Moeder gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2007 11:22

rosalie83 schreef:
paprikameisje2 schreef:laten we de discussie in het midden houden hoe slecht of wat je gemist had met weinig geld....

ik wil het in idergeval mijn kinderen niet aandoen!!

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo erg goed wat je bedoelt.
Maar wat ik wel weet: wat een kind nodig heeft is leren wie Jezus is, liefde, veiligheid, geborgenheid, stabiliteit!

ik geef aan dat ik niet verder in wil gaan op de discussie over veel geld... en merkkleding..... tuurlijk snap ik dat kinderen leifde veilgheid en geborgenheid etc etc nodig hebben..... ik denk dat ieder voor zichzelf vanuit het verleden een eigen mening heeft...

laat maar...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2007 12:16

Wat dacht je van de ruimte die een kind nodig heeft... ze moeten toch ergens slapen en spelen, dus je hebt een groter huis nodig dan met z'n twee.
Merkkleding vind ik ook niet nodig, maar muziekles of sport ofzo vind ik wel belangrijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 13:04

Lalage schreef:Wat dacht je van de ruimte die een kind nodig heeft... ze moeten toch ergens slapen en spelen, dus je hebt een groter huis nodig dan met z'n twee.
Merkkleding vind ik ook niet nodig, maar muziekles of sport ofzo vind ik wel belangrijk.

Daar kan ik mee instemmen! Maar twee kinderen op één (ruime) slaapkamer vind ik wel weer prima kunnen. Als ze maar hun eigen plekje hebben die groot genoeg is om te spelen, en later om te leren! En sport en/of muziekles vind ik ook belangrijk ja. Maar het gaat er ook maar om waar je grenzen legt: doe je je kind op hockey, pianoles en turnen? Of gewoon op één ding?
Hoe dan ook, je hebt best veel geld nodig voor kinderen!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 feb 2007 13:10

Ach, het is maar net hoe hoog je zelf de lat legt denk ik, ik ben ervan overtuigd dat je echt niet veel nodig hebt om kinderen groot te brengen (en ik spreek echt niet vanuit de luxe positie van dikke portemonnee en groot huis). Natuurlijk maakt een beetje geld het allemaal wel makkelijker, maar voor mij geldt het in ieder geval niet als argument voor (nog) geen kinderen. (wat trouwens als je kinderen hebt en je belandt in de WW? Dan schiet je er nog niet zoveel mee op dat je je kids gepland hebt op het moment dat je een goed salaris had....)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 13:11

Haai schreef:(wat trouwens als je kinderen hebt en je belandt in de WW? Dan schiet je er nog niet zoveel mee op dat je je kids gepland hebt op het moment dat je een goed salaris had....)

Hoe hoger je salaris, hoe hoger de ww...

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 24 feb 2007 14:40

paprikameisje2 schreef:heb je het zelf aan de lijve ondervonden hoe het is om met weinig geld rond te komen??? of als kind te zijn dat je ouders weinig geld hebben...

Ik heb het vanaf mijn 11e idd mee moeten maken....!
En ik ben er niets ongelukkiger door, ben niets tekort gekomen. Tuurlijk zou het leuk zijn als we wat meer geld hadden, en ik meer kon wat ik wou. Maar ik ben door alles heen veel dankbaarder geworden.
En het gave is dat als je geen geld meer hebt, het gevoel kan ervaren dat er voor je gezorgd word.

Dat gezeur om eerst geld en dan het kind om hem iets beters te bieden vind ik een nare discussie. Liefde genoeg zei mijn moeder altijd.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 feb 2007 15:47

Funlover schreef:Liefde genoeg zei mijn moeder altijd.

Dat vind ik een mooie! :D

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 feb 2007 23:00

Haai schreef:Ik spreek hier voor mijzelf, en wil anderen niet zeggen wat ze wel of niet 'moeten'. Dat is een keuze die iedereen persoonlijk moet maken. Maar wat ik in dit forum een beetje mis is hoe we onze keuze hierin naar God toe verantwoorden. Want ik denk dat iedereen, wat voor keuze je ook maakt, deze moet maken met vooropstaand de vraag: wat wil God? En als er dan bij ons huwelijk is gebeden ... De kinderen, die het U belieft hen te geven... dan vind ik dat ik hierin niet het heft in eigen handen kan nemen! Voor mijn gevoel is het dan alsof ik tegen God zeg: 'Nee, dank U...' en is dat de bedoeling??? Voor mij is het dus absoluut geen kinderen nemen maar KRIJGEN!

