Voorbede, geloof jij erin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2007 13:21

Atheist1984 schreef:Ja hehe, geloof en logica. Dat zijn 2 dingen die totaal met elkaar botsen.

Je moet dit eens lezen: Prof.dr. ir. A. van den Beukel
De dingen hebben hun geheim Gedachten over natuurkunde, mens en God
Uitgeverij Ten Have, Baarn
192 blz., paperback fl. 36,50
Zestiende druk
Voor nadere informatie:
http://www.ichthustref.nl/boeken/geloof ... nschap.htm

Van den Beukel geeft aan dat geloof en wetenschap, geloof en natuurkunde, heel goed samen kunnen gaan. Dat een mens die gelooft niet vlucht in iets onwerkelijks, zoals jij suggereert...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 13:21

Atheist1984 schreef:
Gerdien B. schreef:Weet je wat ik raar vind:

er zijn mensen die niets van God af willen weten, maar ze roepen Hem wel steeds ter verantwoording.

Ik niet. Ik wilde alleen laten zien dat gebed niet werkt. Zoals je waarschijnlijk wel door hebt geloof ik niet in een hogere macht/God.
dat was idd snel duidelijk 8)
Ik denk het tegen overgestelde en dat heb ik persoonlijk ondervonden. Dat ga ik niet aan de kant zetten voor 1 onderzoekje. Mijn persoonlijke ervaring laat ik voor gaan.

Een collega van mij gelooft ook niet in God, maar in een flits had ze toch gebeden omdat ze nogal over iets in zat. Daarna bleek het geen waar voor ze gebeden had ook zo te gaan. Sinds dien twijfelt ze aan het gebed. Daarvoor stond ze er net zo tegen over als jij.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Dat is een drogreden genaamd Ad hoc

voorbeeldje

De ad hoc drogreden geeft een uitleg achteraf die niet opgaat voor alle situaties.

Een voorbeeld:

Uitgaande dat God iedereen gelijk behandelt:

"God heeft mijn gebed verhoord en mijn vriendin genezen van kanker!"

- "Dus God zal ook anderen genezen van kanker?"

"Uh....Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"

noem het zoals je het wilt. Bij mij laat het juist mijn geloof groeien en versterken. Daardoor verwonder ik mij steeds meer over de bijzonderheid van God

Ik weet niet waarom Hij dit wel doet en dat ander niet. Wij zullen dat ook niet vatten hoe goed we ons best ook doen. Ik vertrouw er wel op dat God weet wat voor mij het beste is. Tot nu toe heb ik persoonlijk enorm veel steun aan het geloof gehad.

Ja steun. Dat is het enige. Maar is de waarheid omarmen niet beter dan valse hoop?

Hoezo valse hoop als ik aan de lijven odner vind dat het helpt?
Dit is voor mij de waarheid

We kunnen wel hele redenaties gaan houden over of bidden werkt, maar persoonlijk vind ik dat we dan het bidden tot God kapot maken.
Bidden is een hulpmiddel om te geloven in God.
Hoe meer je geloof gaat beredeneren hoe meer je het aan flarden trekt. geloof is niet te vatten met onze hersens, daarom heet het ook: geloof

Ja hehe, geloof en logica. Dat zijn 2 dingen die totaal met elkaar botsen.
[quote]
laat die 2 dan gescheiden van elkaar blijven
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 13:24

Atheist1984 schreef:Er zijn ook mensen die tot allah bidden en hetzelfde claimen. Dat bidden toch allah werkt. En geven ook voorbeelden netzoals die hier genoemd werden. Hoe verklaar je dat??

Allah betekend God
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:35

Riska schreef:Van den Beukel geeft aan dat geloof en wetenschap, geloof en natuurkunde, heel goed samen kunnen gaan. Dat een mens die gelooft niet vlucht in iets onwerkelijks, zoals jij suggereert...

Nee, dat leid tot pseudowetenschap. Weet je waarom? Omdat men al uitgaat van wat waar is en daar bewijs voor zoekt. Zo werkt de wetenschap niet. Men doet waarnemingen en men doet testen en daar trekt men conclusie's uit. Als die conclusie tegen het geloof in gaat, ja jammer.

