Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 okt 2003 11:30

Kaw schreef:
Wat wel verwarrend is, is dat zelfs hele zware dominee's beweren dat bepaalde bijbelteksten niet letterlijk genomen moeten worden, en vooral wanneer de kerkleer dat uitkomt. Neem nou: Allen of allerlei. De bijbel zegt allen of alles en de dominee zegt dat het fout is, en dat er allerlei moet staan.

Dat is mijn ervaring ook, hoe negatief deze ervaring ook is. Ik ben er zelfs door verward geraakt. Wie heeft nu nog de geestelijke autoriteit om te bepalen hoe iets uitgelegd moet worden. Zoals Petrus deed in Handelingen 15, dat komt niet meer voor omdat niet dat heeft.

Ik vind het momenteel erg stuitend om te ervaren dat sommige mensen zulke extreme uitspraken doen op grond van bijbelteksten die voor velerlei uitleg vatbaar zijn.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Re: Mag er wel een uitverkiezingsleer zijn?

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 12:00

Kaw schreef:De uitverkiezing is iets van God en verborgen voor de mensen
Jezus laat wel enkele dingen doorschemeren. Niemand komt tot de Vader dan door mij. En: Alles wat Mij de Vader geeft zal tot mij komen, en wie tot Mij komt, zal ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6)
Het was God te doen om duidelijk te maken dat er in Zijn verkiezend werk geen mensenwerk te pas komt. (Wat een troost!)

De uitverkiezing wordt nu gebruikt om de honden te slaan met: Misschien ga je wel onbekeert sterven en sla je tot je grote verbazing je ogen op in de hel. Of: Dit is tijdgeloof, of wondergeloof, of historisch geloof. Of: Waar ben jij in de heilsorde? Of het ergste: Weet je al of je tot God's verbond hoort (uitverkoren)? Nee? Maar waarom maak je dan aanspraak op Zijn beloften, want die gelden toch alleen voor Zijn kinderen?

Ik heb de eerste dominee van de ger. gem. meegemaakt die niet meer wist waar de doop nu eigenlijk voor was, want er ligt geen zekerheid in. De beloften gelden alleen voor de uitverkorenen, dus waarom zou je alle kinderen dopen?

Mijn aanstaande schoonmoeder ging al jaren aan het avondmaal, maar had de vrijmoedigheid dit weekend niet, want ze wist niet meer uit haar bevinding te halen of ze wel uitverkoren was.

Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.

Stop met die uitverkiezing en rust in God's beloften, want mensen zijn tot de wortel verdorven en niet te vertrouwen, maar God is onverandelijk, dus Zijn beloften eeuwig.

Helemaal mee eens, Kaw! De uitverkiezing mag enkel en alleen verkondingd worden als troost voor Gods kinderen, maar als het een belemmering gaat vormen om tot God te komen, is er iets fundamenteel fout.

Ook bij mij in de kerk wordt gepredikt dat je eerst moet berusten in je verdiende verdoemenis, voordat je mag geloven in de verzoening in Christus. Gods eer meer achten dan je eigen zaligheid, heet dat dan. M.i. is dit onbijbels en tegennatuurlijk, Jezus heeft niet van mensen verwacht dat ze verlangen naar de hel. Volgens mij kun je pas toestemmen met je verdiende verdoemenis als je zeker weet dat je gered bent, en dan nog lijkt het me bar lastig.

Omdat de uitverkiezing iets is wat velen (ik soms ook niet) niet kunnen stroken met Gods beloften in de Bijbel (die m.i. voor iedereen gelden) en wij alles in schema's proberen in te passen, gaan we de conclusie trekken dat omdat er nu eenmaal een bepaald aantal uitverkorenen is, de beloften ook alleen voor hen gelden. Dit is fout; we gaan teveel op onze eigen tour met de Schrift en luisteren te weinig naar Gods stem.
Gelukkig staat er: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." en niet: "Alzo lief heeft God de uitverkorenen gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat de uitverkoren niet zouden verderven, maar het eeuwige leven zouden hebben."
Gods Woord is oneindig veel betrouwbaarder en meer waard dan het woord van mensen (predikanten).

Het aantal mensen in mijn gemeente dat aan het Heilig Avondmaal gaat, is toenemend dalend. Dit is een concreet gevolg van de prediking van onze dominee. Hoewel ik weet dat het niet om cijfertjes gaat, kan ik niet nalaten het volgende op te merken: ik zit in een gemeente van 800 zielen waar 25 mensen aan het H.A. gaan. Gelukkig kan het ook anders (daarmee wil ik die laatste 25 natuurlijk niet wegcijferen). Mijn zus echter zit in een gemeente in het midden des lands (zelfde kerkverband, Ger. Gem.) die ook 800 zielen telt, van wie er 250 aan het H.A. gaan. Af en toe een weekendje daarheen werkt dan ook heel verfrissend. :wink:

[/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 okt 2003 12:30

KAW:
Kent iemand een leer die in het midden loopt? Dat is op dit moment ook een probleem waar ik mee loop. Ik ken zo veel dwaalleren en foute ideeën, dat ik de ware leer niet meer zie.

Het is een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het niet om een leer draait. In het christelijke geloof draait het om een persoon nl. Jezus Christus. Je behoud hangt niet af van het kennen van de ware leer (wie zou er dan nog behouden worden) maar van het kennen van die persoon.

Jezus Christus redt en niet een leer over Hem. Zo'n leer is in zichzelf van geen enkele waarde. Als zo'n leer je niet bij de persoon van Jezus Christus brengt is zo'n leer zelfs anti-christelijk te noemen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 28 okt 2003 13:13

Kaw schreef:De uitverkiezing is iets van God en verborgen voor de mensen.
Jezus laat wel enkele dingen doorschemeren. Niemand komt tot de Vader dan door mij. En: Alles wat Mij de Vader geeft zal tot mij komen, en wie tot Mij komt, zal ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6)
Het was God te doen om duidelijk te maken dat er in Zijn verkiezend werk geen mensenwerk te pas komt. (Wat een troost!)

Maar hebben wij kennis van God's wegen? Is zijn beloften ons niet genoeg?
Er zijn tientallen teksten die hier genoemt zouden kunnen worden en ik kies maar een willekeurige:
Rom 10. Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamt uitkomen.

De uitverkiezing wordt nu gebruikt om de honden te slaan met: Misschien ga je wel onbekeert sterven en sla je tot je grote verbazing je ogen op in de hel. Of: Dit is tijdgeloof, of wondergeloof, of historisch geloof. Of: Waar ben jij in de heilsorde? Of het ergste: Weet je al of je tot God's verbond hoort (uitverkoren)? Nee? Maar waarom maak je dan aanspraak op Zijn beloften, want die gelden toch alleen voor Zijn kinderen?

Ik heb de eerste dominee van de ger. gem. meegemaakt die niet meer wist waar de doop nu eigenlijk voor was, want er ligt geen zekerheid in. De beloften gelden alleen voor de uitverkorenen, dus waarom zou je alle kinderen dopen?

Mijn aanstaande schoonmoeder ging al jaren aan het avondmaal, maar had de vrijmoedigheid dit weekend niet, want ze wist niet meer uit haar bevinding te halen of ze wel uitverkoren was.

Ik sprak met een dominee en die beweerde dat een gelovige heel zijn leven in de kerk kon zitten, maar dan toch niet uitverkoren kon zijn. Ik reageerde met: Dan was dat geen gelovige! Nee, zei ie, het kan ook zijn dat je gewoon niet uitverkoren ben, maar een gelovige zal zich daarin kunnen berusten, want het is God's rechtvaardig recht om hem naar de hel te sturen.

Stop met die uitverkiezing en rust in God's beloften, want mensen zijn tot de wortel verdorven en niet te vertrouwen, maar God is onverandelijk, dus Zijn beloften eeuwig.

Wat te denken van deze vers:

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2Pe 3:9).

God wil dus niet dat er iemand verloren gaat.......maar Hij weet wel wie de uitverkorenen zijn, vandaar het zinnetje: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 okt 2003 13:16

Daarom is het toch ook onze eigen schuld als we verloren gaan tom?
Wij kunnen nooit God de schuld geven als wij verloren gaan, we kunnen niet zeggen, wij wilden wel maar U niet...Nee wij gaan verloren, omdat WIJ niet gewild hebben!! En God weet wie dat zijn, Hij kent onze harten, ons bidden, zitten en ons staan!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 13:31

tomkoers schreef:Wat te denken van deze vers:

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2Pe 3:9).

God wil dus niet dat er iemand verloren gaat.......maar Hij weet wel wie de uitverkorenen zijn, vandaar het zinnetje: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

2 Petr. 3:9 heeft maanden als mijn signature gedient. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat deze tekst niet geloofd wordt, want mensen beweren dat allen allerlei moet zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 okt 2003 13:39

2 Petr. 3:9 heeft maanden als mijn signature gedient. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat deze tekst niet geloofd wordt, want mensen beweren dat allen allerlei moet zijn.

