Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 11:34

In de profetie van Ezechiël komt het zo voor ‘Heere HEERE’.
Hier wordt ook in de volheid gesproken door hoofd letters net eender als in HEEREN.
Ezechiël was gewoonlijk zo te spreken ‘Heere HEERE’ als hij iets naar Gods bevel verkondigen moesten. Ezechiël nu tot een profeet geroepen zijnde, wordt hiermede het vermogen gegeven om aldus te spreken, en ook verplicht om niets anders te spreken dan wat God tot hem gesproken had namelijk ‘De Wet’ wat ‘Het Verbond’ inhoudelijk is naar de belofte.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 11:43

Jantjes schreef:In de profetie van Ezechiël komt het zo voor ‘Heere HEERE’.
Hier wordt ook in de volheid gesproken door hoofd letters net eender als in HEEREN.
Ezechiël was gewoonlijk zo te spreken ‘Heere HEERE’ als hij iets naar Gods bevel verkondigen moesten. Ezechiël nu tot een profeet geroepen zijnde, wordt hiermede het vermogen gegeven om aldus te spreken, en ook verplicht om niets anders te spreken dan wat God tot hem gesproken had namelijk ‘De Wet’ wat ‘Het Verbond’ inhoudelijk is naar de belofte.

Prima, dat Heere HEERE begrijp ik, dat is de naam van onze Verbondsgod. Maar waarom wordt er dan in vredesnaam van gemaakt HeereN??????????????????????? Dat HeereN Komt NERGENS voor! Waarom moeten we nog anders gaan spreken en schrijven dan de SV dat al doet?
Je kunt niet volstaan met te zeggen: HeereN is het zelfde als Heere HEERE. Want waarom zeg je dat dan niet gewoon? Ik begrijp er geen klap meer van......... Kun je me vertellen wie er op het idee is gekomen om er maar wat anders van te maken als de Bijbel? Ik ben zeer benieuwd......... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2007 12:10

Misschien is het goed als we deze taalexercitie hier afbreken, danwel dat we in een ander topic hierover verdergaan?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 feb 2007 12:34

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 feb 2007 12:40

De Gereformeerde Gemeente als inspiratiebron voor nieuwe discussies. -:)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 13:59

Er is in de Ger.Gem.Ned. in Alblasserdam iets erg gebuurt heb ik vernomen.
Een man die zich wel op zeker hoogte uiterlijk aan de regels hield maar innerlijk een puur verrotte appel bleek te zijn. Hierin zie je maar weer dat niet alleen de uiterlijke kerk ‘De kerk’ blijkt te zijn maar de innerlijke, de geestelijke kerk de ware Kerk is. Dat de Bijbel persoonlijk voor jou Gods woord moet worden en een geestelijk groei moet doormaken in de vreze des HEEREN. ‘Doet alzo in de vreze des HEEREN, met getrouwheid en met een volkomen hart’ (2Kr 19:9). Uiterlijk zegt totaal nix, hoewel het erbij hoort. Ik heb te doen met de Ger.Gem.Ned van Alblassedam. Ik moet ze bijna condoleren, zeer verdrietig.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 feb 2007 14:05

Jantjes schreef:Er is in de Ger.Gem.Ned. in Alblasserdam iets erg gebuurt heb ik vernomen.
Een man die zich wel op zeker hoogte uiterlijk aan de regels hield maar innerlijk een puur verrotte appel bleek te zijn. Hierin zie je maar weer dat niet alleen de uiterlijke kerk ‘De kerk’ blijkt te zijn maar de innerlijke, de geestelijke kerk de ware Kerk is. Dat de Bijbel persoonlijk voor jou Gods woord moet worden en een geestelijk groei moet doormaken in de vreze des HEEREN. ‘Doet alzo in de vreze des HEEREN, met getrouwheid en met een volkomen hart’ (2Kr 19:9). Uiterlijk zegt totaal nix, hoewel het erbij hoort. Ik heb te doen met de Ger.Gem.Ned van Alblassedam. Ik moet ze bijna condoleren, zeer verdrietig.

Wat wordt verstaan onder een puur verrotte appel?
Ik ben met je eens dat de buitenkant er anders uit kan zien dan de binnenkant. maar is dat niet bij ons allemaal zo (bekeerd EN onbekeerd)? Het kan heel erg zijn wat er gebeurd is, maar ten diepste zijn wij allemaal verrot van binnen (vrije weergave Jantjes) doordat we dagelijks weer zondigen. Je hebt te doen met de GGiN van Alblasserdam, dat is goed, maar ze condoleren? Leg eens uit.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 feb 2007 14:06

Jantjes schreef:Er is in de Ger.Gem.Ned. in Alblasserdam iets erg gebuurt heb ik vernomen.
Dat komt overal voor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2007 15:11

johannes1 schreef:
marnix schreef:En ik lees nergens in de Bijbel dat mensen tot geloof willen komen maar dan tegen de apostelen zeggen: Maar... is het wel voor mij?

wat wil je dan met deze tekst: 16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Dat velen geen gehoor geven aan die roepstem van God. Die blijven op de brede wegm de gemakkelijke weg van zelf doen wat je leuk vindt, ipv dat ze de weg van de navolging van Christus, de smalle weg gaan. Ze gaan verloren omdat ze niet willen geloven, niet volharden. Kortom, wij moeten die weg wel gaan en volharden, en dan mogen we zeker zijn dat we niet alleen geroepen zijn, maar ook uitverkoren. Deze tekst mag je op Nederland toepassen bijvoorbeeld, maar niet op de gemeente bijvoorbeeld, zoals vaak wordt gedaan... Paulus noemt immers de gemeenten "uitverkorenen" en spreekt ze zo aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 feb 2007 15:33

Machiavelli schreef:
Dat komt overal voor.
Demas heeft de tegenwoordige wereld lief gekregen.. ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 16:47

Raido schreef:
Machiavelli schreef:
Dat komt overal voor.
Demas heeft de tegenwoordige wereld lief gekregen.. ;)

Daar zou je het inderdaad mee kunnen vergelijken want hij was ouderling!
Bij mij kwam 2 Peters 2 voor gedachten ik citeer alleen vers 13 en 14 Zij zullen het loon krijgen dat zij verdienen voor al het kwaad dat zij hebben gedaan. Zij vinden het heerlijk zich overdag aan van alles te buiten te gaan. Zij zijn een schande voor God en voor u. Terwijl zij bij u aan tafel zitten, bedenken zij wat hun volgende sluwe streek zal zijn. Zij zijn altijd op zoek naar vrouwen die met hen naar bed willen; zij krijgen nooit genoeg van de zonde; zij verleiden mensen die niet zo vast in hun schoenen staan; hun hele leven wordt beheerst door de hebzucht, maar zij zullen niet aan de straf ontkomen.
Hiermee is het nog zacht uitgedrukt maar zie het tevens een waarschuwing voor ons. Spr 3:3 Dat de goedertierenheid en de trouw u niet verlaten; bind ze aan uw hals, schrijf ze op de tafel uws harten. Bind ze aan uw vingeren. Je begrijpt het gaat hier over de wet!

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 02 feb 2007 17:47

Gekke dingen zijn ook hier niet onbekend. Zo nu en dan worden er wel eens slippertjes gemaakt, ook refo-hoge pieten zowel in kerken als in (chr.-refo.) organisaties. En dan moet je m.i. niet de gemeente condoleren maar juist bidden voor die man en voor de gemeente.

Bij te veel nadruk op uiterlijk kom je hier niet achter. Wat ik in reformatorische kerken mis, is echte geloofsbeleving. Er wordt vaak genoeg over je fouten gepreekt (en veel geroddeld) en over de wet. Maar met een uiterlijk geloof schiet je niets op. Als je ronddrijft in je fouten en nooit naar boven kijkt heb je daar niets aan. Christus zelf moet centraal staan. Door Hem kun je zalig worden. Dát is de zin van het leven! Ik geloof dat satan ook juist aanwezig is in de reformatorische kerken. Zolang de kerkgangers wat aanmodderen is 'ie blij.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 18:40

TKF schreef:
Wat ik in reformatorische kerken mis, is echte geloofsbeleving.
Zolang de kerkgangers wat aanmodderen is 'ie blij.

Wat is voor jou een ‘echte geloofsbeleving’ die je bij reformatorische mist en hoe zou je het uit moeten dragen zonder te modderen?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2007 18:42

Marnix schreef:
johannes1 schreef:
marnix schreef:En ik lees nergens in de Bijbel dat mensen tot geloof willen komen maar dan tegen de apostelen zeggen: Maar... is het wel voor mij?

wat wil je dan met deze tekst: 16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Dat velen geen gehoor geven aan die roepstem van God. Die blijven op de brede wegm de gemakkelijke weg van zelf doen wat je leuk vindt, ipv dat ze de weg van de navolging van Christus, de smalle weg gaan. Ze gaan verloren omdat ze niet willen geloven, niet volharden. Kortom, wij moeten die weg wel gaan en volharden, en dan mogen we zeker zijn dat we niet alleen geroepen zijn, maar ook uitverkoren. Deze tekst mag je op Nederland toepassen bijvoorbeeld, maar niet op de gemeente bijvoorbeeld, zoals vaak wordt gedaan... Paulus noemt immers de gemeenten "uitverkorenen" en spreekt ze zo aan.
Niet beledigend bedoel hoor Marnix maar het is een echt ‘vrijgemaakt’ antwoord.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 feb 2007 20:03

Nou nee hoor, dat is niet een typisch vrijgemaakt antwoord.
(overigens wel een antwoord waar ik het mee eens ben. Dat bewijst al dat het niet typisch vrijgemaakt is ;))
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”