Hoe weet je nu of iemand bij je past?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marrrjol3in

Hoe weet je nu of iemand bij je past?

Berichtdoor marrrjol3in » 06 feb 2007 23:24

Die vraag stel ik mijzelf regelmatig en dankzij het kwartaalblad 'Groei' heb ik antwoord op die vraag gekregen.
Misschien dat het jullie ook tot steun kan zijn, daarom wil ik het graag met jullie delen.

Hartelijke groet, Marjolein

Afbeelding

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 feb 2007 23:35

Staat er nu in dit artikel dat je niet verliefd hoeft te zijn om een relatie aan te gaan?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 06 feb 2007 23:42

Volgens mij bedoelen ze ermee dat verliefd fase 1 is, en liefde fase 2. Het één moet overgaan in het ander omdat verliefdheid verdwijnt op den duur. Blijft er dan liefde over, dan is de basis goed, zo niet, dan moet je eens flink achter de oren krabben.

Hm, liefde, verliefdheid... het is weer eens actueel.. O ja, Valentijnsdag ligt op de loer :mrgreen:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 feb 2007 23:55

Valentijnsdag. Hmm. Daar zal vast nog wel een apart topic over komen.

Op zich ben ik het wel erg eens met wat daar in staat.
Het is denk ik belangrijk als je wat zekerheid wilt om elkaar wel wat beter te kennen voor je een relatie aangaat. Dan weet je veel van die dingen namelijk al.
Sterker nog: je kunt ook pas verliefd worden als je júist al die zwakke punten al weet 8)
Dat hóeft natuurlijk niet, maar het is volgens mij niet zo van: je wordt verliefd, door iemand beter te leren kennen leer je ook zwakke punten kennen, maar als het echte liefde is neem je die zwakke punten 'voor lief'.

Ik dacht vroeger trouwens altijd dat het echte 'houden van' pas na verliefdheid zou komen. Daar ben ik wel hard van bekeerd geloof ik ;)
pobody's nerfect

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 07 feb 2007 00:05

Hippieblijhoofd schreef:Staat er nu in dit artikel dat je niet verliefd hoeft te zijn om een relatie aan te gaan?

Denk dat je dat terecht concludeerd.
Helemaal terecht natuurlijk :) Ik zie het nut van verliefdheid eigenlijk niet echt. Het liefst zou ik een relatie aangaan d.m.v. vriendschap. Eerst een goede en hechte vriendschap opbouwen, waarin je elkaar goed leert kennen. Dat lijkt me een betere basis dan wat dan ook...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 feb 2007 00:11

zekharyahu schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Staat er nu in dit artikel dat je niet verliefd hoeft te zijn om een relatie aan te gaan?

Helemaal terecht natuurlijk :) Ik zie het nut van verliefdheid eigenlijk niet echt. Het liefst zou ik een relatie aangaan d.m.v. vriendschap. Eerst een goede en hechte vriendschap opbouwen, waarin je elkaar goed leert kennen. Dat lijkt me een betere basis dan wat dan ook...

inderdaad!
al is de grens vriendschap - liefde wel erg dun denk ik. Want echte vriendschap is ook een beetje 'houden van' natuurlijk :)
En als vriendschap overgaat in liefde kan ik me zo voorstellen dat er de angst is dat de liefde overgaat... En daarmee (tja, 't hoeft niet, maar 't is toch wel vaak zo) de vriendschap ook.
De basis is dan wel goed, maar de situatie lijkt me niet altijd makkelijk!
Laatst gewijzigd door Jannoek op 07 feb 2007 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2007 00:13

zekharyahu schreef:

Wat betreft het laatste ben ik het wel eens, maar het is de vraag of je dan überhaupt wel een relatie aan hoeft te gaan. Het verschil tussen een 'gewone' vriendschapsrelatie en een relatie-relatie is toch vooral de verliefdheid, het erotische, die speciale aantrekkingskracht. Als dat er niet is zul je waarschijnlijk ook niet zo snel de behoefte hebben om je hele dagelijks leven met die persoon te delen en in die zin is verliefdheid denk ik wel een noodzakelijke bijkomstigheid.

