geloven maar toch niet gelukkig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 11:04

tja, maar wie ben jij om 100 % zeker te kunnen beoordelen wie met de mond en met het hart huilt...?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 11:17

surfer schreef:tja, maar wie ben jij om 100 % zeker te kunnen beoordelen wie met de mond en met het hart huilt...?

Nee, dat bedoel ik ook niet. Maar ik weet ook wel zeker dat 100% die in het zwart gaan niet 100% echt rouwt om zijn zonden. Het is hier gewoon een gewoonte. Net als de doop en de belijdenis voor velen een gewoonte is geworden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 okt 2003 17:11

Overigens zijn veel psychologen, die een groot aantal bevindelijk-gereformeerde klanten hebben, het er over eens, dat wat in de refo-zuil vaak voor ellendekennis wordt aangezien, gewoon een ordinaire depressie is. :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2003 18:40

syb schreef:Wat een vertrouwen van "hijwel". Zat het bij mij ook maar zo diep.
Trouwens ik heb liever dit soort geloofsovertuigingen, dan andere: "ik moest door het slijk om gered te worden".

Mischien mag ik een vraag stellen?
Waarom zou het bij jou niet zo diep zitten? Twijvel je er aan of is het iets anders.

Ik ben God heel dankbaar dat ik zeker mag weten dat Hij voor mij gestorven is. Alleen kan ik wel weer jaloers zijn op de mensen die vanaf hun jeugd af al geleeft hebben voor God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2003 18:49

lizzz schreef:Ligt er ook aan wat je met geloven bedoelt.
Ik geloof, maar ben geneigd nogal snel negatief te denken, en ben vaak niet gelukkig. Maar in pessimistische tijden ben ik ook mn geloof kwijt.
In m'n geloof ben ik nooit ongelukkig, al probeer ik zrelfs dat wel, maar het wordt me niet toegestaan :) Bij God is geen plaats voor ongeluk. Al kan je soms wel erg op je eigen ongeluk gewezen worden, in geloof kan je alleen naar de hemel zien. En wat ook je voorstelling van hemel is, niemand ervaart dat als iets negatiefs...

: je kunt gelovig en ongelukkig zijn, maar niet ongelukkig in geloof

Ja mischien komt het dat ik "te :mrgreen: " positief ingesteld ben. Jij zegt: bij God is er geen plaats voor ongeluk.
Ik denk dat je het anders bedoelt, want er is juist wel plaats voor ongeluk, Hij zal je dan vullen met geluk.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 okt 2003 18:51

Wat mij nu opvalt is dat jullie van je geloof je behoudenis maken. Maar waar is dat geloof op gebasseerd??? We worden toch behouden door wedergeboorte????

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 18:52

De wedergeboorte is het gevolg van geloof, Boely

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 okt 2003 18:54

surfer schreef:De wedergeboorte is het gevolg van geloof, Boely

Nee het geloof is een gevolg van de wedergeboorte!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 18:59

Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd

1 Johannes 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 okt 2003 19:02

surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd

1 Johannes 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Johannes 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2003 19:12

Boely schreef:
surfer schreef:Handelingen 16:31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Johannes 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Oke, wat is het verschil tussen wedergeboorte en het geloof?
Volgens mij is dit zo onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Als je geloofd dan moet je ook wedergeboren zijn.
En als je wedergeboren bent geloof je ook.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 okt 2003 20:38

hijwel schreef:
Boely schreef:

Sorry, lees je wel eens boeken van Calvijn of Matthew Henry, of andere oudvaders??? Wedergeboorte is toch heel iets anders dan het geloof. Het geloof is een middel die God gegeven heeft, als een soort middel waardoor we in de wedergeboorte zien dat we uit onszelf niets meer kunnen en het alleen van God verwachten! Dat van zichzelf afzien en God aannemen gebeurt door het Geloof. Maar Door wedergeboorte / levenmaking worden onze zonden vergeven. Het geloof is gebasseerd op beloften die aan ons persoonlijk gedaan worden. Het geloof is een zaligmakende genade van God (zegt de Bijbel, en ook de cathecismus van Westminter). Door het geloof krijgen we in de wedegeboorte weer toegang tot de liefde van God, wat we in het paradijs verbroken hebben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 okt 2003 20:49

Boely schreef:Sorry, lees je wel eens boeken van Calvijn of Matthew Henry, of andere oudvaders??? Wedergeboorte is toch heel iets anders dan het geloof. Het geloof is een middel die God gegeven heeft, als een soort middel waardoor we in de wedergeboorte zien dat we uit onszelf niets meer kunnen en het alleen van God verwachten! Dat van zichzelf afzien en God aannemen gebeurt door het Geloof. Maar Door wedergeboorte / levenmaking worden onze zonden vergeven. Het geloof is gebasseerd op beloften die aan ons persoonlijk gedaan worden. Het geloof is een zaligmakende genade van God (zegt de Bijbel, en ook de cathecismus van Westminter). Door het geloof krijgen we in de wedegeboorte weer toegang tot de liefde van God, wat we in het paradijs verbroken hebben.

nee ik lees nooit boeken van oudvaders..... ik heb nog zoveel stof die ik wil lezen.

pff ik vindt dat je het wel heel moelijk maakt, ik weet niet of ik het nu helemaal snap. Maar ik baseer mijn behoud ook niet op mijn geloof. Maar ik mag geloven dat ik behouden wordt omdat Jezus voor mij is gestorven.

Hoe dat mag heten weet ik niet.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 29 okt 2003 21:12

Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:

Sorry, lees je wel eens boeken van Calvijn of Matthew Henry, of andere oudvaders??? Wedergeboorte is toch heel iets anders dan het geloof. Het geloof is een middel die God gegeven heeft, als een soort middel waardoor we in de wedergeboorte zien dat we uit onszelf niets meer kunnen en het alleen van God verwachten! Dat van zichzelf afzien en God aannemen gebeurt door het Geloof. Maar Door wedergeboorte / levenmaking worden onze zonden vergeven. Het geloof is gebasseerd op beloften die aan ons persoonlijk gedaan worden. Het geloof is een zaligmakende genade van God (zegt de Bijbel, en ook de cathecismus van Westminter). Door het geloof krijgen we in de wedegeboorte weer toegang tot de liefde van God, wat we in het paradijs verbroken hebben.

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt.....

Ik heb altijd begrepen, dat je:

1. Je je moet bekeren, het "bekeert u" staat vaak in de Bijbel genoemd.
2. Alleen door geloof gered bent.
2. Heeft de wedergeboorte iets met je behoudenis te maken?

Ik ben gewoon benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt qua onderlinge verbondenheid of juist niet.

Gods zegen,
Tom

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 29 okt 2003 21:58

1. Je je moet bekeren, het "bekeert u" staat vaak in de Bijbel genoemd.

Inderdaad, dit is ook de opdracht die God de mensen geeft. En geen andere.

2. Alleen door geloof gered bent.

Helemaal waar. Absoluut niet op grond van (eigen werken). Enkel en alleen op grond van geloof. En dat geloof is uit Genade dankzij het werk van de Here Jezus Christus.

2. Heeft de wedergeboorte iets met je behoudenis te maken?

Jazeker, want als je wedergeboren ben je automatisch behouden. Sterker nog: dat kan helemaal niet anders. Als je wedergeboren bent, ben je een hemelburger. Voor altijd! Je bent in Christus en niets of niemand kan je daar mee vandaan halen.

Terug naar “Archief”