Zondebesef of geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 okt 2003 14:14

Weet je, ik vind dit een beetje klinken als iemand die een hele snelle internetverbinding heeft met God. Af en toe waren er echter hackers die op z'n computer schade probeerden aan te richten dus heeft hij de modem er maar uitgesloopt. Weet je zeker dat je nooit iets binnenkrijgt wat niet goed is....

Tip: Ga de bijbel lezen en laat niet door mensen beoordelen of jouw geloof echt is. In de bijbel worden de eisen gesteld die nodig zijn om zalig te worden. en die zijn een stuk lager dan in veel kerken:

1. Geloof dat je zondaar bent (maakt niet uit hoe erg, en of het verstandelijk of gevoelsmatig moet zijn staat ook nergens)
2. Geloof dat Jezus voor je aan het kruis gegaan is om jouw zonden te dragen.
3. Nee, niets meer.

Maar aangezien punt 2 punt 1 impliceert kun je je beperken tot punt 2.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2003 15:11

Ikke21 schreef:Ik geloof wel dat je uitverkoren moet zijn, maar we weten toch niet of we dat zijn ja of nee, daarom moeten we toch juist de Heere zoeken?! Ik geloof niet dat God oprechte bidders en zondaren laat staan! God is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig en het zou rechtvaardig zijn als Hij ons onbekeerd liet sterven, maar Hij liet Zijn zoon naar de aarde komen om voor onze zonde aan het kruis te hangen, zou God dan een oprecht bidder laten staan? Dat geloof ik toch echt niet.

Volgens mij is iedereen uitverkoren, en we kunnen het weten als we God zoeken en leven naar zijn wil, en communiceren met Hem.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 okt 2003 15:16

Waarom is iedereen zo bezig met zijn uitverkiezing? Dat weet je toch pas na je dood? Waarom zoek je zo vaak zekerheid in je eigen goede werken? Zijn God's beloften je niet genoeg? ...opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaan, maar eeuwig leve hebbe.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 okt 2003 15:43

ik geef hier wel vaker de raad: ga maar eens actief aan de slag met de opdracht die Jezus geeft: vergeef je schuldenaren, wees barmhartig, etc. Je hoeft daar geen rechtvaardigmaking in te zoeken, maar je zult snel merken dat God je gaat zegenen. Daarnaast hebben die dingen hun eigen ingebouwde zegen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 okt 2003 15:44

Sabra schreef:
Ikke21 schreef:Ik geloof wel dat je uitverkoren moet zijn, maar we weten toch niet of we dat zijn ja of nee, daarom moeten we toch juist de Heere zoeken?! Ik geloof niet dat God oprechte bidders en zondaren laat staan! God is barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig en het zou rechtvaardig zijn als Hij ons onbekeerd liet sterven, maar Hij liet Zijn zoon naar de aarde komen om voor onze zonde aan het kruis te hangen, zou God dan een oprecht bidder laten staan? Dat geloof ik toch echt niet.

Volgens mij is iedereen uitverkoren, en we kunnen het weten als we God zoeken en leven naar zijn wil, en communiceren met Hem.

Ik weet niet of iedereen uitverkoren is, dat geloof ik ook eigenlijk niet.
Maar ik ben het met kaw eens, we moeten ons daar niet zo druk over maken, laten we bidden en smeken tot God, dat we bij Hem mogen horen, dat is toch heb belangrijkste.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 okt 2003 15:47

en vergeet vooral ook niet je geestelijke handen te laten wapperen :)

tomkoers

Re: Zondebesef of geloof?

Berichtdoor tomkoers » 27 okt 2003 16:44

padvinder schreef:Hoewel ik christelijk ben opgevoed, ben ik een tijd lang "ver van het pad af" geweest. Ik werd besmet met het postmodernisme, twijfelde aan het bestaan van God, stopte met bijbellezen en bidden en wachtte eigenlijk op een bijzondere ervaring.
Inmiddels ben ik weer begonnen met bidden en bijbellezen; als Hij bestaat en Hij wil zich door mij laten kennen, is dit denk ik de weg.
Ik ben dus vrij intensief op zoek naar God, maar ben nog altijd niet zeker van Zijn bestaan. Toch neig ik er steeds meer naar om gewoon te geloven en te aanvaarden dat Hij bestaat, en niet meer op een bijzondere ervaring te wachten. Misschien moet ik God gewoon op Zijn Woord geloven.
Ondertussen echter wordt me in de gemeente waarin ik ben opgegroeid (gergem) en nog steeds (maar mogelijk niet lang meer ) kerk, op het hart gedrukt dat ik niet kan geloven en dat het daar niet om gaat (zou remonstrants zijn) en wordt de nadruk gelegd op zondebesef en verzoening. Terwijl ik dus heen en weer geslingerd wordt tussen geloof en ongeloof en het langzaam maar zeker naar een keuze toegaat, hoor ik in de kerk dat ik niet kan en mag geloven.
Op het moment ben ik echter niet zozeer met mijn algehele verdorvenheid, maar met mijn zoektocht naar God en ongeloof bezig. :roll:
Bij mij draait het op het ogenblik dus meer om zingeving van het leven in plaats van verlossing van mijn zonde. Is dit fout?
Ik denk juist dat als je tot geloof in God komt, je pas daarna je zonde echt gaat betreuren. (Ik bedoel, je kunt toch pas je zonde beseffen als je gelooft en onder de indruk bent geraakt van wat Jezus gedaan heeft?)
Bovendien, leiden er niet meerdere wegen naar Rome? Moet bekering bij iedereen hetzelfde verlopen?
Hoe denken jullie hierover?

