De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 24 feb 2007 14:04

Haha, "spruitjes van de jaren 50". Geweldig. Jij bent echt zo'n mannetje die iedereen maar napraat, zo ook met dit. Vriend, lees de Elsevier van vorige week er eens op na, staat een mooi artikel in over die zogenaamde "spruitjeslucht".

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 24 feb 2007 15:26

FrankB schreef:wat het legaliseren van een weigering om homo's te trouwen betreft, in 1 woord SCHANDALIG. In Nederland hebben we een scheiding van kerk en staat. De ambtenaar werkt voor de staat en als wettelijk is geregeld dat homo's mogen trouwen dan mag een ambtenaar dat niet weigeren. Als hij daar moeite mee heeft dan had hij geen trouwambtenaar moeten worden. Christelijke huichelarij dat is het!

Volgens mij staat in de grondwet dat het verboden is om te discrimmineren. Wat als een christelijke ambtenaar weigert om moslims, negers, katholieken, joden of hindoes te trouwen? Dan wordt hij ontslagen maar homo's, ach wat geeft het, die moet je kunnen weigeren op grond van je archaische christelijke gedachten.

Met de verkiezingen op 7 maart maar weer VVD stemmen, met de christelijke partijen kunnen we weer terug naar de spruitjes van de jaren 50, betutteling te top in naam van religie.
d66 of GL stemmer? Leuk, die gefrustreerde liberalen die niet doorhebben dat ze zo langzamerhand conservatief aan het worden zijn. :mrgreen:

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 24 feb 2007 21:41

FrankB schreef:wat het legaliseren van een weigering om homo's te trouwen betreft, in 1 woord SCHANDALIG. In Nederland hebben we een scheiding van kerk en staat. De ambtenaar werkt voor de staat en als wettelijk is geregeld dat homo's mogen trouwen dan mag een ambtenaar dat niet weigeren. Als hij daar moeite mee heeft dan had hij geen trouwambtenaar moeten worden. Christelijke huichelarij dat is het!

Volgens mij staat in de grondwet dat het verboden is om te discrimmineren. Wat als een christelijke ambtenaar weigert om moslims, negers, katholieken, joden of hindoes te trouwen? Dan wordt hij ontslagen maar homo's, ach wat geeft het, die moet je kunnen weigeren op grond van je archaische christelijke gedachten.

Met de verkiezingen op 7 maart maar weer VVD stemmen, met de christelijke partijen kunnen we weer terug naar de spruitjes van de jaren 50, betutteling te top in naam van religie.

Zit je wel hoog, maar het verschil tussen homo's trouwen en de andere vergelijkingen zijn appels met peren. :mrgreen:
Volgens de Bijbel horen man en vrouw te trouwen en niet mannen met mannen, heeft dus niets te maken met afkomst of religie [-X

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 24 feb 2007 22:16

waar het op neer komt is dat die ambtenaren meestal al in dienst waren voordat dat homohuwelijk uberhaupt werd ingevoerd. In feite dus een ingrijpende verandering van de werkvloer. Daarnaast kan het ook nog eens behoorlijk ethisch zijn.

Scheiding tussen kerk en staat?
ok, dan zal de kerk zich eens buigen over de grondwet en vertellen welke wet er wel en niet inhoort, de kerk neemt wat het hare is. Laat de staat dan maar een eigen grondwet maken. En zo geldt dat nog wel voor meer dingen.
Net zoals Microsoft tof is met Vista terwijl veel dingen gekopieerd zijn van Apple en Linux, en vervolgens een keel opzet. Dit is een soortgelijk geval. Appels met peren is het wat betreft afkomst etc ook natuurlijk.

Trouwens, ik heb niet het idee dat je een sterk punt hebt als je over religie begint... want ik heb al helemaal niet het idee dat moslims ermee in hun nopjes zijn, zo'n homohuwelijk.

Scheiding tussen kerk en staat? aanpassen dat formulier! drastisch! alle religieuze tinten uit de huwelijksvoltrekking eruit halen! laat "de staat" het dan maar uitzoeken!

zo.. genoeg gif gespuwd.

Maar...
je kan er niet onderuit. De huwelijksvoltrekking is teveel religieus gericht, en al eeuwenlang bestaat dat uit het voltrekken van een huwelijk tussen man en vrouw. Nooit is het man-man of vrouw-vrouw geweest.

en je kan nog zo schelden op "archaische christelijke gedachten", de complete samenleving is toevallig wel gebaseerd op die archaische christelijke cultuur. ALLES wat je nu hebt, heb je te danken aan eeuwenlange christelijke culturen.

Als je daar vanaf wilt, zal je alles moeten afbreken en weer bij 0 beginnen. Ik vind het een beetje jammer. Teveel geschreeuw, bijna zonder na te denken over WAT je eigenlijk zegt.

Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, anti-discriminatie... tolerantie ten voeten uit! Nederland is een perfect land!
maar zoals altijd: alles moet kunnen, zolang wij er maar geen last van hebben. Christenen mogen dan hypocriet zijn, atheisten, humanisten en vele andere stromingsmensen zijn dat op hun beurt net zo goed. Zo vrij als ze denken te zijn, zo gevangen zitten ze in hun eigen beperkte vrijheidsfilosofie.

Huwelijk is altijd tussen man en vrouw.
Samenwonen is al tijden mogelijk volgens mij. Mogelijkheden genoeg.
Waarom toch de drang om een homo-huwelijk te legaliseren? Financieel? Omdat het tof is? Wat is de intentie? Wat wil je ermee bereiken?

je hebt A.
je hebt B.

maar met alle geweld zal B gelijk moeten zijn aan A, terwijl A gewoonweg A is en niet B, en B is zeker niet A.
Waarom probeert B hetzelfde te zijn als A als dat gewoon zinloos is?
Laat B zichzelf opheffen en C worden met soortgelijke rechten als A.
Dan kunnen ambtenaren die zich WEL ethisch weerhouden van een homo-huwelijk gewoon A blijven trouwen, en dan roep je een aparte dienst in die WEL homo-huwelijken wil voltrekken.
Is er niet alsnog gewoonweg een vrijheid van voorkeur? In feite wordt het dan gewoon heel kinderachtig verplicht. Een ambtenaar uitkiezen die er tegen is, en met alle geweld ervoor zorgen dat die ambtenaar toch het huwelijk inzegent. Zo hypocriet als wat.

Zoek een ambtenaar die het WEL wil. Kan je die niet vinden, dan heb je pech. Blijf zoeken.

Nederland is een democratie. Als 90% van de ambtenaren zich ethisch afsluit van een homohuwelijk dan is dat democratie. Je kan daar natuurlijk een dictatuur van maken, maar daar bereik je totaal NIETS mee. Alleen maar meer weerstand.
Zoek een ambtenaar die het WEL wil doen, en maak verder geen problemen.

ChristenUnie staat dingen toe? Compromis wat betreft homo-huwelijk? ik heb het allemaal niet zo gevolgd. Wel heb ik iets gehoord over abortus. Een compromis. Schandelijk? Ja, misschien wel. Nee het strookt inderdaad niet 100% met een gehanteerde bijbelse insteek.

Maar zoals ik al zei: Nederland is een democratie. Soms kan je ervoor kiezen om toch een compromis aan te gaan. Want jouw eigen mening is geen feit, geen norm. Jij kan je wil niet opleggen aan een land dat bestaat uit 60% mensen die het NIET met je eens is.
Zo is het natuurlijk OOK zo met het homohuwelijk. Maar uiteindelijk is niets te verplichten, lijkt me.
Ontslag nemen dan maar? Ik denk dat als het erop aankomt, veel ambtenaren misschien inderdaad een andere baan zullen zoeken.

Maar zoals ik al zei: het is beter om workarounds te zoeken voor onoplosbaar probleem dan je vastbijten in dat probleem. Vorm een korps homohuwelijk-ambtenaren, en je bent van veel gezeur af. Beide partijen grotendeels tevreden. Toch?
what the soul hides, blood tells

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 24 feb 2007 22:22

GKN'er schreef:Lange tijd trokken SGP, RPF en GPV in de Kamer samen op. Gemeenzaam kregen zij de naam "klein christelijk rechts". Men stemde nagenoeg altijd hetzelfde en regelmatig kwam men bij elkaar voor overleg. Bij de totstandkoming van de ChristenUnie schijnt de verstandhouding een flinke deuk te hebben opgelopen (de CU zou te "links" zijn geworden) en naar verluidt ontstond na de verkiezing van Huizinga in de Tweede Kamer een "gespannen, moeizame" relatie tussen de CU en de SGP. En nu dus regeringsdeelname voor de CU...de kroon op de steeds verder voortschreidende ideologische verwijdering tussen klein christelijk?

