb 2007 00:10

Jantjes schreef:Je kan bij-wijze-van-spreken een thuis-onderzoeker zijn met de Bijbel alleen want de Bijbel alleen brengt de zaligheid.

Jij bent waarschijnlijk (noodgedwongen of vrijwillig) een thuislezer? God zend Zijn knechten uit om het Zaad van het Evangelie te strooien. En dat gebeurt het meest in de kerk.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 feb 2007 12:35

Race406 schreef:
God zend Zijn knechten uit om het Zaad van het Evangelie te strooien.
Zo’n knecht moet jij persoonlijk ook worden, aan je naaste buurman bijvoorbeeld, niet op de preekstoel hoor!

En dat gebeurt het meest in de kerk.

Je zal mij niet horen zeggen dat het daar niet gebeurd, zeker wel, maar houd er wel rekening mee dat veel kerkzaken nog zuurdesem is van de aloude Roomkatholieke kerk die de reformatie (hoe mooi ook) niet grondig genoeg heeft uitgewist.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 feb 2007 12:49

Jantjes schreef:Race406 schreef:
God zend Zijn knechten uit om het Zaad van het Evangelie te strooien.
Zo’n knecht moet jij persoonlijk ook worden, aan je naaste buurman bijvoorbeeld, niet op de preekstoel hoor!

En dat gebeurt het meest in de kerk.

Je zal mij niet horen zeggen dat het daar niet gebeurd, zeker wel, maar houd er wel rekening mee dat veel kerkzaken nog zuurdesem is van de aloude Roomkatholieke kerk die de reformatie (hoe mooi ook) niet grondig genoeg heeft uitgewist.

Ja, maar God zendt Zijn knechten uit. dat zijn predikanten, zoals in de tijd van de Bijbel dat de profeten en priesters waren. Je moet zelf ook een kind van God worden/zijn, dan word je ook een knecht inderdaad.
Dat je een probleem hebt met de kerk is nu wel genoeg duidelijk geworden. Maar wat voor kerk wil je dan? Niet alles wat Rooms-Katholiek heet is per definitie verkeerd hoor! De reformatoren hebben niet voor niets bepaalde dingen wel of niet weg gedaan...!!!
Vertel eens: Wat voor kerk wil jij dan? Wat zou je juist de kerk ui willen hebben en wat juist er in? Graag met motivatie!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 mar 2007 20:05

Race406 schreef:
Vertel eens: Wat voor kerk wil jij dan? Wat zou je juist de kerk ui willen hebben en wat juist er in? Graag met motivatie!
Alles wat massaal is wordt onpersoonlijk. Dat is in het bedrijfsleven zo maar zeker ook in kerkgenootschappen. De dominee wordt geprezen omdat hij zo kostelijk preekt volgens veel mensen. Als je kerkgangers vraag naar de leer wat de dominee zoal verkondigd weten zij het niet. Daarom vind ik dat de dominee van de preekstoel af moet komen en in kleine huisgemeentes van + 30 mensen, niet moed voorgaan, maar de leer moed gaan uitleggen overeenkomstig de Bijbel. Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen.

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 01 mar 2007 21:04

Alles wat massaal is wordt onpersoonlijk. Dat is in het bedrijfsleven zo maar zeker ook in kerkgenootschappen. De dominee wordt geprezen omdat hij zo kostelijk preekt volgens veel mensen. Als je kerkgangers vraag naar de leer wat de dominee zoal verkondigd weten zij het niet. Daarom vind ik dat de dominee van de preekstoel af moet komen en in kleine huisgemeentes van + 30 mensen, niet moed voorgaan, maar de leer moed gaan uitleggen overeenkomstig de Bijbel. Ieder mens die de wedergeboorte deelachtig is (als een boom des wouds) weet de leer van de Bijbel en kan die ook uitleggen.

Onze gem. bestaat uit ongeveer 550 leden is een warme prettige gemeente.
En ook grotere gem. zijn niet per def. onpersoonlijk.
En waarom ongeveer 30 en geen 20 of 40 etc.
Is dat overeenkomstig De Bijbel?
Daarnaast onderwees Jezus ook scharen, zie de wonderbare spijzingen.
En als je dus kijk naar 30 mensen, dan hebben we vele vele malen meer dominees nodig die het Woord verklaren/verkondigen.
Ook je laatste stelling, met respect gesproken, komt erg apart over.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 mar 2007 08:23

Waarom in groepjes van 30 mensen? Ik vind het zelf erg prettig om zondags 2x met ongeveer 350 man in de kerk te ziiten. Samen God loven, samen meer over Hem te weten komen. Groeien in het geloof, of als je Hem niet werkelijk kent zoals Hij is, luisteren en zo jaloers te worden op de mensen die Hem al wel kennen. De Heilige Geest werkt door de verkondiging van het Woord. In de Bijbel komen de mensen al samen in de tempel, dat waren ook geen kleine clubjes.
Ik proef uit jouw posts een stuk frustratie, kan dat kloppen? Dat je negatieve ervaringen hebt met de (een) kerk? Ik begrijp jouw posts niet echt. Bekeerden als een boom des wouds???? Komt vast uit de Bijbel, maar waar staat deze tekst?
De domineen moet niet de leer gaan uitleggen, hij moet Christus verkondigen! Verzoening door voldoening! Genade voor zondaren zoals jij en ik. Dat moet er verkondigd worden. De leer verkondigen/uitleggen is iets voor op een gemeenteavond :wink:

Terug naar “Archief”