GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2007 13:27

Boekenlezer schreef:
Jantjes schreef:Je overtreedt Zijn verbond als je niet doet wat Hij van je vraagt. Dat verbond is eenzijdig afgesloten door God. Daarom ook is in de tijd van het nieuwe testament de Bijbel geen verbond maar testament genoemd. Het verschil tussen verbond en testament is de sluiting. Verbond moet je tweezijdig afsluiten, testament niet, dat sluit je eenzijdig af.

Wat is dat voor een uiterst merkwaardige onderscheiding? :?
Er is in de Bijbel helemaal geen sprake van de twee fenomenen verbond en testament naast elkaar!
In het OT wordt het verbond (of als je het liever noemt: testament) בְרִית [berit] genoemd. Dat Hebreeuwse woord is in de Septuaginta met διαθηκη [diathèkè] vertaald. Dat is tevens het woord wat in het Nieuwe Testament wordt gebruikt.
Verbond in de betekenis van een tweezijdig verbond met twee gelijkwaardige partijen wordt in het Grieks anders vertaald: met συνθηκη [sunthèkè]. Maar dat is met בְרִית [berit] nooit gebeurd!

Inderdaad. En in het OT heet het al: Verbond... volgens de vertalngen. Dat was een eenzijdig verbond (denk aan God die door de dierhelften heen ging en Abraham niet). Waarom heette het toen dan wel verbond en later opeens testament? Overigens klopt het ook niet, in de brief aan de Hebreeen wordt het ook nog gewoon als (nieuw) verbond betiteld :) En verder is de grondtekstvertaling van Boekenlezer duidelijk.

Raido schreef:En wie niet uitverkoren is zal niet gaan geloven, dus tja Wink

Zie je onderschrift ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2007 15:54

Daarom zei ik ook, daar mee moet je niet willen werken ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 feb 2007 17:32

Om even een klein GKV-gerelateerd uitstapje te maken; dit las ik op de website van Zendtijd voor Kerken:

Zendtijd voor Kerken schreef:(...) Omdat ook de kerken die de synode volgden zich "Gereformeerde Kerken" bleven noemen hebben de kerken die zich vrijmaakten, om misverstanden te voorkomen, de aanduiding "vrijgemaakt" aanvaard als toevoeging bij de officiële naam: "Gereformeerde Kerken in Nederland". (...)

Ik weet niet of de GKV deze tekst zelf aan ZvK heeft aangedragen, maar ik vind vooral het eerste tekstdeel uiterst merkwaardig. De vrijgemaakten hebben zich van de gereformeerden afgesplitst, maar toch staat er "omdat ook de kerken die de synode volgden zich "Gereformeerde Kerken" bleven noemen". Dus men had het logischer gevonden als de GKN na de kerksplitsing een andere naam had aangenomen? Dat is net zo ridicuul als beweren dat Nederland na de afscheiding van België maar een andere naam had moeten aannemen, zodat de afgesplitste Zuidelijke Nederlanden zich "Nederland" konden noemen. Vreemd... :?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2007 19:07

Raido schreef:
Bedoel je nou dat het woord verbond in het nieuwe testament niet gebruikt wordt maar dat dit vervangen is door het woord testament? Of bedoel je dat de Bijbel (als boek) geen verbond meer genoemd wordt maar testament (Oud & Nieuw)?
Nee, het verbond is vervuld in Christus vandaar Testament.
Het woord verbond wordt nieuw testamentair niet meer gebruik maar wel bedoeld. Nieuw testamentair wordt er juist op teruggewezen in Christus omdat Hij het vervult heeft. Ik zeg expres ‘testamentair’ omdat de testamentmaker Gods en de testament ontvanger Christus het alleen bekrachtig heeft want in een ander kan het niet.

