Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carey
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carey » 29 okt 2003 10:41

surfer schreef:
Daarna toonde Hij mij Josua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Josua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
5 Dies zeg Ik: Laat ze een reinen hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem klederen aan; en de Engel des HEEREN stond daarbij.
En wat wil je met deze tekst zeggen dan?

Horen we Jezus over een vierschaar? Nee dus. En dat zou leidend moeten zijn.

Oh ja? Ik dacht dat we in de hele Bijbel geloofden, en niet alleen in de woorden die Jezus letterlijk gesproken heeft. Anders kunnen we nog wel een heleboel wegstrepen :!:

Syb schreef:
Mijn mening is dat van der Zwaag, vanuit liefde voor zijn kerk , die in nood is, heeft willen duidelijk maken, waar er scheefgroei is ontstaan in de loop van de theologie-ontwikkeling. Die ontwikkeling is ontstaan door verschillende inzichten. En is met name ontstaan door duidelijk te maken wat je gelooft tegenover bv. de remonstrantse overtuiging.
Mijn vrouw is tot haar 20e jaar opgeggroeid in de geref. gem in ned. en herkent zoveel van wat van der Zwaag schrijft. Zij is zo blij dat het nu eens een keer zwartop wit staat. En hoopt, en ik met haar, dat de ogen van velen open zullen gaan, die (ook ikzelf) vastgeroest zitten in overtuigingen. Alleen door de Geest van God kan zo iets gebeuren; ik bid er elke dag.
Biddend mogen we elkaar aanspreken, toch? Zie Paulus, die er maar druk mee was om de gemeenten aan te spreken, maar wel vanuit een biddende houding. Laten we elkaar niet afschieten, maar juist opzoeken en zo elkaar spiegelen. Laat God zegevieren door onze houding, dus vanuit liefde elkaar "terecht wijzen".

Ik spreek namens de GerGem, jij hebt het over de GerGem in Ned. Over die laatste kerk kan en wil ik niets zeggen, daarvoor ben ik er te weinig geweest. Wat ik als GerGemmer wel kwijt wil, is dat ik, en vele jongeren met mij, het verdrietig vind dat verschillen op een dergelijke manier uitgevochten moeten worden. Als vd Zwaag dan echt zoveel liefde tot z´n Moeder, de kerk, heeft, had hij de kerkelijke weg moeten bewandelen. Daar hebben we nooit van gehoord! Hij schrijft, omringt door medestanders (ik zou bijna zeggen: mede-oproerkraaiers) vanuit z´n studeerkamer en dik boek, laat zich sponsoren en geeft vervolgens vanuit diezelfde veilige studeerkamer interviews. Om toch z´n gezicht te laten zien, wordt er een studiedag georganiseerd waarin hij omringd wordt door fans en aanbidders (de lezing van ds. Van Vlastuin vond ik overigens heel goed hoor!), en ´s avonds geeft hij een mooi interview voor de radio af, waarin hij o.a. niet ontkent, maar beaamt, dat predikanten in de GerGem machtbelust zijn. Is dat liefde???

Ik weet dat dit gechargeerd is, maar ik bedoel er dit mee te zeggen: Is vd Zwaag al eens op Moerkerken bv. afgestapt, om daar inderdaad in liefde met elkaar over te praten? Nee, dat heeft hij niet gedaan. Stel dat dit gebeurd was, en het niets uitgewerkt had, dan had hij met evenveel liefde een brief naar de synode kunnen schrijven. Ook daarvan heb ik niets gehoord. Begrijp je wat ik bedoel?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 10:46

Oh ja? Ik dacht dat we in de hele Bijbel geloofden, en niet alleen in de woorden die Jezus letterlijk gesproken heeft. Anders kunnen we nog wel een heleboel wegstrepen
Ik herhaal: het is een gereformeerd verzinsel. Er is geen enkel bewijs dat mensen daaraan onderworpen dienen te worden.

