reform schreef:God strijd tegen onrecht en wil niet dat er goddeloze volken wonen in het land Israël.
God strijd tegen onrecht en wou niet dat er goddeloze volken wonen in het land Israël.
Moderator: Moderafo's
reform schreef:Bovendien raak je met een God die genocide aanmoedigt elke morele maatstaf kwijt en ben je niets anders dan een religieuze fundamentalist. Dat vind ik allemaal prima, maar doe dan niet alsof principes als rechtvaardigheid nog een rol voor je spelen.
Wie bepaalt hier wat rechtvaardigheid is? Jij of God? Het is Gods aarde, God bepaald wat hij met z'n aarde doet. Hij moedigt zeker geen genocide aan. Het waren goddeloze volken......God strijd tegen onrecht en wil niet dat er goddeloze volken wonen in het land Israël.
Machiavelli schreef:Heeft het uberhaupt zin om over de legitimiteit van de staat Israel te praten? Israel is een politieke realiteit, en here to stay.
Dat is nou precies het probleem....zolang mensen gaan bepalen wat rechtvaardigheid is....gaat het fout. Ieder mens interpreteert rechtvaardigheid anders. Als mensen nou eens in gaan zien...dat God rechtvaardigheid bepaald, dan zou de wereld een stuk beter er uit zien.Dat bepaal ik ja, en ik weiger om te geloven dat het werkelijk God is die mensen voor hun eigen politieke karretje plegen te spannen.
reform schreef:Bovendien raak je met een God die genocide aanmoedigt elke morele maatstaf kwijt en ben je niets anders dan een religieuze fundamentalist. Dat vind ik allemaal prima, maar doe dan niet alsof principes als rechtvaardigheid nog een rol voor je spelen.
Wie bepaalt hier wat rechtvaardigheid is? Jij of God? Het is Gods aarde, God bepaald wat hij met z'n aarde doet. Hij moedigt zeker geen genocide aan. Het waren goddeloze volken......God strijd tegen onrecht en wil niet dat er goddeloze volken wonen in het land Israël.
reform schreef:Dat is nou precies het probleem....zolang mensen gaan bepalen wat rechtvaardigheid is....gaat het fout. Ieder mens interpreteert rechtvaardigheid anders. Als mensen nou eens in gaan zien...dat God rechtvaardigheid bepaald, dan zou de wereld een stuk beter er uit zien.Dat bepaal ik ja, en ik weiger om te geloven dat het werkelijk God is die mensen voor hun eigen politieke karretje plegen te spannen.
Aragorn schreef:Eh, zolang God (volgens bepaalde mensen dan) bepaalt wat rechtvaardig is loopt het kennelijk anders ook behoorlijk uit de hand. Of jij moet geen moeite met genocide e.d. hebben als God dat oké vindt, maar ik heb dat wel.
Het punt is: geloof je in redelijk universele standaarden voor rechtvaardigheid of mogen die door God lukraak overtreden worden als Hij daar zin in heeft? Zo ja, dan is God een grillige en willekeurige tiran en dat is iets wat niet echt strookt met mijn godsbeeld. Op het moment dat de vermeende wil van God boven alle andere waarden gaat gebeuren de vreselijkste dingen.
reform schreef:Aragorn schreef:Eh, zolang God (volgens bepaalde mensen dan) bepaalt wat rechtvaardig is loopt het kennelijk anders ook behoorlijk uit de hand. Of jij moet geen moeite met genocide e.d. hebben als God dat oké vindt, maar ik heb dat wel.
Het punt is: geloof je in redelijk universele standaarden voor rechtvaardigheid of mogen die door God lukraak overtreden worden als Hij daar zin in heeft? Zo ja, dan is God een grillige en willekeurige tiran en dat is iets wat niet echt strookt met mijn godsbeeld. Op het moment dat de vermeende wil van God boven alle andere waarden gaat gebeuren de vreselijkste dingen.
God bepaalt wat de universele standaarden zijn. Als God bepaalde dingen niet rechtvaardig vindt, dan mag God daar tegen strijden. God is helemaal niet willekeurig.....mensen willen toch niet meer in hem geloven....dat kan, maar dan moet je niet gaan zeuren dat er wat minder prettige gevolgen er aan vast kleven. God is de maker...wij zijn het klei.
Als mensen naar God luisteren....ontstaan er geen problemen.
Optimatus schreef:Dat is JOUW geloof.
Maar niet het geloof van de Palestijnen.
Aragorn schreef:Even concreet: vind jij genocide oké of verwerpelijk?
Aragorn schreef:Nu moet je wel weer uitkijken dat je niet alle Palestijnen op één islamitische hoop gooit. Zo woonden er in he dorp Khisas bijvoorbeeld 100 christenen en een paar 100 moslims vredig naast elkaar (totdat Zionistische soldaten rond middernacht huizen begonnen op te blazen en 15 dorpelingen doodden). Maarja, dat wilde God natuurlijk ook.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten