Optimatus schreef:Kan iemand eigenlijk vertellen waarom de joden Christus hebben verworpen? Is dat kortzichtige domheid (ziende blind, horende doof), is dat Gods plan of is dat een reactie van de joodse leiding op Zijn liefde geweest?
Ik heb het althans nooit begrepen: je hebt de grootste Schat die je kunt krijgen en je maakt Hem kapot.
Stel dat je dit zo zou kunnen zeggen, kun je dan van de gojim niet hetzelfde zeggen: Neem nu b.v. Nederland of West-Europa. Eens een christelijk land/gebied, heeft voor een groot deel Christus verworpen. Door de goddeloze praktijken die we elke dag om ons heen zien, kruisigen wij, de gojim, Christus a.h.w. dan elke dag opnieuw. Wat dat betreft zijn we niet veel beter dunkt me.
Paulus waarschuwt daar ook voor in Rom. 11:17-21:
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.
Lees ook het gedicht van Jacobus Revius eens. Die begreep het wel:
T’en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten,
Noch die verradelijck u togen voort gericht,
Noch die versmadelijck u spogen int gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puysten,[...]
Ick bent, ô Heer, ick bent die u dit heb gedaen,
Ick ben de swaren boom die u had overlaen,
Ick ben de taeye streng daermee ghy ginct gebonden,
De nagel, en de speer, de geessel die u sloech,
De bloet-bedropen croon die uwen schedel droech:
Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.