Wat jij noemt zat ik ook wel een beetje te denken bij mezelf. Persoonlijk krijg ik hier steeds meer moeite mee. In het begin van ons huwelijk dacht ik daar zelf ook over van: dan doen we er toch wat aan. Maar hoe ouder ik word hoe meer moeite ik ermee krijg. Het is iets waar wij zelf uit moeten zien te komen; er zijn vele mogelijkheden. Er zijn er die de pil veroordelen en bijv. wel vinden dat je via de NFP methode kan zorgen niet zwanger te worden. Maar ik vind: hoe je het ook doet, het is toch voorbehoeden, behalve als je geen gemeenschap hebt met elkaar.

Er wordt wel genoemd dat de man met verstand bij zijn vrouw moet liggen, maar als het goed is genieten man en vrouw er toch beiden van? (Het is wel wat off topic misschien maar ik vind het wel bij het onderwerp passen)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 feb 2007 17:08

*Annet* schreef:Maar ik vind: hoe je het ook doet, het is toch voorbehoeden, behalve als je geen gemeenschap hebt met elkaar.

Maar dat is toch niet erg!?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 feb 2007 21:35

Nee, dat moet ieder voor zich weten.

Ik bedoelde ermee: ik ken mensen die vinden dat je niet aan de pil mag gaan, want dan neem je het heft in eigen hand dus hun doen dan periodieke onthouding oid. Dan hebben ze geen gemeenschap in de vruchtbare periode. Op die manier "voorbehoeden" mag wel. Op wat voor manier je probeert een evt. zwangerschap te voorkomen het blijft dan toch plannen of zien ik dat verkeerd?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 10:36

*Annet* schreef:Nee, dat moet ieder voor zich weten.

Ik bedoelde ermee: ik ken mensen die vinden dat je niet aan de pil mag gaan, want dan neem je het heft in eigen hand dus hun doen dan periodieke onthouding oid. Dan hebben ze geen gemeenschap in de vruchtbare periode. Op die manier "voorbehoeden" mag wel. Op wat voor manier je probeert een evt. zwangerschap te voorkomen het blijft dan toch plannen of zien ik dat verkeerd?

Dat zie je goed denk ik!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2007 15:40

Het is idd niet makkelijk te zeggen hoe je hiermee om moet gaan, ik denk ook niet dat er een pasklaar antwoord op is. Het is ook niet voor iedereen even goed mogelijk een zwangerschap te voorkomen door periodieke onthouding (al vind ik het wel heel mooi als je ziet wat God voor mogelijkheden in schepping heeft gegeven: de vrouw is maar kort vruchtbaar, als zij borstvoeding geeft verminderd vruchtbaar etc..).

Ik las ergens ('samen genieten' , Piet Wagenaar e.a, goed boek!!) het volgende:
'Vruchtbaarheid is door God aan de mens gegeven. Het is een geschenk waar men bewust mee moet omgaan. Het is belangrijk dat de keuze om (opnieuw) open te staan voor een zwangerschap een positieve is: het kindje moet door de ouders daadwerkelijk kunnen worden ontvangen als een zegen.'

Ik denk wel dat we dan goed bij onszelf na moeten gaan wat dan eventueel 'in de weg staat' om een (volgend) kindje als zegen te kunnen ontvangen, want: (ook uit bovengenoemd boek)
'Het ontvangen van een kindje is een geweldig geschenk. Kinderen zijn een tastbaar bewijs van de liefde tussen de ouders. Het zijn schepsels van God, die je als ouders mag begeleiden en sturen bij het opgroeien tot unieke volwassen individuen. Men moet dan ook wel zeer bijzondere redenen hebben om deze zegen af te wijzen. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat gezinsvorming staat in het licht van Gods koninkrijk. God geeft ouders de taak hun kinderen op te voeden in Zijn dienst. Voor het werk in Gods koninkrijk zijn mensen nodig. Ook daarom is het Gods bedoeling dat in een gezin kinderen geboren worden.'

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 feb 2007 16:12

Haai, ik ben het daarmee op zich eens. Dat kinderen geboren 'moeten' worden om Gods koninkrijk uit te breiden. En als je een kindje krijgt is dat ook een ziel voor de eeuwigheid en moet je dus ook in die zin verantwoording dragen!

Maar dit:
Haai schreef:Men moet dan ook wel zeer bijzondere redenen hebben om deze zegen af te wijzen.

