Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 feb 2007 08:51

Gerdien B. schreef:maar hoe kunnen nou 2 aspecten van de vergeving elkaar tegenspreken. het bedekken en later te voorschijn halen is toch echt totaal anders dan het reinigen en er neit meer op terug komen.

Ik kan dit echt nog steeds niet combineren.

Maar hoe kom je erbij dat vergeven (=bedekte) zonden later nog eens 'tevoorschijn worden gehaald'? Wanneer en door wie gebeurt dat dan? Niet door God, lijkt me. Maar ik kan me vergissen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 feb 2007 09:13

Othello schreef:
Gerdien B. schreef:maar hoe kunnen nou 2 aspecten van de vergeving elkaar tegenspreken. het bedekken en later te voorschijn halen is toch echt totaal anders dan het reinigen en er neit meer op terug komen.

Maar hoe kom je erbij dat vergeven (=bedekte) zonden later nog eens 'tevoorschijn worden gehaald'? Wanneer en door wie gebeurt dat dan? Niet door God, lijkt me. Maar ik kan me vergissen?

Er komt ook nog een oordeel (2 Tim. 4:1), maar dan geldt voor de ware gelovigen in Christus dat ze onbevlekt (:!: ) en onbestraffelijk worden bevonden (2 Petr. 3:14). Overigens is dit wel een aansporing tot heiliging van ons leven. Daarom moeten we ons wachten voor gearriveerdheid.

De kanttekeningen bij 2 Petr. 3:14 zeggen namelijk:

onbevlekt en onbestraffelijk
Namelijk van de zonden en besmettingen der wereld. Want anderszins leeft niemand zonder enige vlek, 1 Kon. 8:46; Ps. 19:13; Spreuk. 20:9; Jak. 3:2; 1 Joh. 1:8; maar den gelovigen wordt de onbevlektheid van Christus als hun eigene toegerekend, Ef. 5:26,27; en zij wachten zich dat de zonden over hen niet heersen; Rom. 6:12.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 10 feb 2007 15:33

Othello schreef:
Gerdien B. schreef:
maar hoe kunnen nou 2 aspecten van de vergeving elkaar tegenspreken. het bedekken en later te voorschijn halen is toch echt totaal anders dan het reinigen en er neit meer op terug komen.

Er komt ook nog een oordeel (2 Tim. 4:1), maar dan geldt voor de ware gelovigen in Christus dat ze onbevlekt ( ) en onbestraffelijk worden bevonden (2 Petr. 3:14). Overigens is dit wel een aansporing tot heiliging van ons leven. Daarom moeten we ons wachten voor gearriveerdheid.

De kanttekeningen bij 2 Petr. 3:14 zeggen namelijk:

Quote:
onbevlekt en onbestraffelijk
Namelijk van de zonden en besmettingen der wereld. Want anderszins leeft niemand zonder enige vlek, 1 Kon. 8:46; Ps. 19:13; Spreuk. 20:9; Jak. 3:2; 1 Joh. 1:8; maar den gelovigen wordt de onbevlektheid van Christus als hun eigene toegerekend, Ef. 5:26,27; en zij wachten zich dat de zonden over hen niet heersen; Rom. 6:12.

Hoezo is dat een aansporing tot heiliging van ons leven? Je bent heilig of niet. Waarom zouden wij heiliger moeten leven? wij kunnen het niet zelf. God ziet ons al heilig door Christus. Heiliger kunnen wij niet worden. wat doe je precies met levensheiliging? Wij zijn zondig.. wij kunnen niet heilig leven. Hiermee zeg ik niet dat wij ons er maar bij neer moeten leggen, maar omdat je gelooft wil je geen zonden meer doen. Dus je legt je er niet bij neer. Maar wat houdt die heiliging dan precies in?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2007 17:12

oook al zijn wij geheiligd door het bloed van Jezus daarom blijven we nog wel zondaren, dat ben ik met je eens.
Maar wil je dan nog wel zondigen?
Het heiligen van ons leven is het meer en meer wandelen naar Gods wil. Dat betekend niet dat we zondeloos worden maar wel dat we steeds minder zonden gaan doen omdat we zo nauw samen mogen leven met God. Dat moet ons streven wel wezen om zo zondeloos mogelijk te leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 11 feb 2007 17:25

maar wat wordt dan de maatstaf van onze levensheiliging? Als je bekeerd bent, dan wil je naar Gods wil leven. Maar is dat levensheiliging? En als je bekeerd bent ziet God je al als heilig. Heiliger kan in zijn ogen dan niet. Moeten wij onze levensheiliging dan gaan afmeten naar de mening van mensen? M.i. is dat ook niet de bedoeling. Ik vraag me af of levensheiliging daadwerkelijk bestaat. Je moet misschien naar Gods wil leven maar je kan m.i. niet heiliger worden. Hoe hard je ook je best doet.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 feb 2007 17:49

