Voorbede, geloof jij erin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2007 09:20

sela schreef:denk dat mensen het soms weleens kunnen zeggen [ 'ik bid voor je'] omdat ze misschien niet heel goed weten wat ze moeten zeggen en iets liefs of bemoedigends willen zeggen.
anderszijds doe ik mensen en de kracht van het gebed tekort als dit het alleen is.

dat is precies wat ik bedoel....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2007 11:47

columbus schreef:bidden helpt!
mn vrouw en ik vormen met een aantal mensen uit de gemeente een gebedsgroepje en onze ervaring is dat er (mensenlijkerwijs gezien)onverklaarbare wonderen gebeurt zijn na (soms aanhoudend) gebed.

Zoals?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 feb 2007 11:53

Men heeft vorig jaar een onderzoek gedaan naar het effect van bidden uitgevoerd door de John Templeton Foundation

Als wetenschappers zich met de Bijbel gaan bemoeien staat de uitkomst bijvoorbaat vast. Ik ben overigens benieuwd op welke wijze het onderzoek is uitgevoerd en welke objectieve maatstaven daarbij zijn gehanteerd. Is dat misschien ook ergens terug te vinden? Op hun site kan ik dat zo direct niet zien.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 feb 2007 12:05

Cisca schreef:
mn vrouw en ik vormen met een aantal mensen uit de gemeente een gebedsgroepje en onze ervaring is dat er (mensenlijkerwijs gezien)onverklaarbare wonderen gebeurt zijn na (soms aanhoudend) gebed.

Zoals?

kan een voorbeeld noemen

na jaren van tobben is mijn schoonzus zwanger geworden. op zichzelf al een wonder want het zaad van mn broer is dramatisch slecht, eigenlijk onvruchtbaar, en mn schoonzus had meer vleesbomen in haar buik als bomen in het vondelpark bwv. jarenlang medische behandelingen gevolgd maar het lukte maar niet, ook werd er nog een eierstok bij haar weggehaald.
ze besloten nog 1 poging te wagen, en dat is gelukt. (op zichzelf al een gebedsverhoring)
ze was dus zwanger maar nu kwam een ander probleem, vleesbomen en cistes van wel 15 cm dreigden af te breken en zaten de vrucht in de weg.
er was weinig hoop en opereren was ook heel risicovol ivm bloedingen enz.
toen we dat hoorden hebben we hen dagelijks in gebed opgedragen en God gevraagd om uitkomst. Altijd Uw Wil geschiede.
na iets meer als een week nadat bekend was van die vleesbomen enz waren die op wonderlijke wijze verdwenen en is alles goed gekomen.
medisch gezien kon het niet maar het is toch gebeurd en wij zien daar gebedsverhoring in. het is genade van God.

laat ik wel zeggen dat echt niet alle gebeden zo direct worden verhoord, soms loopt het anders en moeten we zeggen dat God het anders heeft geleid dan wij dachten
zo kan ik nog meer zaken opnoemen waar een wonder is gebeurt. denk niet dat wij een wondergeloof erop na houden, we verwachtten wel dat God uitkomst zou geven maar hoe wisten we meestal niet.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2007 12:25

Dat is inderdaad heel apart, en mooi :D

Wetenschappelijk gezien is het ook niet verklaarbaar dat ik nog leef, toch denk ik dat het komt door m'n enorm doorzettingsvermogen en de enorme wilskracht om te leven, uiteraard ook door het positieve meeleven van anderen, dat geeft je een doel om voor te blijven vechten :)

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 12:52

mw schreef:God geeft geen rekenschap van Zijn daden af. Zulke onderzoeken is gewoon puur God uitlokken, en God laat gewoon niet met Zich sollen.