En daarbij is het natuurlijk ook gewoon leuk. :) Ik kan me niet voorstellen een relatie aan te gaan zonder verliefd te zijn, de extase, samen-de-wereld-veroveren, bloemetjes-bijtjes-flower-power, enfin, je kent het wel. :clown:

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 00:14

Zeck: True, absoluut... marre...
*fluit Guus Meeuwis - Verliefd zijn is veel leuker

8)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 feb 2007 00:19

ook met goede vrienden (van het mannelijk geslacht dan in mijn geval ;))kan je volgens mij wel een speciale aantrekkingskracht hebben. Zonder verliefd te zijn.
Of klinkt dit heel vaag? :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 07 feb 2007 00:21

Jannoek schreef:ook met goede vrienden (van het mannelijk geslacht dan in mijn geval ;))kan je volgens mij wel een speciale aantrekkingskracht hebben. Zonder verliefd te zijn.

nee nee! klinkt helemaal niet vaag *herkent* :)

en dat maakt het lastig, vind ik (soms;/), want natuurlijk is het fijn wanneer je goede vrienden bent, én je je tot elkaar aangetrokken voelt. Toch zou ik wel graag verliefd willen zijn wanneer ik een relatie krijg :).
Laatst gewijzigd door Hippieblijhoofd op 07 feb 2007 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 00:22

Gelukkig niet! Ik heb een aantal vrienden. Een paar daarvan gaan door het leven als echte goede vriend met wie ik veel, zo niet bijna alles deel. En daar ben ik erg blij mee. Bij de vrouwelijke soort van deze vrienden wordt er ook geen woord gerept over een relatie, en dat vind ik prima.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 feb 2007 00:23

Hippieblijhoofd schreef:
Jannoek schreef:ook met goede vrienden (van het mannelijk geslacht dan in mijn geval ;))kan je volgens mij wel een speciale aantrekkingskracht hebben. Zonder verliefd te zijn.

nee nee! klinkt helemaal niet vaag *herkent* :)

Gelukkig :). Krijg namelijk wel 's het idee dat dit niet herkenbaar is ;).
Raar is het eigenlijk wel... je aangetrokken voelen tot iemand doet me eigenlijk toch meer denken aan verliefd zijn dan aan vriendschap. Maar misschien is dat juist wel het probleem :)

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 07 feb 2007 00:27

Is geen probleem, sterker nog het is wel logica... Veel mensen zijn op zoek naar een relatie. Als je dan iemand ontmoet waar je erg goed mee kunt komt die gedachte uiteraard in je op. Daarom is het "de tijd nemen" ook zo belangrijk. Bouw je luchtkastelen, of is het bij die ene persoon inderdaad meer dan goede vriendschap?!? Een vraag die je pas na verloop van tijd kunt beantwoorden (tenminste... in bijna alle gevallen).

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 07 feb 2007 00:27

Aragorn schreef:
zekharyahu schreef:Denk dat je dat terecht concludeerd.

Wat betreft het laatste ben ik het wel eens, maar het is de vraag of je dan überhaupt wel een relatie aan hoeft te gaan. Het verschil tussen een 'gewone' vriendschapsrelatie en een relatie-relatie is toch vooral de verliefdheid, het erotische, die speciale aantrekkingskracht. Als dat er niet is zul je waarschijnlijk ook niet zo snel de behoefte hebben om je hele dagelijks leven met die persoon te delen en in die zin is verliefdheid denk ik wel een noodzakelijke bijkomstigheid.

Goed verliefdheid is misschien wel nodig (tijdelijk), maar dat kan ook komen nadat je besloten hebt een relatie aan te gaan. Ik ben het er niet mee eens dat een wat jij noemt relatie-relatie nooit zonder verliefdheid kan. Dat zou betekenen dat je altijd verliefd moet zijn wil je relatie-relatie goed blijven?
De echte meerwaarde van een relatie-relatie zit'm toch vooral in het feit dat je je helemaal overgeeft aan de ander, dat complete vertrouwen, dat totaal genieten van de ander, het niet te beschrijven gevoel dat je krijgt bij het idee dat je samen een leven gaat leven.... etc, blabla (het klinkt bijna als verliefdheid oeps-smile).

En daarbij is het natuurlijk ook gewoon leuk. :) Ik kan me niet voorstellen een relatie aan te gaan zonder verliefd te zijn, de extase, samen-de-wereld-veroveren, bloemetjes-bijtjes-flower-power, enfin, je kent het wel. :clown:

Nee, ik ken het niet :)

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 07 feb 2007 00:32

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Zeck: True, absoluut... marre...
*fluit Guus Meeuwis - Verliefd zijn is veel leuker

8)

Nou, ik vind verliefdheid juist niet leuker. Het hindert me in m'n functioneren :) Verliefdheid daarentegen terwijl je een relatie hebt en pas nadat je een relatie bent aangegaan, lijkt me wel weer erg fijn ja :) Kan toch :)

Terug naar “Archief”