Gerdien B. schreef:oook al zijn wij geheiligd door het bloed van Jezus daarom blijven we nog wel zondaren, dat ben ik met je eens.
Maar wil je dan nog wel zondigen?
Het heiligen van ons leven is het meer en meer wandelen naar Gods wil. Dat betekend niet dat we zondeloos worden maar wel dat we steeds minder zonden gaan doen omdat we zo nauw samen mogen leven met God. Dat moet ons streven wel wezen om zo zondeloos mogelijk te leven.

Net een scherpe preek achter de rug over Math. 5 & 6 (De bergrede)

Daar staat wel iets meer in, dan over dan het proberen zo zondeloos mogelijk te leven. Het gaat
daarin ook om je houding te opzichte van je naaste. Hoe kan je de naast nu nog zien staan als
je oog alleen maar gericht is op het proberen zo zondeloos mogelijk te leven. Je gaat dan proberen
te leven alsof je kijkt door een koker.

Oja, in de preek zat ook een duidelijk stuk over het gevaar van te veel vroomheid en het loon hier-
voor op aarde al ontvangen hebben...

Ben weer even met 2 benen op aarde gezet door de bergrede :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 feb 2007 09:09

clivia schreef:maar wat wordt dan de maatstaf van onze levensheiliging? Als je bekeerd bent, dan wil je naar Gods wil leven. Maar is dat levensheiliging? En als je bekeerd bent ziet God je al als heilig. Heiliger kan in zijn ogen dan niet. Moeten wij onze levensheiliging dan gaan afmeten naar de mening van mensen? M.i. is dat ook niet de bedoeling. Ik vraag me af of levensheiliging daadwerkelijk bestaat. Je moet misschien naar Gods wil leven maar je kan m.i. niet heiliger worden. Hoe hard je ook je best doet.

De maatstaf van onze levensheiliging is Christus, opdat we Zijn beeld gelijkvormig worden. Het gaat er niet om om "heiliger" te worden om iets te verdienen, maar om meer en meer de nieuwe mens aan te doen, zodat ons leven een afspiegeling vormt van onze staat, nl. deel uitmakend van een nieuwe schepping.

Rom. 12:1 Ik roep u er dan toe op, broeders, op grond van de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend slachtoffer, heilig en voor God welgevallig, dat is uw redelijke godsdienst.
2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid, om te kunnen onderscheiden wat de wil van God is, namelijk de goede en welgevallige en volmaakte.
Ef. 4:21 U hebt immers over Hem gehoord en bent in Hem onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens zou afleggen, die ten verderve gaat door de begeerten van de verleiding,
23 en dat u vernieuwd zou worden in de geest van uw denken,
24 en de nieuwe mens zou aandoen, die naar het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
25 Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder tegen zijn naaste; wij zijn immers leden van elkaar.
26 Word boos, maar zondig niet; laat de zon niet ondergaan over uw boosheid,
27 en geef de duivel geen plaats.
28 Wie gestolen heeft, moet niet meer stelen, maar moet zich liever inspannen om met de handen goed werk te doen, om iets te kunnen meedelen aan wie gebrek heeft.
29 Laat er geen vuile taal uit uw mond komen, maar wel iets goeds, dat nuttig is tot opbouw, opdat het genade geeft aan hen die het horen.
30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.
31 Houd alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster ver van u, met alle slechtheid,
32 maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.
1 Petrus 1:14 Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in uw onwetendheid waren.
15 Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,
16 want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 13 feb 2007 12:10