:mrgreen:

En als het onderzoek nou liet zien dat gebed wel werkt? Wat zou je dan zeggen? Dan zou je natuurlijk zeggen, zie je wel gebed werkt. Weet je wat Cognitieve dissonantie is??? Voorbeeld. Ik rook. En ik wil heel oud worden. Maar ik lees dat roken heel slecht voor je is. Dus verzin ik een excuus. Ik ken iemand die heel oud is geworden en rookt. Dus is roken niet zo slecht voor je als men zegt. Jij doet hetzelfde alleen dan met gebed. Gebed zou volgens de bijbel moeten werken. Test resultaten laten zien dat gebed niet werkt, erger nog, de groep waarvoor gebeden werd en het wist deed het slechter. Dus verzin je een excuus. God laat zich met zich sollen. Einde filosofie.

Omega schreef:Als wetenschappers zich met de Bijbel gaan bemoeien staat de uitkomst bijvoorbaat vast. Ik ben overigens benieuwd op welke wijze het onderzoek is uitgevoerd en welke objectieve maatstaven daarbij zijn gehanteerd. Is dat misschien ook ergens terug te vinden? Op hun site kan ik dat zo direct niet zien.

Hetzelfde geld ook bij jou.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:01

columbus schreef:kan een voorbeeld noemen

na jaren van tobben is mijn schoonzus zwanger geworden. op zichzelf al een wonder want het zaad van mn broer is dramatisch slecht, eigenlijk onvruchtbaar, en mn schoonzus had meer vleesbomen in haar buik als bomen in het vondelpark bwv. jarenlang medische behandelingen gevolgd maar het lukte maar niet, ook werd er nog een eierstok bij haar weggehaald.
ze besloten nog 1 poging te wagen, en dat is gelukt. (op zichzelf al een gebedsverhoring)
ze was dus zwanger maar nu kwam een ander probleem, vleesbomen en cistes van wel 15 cm dreigden af te breken en zaten de vrucht in de weg.
er was weinig hoop en opereren was ook heel risicovol ivm bloedingen enz.
toen we dat hoorden hebben we hen dagelijks in gebed opgedragen en God gevraagd om uitkomst. Altijd Uw Wil geschiede.
na iets meer als een week nadat bekend was van die vleesbomen enz waren die op wonderlijke wijze verdwenen en is alles goed gekomen.
medisch gezien kon het niet maar het is toch gebeurd en wij zien daar gebedsverhoring in. het is genade van God.

laat ik wel zeggen dat echt niet alle gebeden zo direct worden verhoord, soms loopt het anders en moeten we zeggen dat God het anders heeft geleid dan wij dachten
zo kan ik nog meer zaken opnoemen waar een wonder is gebeurt. denk niet dat wij een wondergeloof erop na houden, we verwachtten wel dat God uitkomst zou geven maar hoe wisten we meestal niet.

Ja maar je negeerd test resultaten. Het is een en blijft een drogredenatie hoor. Want er word miljoenen keren gebeden en een klein percentage word beantwoord. En als het beantwoord word zeg je, zie wel, gebed werkt. Maar van die andere keren dat er gebeden werd en er niks gebeurde daar hoor je niks van. Ik vraag me eigenlijk af waarom God die vrouw niet meteen zwanger liet worden ipv haar door dit soort elende door te laten gaan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 13:06

Weet je wat ik raar vind:

er zijn mensen die niets van God af willen weten, maar ze roepen Hem wel steeds ter verantwoording.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik weet niet waarom Hij dit wel doet en dat ander niet. Wij zullen dat ook niet vatten hoe goed we ons best ook doen. Ik vertrouw er wel op dat God weet wat voor mij het beste is. Tot nu toe heb ik persoonlijk enorm veel steun aan het geloof gehad.