Hoe vaak staat niet in de Bijbel: bekeert u.....
Natuurlijk is het Gods werk dat Hij ons roept, wij moeten alleen wel ja zeggen tegen Zijn aanbod van genade.
Wat is de zingeving hiervan? Nou, dat God ons talloze dingen belooft, lees bijvoorbeeld Spreuken 3 eens, alleen hierin staan meer dan 50 beloftes.

Of Rom.8:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

Dit zijn toch geweldige beloftes?

Zijn wij uitverkoren? Dat weet alleen God, maar Gods woord roept ons wel op:

Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen (2Pe 1:10).

We hoeven dus niet rustig achterover te zitten en te wachten.

Hoe dan?
Jezus zegt in Joh14:6 tegen Thomas: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Over het geloof: ik geloof niet dat ons hart op God gericht is, maar ik geloof wel dat God bij machte is om dat te veranderen. Romeinen 11:23 schrijft hierover: Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.

Vraag dus iedere dag God om Zijn zegen in jouw leven, en je zult opgebouwd gaan worden door Hem, die jou van harte liefheeft

Gods zegen,
Tom

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 okt 2003 17:03

padvinder schreef:Bij ons wordt verteld dat God het gebed van de uitverkorenen (dus niet van de zoekenden) verhoord.
Dat werkt dus bepaald ontmoedigend.

padvinder, jij zult vast veel meer weten van de GerGem dan ik, maar ik kan me niet voorstellen dat daar wordt verkondigd dat God alleen het gebed van de uitverkorenen verhoort. Ik heb altijd begrepen dat in reformatorische kring juist zo de nadruk wordt gelegd op dat "zoeken" en dat God juist het gebed van al die zoekenden verhoort.

Als ik het een beetje oneerbiedig neerschrijf: God zou in de GerGem maar heel weinig gebeden verhoren, omdat mensen uit de GerGem zich niet zo gauw uitverkoren noemen. Al die anderen (die bezig zijn met hun zoektocht) kunnen dus bidden tot ze een ons wegen; God luistert gewoon niet! Eerst uitverkoren zijn, en DAN gaat God eindelijk eens naar je gebeden luisteren..... ZO kan het toch niet zijn? En dat wordt in jullie Kerk toch ook niet geleerd?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 okt 2003 17:20

padvinder schreef:Bij ons wordt verteld dat God het gebed van de uitverkorenen (dus niet van de zoekenden) verhoord.

Hmm, ik weet niet waar je dan naar de Ger Gem gaat, maar ik hoor daar wat anders...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 okt 2003 18:32

Hey padvinder,

Ik herken je verhaal ietwat. Ik ben ook lid van de Gergem (ben ook een tijd het spoor stevig geweest, overal rondgehangen, :| ) ik schrok nogal van je opmerking dat God alleen de gebeden van de uitverkorenen hoort. Pas had ik cathechesatie en de ouderling zei dat de bemoedigende bijbelteksten bv, in eerste plaats voor de bekeerde mensen en in de tweede plaats voor onbekeerde mensen is bestemd. Ik vroeg of de onbekeerden dan soort van twee rangs lezers zijn. Hij schrok en zei dat ik daar zo niet over mocht praten, over zoiets gevoeligs.
Maar zo bedoelde ik het niet.

Wat je zei over zin van het leven en zondebesef. Ik ben daar ook over aan het tobben. Ik geloof zo vast en zeker dat het God was die een jaar geleden radicaal ingreep in mn leven, mij letterlijk uit het duisternis (op zonndag op maandag nacht, al blowend naar iets kijkend wat slechter is dan slecht) ) tot Zijn Licht bracht. Maar nu zit ik ook erg met het zondebesef. Ik weet precies wat ik fout heb gedaan, waar ik God en mijn medemens onmetelijk veel verdriet mee heb gedaan.
Maar ik kan maar niet beseffen dat ik de eeuwige dood verdiende, dat ik zo'n misdadiger ben. Ook kan ik niet een moment aan wijzen dat de Heere mij de zekerheid gaf dat ik Zijn kind ben.
Toch houd ik vol. JEzus zei zelf: uitziend over de schare volgelingen: deze mensen hebben een herder nodig. (weet ff niet meer welke tekst) Ik geloof dat Hij je het wil leren. Als je Hem volgt. Daarom ben je prima bezig met bijbellezen en bidden. Geef niet op. Er is niemand die God zoekt, ook niet een. Als je, zoals nu God oprecht aan het zoeken bent, dan is de Heilige Geest al een goed werk in je begonnen. En zal Hij die voleinden. (Filippus 1: ...)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 19:36

