Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 14:24

jacobH schreef:
Helemaal mee eens, Kaw! De uitverkiezing mag enkel en alleen verkondingd worden als troost voor Gods kinderen, maar als het een belemmering gaat vormen om tot God te komen, is er iets fundamenteel fout.

Hoe leg je dan de geschiedenis van de kananeese vrouw uit

Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Allereerst dit: deze geschiedenis kun je m.i. niet gebruiken in deze discussie. Jezus heeft het hier over het onderscheid tussen jood en heiden.Na de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren is er geen onderscheid meer tussen joden en heidenen.
Maar volgens mij ga je ook aan het belangrijkste in deze hele geschiedenis voorbij, jacobH. Het belangrijkste is dat Jezus haar wèl antwoordde en Hij haar dochter uiteindelijk om haar geloof in Hem genas. Jezus testte het geloof van deze vrouw hier.
Hij heeft gezegd: "Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen", en Hij deed en doet wat Hij belooft heeft, dat zie je hier.
Rom. 9:26: "En het zal zijn, in de plaats waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden."
En Rom. 9:30-33: "Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid die uit het geloof is.
Maar Israël (de hypercalvinisten???) die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet; want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion en steen des aanstoots, en een rots der ergernis (en dat is Hij toch, als je blijft hangen in de uitverkiezing?); en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden." [/b]
Laatst gewijzigd door padvinder op 28 okt 2003 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2003 14:28

Jehovasgetuigen denken dat alleen als je bij die club hoort, dat je dan uitverkoren bent en dat het er 144000 zijn, zij dus... :?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 14:30

Mariamagdalena schreef:Jehovasgetuigen denken dat alleen als je bij die club hoort, dat je dan uitverkoren bent en dat het er 144000 zijn, zij dus... :?

Dat bedoel ik dus. Overal waar mensen met die leer aan de haal gaan, wordt er misbruik van gemaakt.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 28 okt 2003 14:35

Kaw schreef:
Ikke21 schreef:Vallen op zo'n moment ook de dominees niet allemaal weg? De bijbel moet toch het richtsnoer in ons leven zijn!?

Nou bij mij wel. Als ik de bijbel lees, valt de kerk weg en ben ik alleen met God en Zijn Woord. Daar leer ik een hoop meer van. Bovendien zijn het Woorden die ik kan vertrouwen.

Wat wel verwarrend is, is dat zelfs hele zware dominee's beweren dat bepaalde bijbelteksten niet letterlijk genomen moeten worden, en vooral wanneer de kerkleer dat uitkomt. Neem nou: Allen of allerlei. De bijbel zegt allen of alles en de dominee zegt dat het fout is, en dat er allerlei moet staan.

Begrijp het helemaal. Eerst mag en moet je alleen de SV lezen, en dan is de SV vertaling nog niet goed genoeg. Eigenlijk mag je/kan je zelf de bijbel niet lezen, want je weet nooit of je het wel goed begrijpt. Vijftien jaar geleden heb ik geprobeerd de bijbel biddend te gaan lezen. Dat ging met vallen en opstaan, want al die stemmen in je geheugen(die je vertellen dat het niet voor jou kan zijn, je bent niet uitverkoren etc.) zijn moeilijk stil te krijgen. Geloof de bijbel, geloof God's woord. Geloven is niet een gevoel, het is God's liefde accepteren, het offer dat Zijn Zoon aan het Kruis voor ons zondige mensen heeft vol bracht. Tel eens de keren dat Jezus oproept tot bekering.....(en zie dat Jezus geen uitzondering maakt)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2003 14:41

Ja, Kaw, dat is wel zo, daarom bekijk ik alles zeer kritisch :shock:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 14:52

Petertje schreef:
Kaw schreef:
Ikke21 schreef:Vallen op zo'n moment ook de dominees niet allemaal weg? De bijbel moet toch het richtsnoer in ons leven zijn!?

Nou bij mij wel. Als ik de bijbel lees, valt de kerk weg en ben ik alleen met God en Zijn Woord. Daar leer ik een hoop meer van. Bovendien zijn het Woorden die ik kan vertrouwen.

Wat wel verwarrend is, is dat zelfs hele zware dominee's beweren dat bepaalde bijbelteksten niet letterlijk genomen moeten worden, en vooral wanneer de kerkleer dat uitkomt. Neem nou: Allen of allerlei. De bijbel zegt allen of alles en de dominee zegt dat het fout is, en dat er allerlei moet staan.

