Moderator: Moderafo's
surfer schreef:tja, maar wie ben jij om 100 % zeker te kunnen beoordelen wie met de mond en met het hart huilt...?
syb schreef:Wat een vertrouwen van "hijwel". Zat het bij mij ook maar zo diep.
Trouwens ik heb liever dit soort geloofsovertuigingen, dan andere: "ik moest door het slijk om gered te worden".
lizzz schreef:Ligt er ook aan wat je met geloven bedoelt.
Ik geloof, maar ben geneigd nogal snel negatief te denken, en ben vaak niet gelukkig. Maar in pessimistische tijden ben ik ook mn geloof kwijt.
In m'n geloof ben ik nooit ongelukkig, al probeer ik zrelfs dat wel, maar het wordt me niet toegestaanBij God is geen plaats voor ongeluk. Al kan je soms wel erg op je eigen ongeluk gewezen worden, in geloof kan je alleen naar de hemel zien. En wat ook je voorstelling van hemel is, niemand ervaart dat als iets negatiefs...
: je kunt gelovig en ongelukkig zijn, maar niet ongelukkig in geloof
surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd
1 Johannes 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
Boely schreef:surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd
1 Johannes 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
Johannes 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
hijwel schreef:Boely schreef:surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Johannes 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Oke, wat is het verschil tussen wedergeboorte en het geloof?
Volgens mij is dit zo onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Als je geloofd dan moet je ook wedergeboren zijn.
En als je wedergeboren bent geloof je ook.
Boely schreef:Sorry, lees je wel eens boeken van Calvijn of Matthew Henry, of andere oudvaders??? Wedergeboorte is toch heel iets anders dan het geloof. Het geloof is een middel die God gegeven heeft, als een soort middel waardoor we in de wedergeboorte zien dat we uit onszelf niets meer kunnen en het alleen van God verwachten! Dat van zichzelf afzien en God aannemen gebeurt door het Geloof. Maar Door wedergeboorte / levenmaking worden onze zonden vergeven. Het geloof is gebasseerd op beloften die aan ons persoonlijk gedaan worden. Het geloof is een zaligmakende genade van God (zegt de Bijbel, en ook de cathecismus van Westminter). Door het geloof krijgen we in de wedegeboorte weer toegang tot de liefde van God, wat we in het paradijs verbroken hebben.
Boely schreef:hijwel schreef:Boely schreef:surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Oke, wat is het verschil tussen wedergeboorte en het geloof?
Volgens mij is dit zo onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Als je geloofd dan moet je ook wedergeboren zijn.
En als je wedergeboren bent geloof je ook.
Sorry, lees je wel eens boeken van Calvijn of Matthew Henry, of andere oudvaders??? Wedergeboorte is toch heel iets anders dan het geloof. Het geloof is een middel die God gegeven heeft, als een soort middel waardoor we in de wedergeboorte zien dat we uit onszelf niets meer kunnen en het alleen van God verwachten! Dat van zichzelf afzien en God aannemen gebeurt door het Geloof. Maar Door wedergeboorte / levenmaking worden onze zonden vergeven. Het geloof is gebasseerd op beloften die aan ons persoonlijk gedaan worden. Het geloof is een zaligmakende genade van God (zegt de Bijbel, en ook de cathecismus van Westminter). Door het geloof krijgen we in de wedegeboorte weer toegang tot de liefde van God, wat we in het paradijs verbroken hebben.
1. Je je moet bekeren, het "bekeert u" staat vaak in de Bijbel genoemd.
2. Alleen door geloof gered bent.
2. Heeft de wedergeboorte iets met je behoudenis te maken?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 381 gasten