Riska schreef:Ik vind dat je heel veel mensen, die op een eerlijke wijze ermee omgaan, tekort doet. Er zijn artsen - jawel, gewoon afgestudeerd! - die homeopathie in hun pakket hebben.
Bij navraag blijkt dat meestal geen homeopathie te zijn maar fytogeneeskunde. En dat is dus heel iets anders.
Er was een meisje, dat maar gezondheidsproblemen bleef houden. Oorontstekingen, bronchitus, etc. etc. etc. Er kwam geen eind aan en het kind werd volgegoten met anti-biotica.
Totdat ze bij een arts kwamen die ook homeopaat was.
En een meisje van pakweg tien jaar weet alleen dat ze medicijnen krijgt.
Maar de gezondheidsproblemen waren binnen de kortste keren over.
Ja, en dat schrijf je toe aan homeopathie, maar het kan ook spontaan herstel of iets anders zijn. Feit is dat echte homeopathie (met de verdunningen en schuddingen) niet werkt. Het is nooit bewezen dat het werkt, alle anekdotische voorbeelden ten spijt.
Er zijn natuurlijk kwakzalvers. Op allerlei terreinen. Maar dat betekent niet dat je de hele homeopathie op een grote hoop kunt gooien met allerlei andere zaken.
Nee, maar jij doet dat kennelijk wel. Jij gooit fytogeneeskunde kennelijk op één hoop met homeopathie. Homeopathie werkt niet, en mensen enorme bedragen laten betalen voor een flesje alchoholoplossing vind ik oplichterij en mensen proberen te genezen met 'alcoholoplossing' is in mijn ogen evengoed kwakzalverij als mensen aderlaten ter 'genezing' van allerlei ziekten. Je doet wel iets, maar iets dat niet bewezen werkt. Waarom zou je dat doen als er genoeg wel bewezen alternatieven zijn?
En dus terug naar de vraag van de topicstarter of een christen nee behoort te zeggen tegen homeopathie, dan is mijn antwoord volledig Nee, dat hoort hij niet...
Dat ben ik het wel met je eens. Je bent als christen volledig verantwoordelijk voor je doen en laten. En andere christenen zijn er niet om mede-christenen de wet voor te schrijven. Ik kan hoogstens zeggen wat de achtergrond van homeopathie is, en mensen moeten met die informatie doen wat ze willen. Als ze desondanks blijven geloven in homeopathie, dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid.