Dreigende rechtszaak tegen SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 okt 2003 10:53

Maar Paulus bedoelde dat wel, lees al die brieven van Paulus maar eens... het slaat echt nergens op dat vrouwen in alles de baas moeten worden, en als een jongen zoiets zegt, snap ik helemaal niks van hem, is hij soms te zwak om zelf beslissingen te nemen? Nou, als je ouder wordt kom je er zelf wel achter! Als een vrouw de macht krijgt, gaat ze op een hele gore manier heersen.........

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 okt 2003 11:02

Mariamagdalena schreef:Maar Paulus bedoelde dat wel, lees al die brieven van Paulus maar eens... het slaat echt nergens op dat vrouwen in alles de baas moeten worden, en als een jongen zoiets zegt, snap ik helemaal niks van hem, is hij soms te zwak om zelf beslissingen te nemen? Nou, als je ouder wordt kom je er zelf wel achter! Als een vrouw de macht krijgt, gaat ze op een hele gore manier heersen.........

Fijn, al dat generaliseer van jou, maar dat raakt kant nog wal. Waarin worden vrouwen de baas dan? Ik zou niet weten wat. Dit heeft niets te maken met besluiteloosheid, mijnerzijds, als man zijnde kun en mag je niet je vrouw/vriendin gebruiken door haar jouw besluiten op te leggen.
En dat vrouwen op een rare manier zouden heersen, sorry, maar ik moet hard lachen als je dat zegt.

Het is maatschappelijk ongewenst als vrouwen zich buiten de gemeente om zich zouden opstellen zoals er beschreven staat in de bijbelteksten die caprice heeft geciteerd. Ten eerste leggen caprice en jij dat helemaal verkeerd uit, ten tweede is dat schofferend ten opzichte van vrouwen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 okt 2003 11:13

Hoi, Sabra, ben je feministe of zo? Je klinkt behoorlijk geemancipeerd............ maar kijk, het verschil is, ik ben een Christenvrouw, en als Christin moet je dus wel onderdanig aan je man zijn, maar iedereen moet dat voor zichzelf weten, vind ik. Ik voel me er wel okee bij.......

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 okt 2003 11:18

Heb jij zo'n goed huwelijk, Sabra?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 okt 2003 11:25

Ik ben geen feminist. Maar om vrouwen te behandel zoals ze honderden jaren werden behandeld gaat mij veel te ver. De bijbel is hier mijns inziens ook heel duidelijk in.

Ik ben niet getrouwd, ik heb net een lange relatie achter de rug en ik heb voorlopig genoeg van vrouwen en hun gezeur over allerlei dingen.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 30 okt 2003 11:54

Mariamagdalena schreef:Jopie, volgens mij mag een vrouw wel les geven, want dat is een "verzorgende" taak, en verpleegster, kinderarts, winkeljuffrouw, etc. maar ik denk niet dat het goed is, dat ze zware stenen moet sjouwen in de bouw. En ik ga ook niet graag naar een vrouwelijke tandarts, omdat ik denk, als ze me te eigenwijs vindt, neemt ze wraak op me, dat zou een man niet zo gauw doen. Vrouwen zijn ook gemener. En Jopie, het gaat niet om wel of niet werken, want ik werk ook, maar om leidinggevende functies.

da's waar, maar wat is een leidinggevende functie, bijna alle soorten werk zijn leidinggevende functies imho... (hoofdverpleegkundige bijv.) uiteraard heeft God de vrouw anders gescahpen qua bouw dan de man, en da's maar goed ook (iig ik wordt nog wel eens 'aangeraakt' juist door bijv. de fragiele bouw en manier van doen van bepaalde dames). Mannen zijn net zo gemeen als vrouwen, dat heeft te maken met het feit dat de mens geneigd is tot alle kwaad. Mannen doen het alleen over het algemeen opener en lomper, vrouwen wat gniepiger en heimelijker.

Maar als een vrouw wel les mag geven omdat dat een verzorgende taak is, kan ik me voorstellen dat je in dezelfde lijn (niet dat dat m'n persoonlijke mening is) tot de conclusie kunt komen dat een vrouw prima predikant kan zijn. Want vrouwen luisteren veel beter dan mannen over het algemeen, kunnen dingen veel beter aanvoelen, voelen eerder met emoties mee en wat dat betreft zijn nogal wat mannelijke (kerkelijk) leidinggevenden lomperikken die alleen om hun eigen stokpaardjes heen blijven cirkelen (en ik doe zelf jeugdwerk dus zie het ook maar beetje als zelfreflectie). Dat laatste (jeugdwerk) is trouwens ook aardig punt van discussie hierover. Als ik zie wat leidinggevenden in het jeugdwerk van mijn gemeente nogal eens op moeten geven voor hun roeping dan vind ik dat deze eik niet onder doet voor een andere roeping (als ouderling bijv.).
Ik heb er ook grote moeite mee dat predikanten nogal eens lopen te zeuren over hun salaris e.d. (heb veel vrienden en kennissen op het zendingsveld die nooit zeuren en financieel een hongerloon hebben).
Dat laatste is ook weer een aanknoping voor de man/vrouw discussie, kan een vrouw bijvoorbeeld churchplanter of bijbelvertaalster zijn?