[/quote] Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je zondebesef juist groeit na je bekering. Ik geloof niet in ellende-verlossing-dankbaarheid als streepje met een begin en eindpunt, maar als een oneindig doorgaande cirkel. Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar God lijden, maar ze hebben allemaal één gemeneschappelijke brug: Jezus[/quote]

Dit lijkt mij inderdaad ook veel natuurlijker dan één bepaald traject dat voor iedereen zou moeten gelden.

[/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 19:36

[/quote] Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je zondebesef juist groeit na je bekering. Ik geloof niet in ellende-verlossing-dankbaarheid als streepje met een begin en eindpunt, maar als een oneindig doorgaande cirkel. Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar God lijden, maar ze hebben allemaal één gemeneschappelijke brug: Jezus[/quote]

Dit lijkt mij inderdaad ook veel natuurlijker dan één bepaald traject dat voor iedereen zou moeten gelden.

[/quote]
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 21:33

Brion schreef:

padvinder, jij zult vast veel meer weten van de GerGem dan ik, maar ik kan me niet voorstellen dat daar wordt verkondigd dat God alleen het gebed van de uitverkorenen verhoort. Ik heb altijd begrepen dat in reformatorische kring juist zo de nadruk wordt gelegd op dat "zoeken" en dat God juist het gebed van al die zoekenden verhoort.

Als ik het een beetje oneerbiedig neerschrijf: God zou in de GerGem maar heel weinig gebeden verhoren, omdat mensen uit de GerGem zich niet zo gauw uitverkoren noemen. Al die anderen (die bezig zijn met hun zoektocht) kunnen dus bidden tot ze een ons wegen; God luistert gewoon niet! Eerst uitverkoren zijn, en DAN gaat God eindelijk eens naar je gebeden luisteren..... ZO kan het toch niet zijn? En dat wordt in jullie Kerk toch ook niet geleerd?

Toevallig wel Brion. En zo prettig vind ik dat zelf natuurlijk ook niet.
In de uiterst rechtse hoek van de gereformeerde gezindte (reformatorische kring zoals jij het noemt) wordt niet gezegd dat jij op zoek moet naar God, maar dat God, te Zijner tijd, op zoek zal gaan naar jou, als je dus uitverkoren bent. En dat is natuurlijk waar, maar, afijn, lees het boek van dr. K. van der Zwaag, dat zet mijn probleem heel helder uiteen :)

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 21:46

TheKeimpe schreef:

Hmm, ik weet niet waar je dan naar de Ger Gem gaat, maar ik hoor daar wat anders...

In een klein dorp in Zuid-Holland. Maar, TheKeimpe, zoals je ongetwijfeld zult weten, zijn er in iedere kerk grote onderlinge verschillen.
Zo ook in de Gergem. Ik weet dat in sommige Gergems een heel andere boodschap klinkt. Mijn zus kerkt in een Gergem in het midden des lands en ik ben daar ook verschillende keren geweest. Een heel verfrissende ervaring, moet ik zeggen. Onze Gergem grenst inmiddels aan de Gergem in Ned.
De verschillen zijn ook concreet aanwezig: (en hoewel ik weet dat je niet op cijfertjes moet letten, kan ik toch niet nalaten dit even op te merken) onze gemeente telt 800 zielen van wie er 25 aan het H.A. gaan, de gemeente van mijn zus telt eveneens 800 zielen van wie er 250 aan het H.A. gaan.
Tomkoers en Meschianza, bedankt voor jullie reactie!

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 27 okt 2003 21:50

TheKeimpe schreef:

In een klein dorp in Zuid-Holland. Maar, TheKeimpe, zoals je ongetwijfeld zult weten, zijn er in iedere kerk grote onderlinge verschillen.
Zo ook in de Gergem. Ik weet dat in sommige Gergems een heel andere boodschap klinkt. Mijn zus kerkt in een Gergem in het midden des lands en ik ben daar ook verschillende keren geweest. Een heel verfrissende ervaring, moet ik zeggen. Onze Gergem grenst inmiddels aan de Gergem in Ned.
De verschillen zijn ook concreet aanwezig: (en hoewel ik weet dat je niet op cijfertjes moet letten, kan ik toch niet nalaten dit even op te merken) onze gemeente telt 800 zielen van wie er 25 aan het H.A. gaan, de gemeente van mijn zus telt eveneens 800 zielen van wie er 250 aan het H.A. gaan.
Tomkoers en Meschianza, bedankt voor jullie reactie!

Terug naar “Archief”