Dat is toch niet aan zo'n schrijver om dat te bepalen? 'Een zeer bijzondere reden'... Ik denk dat iedereen dat aan iedereen persoonlijk moet overlaten. Wel vind ik dat je met God daarover in gesprek moet gaan. Hij heeft voor ieders leven een plan, en door met Hem in gesprek te gaan kun je Zijn plan voor jouw leven ontdekken. Maar niet in elk plan 'zitten' ook kinderen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 26 feb 2007 16:51

Ik denk dat ieder voor zich wel zal weten wat wel of geen bijzondere reden is, en dit is ook voor iedereen weer verschillend. Als iemand zegt dat het vanwege 'de gezondheid' niet kan, zit er voor mij een verschil in of dit betekent dat je grote kans hebt op een kraambedpsychose bijvoorbeeld of dat je geen zin hebt in misselijk zijn, om maar wat te noemen...
Ik denk wel dat de reden echt zwaarwegend moet zijn om tot het besluit te komen geen kinderen (meer) te willen. Nu wordt er misschien vaak andersom geredeneerd: er moet een zwaarwegende reden zijn om aan kinderen te beginnen. Maar daar spreekt de Bijbel denk ik anders over!
En ik denk ook dat we in het zoeken naar redenen om geen kind (meer) te krijgen vaak ook meer ons eigen plan trekken dan dat we hiermee in gebed gaan. En als Gods plan anders is met ons dan wat wij eigenlijk graag zouden willen (wij willen graag kinderen, maar wil God ze ons geven of heeft Hij andere bedoelingen met ons??) dan zullen we daar achter komen - maar wel door op de knieen te gaan!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2007 18:56

Haai schreef:Het is idd niet makkelijk te zeggen hoe je hiermee om moet gaan, ik denk ook niet dat er een pasklaar antwoord op is. Het is ook niet voor iedereen even goed mogelijk een zwangerschap te voorkomen door periodieke onthouding (al vind ik het wel heel mooi als je ziet wat God voor mogelijkheden in schepping heeft gegeven: de vrouw is maar kort vruchtbaar, als zij borstvoeding geeft verminderd vruchtbaar etc..).

Ik las ergens ('samen genieten' , Piet Wagenaar e.a, goed boek!!) het volgende:
'Vruchtbaarheid is door God aan de mens gegeven. Het is een geschenk waar men bewust mee moet omgaan. Het is belangrijk dat de keuze om (opnieuw) open te staan voor een zwangerschap een positieve is: het kindje moet door de ouders daadwerkelijk kunnen worden ontvangen als een zegen.'

Ik denk wel dat we dan goed bij onszelf na moeten gaan wat dan eventueel 'in de weg staat' om een (volgend) kindje als zegen te kunnen ontvangen, want: (ook uit bovengenoemd boek)
'Het ontvangen van een kindje is een geweldig geschenk. Kinderen zijn een tastbaar bewijs van de liefde tussen de ouders. Het zijn schepsels van God, die je als ouders mag begeleiden en sturen bij het opgroeien tot unieke volwassen individuen. Men moet dan ook wel zeer bijzondere redenen hebben om deze zegen af te wijzen. Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat gezinsvorming staat in het licht van Gods koninkrijk. God geeft ouders de taak hun kinderen op te voeden in Zijn dienst. Voor het werk in Gods koninkrijk zijn mensen nodig. Ook daarom is het Gods bedoeling dat in een gezin kinderen geboren worden.'

Tja. De vraag is alleen: Hoeveel? Moet je daarin de natuur maar zijn gang laten gaan? Of mag je na een aantal zeggen: Het is zo wel mooi? Ook al is het om financiele redenen, of omdat de ouders het anders te druk of te zwaar vinden worden, wat is daar mis mee? Het is toch geen opdracht om zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten? Hoe meer kinderen, hoe meer je gezegend bent? Of "als je getrouwd bent moet je gelijk zoveel mogelijk die zegen willen ontvangen?"

Tja, zo is het ook met het kinderen krijgen/nemen. Natuurlijk krijg je kinderen... maar aan de andere kant, mensen die kinderen kunnen krijgen, krijgen daarin ook verantwoordelijkheid, en wat dat betreft mag je best voorbehoedsmiddelen gebruiken, om eerst je studie af te maken, of omdat je na 4 kinderen het wel mooi vindt en druk genoeg. Opmerkingen dat je daar niets aan mag doen (Dippie) vind ik dan ook erg raar. Een gezin met 3 kinderen kan net zo gezegend zijn als een gezin met 12 kinderen... of een gezin zonder kinderen. God geeft vruchtbaarheid, en kinderen... maar ook verantwoordelijkheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”