We kunnen wel hele redenaties gaan houden over of bidden werkt, maar persoonlijk vind ik dat we dan het bidden tot God kapot maken.
Bidden is een hulpmiddel om te geloven in God.
Hoe meer je geloof gaat beredeneren hoe meer je het aan flarden trekt. geloof is niet te vatten met onze hersens, daarom heet het ook: geloof
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:08

Waarom word het gebed niet meteen beantwoord ipv dat je er heel vaak voor moet bidden?? In de bijbel staat toch dat als je in de naam van jezus tot God bid dat hij je gebeden beantwoord. En waarom worden sommige gebeden dan niet beantwoord terwijl duidelijk in de bijbel staat dat als je in de naam van jezus bid tot God dat hij je gebed beantwoord.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 13:09

Atheist1984 schreef:

Waarom word het gebed niet meteen beantwoord ipv dat je er heel vaak voor moet bidden?? In de bijbel staat toch dat als je in de naam van jezus tot God bid dat hij je gebeden beantwoord. En waarom worden sommige gebeden dan niet beantwoord terwijl duidelijk in de bijbel staat dat als je in de naam van jezus bid tot God dat hij je gebed beantwoord.

Ze worden wel beantwoord, maar niet altijd op de manier zoals jij het wilt. Volgens mij staat het God vrij om te bepalen op wat voor manier Hij iemand helpt als daar om gevraagd wordt.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2007 13:12

Zat vanmorgen te denken aan bidden.
Hoe doen we dat, als we zeggen dat we voor iemand bidden?
Echt specifiek gericht tot God - Here help die en die of genees die en die?
Of meer de hele dag(en) met iemand bezig zijn? Ergens op de achtergrond - en soms op de voorgrond - de gedachte aan die ene die we hebben gezegd dat we ervoor bidden?

Iemand zei ooit: Ik bid meer met de pet op, dan met de pet af. (dat was iemand die voor zijn beroep een uniform droeg).

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:13

Gerdien B. schreef:Weet je wat ik raar vind:

er zijn mensen die niets van God af willen weten, maar ze roepen Hem wel steeds ter verantwoording.

Ik niet. Ik wilde alleen laten zien dat gebed niet werkt. Zoals je waarschijnlijk wel door hebt geloof ik niet in een hogere macht/God.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Dat is een drogreden genaamd Ad hoc

voorbeeldje

De ad hoc drogreden geeft een uitleg achteraf die niet opgaat voor alle situaties.

Een voorbeeld:

Uitgaande dat God iedereen gelijk behandelt:

"God heeft mijn gebed verhoord en mijn vriendin genezen van kanker!"

- "Dus God zal ook anderen genezen van kanker?"

"Uh....Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"

Ik weet niet waarom Hij dit wel doet en dat ander niet. Wij zullen dat ook niet vatten hoe goed we ons best ook doen. Ik vertrouw er wel op dat God weet wat voor mij het beste is. Tot nu toe heb ik persoonlijk enorm veel steun aan het geloof gehad.

Ja steun. Dat is het enige. Maar is de waarheid omarmen niet beter dan valse hoop?

We kunnen wel hele redenaties gaan houden over of bidden werkt, maar persoonlijk vind ik dat we dan het bidden tot God kapot maken.
Bidden is een hulpmiddel om te geloven in God.
Hoe meer je geloof gaat beredeneren hoe meer je het aan flarden trekt. geloof is niet te vatten met onze hersens, daarom heet het ook: geloof

Ja hehe, geloof en logica. Dat zijn 2 dingen die totaal met elkaar botsen.
Laatst gewijzigd door Atheist1984 op 04 feb 2007 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 13:14

verschillend.

Zodra ik aan iemand denk, dan bid ik ook gelijk tot God voor die persoon.
Ook probeer ik voor die mensen te bidden in een moment die ik echt uit kies om te bidden. Het gevaar dan is wel, dat je voor verschillende mensen wilt bidden en dan vergeet ik er nog wel is ééntje.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 feb 2007 13:16

Er zijn ook mensen die tot allah bidden en hetzelfde claimen. Dat bidden toch allah werkt. En geven ook voorbeelden netzoals die hier genoemd werden. Hoe verklaar je dat??

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 feb 2007 13:16

Riska schreef:Of meer de hele dag(en) met iemand bezig zijn? Ergens op de achtergrond - en soms op de voorgrond - de gedachte aan die ene die we hebben gezegd dat we ervoor bidden?

Ik denk dat je dit hiermee mooi hebt gezegd. Tenminste, zo ervaar ik dat zelf vaak.

Terug naar “Archief”