Begrijp het helemaal. Eerst mag en moet je alleen de SV lezen, en dan is de SV vertaling nog niet goed genoeg. Eigenlijk mag je/kan je zelf de bijbel niet lezen, want je weet nooit of je het wel goed begrijpt. Vijftien jaar geleden heb ik geprobeerd de bijbel biddend te gaan lezen. Dat ging met vallen en opstaan, want al die stemmen in je geheugen(die je vertellen dat het niet voor jou kan zijn, je bent niet uitverkoren etc.) zijn moeilijk stil te krijgen. Geloof de bijbel, geloof God's woord. Geloven is niet een gevoel, het is God's liefde accepteren, het offer dat Zijn Zoon aan het Kruis voor ons zondige mensen heeft vol bracht. Tel eens de keren dat Jezus oproept tot bekering.....(en zie dat Jezus geen uitzondering maakt)

Maar Peter, we mogen geloven als een kind, we hoeven het ons zelf niet moeilijker te maken dan dat het is. Ik denk ook wel dat we onderwijs nodig hebben, daarvoor zijn wel de dominee's!! Ik ben er ook van overtuigd dat we naar de kerk moeten gaan, iedereen heeft onderwijs nodig, maar soms kan ik best begrijpen dat je alleen de bijbel maar wil geloven!! Het is eigenlijk raar dat de bijbel op 101 verschillende manieren gepreekt wordt!!

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 14:53

Petertje schreef:Begrijp het helemaal. Eigenlijk mag je/kan je zelf de bijbel niet lezen, want je weet nooit of je het wel goed begrijpt. Vijftien jaar geleden heb ik geprobeerd de bijbel biddend te gaan lezen. Dat ging met vallen en opstaan, want al die stemmen in je geheugen(die je vertellen dat het niet voor jou kan zijn, je bent niet uitverkoren etc.) zijn moeilijk stil te krijgen. Geloof de bijbel, geloof God's woord. Geloven is niet een gevoel, het is God's liefde accepteren, het offer dat Zijn Zoon aan het Kruis voor ons zondige mensen heeft vol bracht. Tel eens de keren dat Jezus oproept tot bekering.....(en zie dat Jezus geen uitzondering maakt)

Inderdaad. Ik probeer de bijbel ook biddend te lezen, maar dat is ontzettend moeilijk. Als je 18 jaar lang hoort dat je eerst "door schuldbesef getroffen en verslagen" moet zijn, dat "velen geroepen maar weinigen uitverkoren zijn" enz., is het ontzettend moeilijk om God op Zijn Woord te geloven, dat het ook voor jou kan en zal gelden. Ik wacht inderdaad ook op een speciaal gevoel, maar begin steeds meer te geloven dat het gaat om het accepteren van het feit dat je een zondig mens bent, het aanvaarden van Gods offer en jezelf helemaal overgeven aan Hem. Het is me echter nog steeds niet gelukt, en als je dan ook nog eens te horen krijgt dat "je de bijbel ook naar jezelf toe kunt lezen", dan ben je de wanhoop weleens nabij. WAT IS WAARHEID???
Maar het leuke is dat het me eigenlijk steeds dichter bij God brengt. Want als alle mensen iets anders roepen, en ik er bij mensen dus niet meer uitkom, dan is er voor mij uiteindelijk nog maar één betrouwbaar: God Zelf. Misschien gebruikt God al deze verwarring juist om mensen tot Hem te trekken, en hebben wij dat met z'n allen helemaal niet door. :lol:
Mogelijk gaan in deze commotie veel meer mensen nadenken over al deze zaken dan wanneer alles gesmeerd liep in onze geref. gezindte.

Tenslotte dit en dit bedoel ik niet oneerbiedig!!!: ik ga liever verloren omdat ik in Jezus Christus als mijn Zaligmaker geloofd heb terwijl Hij dat niet was dan omdat ik niet in Hem geloofd heb terwijl dat wel had gemogen/gemoeten.
Laatst gewijzigd door padvinder op 28 okt 2003 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 28 okt 2003 15:20

[/quote]
Inderdaad. Ik probeer de bijbel ook biddend te lezen, maar dat is ontzettend moeilijk. Als je 18 jaar lang hoort dat je eerst "door schuldbesef getroffen en verslagen" moet zijn, dat "velen geroepen maar weinigen uitverkoren zijn" enz., is het ontzettend moeilijk om God op Zijn Woord te geloven, dat het ook voor jou kan en zal gelden. Ik wacht inderdaad ook op een speciaal gevoel, maar begin steeds meer te geloven dat het gaat om het accepteren van het feit dat je een zondig mens bent, het aanvaarden van Gods offer en jezelf helemaal overgeven aan Hem. Het is me echter nog steeds niet gelukt, en als je dan ook nog eens te horen krijgt dat "je de bijbel ook naar jezelf toe kunt lezen", dan ben je de wanhoop weleens nabij. WAT IS WAARHEID???
Maar het leuke is dat het me eigenlijk steeds dichter bij God brengt. Want als alle mensen iets anders roepen, en ik er bij mensen dus niet meer uitkom, dan is er voor mij uiteindelijk nog maar één betrouwbaar: God Zelf. Misschien gebruikt God al deze verwarring juist om mensen tot Hem te trekken, en hebben wij dat met z'n allen helemaal niet door. :lol:
Mogelijk gaan in deze commotie veel meer mensen nadenken over al deze zaken dan wanneer alles gesmeerd liep in onze geref. gezindte.[/quote][quote][/quote]