Ik ben nu met een ander boek bezig. God als misvatting van prof richard dawkins.

Afbeelding

Hij laat duidelijk zien dat de kans dat God bestaat heel erg klein is.

Afbeelding

Prof richard dawkins.

Lees hier meer over het boek. En lees hier en hier wat over prof richard dawkins
Laatst gewijzigd door Atheist1984 op 04 feb 2007 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:38

Gerdien B. schreef:Allah betekend God

Maar ze bidden niet in jezus hun naam. En trouwens, vul elke andere God in die je maar kan verzinnen. Boedah, jupiter, mars enz enz. Daarvan claimen mensen ook dat ze door die god hun gebeden verhoorde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2007 14:06

Atheist1984 schreef:Er zijn ook mensen die tot allah bidden en hetzelfde claimen. Dat bidden toch allah werkt. En geven ook voorbeelden netzoals die hier genoemd werden. Hoe verklaar je dat??

Twee weken terug, 's avonds voor het slapen gaan.
Een islamitische vriend, vijftien jaar oud, vraagt aan mij: "Hebt u uw avondgebed al gedaan?"

Ik: "Nee, nog niet. Wou ik net aan gaan beginnen."

Hij: "Wilt u dan ook voor mij bidden? Ik bid altijd voor degenen die mij dierbaar zijn en dus ook voor u."

Ik (onder de indruk): "Is goed."

Ik heb daarna inderdaad ookl voor hem gebeden. Het was een interessante ervaring die mij sterkte in de overtuiging dat God en Allah dezelfde zijn.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 04 feb 2007 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 14:16

Gerdien B. schreef:dat was idd snel duidelijk 8)
Ik denk het tegen overgestelde en dat heb ik persoonlijk ondervonden. Dat ga ik niet aan de kant zetten voor 1 onderzoekje. Mijn persoonlijke ervaring laat ik voor gaan.

Ja dat vreesde ik al.

Ik moet gelijk aan 2 quote's denken van Friedrich Nietzsche.

"Faith: not wanting to know what is true."

en

"God is a gross answer, an indelicacy against us thinkers - at bottom merely a gross prohibition for us: you shall not think!"

Hoezo valse hoop als ik aan de lijven odner vind dat het helpt?
Dit is voor mij de waarheid

oh dear. Je geloof het nog echt ook. Je hebt namelijk 2 soorten gelovigen. De een gelooft echt in God en de ander gelooft in geloof, dus dat religie goed is. Kijk ik liet een expiriment zien waaruit blijkt dat gebed niet werkt. En het enige wat jij doet is excuusjes verzinnen om je ""waarheid"" waar te houden. Is dat niet een beetje slap??

Grappig is altijd dat mensen van hun eigen religie zeggen dat het allemaar waar is en de religie van een ander, dat is natuurlijk een dwaalleer. En is het niet toevallig dat de religie die waar is de religie is waar je mee bent opgevoed (dit is in de meeste gevallen zo) de juiste religie is. Toevallig he?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2007 14:24

Nee, dat leid tot pseudowetenschap. Weet je waarom? Omdat men al uitgaat van wat waar is en daar bewijs voor zoekt. Zo werkt de wetenschap niet. Men doet waarnemingen en men doet testen en daar trekt men conclusie's uit. Als die conclusie tegen het geloof in gaat, ja jammer.

Heb je het gelezen? Of alleen maar iets opgemaakt uit de titel bv. van het boek? Prof.Dr.Ir. A. van den Beukel is in de eerste plaats wetenschapper. Hij gaat alle dingen na die zijn broer - en dominee - te berde heeft gebracht. En komt tot de conclusie dat beide heel goed naast elkaar kunnen bestaan, meer nog, dat wetenschap geloof niet uitsluit.