Ik geloof hem wel hoor, en wee degene die eraan komt :wink:

Het probleem is dat uitverkiezing volgens mij vaakt verkeerd gebruikt wordt. Het is niet zozeer om af te vinken wie er gelovig is of om mensen lekker onzeker te houden, maar het laat juist de volgende 2 dingen zien:
1. Als je gelooft moet je ook wel uitverkoren zijn (anders kun je niet geloven), als je dus uitverkoren was laat dat zien dat het God was die jouw zaligheid begonnen is. 2 en aangezien Hij het werk van Z'n handen niet laat varen betekent dat dat je in de hemel komt, het maakt niet uit wat er in de rest van je leven gebeurt, eens bekeerd, altijd bekeerd, alvast gedraag je je niet zo.

Dat uitverkiezing een belemmering is om te geloven/ zalig te worden is dus gewoon onzin en afschuiven van je verantwoordelijkheid
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muizzzzje » 28 okt 2003 13:43

Kaw schreef:De uitverkiezing is iets van God en verborgen voor de mensen.

Maar hebben wij kennis van God's wegen? Is zijn beloften ons niet genoeg?
Er zijn tientallen teksten die hier genoemt zouden kunnen worden en ik kies maar een willekeurige:
Rom 10. Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamt uitkomen.

Mogen wij ons wel bezig houden met de uitverkiezingsleer? God heeft dit voor ons besloten, hier kunnen wij zelf toch nix meer aan veranderen?
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig
stile en oprecht.
Die, als het erop aankomt
voor je bid en voor je vecht.
En als je iemand hebt
die met je lacht en grient.
Dan pas kan je zeggen:
Ik heb een vriend!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 okt 2003 14:00

Helemaal mee eens, Kaw! De uitverkiezing mag enkel en alleen verkondingd worden als troost voor Gods kinderen, maar als het een belemmering gaat vormen om tot God te komen, is er iets fundamenteel fout.

Hoe leg je dan de geschiedenis van de kananeese vrouw uit

Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Als dat gepraat over de uitverkiezing. houden jullie er ook rekening mee als je je handen gebruikt om iets in te tikken dat dat ook allemaal van te voren vast stond....... vast niet. We maken blijkbaar graag een uitzondering voor onze zaligheid.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 28 okt 2003 14:03

@mic schreef:Het probleem is dat uitverkiezing volgens mij vaakt verkeerd gebruikt wordt. Het is niet zozeer om af te vinken wie er gelovig is of om mensen lekker onzeker te houden, maar het laat juist de volgende 2 dingen zien:
1. Als je gelooft moet je ook wel uitverkoren zijn (anders kun je niet geloven), als je dus uitverkoren was laat dat zien dat het God was die jouw zaligheid begonnen is. 2 en aangezien Hij het werk van Z'n handen niet laat varen betekent dat dat je in de hemel komt, het maakt niet uit wat er in de rest van je leven gebeurt, eens bekeerd, altijd bekeerd, alvast gedraag je je niet zo.

Dat uitverkiezing een belemmering is om te geloven/ zalig te worden is dus gewoon onzin en afschuiven van je verantwoordelijkheid

Ik denk dat de uitverkiezing inderdaad bedoeld is om te laten zien wat jij daar zegt, @mic.
Maar met wat je daarna zegt ben ik het niet eens! De uitverkiezing kan wel degelijk een belemmering zijn voor mensen om te geloven/zalig te worden. Deze mensen zijn er helemaal niet op uit om hun verantwoordelijkheid af te schuiven en ik zou dat dus ook geen onzin willen noemen.
Als er sterk vanuit de uitverkiezing gepredikt wordt, kan dat mensen ontzettend aan het twijfelen (over Gods aanbod van genade/Zijn beloften) brengen. In mijn kerkelijke gemeente lijkt het soms zelfs of twijfel wordt aanbevolen; als je vrij en onbekommerd tot Christus gaat en Hem op Zijn woord durft te geloven, mag je je wel afvragen of je geloof wel echt is.

Tenslotte: de volgende schriftgedeelten liegen er niet om:
(Rom. 3:21-24) Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid."
En: "Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!" (Rom. 8:14,15).

