clivia schreef:Als de maatstaf Christus is dan hoeven wij niet aan levensheiliging te doen. In zijn ogen zijn wij al heilig. Hoe bedoel je de zin: 'zodat ons leven een afspiegeling vormt van onze staat, nl. deel uitmakend van een nieuwe schapping'. Misschien vind ik de termen die gebruikt owrden wel het grootste probleem. Volgens mij kan je niet aan levensheiliging doen. Alles wat wij doen is slecht, tenzij God zich ermee bemoeit. Wij kunnen dus niet aan levensheiliging doen. Ik denk wel dat je wanneer je bekeerd bent Gods wil wil doen, maar dat is geen levensheiliging want dat kunnen wij niet...
Wij kunnen inderdaad niets, maar de Geest van God wel.
Als je weet dat je een ander mens bent geworden en dat de Geest van God in je werkt, dan ga je toch niet zeggen: "ach, ik kan het allemaal niet, laat maar zitten verder". Nee natuurlijk kun je dat uit jezelf niet, maar de Geest is je wel gegeven, of niet soms?
Daarom roepen de apostelen ons ook op om navolger te zijn van God, als geliefde kinderen (Ef. 5:1), om te wandelen in de liefde (vers 2), om hoererij, alle onreinigheid, gierigheid, oneerbaarheid, zot geklap en gekkernij weg te doen (vers 3 en 4), maar veelmeer te leven met dankzegging. Deze oproepen staan er om God te dienen. Want zonder heiligmaking zullen we de Heere niet zien (Hebr. 12:14).
En deze apostolische oproepen tot heiligmaking (er staan er talloze in de Bijbel) staan in de gebiedende wijs. Daar hebben we dus naar te horen.
Want een kind van God is geroepen tot gehoorzaamheid, niet tot ongehoorzaamheid.
Rom. 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
16 Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde tot de dood, óf van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar God zij dank, u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent.
18 En vrijgemaakt van de zonde bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden slaafs beschikbaar gesteld hebt aan de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
20 Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid.
21 Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, ontvangt u als vrucht de heiliging en ten slotte eeuwig leven.
23 Want het loon van de zonde is de dood, pmaar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
De heiliging is dus zowel opdracht als gave (vrucht). Want God geeft wat Hij vraagt. Maar we mogen ons daar niet tegen verzetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)