Voordat je zoiets gaat preken, zou je heel zeker van je zaak moeten zijn. En dat kan niemand zijn, want het staat nergens in de bijbel dat zoiets nodig zou zijn of verplicht is.

Van Jezus mag je de meest zuivere vorm van het evangelie verwachten, Hij is de zoon van God, God zelf. Rechtstreeks uit de bron. Mocht een 'vierschaarbeleving' (wat een woord overigens) nodig zijn, dan zou Hij dat zeker genoemd hebben.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 10:49

Krijg je de ruimte binnen de ger. gem. voor zulke vragen? Probeer maar eens wat te plaatsen in de Saambinder over dit onderwerp.

Bovendien is het vaak zo dat predikanten je in een persoonlijk gesprek heel veel ruimte geven, maar achter je rug om een mes in je rug steken door in de groep hele andere dingen te gaan zeggen (soms ook nog over jou).

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 10:50

surfer schreef:Van Jezus mag je de meest zuivere vorm van het evangelie verwachten, Hij is de zoon van God, God zelf. Rechtstreeks uit de bron. Mocht een 'vierschaarbeleving' (wat een woord overigens) nodig zijn, dan zou Hij dat zeker genoemd hebben.

Dat is dus ook mijn grote vraag. Waar in de bijbel vind je de "vereiste bevinding" die je in de preken terug hoort komen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 10:51

Quote:
Oh ja? Ik dacht dat we in de hele Bijbel geloofden, en niet alleen in de woorden die Jezus letterlijk gesproken heeft. Anders kunnen we nog wel een heleboel wegstrepen
Ik herhaal: het is een gereformeerd verzinsel. Er is geen enkel bewijs dat mensen daaraan onderworpen dienen te worden.

Voordat je zoiets gaat preken, zou je heel zeker van je zaak moeten zijn. En dat kan niemand zijn, want het staat nergens in de bijbel dat zoiets nodig zou zijn of verplicht is.

Van Jezus mag je de meest zuivere vorm van het evangelie verwachten, Hij is de zoon van God, God zelf. Rechtstreeks uit de bron. Mocht een 'vierschaarbeleving' (wat een woord overigens) nodig zijn, dan zou Hij dat zeker genoemd hebben.
Het was te wensen dat predikanten in plaats van zo fanatiek de uitverkiezing en de vierschaarbeleving te preken, net zo fanatiek de ruime uitnodiging om tot Christus te komen zouden preken.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 29 okt 2003 11:37

Carey zei: Ik spreek namens de GerGem, jij hebt het over de GerGem in Ned. Over die laatste kerk kan en wil ik niets zeggen, daarvoor ben ik er te weinig geweest. Wat ik als GerGemmer wel kwijt wil, is dat ik, en vele jongeren met mij, het verdrietig vind dat verschillen op een dergelijke manier uitgevochten moeten worden. Als vd Zwaag dan echt zoveel liefde tot z´n Moeder, de kerk, heeft, had hij de kerkelijke weg moeten bewandelen. Daar hebben we nooit van gehoord! Hij schrijft, omringt door medestanders (ik zou bijna zeggen: mede-oproerkraaiers) vanuit z´n studeerkamer en dik boek, laat zich sponsoren en geeft vervolgens vanuit diezelfde veilige studeerkamer interviews. Om toch z´n gezicht te laten zien, wordt er een studiedag georganiseerd waarin hij omringd wordt door fans en aanbidders (de lezing van ds. Van Vlastuin vond ik overigens heel goed hoor!), en ´s avonds geeft hij een mooi interview voor de radio af, waarin hij o.a. niet ontkent, maar beaamt, dat predikanten in de GerGem machtbelust zijn. Is dat liefde???

Ik weet dat dit gechargeerd is, maar ik bedoel er dit mee te zeggen: Is vd Zwaag al eens op Moerkerken bv. afgestapt, om daar inderdaad in liefde met elkaar over te praten? Nee, dat heeft hij niet gedaan. Stel dat dit gebeurd was, en het niets uitgewerkt had, dan had hij met evenveel liefde een brief naar de synode kunnen schrijven. Ook daarvan heb ik niets gehoord. Begrijp je wat ik bedoel? [/quote]

Eigenlijk niet, Carey. Het gevaar dat Kaw hierboven schetst is inderdaad heel groot. Ik wil ook even opmerken dat het verschil tussen GerGem en GerGem in Ned soms nog minimaal is (zoals in mijn kerkelijke gemeente).
Ikzelf zit dus ook in de GerGem, maar ben juist heel blij dat iemand nu eindelijk eens de problemen die ik persoonlijk had met bepaalde zaken in dit ons kerkverband (en vele anderen met mij) op gedegen wijze op een rijtje heeft gezet en tegen het Licht gehouden. Ik herken een heleboel in wat vdZ schrijft en zegt.
Mijns inziens is heeft hij oprecht de intentie om op een serieuze manier scheefgroei (teveel opgeschoven naar rechts) in de prediking aan de kaak te stellen.
Je hebt het erover dat vdZ "vanuit zijn veilige studeerkamer een dik boek schrijft" enz. enz. Nou, ik kan nog wel een paar mensen noemen die in hun veilige studeerkamer zijn blijven zitten, op zaterdag 25 oktober bijvoorbeeld, toen die studiedag in de Doelen plaatsvond. Ik vind het buitengewoon zwak dat geen enkele GerGem predikant het aandurft om daar zijn gezicht te laten zien en open en eerlijk met vdZ in gesprek te gaan. Ik denk trouwens dat enkele er juist heel graag heen waren gegaan. Ik kan er zo een paar bedenken die heel graag hun zegje hadden willen doen en zelfs ook nog wel hun instemming met vdZ hadden willen betuigen. Volgens mij worden zij tegengehouden door de synodale voorzitters o.i.d. Als ze gegaan waren, waren ze waarschijnlijk teruggefloten.
Ik denk niet dat bij vdZ de liefde ontbreekt. De nood van een heleboel mensen op het grondvlak van de GerGem is hem misschien op het hart gebonden, en omdat hij zoveel herkent en misschiien oprecht begaan is met de collectieve geestelijke nood, komt hij denk ik heel betrokken over. De toon verschilt in ieder geval al heel wat met die van prof. Blaauwendraad, dat zul je met me eens moeten zijn.
"Afwachten of verwachten" is een gedegen studie waaraan 8 jaar van onderzoek, overdenken en ongetwijfeld ook bidden van vdZ aan vooraf is gegaan. En omdat dit niet net zo makkelijk als de pamfletjes van Blaauwendraad onder het vloerkleed kan worden geveegd, zijn het vooralsnog alleen de bobo's in de GerGem die zich geen raad weten met dit alles en het negeren of om zich heen slaan. (Check de Saambinder en het RD).
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 okt 2003 13:20

Wat mij zo enorm stoort aan al deze discussies, is dat het er altijd weer op neerkomt dat de Gereformeerde Gemeente in het verdomhoekje wordt gezet.

Zou het dan toch zo zijn dat de ware leer het meest wordt bestreden...?

Waarom stappen al die mensen die zich kennelijk niet kunnen vinden in de leer, en daarom menen complete bibliotheken vol te moeten schrijven en intussen niets anders doen dan polariseren, niet gewoon over naar een ander kerkverband?
Zij doen niet anders dan de gemeente van binnenuit uithollen en enorme verwarring zaaien. Hoepel toch op!

We kunnen beter biddagen organiseren voor jeugd en kerk, dan telkens weer nutteloze symposia te houden die geen ander doel hebben dan de verkoopcijfers omhoog te stuwen.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 29 okt 2003 13:28

Pieter schreef:Wat mij zo enorm stoort aan al deze discussies, is dat het er altijd weer op neerkomt dat de Gereformeerde Gemeente in het verdomhoekje wordt gezet.