Als de maatstaf Christus is dan hoeven wij niet aan levensheiliging te doen. In zijn ogen zijn wij al heilig. Hoe bedoel je de zin: 'zodat ons leven een afspiegeling vormt van onze staat, nl. deel uitmakend van een nieuwe schapping'. Misschien vind ik de termen die gebruikt owrden wel het grootste probleem. Volgens mij kan je niet aan levensheiliging doen. Alles wat wij doen is slecht, tenzij God zich ermee bemoeit. Wij kunnen dus niet aan levensheiliging doen. Ik denk wel dat je wanneer je bekeerd bent Gods wil wil doen, maar dat is geen levensheiliging want dat kunnen wij niet...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 feb 2007 12:49

clivia schreef:Als de maatstaf Christus is dan hoeven wij niet aan levensheiliging te doen. In zijn ogen zijn wij al heilig. Hoe bedoel je de zin: 'zodat ons leven een afspiegeling vormt van onze staat, nl. deel uitmakend van een nieuwe schapping'. Misschien vind ik de termen die gebruikt owrden wel het grootste probleem. Volgens mij kan je niet aan levensheiliging doen. Alles wat wij doen is slecht, tenzij God zich ermee bemoeit. Wij kunnen dus niet aan levensheiliging doen. Ik denk wel dat je wanneer je bekeerd bent Gods wil wil doen, maar dat is geen levensheiliging want dat kunnen wij niet...

Wij kunnen inderdaad niets, maar de Geest van God wel.
Als je weet dat je een ander mens bent geworden en dat de Geest van God in je werkt, dan ga je toch niet zeggen: "ach, ik kan het allemaal niet, laat maar zitten verder". Nee natuurlijk kun je dat uit jezelf niet, maar de Geest is je wel gegeven, of niet soms?
Daarom roepen de apostelen ons ook op om navolger te zijn van God, als geliefde kinderen (Ef. 5:1), om te wandelen in de liefde (vers 2), om hoererij, alle onreinigheid, gierigheid, oneerbaarheid, zot geklap en gekkernij weg te doen (vers 3 en 4), maar veelmeer te leven met dankzegging. Deze oproepen staan er om God te dienen. Want zonder heiligmaking zullen we de Heere niet zien (Hebr. 12:14).
En deze apostolische oproepen tot heiligmaking (er staan er talloze in de Bijbel) staan in de gebiedende wijs. Daar hebben we dus naar te horen.
Want een kind van God is geroepen tot gehoorzaamheid, niet tot ongehoorzaamheid.

Rom. 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
16 Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde tot de dood, óf van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar God zij dank, u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent.
18 En vrijgemaakt van de zonde bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden slaafs beschikbaar gesteld hebt aan de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
20 Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid.
21 Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, ontvangt u als vrucht de heiliging en ten slotte eeuwig leven.
23 Want het loon van de zonde is de dood, pmaar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

De heiliging is dus zowel opdracht als gave (vrucht). Want God geeft wat Hij vraagt. Maar we mogen ons daar niet tegen verzetten.

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 27 feb 2007 19:38

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef:
Jantjes schreef:Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

PARDON?????????
Ik vind het erg kort de bocht en erg onrespectvol om zo te spreken. Jew beweerd nu dat de Ger gem DE kerk is.

Kerel.... doe die oogkleppen af.
God werkt niet alleen op de manier zoals de GerGem verkondigt.
Misschien voel jij je het fijnst bij de leer die in de GerGem verkondigd word, maar dat zegt niet dat de voor iedereen DE manier van geloven is.

Je perst God nu in het hokje van de GerGem en geeft Hem geen ruimte om mensen op een andere manier aan Hem te binden, je geeft God geen ruimte om Hem Zijn kinderen op een andere manier Hem te laten volgen.

Pinlijke zaak.

en jah... je posting maakt mij zelfs kwaad en dan ben ik zelf ook nog een GerGemmer
Kwaad worden is menselijk, kwaad blijven niet Gerdien B.

Ik kan mij ook heus wel in verschillende Hervormde vinden hoor.
Maar als zij daar zeggen over het genadeverbond dat wij in de God van dat genadeverbond moeten geloven en leven is dat wel tekort, want dan mis ik, net als Ds. A. Karens, hoe wij in dat genadeverbond worden ingelijfd. Dat inlijven is namelijk een eenzijdig Gods werk en komt niets van de mens bij.

Ja, dat is wel hard, ontzettend hard zelfs, maar als je daaronder mag buigen, de liefelijkste waarheid die er is, God alleen de eer.

Hard? als je dit juist mag verstaan is dat heerlijk, stel je voor dat je om verlost (wedergeboren) te worden het van een mens/jezelf zou moeten verwachten of er ietsje van ons bij zou moeten zijn dan zou het echt hopeloos zijn!! Wat een Wonder dat dat niet hoeft en kan!
Maar dit niet juist verstaan is zo menselijk en dat is pas gevaarlijk!