Maar het is - dat heb ik gemerkt - heel moeilijk, zo niet onmogelijk, in gesprek te gaan met mensen die een vooringenomen standpunt hebben en niet bereid zijn om ook maar één suggestie dat het anders zou kunnen liggen, te overwegen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2007 14:35

Ik denk dat je uit moet kijken dat je met geloof de wereld gaat verklaren. In de eerste plaats is de Bijbel mijns inziens door geïnspireerde mensen geschreven die met de kennis van toen, in de culturele omstandigheden van toen en met hun eigen voorstellingsvermogen een en ander op Schrift gezet hebben. Net als de wetenschappers van nu wilden zij de wereld verklaren - waarom is iets zoals het is? De Bijbel is in zekere zin een verklarend wetenschappelijk werk met theorieën over hoe de wereld is geworden zoals zij is geworden. Het was bij alle volkeren destijds in die regio gebruikelijk om daar onderzoek naar te doen - het Gigamesj-epos uit Babylonië vertoont grote gelijkenissen met verhalen uit de Bijbel en ook de Koran heeft passages uit de Bijbel overgenomen.

Men moet niet vergeten dat veel boeken van het Oude Testament pas ten tijde van de Babylonische Ballingschap in hun (al dan niet) definitieve vorm zijn verschenen om het verstrooide volk zijn godsdienst niet te onthouden - de orale (mondelinge) overlevering voldeed niet meer. Echter, tussen Mozes en Babylon zitten meerdere eeuwen - mij maak je niet wijs dat er toen geen komma's en letters zijn verplaatst. Pas als een schriftelijke traditie tot stand komt, wordt ook het conservatisme in de hand gewerkt en daarmee in zekere zin de stilstand in een ontwikkeling: het geschreven woord wordt absoluut gemaakt - onfeilbaar waar.

Mijns inziens zou, als de Bijbel in 1773 zou zijn geschreven, de Bijbel er wellicht heel anders qua tekst en inhoud hebben uitgezien - ik geloof echter niet dat de achterliggende boodschap - God liefhebben boven alles en je naaste als jezelve - anders zou zijn geweest.

Terugkerend naar het gebed: ik neem aan dat God bestaat - een drieënig God, die conform het Nieuwe Testament als Christus aan ons verschenen is. Ik geloof meer en meer dat deze God zich aan iedereen persoonlijk openbaart op een voor die persoon te behapstukken manier. Dat is ook een reden dat ik ervan overtuigd geraakt ben, dat God, Allah en Imana hetzelfde Wezen zijn. Vandaar dat ik niet zo'n voorstander ben van al dat gehakketak op andere godsdiensten, kerkgenootschappen en wat dies meer zij - als ik hakketak, dan is dat niet op het geloof van een ander, maar op de wijze waarop het wordt uitgedragen. Ik word niet goed van Jehovah's Getuigen die mij als een onwetende ziel beschouwen, ik ben allergisch voor bulderende predikanten die mensen bang maken en ik ben allerminst gecharmeerd van een ongetrouwde Duitse herder met een mijter op die beweert dat hij ex cathedra de waarheid spreekt.

Ik gun iedereen zijn of haar manier van geloven, maar ik wens geen inmenging in mijn persoonlijke relatie met God. Dat is iets tussen God en mij en daar heeft niemand zich mee te bemoeien. Als ik in de ogen van anderen mijn relatie met God kapot maak of God mishandel, dan is dat nog geen reden dat God een blijf-van-Mijn-lijf-huis op hoeft te zoeken. Volgens mij is een relatie met God namelijk van een andere categorie dan een relatie met een geliefd mens. Als men vindt dat mijn liefje met opvallende blauwe plekken rondloopt, dan is er inderdaad reden om in te grijpen - dat is je maatschappelijke plicht. Echter, dit is niet te vergelijken met een relatie met God (althans, niet zoals ik Hem zie).

Bidden is voor mij een methode om met deze God te spreken en ik kan zeggen dat het bij mij tot op heden vooral verrijkend heeft gewerkt.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 feb 2007 14:39

Atheist1984 schreef:Ik ben nu met een ander boek bezig. God als misvatting van prof richard dawkins.

Hij laat duidelijk zien dat de kans dat God bestaat heel erg klein is.