Er wordt dus met geen woord gerept over uitverkiezing, allen die geloven zijn gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus, zonder onderscheid, en allen die zich laten leiden door de Geest Gods zullen kinderen Gods genoemd worden.
Laatst gewijzigd door padvinder op 28 okt 2003 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2003 14:05

Klaas schreef:KAW:
Kent iemand een leer die in het midden loopt? Dat is op dit moment ook een probleem waar ik mee loop. Ik ken zo veel dwaalleren en foute ideeën, dat ik de ware leer niet meer zie.

Het is een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het niet om een leer draait. In het christelijke geloof draait het om een persoon nl. Jezus Christus. Je behoud hangt niet af van het kennen van de ware leer (wie zou er dan nog behouden worden) maar van het kennen van die persoon.

Jezus Christus redt en niet een leer over Hem. Zo'n leer is in zichzelf van geen enkele waarde. Als zo'n leer je niet bij de persoon van Jezus Christus brengt is zo'n leer zelfs anti-christelijk te noemen.

Klaas

:D Ja, ik ben het helemaal met Klaas eens, het draait allemaal om Jezus Christus, daarom heten wij ook Christenen. Hij zei ; Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Volgens mij, gaat het om de persoonlijke relatie met Jezus, als je dat hebt, dat is zo geweldig :D :D

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muizzzzje » 28 okt 2003 14:07

jacobH schreef:

Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Als dat gepraat over de uitverkiezing. houden jullie er ook rekening mee als je je handen gebruikt om iets in te tikken dat dat ook allemaal van te voren vast stond....... vast niet. We maken blijkbaar graag een uitzondering voor onze zaligheid.

Het is zeker waar wat jij zegt van de Kanadese vrouw! Toch begrijpen weinig mensen, misschien niemand iets van de uitverkiezing. In de klas hebben wij er ook al zo vaak discussies over gehad. Het is denk ik niet aan ons om hier over te oordelen. Het is heel moeilijk te vatten, dat er mensen zijn die ook in God geloven maar niet uitverkoren worden, en anderen weer wel. Men verteld toch altijd dat dit voor bestemd is. Eigenlijk vat ik het zelf ook niet. Dan ben je dus, als je niet bekeerd bent alleen een 'naam' christen?? Wie kan dit uitleggen?
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig

stile en oprecht.

En als je iemand hebt

Dan pas kan je zeggen:

Ik heb een vriend!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 14:07

jacobH schreef:

Tyrus en Sidon.

[Voor de discussie:]
Wil jij hiermee zeggen dat als we er om smeken uitverkoren kunnen zijn, terwijl wij dat niet waren? Of moeten wij smeken om de redding? (In de vorm van uitverkiezing?
[/Voor de discussie:]

[Ik]
Ik snap je wel, maar ik zou het zien in het licht van het geloof van haar en dat Jezus die wilde gebruiken als voorbeeld voor de volkeren.
[/Ik]

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 okt 2003 14:10

muizzzzje schreef:Het is heel moeilijk te vatten, dat er mensen zijn die ook in God geloven maar niet uitverkoren worden, en anderen weer wel. Men verteld toch altijd dat dit voor bestemd is. Eigenlijk vat ik het zelf ook niet. Dan ben je dus, als je niet bekeerd bent alleen een 'naam' christen?? Wie kan dit uitleggen?

Dat is dus het moeilijke. Niemand die gelooft gaat verloren. Of je gelooft en wordt behouden, of je gelooft niet en gaat verloren. Er is geen tussenvorm.

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muizzzzje » 28 okt 2003 14:14

Dat is dus het moeilijke. Niemand die gelooft gaat verloren. Of je gelooft en wordt behouden, of je gelooft niet en gaat verloren. Er is geen tussenvorm.[/quote]

Ja, tis super moeilijk! In de Bijbel zelf wordt er ook niet ontzettend veel gesproken over de uitverkiezing. Dit betekend natuurlijk niet dat het niet belangrijk is, maar moeten wij er ons wel zo mee bezig houden? Kunnen wij dit niet beter aan God over laten.
Aan de andere kant: kunnen wij dan zelf echt nix doen om bekeerd te worden? Zelf hoor ik heel vaak, dat alles bij God vandaan komt. Dit geloof ik ook, want als zondig mens, kan EN wil je eigenlijk niet bij God horen omdat je liever bij de wereld wilt horen! Je kan alleen uit genade getrokken worden tot God!
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig

stile en oprecht.

En als je iemand hebt

Dan pas kan je zeggen:

Ik heb een vriend!

Terug naar “Archief”