Hoe ik het exact zie dat weet ik nog niet maar ik kan het wel wat omschrijven. Ik zie het verbond van God met 'de Kerk' als één en hetzelfde verbond als van God met Israël. Het lijden en de dood van Christus, zoals die voorzegd worden door de getuigen uit het Oude Testament, bevestigen de beslissende werkelijkheid van een nieuw en eeuwig verbond van God met de mensheid. Ik zie het lijden van Christus dus als bevestiging en vervulling van de belofte(n) uit het verbond én het Oude Testament. Ik zie het 'nieuwe verbond' als uitbreiding op het 'oude verbond', een openstelling voor alle soorten van mensen die tot God kunnen naderen, door het bloed van Christus (en zo 'gehoorzaam aan de wet').
De middelmuur des afscheid is gebroken, als je maar de ‘geestelijk kerk’ bedoel en niet een stenengebouw met een naam, ja, dan mag je ‘de kerk’ op Israël eenzelvige.
Het nieuwe verbond (testament) is geen uitbreiding maar vervulling. Ook in het oude testament konden alle soorten van mensen toetreden en tot God naderen.
Ik weet niet, eigenlijk. Volgens mij was het Paulus die nogal eens heeft gezegd dat wij de wet niet kunnen bewaren en dat wij een vrijheid in Christus daarin hebben. Misschien zou je wat duidelijker om kunnen gaan met de termen 'wet' en 'Christus' wat ik weet niet meer wanneer je wat nou bedoeld. Het is natuurlijk heerlijk om het heilsmysterie nog verder te mystificeren maar dat kan ook goed door duidelijk taalgebruik te bezigen. Wat versta jij onder 'de wet' (de spijswetten? het offeren in de tempel) of heb je het gewoon over 'het geloof in Jezus Christus en de daaruit voortvloeiende werking van de heilige Geest'?Het lijkt mij nogal wiedes dat wij van doen hebben met een rechtvaardige eisende God die op basis van het werkverbond recht op ons heeft, wij konden dat verbond houden maar nu niet meer. Toch eist God dat van ons, maar tóch is daar een 'uitweg' voor, Jezus Christus. De belofte van het genadeverbond. Wij kunnen alleen zalig worden uit genade, niet uit gehoorzaamheid aan de wet.
Het is juist dat wij niet door gehoorzaamheid aan de wet zalig worden maar het kan er ook niet buiten om. Dat is een beknelling waar Christus voor gekomen is en toegepast wordt aan een mens door de werking van Zijn Geest. Dat is de vrijheid in Christus wat Paulus bedoeld.
Als ik het heb over de wet is die in Christus vervult (niet afgeschaft) heb ik het over Christus dan heb ik het over de wet want hij heeft die wet vervult. Wet en Evangelie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 feb 2007 18:50

GKN'er schreef:Om even een klein GKV-gerelateerd uitstapje te maken; dit las ik op de website van Zendtijd voor Kerken:

Zendtijd voor Kerken schreef:(...) Omdat ook de kerken die de synode volgden zich "Gereformeerde Kerken" bleven noemen hebben de kerken die zich vrijmaakten, om misverstanden te voorkomen, de aanduiding "vrijgemaakt" aanvaard als toevoeging bij de officiële naam: "Gereformeerde Kerken in Nederland". (...)

Ik weet niet of de GKV deze tekst zelf aan ZvK heeft aangedragen, maar ik vind vooral het eerste tekstdeel uiterst merkwaardig. De vrijgemaakten hebben zich van de gereformeerden afgesplitst, maar toch staat er "omdat ook de kerken die de synode volgden zich "Gereformeerde Kerken" bleven noemen". Dus men had het logischer gevonden als de GKN na de kerksplitsing een andere naam had aangenomen? Dat is net zo ridicuul als beweren dat Nederland na de afscheiding van België maar een andere naam had moeten aannemen, zodat de afgesplitste Zuidelijke Nederlanden zich "Nederland" konden noemen. Vreemd... :?