Ik vindt trouwens dat de SGP altijd maar akelig in het gedrang komt. Ze beschouwen de SGP als een soort christelijke AEL. Ik vindt dat erg vreemd, maar dat zal wel een beetje het lijden om Christus zijn denk ik. Net als de homo discussies. Je laat je toch als homo niet moedwillig trouwen door iemand die niet achter het homohuwelijk staat? Net zoals wij geen imam in een dienst gaan vragen die van ons moet preken uit de Bijbel in overeenstemming met de Bijbelse boodschap zoals ook verdedigd in de 3 formulieren? Is toch allemaal te zot voor woorden, maar ja... De Heere heeft ons geen rustige reis beloofd...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 30 okt 2003 12:47

Mariamagdalena schreef:Maar Paulus bedoelde dat wel, lees al die brieven van Paulus maar eens... het slaat echt nergens op dat vrouwen in alles de baas moeten worden, en als een jongen zoiets zegt, snap ik helemaal niks van hem, is hij soms te zwak om zelf beslissingen te nemen? Nou, als je ouder wordt kom je er zelf wel achter! Als een vrouw de macht krijgt, gaat ze op een hele gore manier heersen.........

Mee eens, vrouwen moet je nooit, maar dan ook nóóit teveel macht geven, vooral in relaties :)

caprice

Berichtdoor caprice » 30 okt 2003 17:34

Melodious Tonk schreef:Tja, die 'goeie ouwe tijd' Caprice.... :x vroeger had men ook slaven. Stonden er genoeg van in de bijbel, werd niet echt afkeurend over gesproken. Dus waarom is slavernij eigenlijk afgeschaft...?
Je hebt gelijk als je zegt dat de bijbel niet verandert. Maar misschien verandert de manier waarop mensen met de bijbel omgaan wel in de loop der eeuwen? (en is er zo nu en dan behoefte aan een vertaling in de omgangstaal- offtopic)

Ik doelde meer op de jaren '50 van de vorige eeuw. Toen was slavernij ook allang afgeschaft in Nederland, gelukkig.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 30 okt 2003 18:33

Hmmm... :?
vergelijking met slavernij was alleen bedoeld als parallel om aan te tonen dat we wat de bijbel zegt door de eeuwen heen (en zelfs door de decennia heen, denk ik, caprice) niet hetzelfde blijven interpreteren. Dus nee, ik impliceer niet dat vrouwen die wat Paulus over de gemeente zegt doortrekken naar andere gebieden van het leven slaven zijn. Gelukkig niet. Maar het blijft in die zin vreemd dat Paulus in het aangehaalde gedeelte wel degelijk specifiek over de gemeente spreekt...
Natuurlijk is er ook het bekende 'vrouwen weest uw mannen onderdanig' en vooral wat daar verder op volgt (iets over 'heersen, maar dan door te dienen'). Maar dat is een gezinsinterne aangelegenheid. De SGP trekt dit soort aanwijzingen voor de huiselijke sfeer door naar het maatschappelijke. En daarin zit het venijn, en de dreigende botsing met mensenrechten.
Ik zeg niet dat we als christenen uit naam van tolerantie alles maar goed moeten vinden, maar ik denk dat je over een punt waar ook onder "bijbelvaste" christenen verschil van mening is als politieke partij (het is dus geen kerk, die SGP :!: ) misschien wat meer terughoudendheid moet betrachten. Met andere woorden: sta vrouwen toe als lid, de vrouwen die vinden dat dat niet kan worden het dan toch niet :) .

Enne, Mariamagdalena, mannen niet wraakzuchtig? Was het maar waar. :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 okt 2003 20:15

Is dat zo? Als je zelf een man bent zal je dat misschien eerder merken, misschien doen mannen leuker tegen vrouwen dan tegen andere mannen, of zo?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 30 okt 2003 22:48

Mariamagdalena schreef:Is dat zo? Als je zelf een man bent zal je dat misschien eerder merken, misschien doen mannen leuker tegen vrouwen dan tegen andere mannen, of zo?

Dat denk ik ook, daar kan ik bijna zeker volmondig ja op zeggen. Niet tegen alle vrouwen, maar over het algemeen wel ja...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 okt 2003 11:10

Ja, mijn man zei gisteren ook zo iets, want ik zei dat vrouwen veel gemener zijn, toen zei hij dat soms, als je samen ergens bent, een man tegen hem gaat praten, en dan vrij snel tegen mij begint, net of hij zijn vrouw onder zijn handen weg wil versieren..... maar ik heb dat nooit zo door, ik denk dan dat ze gewoon aardig zijn.... :?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2003 12:24

Hoezo zijn vrouwen veel gemener? Ik zie dat niet echt. Misschien is dat één van de oerinstincten van de vrouw, ik ben het alleen niet tegengekomen. Ik heb veel vriendinnen en kan toch niet zeggen dat er vrouwen bij zijn die ik nou zo gemeen vind.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 okt 2003 13:11

Sabra schreef:Hoezo zijn vrouwen veel gemener? Ik zie dat niet echt. Misschien is dat één van de oerinstincten van de vrouw, ik ben het alleen niet tegengekomen. Ik heb veel vriendinnen en kan toch niet zeggen dat er vrouwen bij zijn die ik nou zo gemeen vind.

Ben je zelf een man? Nou, dan merk je niet dat vrouwen gemener zijn, maar ben je zelf een vrouw, dan merk je wel dat de meeste vrouwen achterbaks zijn (achter je rug je man versieren, aardig in je gezicht en achter je rug vals praten, etc)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2003 13:31

Dat is niet des vrouws vind ik, mannen doen dat ook. Eén van mijn beste vrienden heeft achter mijn rug om ook met mijn vriendin lopen rotzooien, met als resultaat dat ik nu beide kwijt ben, vriend en vriendin. (ik heb wel zelf het contact verbroken)

Terug naar “Archief”