Waar in de Bijbel zie je dat je gevoel eraan te pas moet komen? Staat er volgens mij niet in(zelf ook nog niet zo lang geleden geleerd) En weet je, een dominee is een DIENAAR, dus staat niet boven ons oid, hij is een dienaar van de gemeente, zogezegd de 'voetenwasser', hij is een van ons, iemand die de gave heeft gekregen om het Woord uit te leggen. In onze tijd is het beroep van dominee in een wat ander daglicht komen te staan. Als je tot geloof komt, dan krijg je een gave. Lees eens 1 Cor. 14, en zie hoe het in die gemeente toeging.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 okt 2003 16:14

padvinder schreef:
jacobH schreef:
Helemaal mee eens, Kaw! De uitverkiezing mag enkel en alleen verkondingd worden als troost voor Gods kinderen, maar als het een belemmering gaat vormen om tot God te komen, is er iets fundamenteel fout.

Hoe leg je dan de geschiedenis van de kananeese vrouw uit

Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Allereerst dit: deze geschiedenis kun je m.i. niet gebruiken in deze discussie. Jezus heeft het hier over het onderscheid tussen jood en heiden.Na de uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren is er geen onderscheid meer tussen joden en heidenen.
Maar volgens mij ga je ook aan het belangrijkste in deze hele geschiedenis voorbij, jacobH. Het belangrijkste is dat Jezus haar wèl antwoordde en Hij haar dochter uiteindelijk om haar geloof in Hem genas. Jezus testte het geloof van deze vrouw hier.
Hij heeft gezegd: "Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen", en Hij deed en doet wat Hij belooft heeft, dat zie je hier.
Rom. 9:26: "En het zal zijn, in de plaats waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden."
En Rom. 9:30-33: "Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid die uit het geloof is.
Maar Israël (de hypercalvinisten???) die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet; want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion en steen des aanstoots, en een rots der ergernis (en dat is Hij toch, als je blijft hangen in de uitverkiezing?); en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden." [/b]

nou nou padvinder,

Ik weet niet vanuit welke kerk jij komt maar waarschijnlijk uit een kerk waar de kinderdoop niet is. Of zit ik er nu helemaal naast?

Er waren voor Christus mensen in het verbond en buiten het verbond, en dat is m.i. nog steeds zo. (Nu is het niet mijn bedoeling om hier dieper op in te gaan maar dit is voor de beeldvorming van mijn kant.)

Dus ik vind wel dat deze tekst mag worden gepost. Maar wat valt nu eigenlijk op in deze tekst. De Heere Jezus zegt zelf tegen haar dat ze niet welkom is en dat ze helemaal geen deel heeft omdat ze geen schaap is van Israel.
Het blijkt niet dat ze zich daar iets van aantrekt. Ze blijft gewoon doorgaan. en dan komen de prachtige worden van Jezus in het laatste gedeelte.

De Heere Jezus gebruikt dus weldegelijk uitverkiezing in de preek. Maar door het geloof mag deze vrouw aan blijven dringen. Wijze les lijkt me. Ik ga dus helemaal niet voorbij aan de rest van deze geschiedenis anders had ik niet het verband van deze tekst hier geplaatst.

3 punten die ik duidelijk heb willen maken.
- Gods verkiezing kan nooit betekeken dat er dan maar lijdelijk moet worden afgewacht. Je gaat toch ook niet met je ogen dicht over de snelweg wandelen?
- Als je werkelijk bekeerd wilt worden, ECHT ZEKER WETEN, dan zal dat zeker gebeuren.
- Zodra de verkiezing niet meer de plaats krijgt die het verdiend komen er afschuwelijke uitwassen. Dat is of het juichend christendom zonder enige kennis van christus. Of het zich in ellende wentellende christendom die roepen. och moch het nog eens staan te gebeuren. Beide wijs is met grote klem af.