Mwah, om weer ff te relativeren: allebei de kerken bleven zich zo noemen. In dit stukje wordt helemaal geen oordeel gegeven, maar slechts een feit.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 feb 2007 17:08

Of we het nu leuk vinden of niet, voorzover we deel uitmaken van een christelijke gemeente, is God met ons een contract aangegaan. Bij blijvende (nl. tot onze dood) contractbreuk van onze kant (nl. ongeloof), is er geen kans op het ontvangen van de erfenis die bij dat contract (testament) hoort.

Overwegende, zijn we behoorlijk aangeland bij de 'vervangingstheologie'.

.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 13 feb 2007 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 feb 2007 17:08

....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2007 08:14

Jantjes schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, voorzover we deel uitmaken van een christelijke gemeente, is God met ons een contract aangegaan. Bij blijvende (nl. tot onze dood) contractbreuk van onze kant (nl. ongeloof), is er geen kans op het ontvangen van de erfenis die bij dat contract (testament) hoort.

.

Wat heeft dit met vervangingstheologie van doen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2007 14:13

elbert schreef:
Jantjes schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, voorzover we deel uitmaken van een christelijke gemeente, is God met ons een contract aangegaan. Bij blijvende (nl. tot onze dood) contractbreuk van onze kant (nl. ongeloof), is er geen kans op het ontvangen van de erfenis die bij dat contract (testament) hoort.

.

Wat heeft dit met vervangingstheologie van doen?

Vervangingstheologie betekend dat de kerk in plaats van Israël gekomen is.
Israël was Gods verbondsvolk. Dat wil zeggen dat God dat volk had uitverkoren om de Christus der schriften in de lijn van de geslachten laten geboren worden. Dat is de belofte van het oude naar het nieuwe verbond/testament. Toen Christus geboren was is daarmee die lijn van geslachten of verbondsvolk ten einde gekomen.

De kerk pretendeert dat het verbond van Israël op de kerk is overgegaan. Dat komt voornamelijk openbaar in de doop, de doop in plaats van de besnijdenis. Ik ben het er wel mee eens dat de doop in plaat van de besnijdenis gekomen is maar daarmee niet in het verbond zoals Israël voorstelde want dat is ten eind en vervult in Christus.

Wij kunnen dus niet zeggen dat als een kind gedoopt is dat het een deel is ingelijfd in het verbond. Ik vind dat een enorme dwaling van de kerken (Ger.Gem. uitgezonderd wat die leren dat niet) om het verbond toe te eigene en voor te stellen in de doop wat er niet is. Veel mensen worden/zijn daardoor op een valse grond gerust gesteld want zij geloven ook nog namelijk het overige deel (geloofsbelijdenis) om het verbond kompleet te maken.

Vandaar dat ik zei dat we bij de vervangingstheologie zijn aangeland.
Oftewel bij een dwaling want vervangingstheologie bestaat niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2007 14:34

Kortom: je kunt je niet vinden in het gereformeerde doopformulier?
Want dat spreekt van A tot Z over het verbond.
Maar daarmee weerspreek je ook de officiele leer van de Gereformeerde Gemeenten, die immers dit doopformulier nog steeds gebruiken. Of men inhoudelijk achter de oorspronkelijke bedoeling van de opstellers van dit formulier staat, valt nog te bezien, maar men gebruikt het nog steeds.

Ik weerspreek overigens dat het doopformulier uitgaat van de vervangingstheologie. De gedachte achter het doopformulier is niet dat de kerk in plaats van Israel gekomen is, maar dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is als verbondsteken. Het is in dit verband overigens dat we ook spreken van het nieuwe verbond, dat heerlijker is dan het oude. De kerk deelt in het verbond met Abraham (ter onderscheiding van het Sinaiverbond, dat met Israel gesloten is), de vader van alle gelovigen.

Voor de goede orde hieronder het doopformulier:

De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen:
Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16. Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.

Maar je opmerking bevestigt wel de stelling dat er qua verbondsleer bepaalde overeenkomsten bestaan tussen de Ger.Gem. en bepaalde evangelische opvattingen, zoals die binnen de baptisten- en pinksterkerken gelden. Want ook in die kringen gaat men uit van een 1 op 1 relatie tussen het verbond en de ware gelovigen. Bij alle verschillen die er tussen de Ger.Gem. en deze stroming bestaan, mag dit toch wel opmerkelijk genoemd worden. :?