Waarom stappen al die mensen die zich kennelijk niet kunnen vinden in de leer, en daarom menen complete bibliotheken vol te moeten schrijven en intussen niets anders doen dan polariseren, niet gewoon over naar een ander kerkverband?
Zij doen niet anders dan de gemeente van binnenuit uithollen en enorme verwarring zaaien. Hoepel toch op!

We kunnen beter biddagen organiseren voor jeugd en kerk, dan telkens weer nutteloze symposia te houden die geen ander doel hebben dan de verkoopcijfers omhoog te stuwen.

Als buitenstaander heb ik deze discussie wat gevolgd Pieter, je kan toch niet ontkennen dat deze problematiek bij velen leeft binnen de ger.gem... Ik denk dat elke kerkgenootschap of het nu een orthodox of vrijzinnig kerkgenootschap is de discussie moet durven aangaan! Vanwaar die krampachtige houding? Waar heb je schrik van?
Afbeelding

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 29 okt 2003 13:35

Pieter schreef:Wat mij zo enorm stoort aan al deze discussies, is dat het er altijd weer op neerkomt dat de Gereformeerde Gemeente in het verdomhoekje wordt gezet.

Is dit christelijk??????????????????? "Hoepel toch op"????????????
Mag ik even wijzen op het doel van vdZ? Hij toont juist aan dat de huidige Gergemleer de ware gergemleer niet meer is!!! Hij toont aan dat we zijn afgeweken van de (nadere) Reformatie en teveel naar rechts zijn afgedwaald.
Dus wat moet er dan gebeuren? Moet de klokkenluider weg of moet de leer terug naar haar wortels? Het laatste, lijkt me.
Ik vind het juist heel moedig dat vdZ de kerk van binnenuit probeert te veranderen. Naar een ander kerkverband stappen is natuurlijk het makkelijkste wat je kunt doen. Maar hij kiest niet voor de weg van de minste weerstand. Hulde aan vdZ!!!
En over biddagen i.p.v. "nutteloze" symposia houden: het één sluit het ander niet uit, dacht ik.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 29 okt 2003 13:45

padvinder schreef:

Is dit christelijk??????????????????? "Hoepel toch op"????????????
Mag ik even wijzen op het doel van vdZ? Hij toont juist aan dat de huidige Gergemleer de ware gergemleer niet meer is!!! Hij toont aan dat we zijn afgeweken van de (nadere) Reformatie en teveel naar rechts zijn afgedwaald.
Dus wat moet er dan gebeuren? Moet de klokkenluider weg of moet de leer terug naar haar wortels? Het laatste, lijkt me.
Ik vind het juist heel moedig dat vdZ de kerk van binnenuit probeert te veranderen. Naar een ander kerkverband stappen is natuurlijk het makkelijkste wat je kunt doen. Maar hij kiest niet voor de weg van de minste weerstand. Hulde aan vdZ!!!
En over biddagen i.p.v. "nutteloze" symposia houden: het één sluit het ander niet uit, dacht ik.

Dit is precies wat er wringt. De een geeft voorzichtige kritiek, de ander reageert gebelgd, eerstgenoemde geeft heftige kritiek, etc., etc., etc. Het gevolg is dat men uit elkaar groeit, ipv naar elkaar toe!
Arme gemeente....
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 29 okt 2003 13:56

Hier nog een interessante link.

http://home.filternet.nl/~p.rouwendal/
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 29 okt 2003 17:04