Ik weet dat plaatselijk veel wordt samen gewerkt, zo ook in Dordrecht.
Voor de tweede termijn vormen ze (CU/SGP) met CDA en PvdA B en W.
Gaat echt heel goed die samenwerking! \:D/ maar das dus plaatselijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2007 22:24

Machiavelli schreef:

d66 of GL stemmer? Leuk, die gefrustreerde liberalen die niet doorhebben dat ze zo langzamerhand conservatief aan het worden zijn. :mrgreen:

Lijkt me een doodenge coalitie: Wilderspartij, VVD, D66 en GL...
Conservatisme is zich oprijen aan de voltooid verleden tijd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 24 feb 2007 22:36

met de christelijke partijen kunnen we weer terug naar de spruitjes van de jaren 50, betutteling te top in naam van religie.

ach, thuiszitten met burnout is ook niet alles.
Beter jaren-50 spruitjes met gezondere gezinnen dan uitsterven op de werkvloer zal ik maar zeggen, met ongezond fastfood :D

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2007 23:15

FrankB, je moet eens ophouden met zeuren.
Laat die club in Den Haag nou eerst maar eens aan het werk gaan. Je kunt wel hard schreeuwen, maar zolang je niet precies weet hoe dingen gaan uitwerken, moet je gewoon je mond houden.
Ik heb er alle vertrouwen in dat deze coalitie er iets van gaat maken. En heel wat socialer dan in de afgelopen periode.
En alles wat je zegt is al door anderen gezegd. Het is allemaal angst voor het onbekende. Laat ze hun gang gaan. Je zult zien dat het leefbaarder wordt in dit land.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2007 12:05

Louise01 schreef: Volgens de Bijbel horen man en vrouw te trouwen en niet mannen met mannen, heeft dus niets te maken met afkomst of religie [-X

Zou je daar van willen maken: "Volgens MIJN VISIE OP de Bijbel horen man en vrouw te trouwen en niet mannen met mannen..

Dan zouden we heel wat minder strijd hebben. Dat arrogante patent claimen op de waarheid is refo's een beetje erg eigen geworden en oorzaak van al dit gekissebis...

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 25 feb 2007 12:10

Overigens is het probleem van gewetensbezwaarden en homohuwelijken nogal overdreven, veruit de meeste homohuwelijken worden in Amsterdam gesloten, waar geen enkele gewetensbezwaarde ambtenaar is.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2007 12:12

CGK<3 schreef:Overigens is het probleem van gewetensbezwaarden en homohuwelijken nogal overdreven, veruit de meeste homohuwelijken worden in Amsterdam gesloten, waar geen enkele gewetensbezwaarde ambtenaar is.

En los daarvan: vaak ook wordt gewoon onderling iets tussen de ambtenaren geregeld. Ik vind de aandacht voor al deze zaken nu de CU meedoet, sterk overdreven.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 feb 2007 12:39

Riska schreef:
CGK<3 schreef:Overigens is het probleem van gewetensbezwaarden en homohuwelijken nogal overdreven, veruit de meeste homohuwelijken worden in Amsterdam gesloten, waar geen enkele gewetensbezwaarde ambtenaar is.

En los daarvan: vaak ook wordt gewoon onderling iets tussen de ambtenaren geregeld. Ik vind de aandacht voor al deze zaken nu de CU meedoet, sterk overdreven.

[gregoriaans koor="1"]AMEN![/koor]

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 feb 2007 12:48

Ga aub eerst uitzoeken wat 'scheiding van kerk en staat' betekent voordat je vanalles poneert :!:

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 25 feb 2007 12:51

D66 is een partij die met alle winden meewaait en daar zal ik nooit op stemmen. Groen Links is een partij waar ik om meerdere redenen nooit op zal stemmen, al is het maar omdat ik op diesel rij en Femke een huichelaar is.

Volgens jullie uitleg van de bijbel moet een huwelijk tussen man en vrouw gesloten worden en niet tussen partners van gelijk geslacht. We hebben het hier echter niet over een kerkelijk huwelijk. Dat een pastoor of dominee het weigert op religieuze gronden kan ik me voorstellen. Een huwelijk voor de wet is echter niet kerkelijk en dus mag een ambtenaar die dat toch weigert niet wettelijk beschermd worden.

Wat de nieuwe coalitie betreft, ik ben benieuwd wat ze ervan maken. Socialer is niet altijd beter, want wie mag er weer voor bijv. hogere uitkeringen opdraaien? Inderdaad, de werkende mens. Als al die Polen hier kunnen komen werken, waarom kan dat werk niet door Nederlandse uitkeringstrekkers gedaan worden?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 feb 2007 13:00

FrankB schreef:Volgens jullie uitleg van de bijbel moet een huwelijk tussen man en vrouw gesloten worden en niet tussen partners van gelijk geslacht. We hebben het hier echter niet over een kerkelijk huwelijk. Dat een pastoor of dominee het weigert op religieuze gronden kan ik me voorstellen. Een huwelijk voor de wet is echter niet kerkelijk en dus mag een ambtenaar die dat toch weigert niet wettelijk beschermd worden.

Dat mag wel. Net zoals mensen kunnen weigeren om op Zondag te werken. Simpelweg tegemoetkomen aan de gewetenbezwaren van mensen Staat los van scheiding tussen kerk en staat.

Terug naar “Archief”