Haai schreef:Het is idd niet makkelijk te zeggen hoe je hiermee om moet gaan, ik denk ook niet dat er een pasklaar antwoord op is. Het is ook niet voor iedereen even goed mogelijk een zwangerschap te voorkomen door periodieke onthouding (al vind ik het wel heel mooi als je ziet wat God voor mogelijkheden in schepping heeft gegeven: de vrouw is maar kort vruchtbaar, als zij borstvoeding geeft verminderd vruchtbaar etc..).
Ik las ergens ('samen genieten' , Piet Wagenaar e.a, goed boek!!) het volgende:
'Vruchtbaarheid is door God aan de mens gegeven. Het is een geschenk waar men bewust mee moet omgaan. Het is belangrijk dat de keuze om (opnieuw) open te staan voor een zwangerschap een positieve is: het kindje moet door de ouders daadwerkelijk kunnen worden ontvangen als een zegen.'
Ik denk wel dat we dan goed bij onszelf na moeten gaan wat dan eventueel 'in de weg staat' om een (volgend) kindje als zegen te kunnen ontvangen, want: (ook uit bovengenoemd boek)
'Het ontvangen van een kindje is een geweldig geschenk. Kinderen zijn een tastbaar bewijs van de liefde tussen de ouders. Het zijn schepsels van God, die je als ouders mag begeleiden en sturen bij het opgroeien tot unieke volwassen individuen. Men moet dan ook wel zeer bijzondere redenen hebben om deze zegen af te wijzen. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat gezinsvorming staat in het licht van Gods koninkrijk. God geeft ouders de taak hun kinderen op te voeden in Zijn dienst. Voor het werk in Gods koninkrijk zijn mensen nodig. Ook daarom is het Gods bedoeling dat in een gezin kinderen geboren worden.'
Tja. De vraag is alleen: Hoeveel? Moet je daarin de natuur maar zijn gang laten gaan? Of mag je na een aantal zeggen: Het is zo wel mooi? Ook al is het om financiele redenen, of omdat de ouders het anders te druk of te zwaar vinden worden, wat is daar mis mee? Het is toch geen opdracht om zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten? Hoe meer kinderen, hoe meer je gezegend bent? Of "als je getrouwd bent moet je gelijk zoveel mogelijk die zegen willen ontvangen?"
Tja, zo is het ook met het kinderen krijgen/nemen. Natuurlijk krijg je kinderen... maar aan de andere kant, mensen die kinderen kunnen krijgen, krijgen daarin ook verantwoordelijkheid, en wat dat betreft mag je best voorbehoedsmiddelen gebruiken, om eerst je studie af te maken, of omdat je na 4 kinderen het wel mooi vindt en druk genoeg. Opmerkingen dat je daar niets aan mag doen (Dippie) vind ik dan ook erg raar. Een gezin met 3 kinderen kan net zo gezegend zijn als een gezin met 12 kinderen... of een gezin zonder kinderen. God geeft vruchtbaarheid, en kinderen... maar ook verantwoordelijkheid.