God werkt door kerken en alles heen over het rond der aard, wat een opwekingen hoor je in bijv. landen als Korea en China, och als we dit is
wat meer zouden belichten hoe De Heilige Geest werkt, krachtig zoals alleen God dat kan, wordt je stil en ook blij van, Halleluja!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 mar 2007 18:42

Gereformeerde Gemeente geen bondsgemeente.

GG-er schreef:
En Wulfert Floor leerde geen andere zaken dan de (nadere) reformatoren, ondanks wat andere accenten. Dat een gebrekkige kennis ook niet alles is blijkt wel hier: http://dspieters.refoweb.nl/1882811.htm

En ik zou geen GG-er zijn als ik niet verwees naar de voorman van de GG ds. G.H. Kersten die zich niet voor niets druk maakte om een theologische school. Het was om uitwassen en dwalingen te voorkomen en in te dammen. En dat heeft hij niet voor niets zo hard voor moeten knokken. Er was niet voor niets zoveel weerstand. Een gedegen opleiding wil nog wel eens een hoogmoedige prediker ontmaskeren.

Jantjes schreef:
Beste GG-er ik kan Kersten gelijk stellen met Wulfert Floor die hadden geen accent verschil. Want Kersten stelde ook dat een gedoopt kind niet in het verbond kwam maar op het erf van het verbond. Ik weet niet of dat ook kwam bij Kersten door gebrek aan kennis zoals jij vermeld van Wulfert Floor maar ik weet zeker van niet. Want Kersten was zo zeker van zijn zaken, dat een gedoopt kind niet in het verbond kwam tijdens de doop, dat hij hierdoor de Gereformeerde Gemeenten heeft gesticht. Dit was in ieder geval één groot punt waarvoor Kersten een theologische school heeft opgericht. Hij noemde het een dwaling en een uitwas (om jou woorden maar te gebruiken) dat een gedoopt kind in het verbond kwam!
Vandaag-de-dag ondervind de gereformeerde gemeenten daar nog altijd een grote tegenstand van buiten en ander kerkgenootschappen en is in de prediking altijd te merken. De gemeente is geen verbond gemeente.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 mar 2007 21:14

de doop is geen wedergeboorte maar een teken en zegel dat God het genadeverbond met het kind opricht(in de belofte).
lees het doopsformulier maar eens het is zo een ruime belofte dat ik er elke keer weer verbaast over ben dat God zoveel belooft aan zon kleine hummel.
door de Heilige Geest regeren en al het kwade ten goede keren en door het bloed van Zijn Zoon genadig aanzien en met de gemeente der uitverkorenen eeuwig leve.
en zou Hij het spreken en niet doen?
maar maak van je doop geen grond in de vierschaar zal alle grond worden weggespoeld en moet je met alle beloften verloren gaan.
want de doop is geen vergeving der zonden.
das alleen de gerechtigheid van Jezus en als de Vader al je zonden zal werpen in een zee van eeuwige vergetelheid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mar 2007 21:56

Jantjes schreef:De gemeente is geen verbond gemeente

Ik wil hier wel op reageren met een prikkelende stelling: als de christelijke gemeente geen gemeente is die onder beslag staat van het nieuwe verbond, nl. daar waar Christus Koning is, dan is het geen christelijke gemeente en kan die net zo goed ontbonden worden.
Dan is het nl. geen gemeente zoals de Bijbel erover spreekt.

Immers: daar waar het Woord is, is de Kerk (Calvijn). Waar het Woord is, is Christus. Waar Christus verkondigd wordt, wordt het nieuwe testament (verbond) in Zijn bloed verkondigd. Daar wordt Zijn volk vergaderd. Daar is Zijn verbondsgemeente, die Zijn Lichaam is en waarvan Hij het Hoofd is.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 mar 2007 14:02

maar als ds kersten zei dat een gedoopt kind op het erf der verbond komt had hij wel gelijk.
wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden.
dus als je niet geloofd en wel gedoopt bent zal je toch verdoemd worden.
als alleen de doop zaligmakend was konden de dominees beter met een emmer water langs de deur gaan en iedereen die opendeed natgooien onder het uitspreken van de zegen.
al zou dat vast niet gewaardeerd worden. :)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 11 mar 2007 18:01

goofy1978 schreef:maar als ds kersten zei dat een gedoopt kind op het erf der verbond komt had hij wel gelijk.
wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden.
dus als je niet geloofd en wel gedoopt bent zal je toch verdoemd worden.

Sorry hoor, maar alleen God kan over zoiets oordelen...en zeker niet ds. Kersten :!:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”