Van der Zwaag heeft een slordig en onzorgvuldig boek geschreven (dit is onder meer aangetoond door Rouwendal en ds. Silfhout), hij dient er het gewone gemeentelid niet mee (die gaat geen 1000 pagina's ingewikkelde theologische kost lezen) en hij polariseert enorm door behoudende predikanten die voor 99% dezelfde leer en voor 90% dezelfde prediking hebben tegenover elkaar te zetten.
De Saambinder weet zich prima raad hiermee, en komt binnenkort met een hele serie waarin aangetoond wordt dat het boek op veel punten niet deugt.
Rouwendal heeft zich terecht afgevraagd waarom de geringe tegenstellingen die er in de Geref. Gem. bestaan over doop, verbond, uitverkiezing en prediking zo uitvergroot worden in het boek, terwijl er over de enorme tegenstellingen die er over deze thema's zijn in de Chr. Geref. Kerk en Ned. Herv. kerk gezwegen wordt! Was het dan een doel van de studie om de Ger. Gem op de korrel te nemen? Dan heeft Van der Zwaag dat doel in ieder geval verzuimd te formuleren! In een studie hoort het doel expliciet geformuleerd te worden, en ook van de Methode van onderzoek behoort verantwoording afgelegd te worden. Hij heeft gewoon een verborgen agenda; hij heeft kennelijk iets tegen predikanten van de Geref. Gem. (misschien iets persoonlijks wat wij niet weten?) En Syb: in de Gerf. Kerk. Vrijgemaakt rommelt het ook als het over deze onderwerpen gaat, hoor!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 29 okt 2003 17:47

surfer schreef:

.

Ds. Van Eckeveld heeft aangegeven dat het helemaal niet gaat om een visioen-achtige ervaringen die aan anderen opgelegd zou moeten worden; dit werd in sommige gezelschappen misschien gedaan, en in sommige kringen misschien nog zo geleerd, maar zeker niet in de Geref. Gem, ik heb jarenlang zeer veel GG predikanten gehoord en nog nooit eentje de vierschaar ervaring als een soort visioen horen beschrijven laat staan opleggen aan anderen.
Wat Van Eckeveld wel zegt, en daar verwijst de passage uit Zacharia ook naar, is dat in de bewuste vergeving van onze zonden en schuld, de elementen van een rechtsgeding terug komen. Dit zeggen ook reformatoren zoals Luther. Je wordt aangeklaagd, Christus is de Advocaat, God de Vader is Rechter die't beslist, en op grond van Christus offer vrijspreekt. In de theologie wordt de rechtvaardigmaking dan ook wel eens "juridisch" genoemd, wat ook terugverwijst naar de rechsspraak (vierschaar), want vergeet niet dat het woord vierschaar een gewone oudHollandse term is voor rechtsgeding. In Jesaja staat ook de tekst "Laat ons te zamen richten", in de context van zonden (al waren ze als scharlaken) en vergeving (ik zal ze witter maken dan sneeuw).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 okt 2003 19:01

Dit zeggen ook reformatoren zoals Luther. Je wordt aangeklaagd, Christus is de Advocaat, God de Vader is Rechter die't beslist, en op grond van Christus offer vrijspreekt.
hier komt dus de systematisering om de hoek krijgen. Die niet bijbels is.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 okt 2003 19:06

Kootje citeert Ef. 1:4, één van de teksten waarop de leer der verkiezing is gebaseerd.
Het Boek van Van der Zwaag gaat in de eerste plaats niet over de verkiezing, maar het heeft natuurlijk een nauw verband met zijn onderwerp.
Daarom van mij deze bijdrage. Als je begint te lezen in de brief aan Efeze, aan wie is deze brief gericht? Aan de heiligen en gelovigen. Wie zijn dat? Naar mijn mening als het over heiligen gaat gaat het altijd over Israël. En de gelovigen? dat zijn de heidenen die in Christus Jezus zijn gaan geloven.
Dan gaat het in vers 4 over ons, dat is dus Israël en dat gaat door tot vers 12 en dan gaat het over gij, de gelovigen uit de heidenen dus. Lees de brief maar verder b.v. hfd. 2:11 gij heidenen, en vers 12 vervreemd van het burgerschap Israëls. Als je het zo leest dan gaat het er hier niet dat de Heere hier individuen uitverkiest, maar dat Hij Israël heeft uitverkoren in Hem staat er. Samengevat: tot en met vers 12 heeft Paulus het over ons en dat is Israël en dan gaat hij verder in vers 13 met gij, dat zijn de gelovigen uit de heidenen.

Terug naar “Archief”