Boekenlezer schreef:Dat zie ik dus echt anders. Er zijn heel veel mensen die wel willen spreken van het verlost zijn door Jezus Christus, maar ik denk dat het nog wat anders is om werkelijk door ondervinding te zijn gaan beseffen wat dat inhoudt. Wat het is om een zondaar te zijn, dood in zonden en misdaden. En om zo, dwars door het onmogelijke heen, tòch verlost te zijn door Jezus Christus.
Zo'n belijdenis met de mond zegt mij dan ook niet direct alles. Het hoeft namelijk nog niet te betekenen, dat er dan beseft wordt, dat het gaat om een verlossing waar helemaal niets van onszelf bij komt. Zeker niet vanuit de 'evangelische' hoek, waar men het in de regel toch verwacht van de eigen individuële keuze voor Jezus.
De nadruk ligt er meer op die keuze, maar er wordt niet ontkend dat God alleen de verlossing mogelijk maakt... en ons heiligt waardoor we dingen als "ik geef U mijn hart" enzo kunnen zingen. Het lied heeft in het refrein ook absoluut de afhankelijkheid van God in zich.
O, wacht even, ik heb nu toch iets gevonden, wat ik er wel even bij kan halen. Het is dan weliswaar geen concreet lied, maar het is wel overduidelijk de sfeer die in Opwekking hangt.
Zelfs in dit nummer zit afhankelijkheid van God. En dit is dan een vrij extreem voorbeeld en niet echt standaard voor alle opwekking, maar goed. Het is een nummer van overgave aan God, niet aan jezelf of eigen vroomheid, maar aan God, omdat men alles van Hem verwacht en niet van zichzelf. Tenminste, zo zing ik het lied en velen met mij.
Je hebt het over de tollenaar... maar je vergeet een ding: Opwekking is: Lofliederen aan God, door vergeven zondaars. Daarin is Opwekking inderdaad wat eenzijdig, omdat het over het algemeen geen schuldbelijdenissen zijn... maar lofliederen op de vergeving. Maar kon de tollenaar die vergeven naar huis ging dit lied dan niet zingen? Ik moet even aan een andere tollenaar denken: Zacheus.
8 Maar Zacheüs was gaan staan en zei tegen de Heer: ‘Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de armen, en als ik iemand iets heb afgeperst vergoed ik het viervoudig.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. 10 De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’Die Zacheus... met zijn "ik geef dit en ik vergoed dat"

Afgelopen week moest ik ook weer eens even denken aan mijn tekorten en zonden. En ik zag geen weg meer naar God toe. Maar toen moest ik ineens denken aan die moordenaar aan het kruis, die ook helemaal niets had waarmee hij bij God aan kon komen. Een totaal verzondigd leven. Dan weet je geen raad meer met jezelf. En toen dacht ik bij mijzelf: "Als het dan voor die moordenaar nog kon, dan kan het zelfs misschien voor mij nog wel, als ik daar bij God aankom, en ik heb helemaal niets waarop ik terug kan zien w.b. goede daden. Als ik daar totaal leeg aankom, uitsluitend met mijn vuilheid en zonde."
Herkenbaar. In die situaties vind ik opwekking ook niet zo toepasselijk. Dan zing ik ook liever Psalm 130. Maar als ik dan Gods liefde en genade weer zie, dat Hij me ondanks dat alles, eigen schuld, niet in de rotzooi laat liggen maar me er uit haalt en meer, me ook schoonwast en naar zijn beeld verandert, dan kan ik die liederen de hele dag wel zingen.
Wat de overwinningstheologie betreft, er is inderdaad ook een opwekkingsnummer over: Wij zijn meer dan overwinnaars, door Hem, die ons heeft liefgehad. Wie zou ons nog kunnen scheiden, van de liefde van de Heer? Zo Bijbels als het maar kan. Na Romeinen 7 volgt Romeinen 8. Maar in dit alles (ondanks de moeiten en gebrokenheid van het bestaan)
zijn wij meer dan overwinnaars. Ondanks dat daar niets van onszelf bij is... Ik heb dus geen moeite met Opwekking, ondanks onze gebrokenheid... omdat we ons in Hem verlosten en overwinnaars mogen weten! Daarom kan Paulus ook schrijven aan zondige christenen:
18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.