Wie het Schatboek van Ursinus, dat commentaar geeft op de Heidelbergse Catechismus, leest, komt tot de conclusie dat onze gereformeerde vaderen onomwonden stellen dat de kleine kinderen van de gelovigen verbondskinderen zijn. Zie daarvoor het Schatboek, pagina 54 e.v. van deel II. Zo ook de Dordtse Leerregels die dit in artikel 1-17 zo onder woorden brengt:

DL schreef:1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Wat je dus zegt is dat de gereformeerde vaderen vanaf de Reformatie op dit punt gedwaald hebben. Die conclusie deel ik niet met je.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2007 16:40

Elbert schreef:
Wat je dus zegt is dat de gereformeerde vaderen vanaf de Reformatie op dit punt gedwaald hebben.
Inderdaad.
De reformatie heeft 5 van de 7 sacramenten afgeschaft en naar mijn mening 2 vergeten af te schaffen. Als ik tevens zie hoe de Ger.Gem. met de formulieren zowel doop als avondmaal exegetische aan het rommelen zijn denk ik waarom handhaven jullie het nog als het geen sacrament (teken + zegel) meer is maar alleen een teken. Ook de grondlegger G.H.Kersten rommelt met de formulieren in zijn boek ‘korte lessen over kort begrip’. Toch vind ik dat hij het meest zegt m.b.t. de doop dat wij niet in het verbond worden ingelijfd omdat hij spreekt in over ‘erf van het verbond’ in plaats van wezen van het verbond, of ik moet hem niet goed begrepen hebben.

Als ik tevens zie hoe er in de kerken door christenen geleefd wordt vind ik dat ronduit schandalig. Er is totaal geen onderscheid meer tussen kerk en wereld. Dan denk ik zijn dat mensen die gedoopt, belijdenis en dus in het verbond zijn ingelijfd? Onmogelijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2007 16:46

Oke, duidelijk. Maar dat ben ik dus niet met je eens. Want je stelt nu de menselijke gehoorzaamheid als voorwaarde voor het bestaan van het verbond. Dat is buitengewoon ongerijmd als we ons bedenken dat de Heere het verbond eenzijdig heeft ingesteld. De overtreding is niet de norm, maar de eis en de instelling. Het verbond is een eenzijdig teken van genade van Gods kant.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 feb 2007 18:16

Jantjes schreef:Elbert schreef:
Wat je dus zegt is dat de gereformeerde vaderen vanaf de Reformatie op dit punt gedwaald hebben.
Inderdaad.
De reformatie heeft 5 van de 7 sacramenten afgeschaft en naar mijn mening 2 vergeten af te schaffen. Als ik tevens zie hoe de Ger.Gem. met de formulieren zowel doop als avondmaal exegetische aan het rommelen zijn denk ik waarom handhaven jullie het nog als het geen sacrament (teken + zegel) meer is maar alleen een teken. Ook de grondlegger G.H.Kersten rommelt met de formulieren in zijn boek ‘korte lessen over kort begrip’. Toch vind ik dat hij het meest zegt m.b.t. de doop dat wij niet in het verbond worden ingelijfd omdat hij spreekt in over ‘erf van het verbond’ in plaats van wezen van het verbond, of ik moet hem niet goed begrepen hebben.

Als ik tevens zie hoe er in de kerken door christenen geleefd wordt vind ik dat ronduit schandalig. Er is totaal geen onderscheid meer tussen kerk en wereld. Dan denk ik zijn dat mensen die gedoopt, belijdenis en dus in het verbond zijn ingelijfd? Onmogelijk.

