Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 14 feb 2007 12:40

Mijn vrouw is druk bezig om zich te verdiepen in koken met bijbelse ingredienten, het is wel even wennen, maar toch best lekker.
Laat je leiden door Hem!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 feb 2007 12:44

Tijn schreef:Mijn vrouw is druk bezig om zich te verdiepen in koken met bijbelse ingredienten, het is wel even wennen, maar toch best lekker.

Apart, wat voor ingrediënten kunnen dat zijn?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 12:50

Wij zetten vaak ook gewoon de pannen op tafel. Ondanks dat we een afwasmachine hebben. Wel zorg ik bijna altijd voor iets leuks op het bord. Of een vrucht leuk gesneden, wat cherrytomaatjes, etc. Lekker wat drinken erbij. Als we in het weekend eten, maak ik de tafel mooier en als we gasten hebben natuurlijk ook!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2007 13:40

@rosekapje:
Tomatensoep

nodig:
1 kilo tomaten
1 liter tomatensap
2 bouillonblokjes
half pond = 250 g gehakt
soepgroenten

Draai kleine balletjes van de gehakt. Kook de tomaten vijf minuten.
Ze barsten dan uit hun vel. Gooi het kookwater niet weg! Peuter de
vellen van de tomaten af en snij ze in stukjes (kan ook in de mixer).
Doe ze weer in het kookwater terug, samen met de andere ingredienten.
Kook de soep tot de gehaktballetjes gaar zijn.

Experimenteer ook 's met van die flesjes met soepspul, die zijn ook
erg lekker.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2007 17:37

Lalage schreef:Experimenteer ook 's met van die flesjes met soepspul, die zijn ook
erg lekker.

Blokjes, flesjes :? :x

Tomatensoep

Nodig:
voor de bouillon: gehakt, soepvlees, mergpijpen, soepbenen, zout, peper, saffraan
Maakt het gehakt aan met een ei en wat broodkruim, kruiden met zout, peper, knoflook en nootmuskaat.
Bak het soepvlees, de mergpijpen, soepbenen e.d in een flinke scheut olijfolie aan tot het lekker bruin is. Koud water erover, aan de kook brengen, schuim afscheppen, en op een zacht vuurtje een paar uur laten sudderen.
Draai van het gehaktmengsel flinke ballen en bak deze even aan in olijfolie. Voeg ze daarna bij de bouillon.

Verder: tomaten, tomatenpasta van zongedroogde tomaten, prij, selderij, paprika, uien, spek, cerano-ham, aardappels, olijfolie, eieren, oregano, tijm, spaanse pepertjes, peterselie, geraspte parmazaanse kaas.

Maak de paprika schoon, snij de tomaten in stukken, de prei in ringen, en selderij in stukjes, de aardappel in blokjes, de uien in ringen, de ham en het spek in reepjes.
Fruit de ui, de paprika en ham, het spek en de aardappelblokjes in de hete olijfolie. Minuutje of 5 bakken en dan de tomaten erbij en een paar flinke scheppen tomatenpasta. Even laten pruttelen tot de tomaten uit elkaar vallen.

Dan de bouillon erbij en een flinke scheut zoete witte wijn. De kruiden erbij en een half uurtje zachtjes laten doorkoken. Vlak voor het opdienen een paar eieren in een schaal loskloppen met wat warme bouillon en dit bij de soep doen.
Uiteindelijk de soep in een diep bord scheppen, een flinke hand kaas en peterselie erover en je hebt een heerlijke maaltijdsoep. Wat vers stokbrood erbij en aanvallen!
Voorzichtig zijn met zout, want het spek, de cerano-ham en de kaas zijn al zout genoeg.

Dit is een catalaans recept dat mijn schoonmoeder vaak op zaterdag maakt. Dat staat dan zo'n beetje de hele dag te pruttelen. 's Avonds valt zo beetje iedereen daar binnen en dan met z'n allen aan de soep. Vraag me niet naar hoeveelheden, want ze doet dit op gevoel en uit de losse hand. Steeds even proeven en je merkt vanzelf wat er nog bij moet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 feb 2007 18:49

Bedankt voor de recepten! Zareb, veels te veel werk voor mij hoor, het zal ongetwijeld heerlijk zijn, maar ik hou er niet van om op soep te moeten kauwen... dus ik ga Lalage's recept proberen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 feb 2007 20:50

Ik heb gisteren hartige taart gemaakt met brooddeeg in plaats van filodeeg of iets dergelijks. Lekker! Met spinazie, champignons en oude kaas.
Champignons op hoog vuur bakken, met de spinazie en kaas op een bodem brooddeeg in een ovenschaal doen, nog een laag brooddeeg, weer een laag groente, dan de laatste laag brooddeeg, die met ei bestrijken. 20 minuutjes op 200 graden.
Simpel en snel en vooral erg lekker!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2007 20:59

rosekapje schreef: veels te veel werk voor mij hoor,

En zo gaat de smaak van voedsel verloren :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 feb 2007 21:28

rosekapje schreef:Bedankt voor de recepten! Zareb, veels te veel werk voor mij hoor, het zal ongetwijeld heerlijk zijn, maar ik hou er niet van om op soep te moeten kauwen... dus ik ga Lalage's recept proberen.

nee nee nee!
Zarebs recept bevalt me véél beter! en als jij het niet doet....
:x dan maak ik die soep! :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 feb 2007 21:47

columbus schreef:
rosekapje schreef:Bedankt voor de recepten! Zareb, veels te veel werk voor mij hoor, het zal ongetwijeld heerlijk zijn, maar ik hou er niet van om op soep te moeten kauwen... dus ik ga Lalage's recept proberen.

nee nee nee!
Zarebs recept bevalt me véél beter! en als jij het niet doet....
:x dan maak ik die soep! :wink:

Oke afgesproken :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 feb 2007 21:50

Zareb schreef:
rosekapje schreef: veels te veel werk voor mij hoor,

En zo gaat de smaak van voedsel verloren :)

Ik vind het meestal wel leuk om te koken, momenteel gaat de lol er soms wel af door zwangerschapshormonen, niet alle geuren zijn bevorderlijk en soms heb ik echt trek in een bepaald gerecht, maar dan smaakt het gewoon niet.
Plus dat er een klein peutertje hier rondscharrelt die ik liever niet in de keuken heb en die ik ook niet uren alleen kan laten, doordat ik in de pan moet roeren.
overigens als ik een gerecht in een halfuur op tafel heb staan, smaakt dat meestal prima 8)

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 14 feb 2007 23:25

Wij aten vandaag rijst met een gehakt prutje.
Gisteren hadden we taco's gegeten, alleen niet al het vlees en sla was op.
Gewoon vandaag wat extra gehakt geruld, sperziebonen erdoor, taco's saus erdoor, mais erin en klaar. Sla met tomaat er naast.
Snel, makkelijk en lekker en de restjes van gisteren weg.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 feb 2007 23:36

Goed recept van Zareb *drukt op print*

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 feb 2007 00:15

Ik heb een enórme wok gekregen voor mn verjaardag..koken wordt steeds leuker zo, àls ik er maar de tijd voor heb.. :wink:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 feb 2007 03:01

Wokken is juist snel... :mrgreen:

Lekker beetgaar...en geen slappe gaar gekookte groenten meer!

Terug naar “Archief”