De door jou geposte teksten begrijp ik niet in dit verband.

ben ik een hypercalvinist?
Laatst gewijzigd door jacobH op 28 okt 2003 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 okt 2003 16:20

Als je 18 jaar lang hoort dat je eerst "door schuldbesef getroffen en verslagen" moet zijn, dat "velen geroepen maar weinigen uitverkoren zijn" enz., is het ontzettend moeilijk om God op Zijn Woord te geloven, dat het ook voor jou kan en zal gelden

waar brengt je dit. precies als het goed is bij Christus.

Genesis 32:26 En Hij zeide: Laat Mij (is de Heere) gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij (is Jacob) zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 18:04

Beste JacobH,

dat heb ik helemaal niet bedoeld te zeggen, dat jij een hypercalvinist bent. Sorry als dat zo is overgekomen!
Ik had het eigenlijk meer over hypercalvinisten in het algemeen.

Wat betreft mijn kerkverband zit je er inderdaad helemaal naast: GerGem :D Maar ik wijs de volwassendoop inderdaad niet af (de kinderdoop ook niet!)

Je zei: waar brengt je dit? Precies, als het goed is bij Christus. Maar dat zei ik toch ook? Of bedoelde je dat ook? :wink:

Ik hoop dat ik jou nu goed heb begrepen en jij mij!
(Overigens zeg ik ook vaak tegen God: "Ik laat U niet gaan, tenzij dat Gij mij zegent".)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 okt 2003 18:28

er zou maar geen uitverkiezing zijn. Die keuze zou maar van onze kant moeten komen.....

Wie zou er dan voor God gekozen hebben? ikke niet.

De uitverkiezingsleer is heel mooi, en iedereen weet dat dingen die mooi zijn het meest vaak misbruikt worden.

Waarom God mij heeft uitgekozen en iemand anders niet weet ik niet.
En is voor mij onbegrijpelijk, waardoor het wonder nog groter wordt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 18:51

hijwel schreef:er zou maar geen uitverkiezing zijn. Die keuze zou maar van onze kant moeten komen.....

Wie zou er dan voor God gekozen hebben? ikke niet.

De uitverkiezingsleer is heel mooi, en iedereen weet dat dingen die mooi zijn het meest vaak misbruikt worden.

Waarom God mij heeft uitgekozen en iemand anders niet weet ik niet.
En is voor mij onbegrijpelijk, waardoor het wonder nog groter wordt.

Kan ik me voorstellen, voor mensen die al geloven is het misschien wel het mooiste leerstuk. Maar voor mensen die nog niet geloven het moeilijkste!
Voor deze mensen beveel ik dan ook de Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 1, artikel 16 (XVI) aan![/quote]

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 okt 2003 20:31

Komen weer mijn boekentips:

"Chosen by God" van Sproul
"Evangelisatie en Gods souvereiniteit (Of andersom)" Van Packer. Heel leerzaam over dit onderwerp.

Ik kan het filosofisch allemaal niet meer vatten. Ik weet niet meer hoe ik er over moet denken (en deze zin is letterlijk bedoeld).

God werkt het willen. Maar het willen is zo sterk met mijzelf verbonden dat ik dit werk nooit als gevoel of iets dergelijks zou kunnen waarnemen. Als God het willen werkt verandert er ook niets aan mijn verantwoordelijkheid. Wil ik gehoorzamen? Ja, Dank God. Nee, jammer dan, maar dan boeit het me toch ook allemaal niet, want ik wil het al helemaal niet.

De uitverkiezingsleer is voor mij ook: Ik mag bidden voor de niet-gelovige. Ik mag ze voor God brengen. Het is in Zijn hand, Hij is de enige die mensen tot de juiste keus kan brengen. Hij is de enige die kan laten geloven.

Het is al meer gezegd uitverkiezing mag je nooit tegen andere teksten gaan uitspelen, maar er aan voorbijgaan kan ook niet. Eigenlijk staat er gigantisch veel over in de Bijbel. Ga die teksten ook niet voorbij.

Verder nog een uitspraak van Packer: "iedereen die God dankt voor zijn bekering en bidt om de bekering van anderen gelooft in de uitverkiezing" (vrij geciteerd).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 28 okt 2003 23:21

Ikke21 schreef:Daarom is het toch ook onze eigen schuld als we verloren gaan tom?
Wij kunnen nooit God de schuld geven als wij verloren gaan, we kunnen niet zeggen, wij wilden wel maar U niet...Nee wij gaan verloren, omdat WIJ niet gewild hebben!! En God weet wie dat zijn, Hij kent onze harten, ons bidden, zitten en ons staan!

Nee precies, neem daarom Zijn aanbod aan zou ik tegen iedereen willen zeggen. Of je nou pinkster, baptist of refo etc...bent, dat maakt dan toch ook niet uit?

Terug naar “Archief”