Dus in jouw ogen mogen de doop en het avondmaal wel worden afgeschaft? :shock: Mag ik je eens vragen van welke kerk je lid bent? Daar ben ik wel heel benieuwd naar namelijk, gezien al jouw reacties die ik niet kan plaatsen in het "gereformeerde" kader...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2007 19:13

Elbert schreef:
Want je stelt nu de menselijke gehoorzaamheid als voorwaarde voor het bestaan van het verbond. Dat is buitengewoon ongerijmd
Lees je dat echt uit mijn schrijven? Nu, dat bedoel ik totaal niet en gelukkig niet. Er is er maar Eén die volkomen aan het verbond voldaan heeft en dat is Christus. Maar denk jij niet als we Christus lief krijgen wij niet op Hem gaan gelijken? Ter vergelijking, Paulus haalde in zijn schrijven hartlopen aan, in onze tijd voetballen. Als je met hart en nieren voetballer bent denk jij dan niet dat je je best gaat doen om ook een goed voetballer te worden, ja toch. Zo ook met christenen, maar wat zie ik met die christenen? precies ze doen met de wereld mee. Ik stel ze niet als voorwaarden maar ik mag wel voorbeeld verwachten en gelukkig zijn die er nog wel maar als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde (verwoeste) stad.

De overtreding is niet de norm, maar de eis en de instelling
Zeker en wie leeft er naar?
Ik ben ervan overtuigd dat als je werkelijk een gelukkig mens wil zijn op deze aarde dat je Zijn verbond en geboden bewaard.
Niet zo:
Ps 78:37 Want hun hart was niet recht met Hem, en zij waren niet getrouw in Zijn verbond.
Maar zo:
Ps 103:18 Aan degenen, die Zijn verbond houden, en die aan Zijn bevelen denken, om die te doen.
Ps 111:5 Hij heeft dengenen, die Hem vrezen, spijs gegeven; Hij gedenkt in der eeuwigheid aan Zijn verbond.

Daar gaat het niet om gedoopt/besneden te zijn in de kerk. Maar om de inwendige geestelijk wassing/besnijden van ons boze hart. Ro 2:29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.

Ongelofelijk mooi dat het niet veel meer bij die kerk mens leeft? Hoe komt dat toch?
Omdat zij ik de kerk om de tuin worden geleid, je bent gedoopt en belijdenis gedaan. Het is wel goed met je de hemelpoort staat open en een gouden stoel staat klaar. De kerkmens leeft in een bedrogen situatie net als voor de reformatie door de roomkatholieke kerk. Ze kunnen geen bevrediging meer in de kerk vinden vandaar dat die kerken gesloten worden of er maar een cultureel centrum van maken.

De verwarring in de kerk is vandaag compleet ze zijn wel gelovig maar niet gelukkig vandaar dat die kerkmens zijn bevrediging ergens anders gaat zoeken.
Het Bijbelse geluk zoekt men niet meer. Bij alle problematiek is men amper meer bezig met de eeuwenoude Bijbelse hoofdregels voor een door de Eeuwige gezegend leven: ‘Gelukkig is de mens die de Heer vreest en Zijn verbond en geboden bewaart. Gelukkig is de mens die op God vertrouwt’. Dit laatste wordt in veel kleuren verkondigt in prediking en pastoralen zorg maar de eerste hoofdregel lijkt wel in het niet verdwenen.

De oorzaak kan ook liggen bij de overtuiging dat de mens uit genade moet leven en uit zichzelf Gods geboden niet kan en wil bewaren. De gevolgen zijn echter abnormaal: de normvervaging en wetsovertreding heeft haar intrede gedaan, ook in reformatorische kerken. De mens is er niet gelukkiger op geworden, tenzij er een radicale terugkeer komt naar de wortels van het geloof.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2007 20:22

Race406 schreef:
Dus in jouw ogen mogen de doop en het avondmaal wel worden afgeschaft?

Als er niet de juiste betekenis aan wordt gegeven, ja.

Waarom het ene wel afgeschaft en het ander niet? Het huwelijksverbond is een uitstekend sacrament van Christus en Zijn bruid, Gods wet vormt het fundament van het huwelijk.

Terug naar “Archief”