En ook hij kan, net zo min als ieder ander, een doorslaggevend bewijs geven. :mrgreen:

Ik heb ook sterk de indruk dat de "tegenstelling" tussen geloof en wetenschap fanatiek door atheisten in het leven is geroepen en wordt gehouden. Ik zoek nu enkel nog naar de reden hiervoor.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 14:52

Cathy schreef:En ook hij kan, net zo min als ieder ander, een doorslaggevend bewijs geven. :mrgreen:

Ja dus? Dat je niet kan bewijzen dat God niet bestaat betekend niet dat hij wel bestaat. Dat is een drogreden namelijk het verwisselen van bewijslast. Jij claimt dat het universum op die manier in elkaar zit dus moet jij bewijzen dat het zo is. Niet ik.

Niemand kan bewijzen dat boedah niet bestaat dus bestaat boedah. Vul hier elke andere God in.

Moet je dit filmpje eens bekijken

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2007 14:54

Optimatus schreef:Twee weken terug, 's avonds voor het slapen gaan.
Een islamitische vriend, vijftien jaar oud, vraagt aan mij: "Hebt u uw avondgebed al gedaan?"

Hij: "Wilt u dan ook voor mij bidden? Ik bid altijd voor degenen die mij dierbaar zijn en dus ook voor u."

Ik (onder de indrul): "Is goed."

Ik heb daarna inderdaad ookl voor hem gebeden. Het was een interessante ervaring die mij sterkte in de overtuiging dat God en Allah dezelfde zijn.

Waarom sterkt jouw dit voorval je in de overtuiging dat JHWH en Allah dezelfde zijn?

Je hebt er dan bv. geen moeite mee een gebed wat de moslims bidden daaraan mee te doen? http://www.risallah.com/islam/gebed.php

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2007 14:58

Yael schreef:
Optimatus schreef:Twee weken terug, 's avonds voor het slapen gaan.

Ik (onder de indrul): "Is goed."

Waarom sterkt jouw dit voorval je in de overtuiging dat JHWH en Allah dezelfde zijn?

Je hebt er dan bv. geen moeite mee een gebed wat de moslims bidden daaraan mee te doen? http://www.risallah.com/islam/gebed.php

We hebben elk op onze eigen wijze gebeden.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 14:58

Riska schreef:Heb je het gelezen?

Nee, maar mischien moet je eens naar mijn argument kijken.

Of alleen maar iets opgemaakt uit de titel bv. van het boek? Prof.Dr.Ir. A. van den Beukel is in de eerste plaats wetenschapper. Hij gaat alle dingen na die zijn broer - en dominee - te berde heeft gebracht. En komt tot de conclusie dat beide heel goed naast elkaar kunnen bestaan,

Nee niet echt. Weet je waarom niet? Omdat wetenschap en religie 2 dingen zijn die totaal verschillend zijn. Wetenschap zet modellen op en probeerd ze te ontkrachten. Dus wetenschappers moeten constant kritisch kijken en met logica redeneren. Religie is het compleet het tegenovergestelde. Je moet er vanuit gaan dat God bestaat ookal is er totaal geen bewijs voor. Erger zelfs je moet tegen het bewijs in geloven, dan ben je pas een goed gelovige.

meer nog, dat wetenschap geloof niet uitsluit.

Wetenschap kan ook niet uitsluiten dat eenhoortjes bestaat. Alleen betekend dat niet dat ze wel bestaan natuurlijk.

Maar het is - dat heb ik gemerkt - heel moeilijk, zo niet onmogelijk, in gesprek te gaan met mensen die een vooringenomen standpunt hebben en niet bereid zijn om ook maar één suggestie dat het anders zou kunnen liggen, te overwegen.

Hoor wie het zegt. jij bent hier de gelovige ik niet. Ik sta open voor bewijs, en gelovige mensen zijn dat (meestal) niet. Het is zo, klaar punt uit. Waarom? Omdat mijn heilige boek dat zegt. Einde filosofie.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2007 14:59

Atheist1984 schreef:Moet je dit filmpje eens bekijken
*heeft in ieder geval weer gelachen vandaag*

Terug naar “Archief”