surfer schreef:En wat wil je met deze tekst zeggen dan?Daarna toonde Hij mij Josua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.
2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan! ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
3 Josua nu was bekleed met vuile klederen, als hij voor het aangezicht des Engels stond.
4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
5 Dies zeg Ik: Laat ze een reinen hoed op zijn hoofd zetten. En zij zetten dien reinen hoed op zijn hoofd, en zij togen hem klederen aan; en de Engel des HEEREN stond daarbij.
Horen we Jezus over een vierschaar? Nee dus. En dat zou leidend moeten zijn.
Oh ja? Ik dacht dat we in de hele Bijbel geloofden, en niet alleen in de woorden die Jezus letterlijk gesproken heeft. Anders kunnen we nog wel een heleboel wegstrepen

Syb schreef:
Mijn mening is dat van der Zwaag, vanuit liefde voor zijn kerk , die in nood is, heeft willen duidelijk maken, waar er scheefgroei is ontstaan in de loop van de theologie-ontwikkeling. Die ontwikkeling is ontstaan door verschillende inzichten. En is met name ontstaan door duidelijk te maken wat je gelooft tegenover bv. de remonstrantse overtuiging.
Mijn vrouw is tot haar 20e jaar opgeggroeid in de geref. gem in ned. en herkent zoveel van wat van der Zwaag schrijft. Zij is zo blij dat het nu eens een keer zwartop wit staat. En hoopt, en ik met haar, dat de ogen van velen open zullen gaan, die (ook ikzelf) vastgeroest zitten in overtuigingen. Alleen door de Geest van God kan zo iets gebeuren; ik bid er elke dag.
Biddend mogen we elkaar aanspreken, toch? Zie Paulus, die er maar druk mee was om de gemeenten aan te spreken, maar wel vanuit een biddende houding. Laten we elkaar niet afschieten, maar juist opzoeken en zo elkaar spiegelen. Laat God zegevieren door onze houding, dus vanuit liefde elkaar "terecht wijzen".
Ik spreek namens de GerGem, jij hebt het over de GerGem in Ned. Over die laatste kerk kan en wil ik niets zeggen, daarvoor ben ik er te weinig geweest. Wat ik als GerGemmer wel kwijt wil, is dat ik, en vele jongeren met mij, het verdrietig vind dat verschillen op een dergelijke manier uitgevochten moeten worden. Als vd Zwaag dan echt zoveel liefde tot z´n Moeder, de kerk, heeft, had hij de kerkelijke weg moeten bewandelen. Daar hebben we nooit van gehoord! Hij schrijft, omringt door medestanders (ik zou bijna zeggen: mede-oproerkraaiers) vanuit z´n studeerkamer en dik boek, laat zich sponsoren en geeft vervolgens vanuit diezelfde veilige studeerkamer interviews. Om toch z´n gezicht te laten zien, wordt er een studiedag georganiseerd waarin hij omringd wordt door fans en aanbidders (de lezing van ds. Van Vlastuin vond ik overigens heel goed hoor!), en ´s avonds geeft hij een mooi interview voor de radio af, waarin hij o.a. niet ontkent, maar beaamt, dat predikanten in de GerGem machtbelust zijn. Is dat liefde???
Ik weet dat dit gechargeerd is, maar ik bedoel er dit mee te zeggen: Is vd Zwaag al eens op Moerkerken bv. afgestapt, om daar inderdaad in liefde met elkaar over te praten? Nee, dat heeft hij niet gedaan. Stel dat dit gebeurd was, en het niets uitgewerkt had, dan had hij met evenveel liefde een brief naar de synode kunnen schrijven. Ook daarvan heb ik niets gehoord. Begrijp je wat ik bedoel?