Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 feb 2007 22:27

Kip in stukjes snijden bakken in wokolie
penne koken (of een ander soort pasta)
spinazie ala creme opwarmen, nadat het opgewarmd is er goudkuipje doorheen roeren (een flinke hoeveelheid)
pijnboompitjes bakken
en door elkaar husselen

echt heel erg lekker!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 01 feb 2007 23:10

rosekapje schreef:Kip in stukjes snijden bakken in wokolie
penne koken (of een ander soort pasta)
spinazie ala creme opwarmen, nadat het opgewarmd is er goudkuipje doorheen roeren (een flinke hoeveelheid)
pijnboompitjes bakken
en door elkaar husselen

echt heel erg lekker!

Het goudkuipje zou bij mij achterwege blijven (geen kaas voor Phox). Verder klinkt het erg lekker!

Misschien wat crème fraiche pakken als alternatief voor het goudkuipje...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 feb 2007 01:03

Kip = verse kippensoep :puh:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 08:47

Mmm lekker, Rosekapje!

Met kip maak ik soms kip met saté, gewoon simpel een pot chichen tonight saté gebruiken, veel kool erbij en rijst en kroepoek, voor de makkelijk dagen :)

Verder doe ik kip in de nasi die ik zelf maak.

En wat te denken van kip met kruidenpasta uit de oven, mjummmie.

Etc!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 02 feb 2007 09:25

Hippieblijhoofd schreef:heeft iemand hier een goed recept voor Pilaf?
Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe je dat maakt, maar ik ben wel benieuwd of jullie andere ideeen hebben :)

:roll: 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 09:35

Hippieblijhoofd schreef:
Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe je dat maakt, maar ik ben wel benieuwd of jullie andere ideeen hebben :)

Aahhh....
:mrgreen:

Ik maak nooit Pilaf, dus sorry!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 feb 2007 10:43

ik ga zo boodschappen doen want ik ga heerlijke erwtensoep maken voor vanavond hoe maken jullie die klaar en met wat voor vlees?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 10:46

liefie schreef:ik ga zo boodschappen doen want ik ga heerlijke erwtensoep maken voor vanavond hoe maken jullie die klaar en met wat voor vlees?

Dat is hier al eens aan de orde geweest, moet je ff teruglezen! Succes met het maken!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 feb 2007 11:13

Hippieblijhoofd schreef:

Pilaf is eigenlijk de rijstbasis die je met allerlei andere ingrediënten kan uitbreiden.
Ik maak meestal eerst deze basis.
Doe de rijst (bv paella-rijst) in een vergiet en spoel de rijst tot het water volkomen helder is. Laat de rijst goed uitlekken.
Snij de ui in dunne ringen en hak de knoflook fijn. Snij de tomaten in dikke plakken.
Verhit een goede olijfolie in een pan met een dikke bodem en bak hierin de uiringen glazig. Voeg de knoflook en de tomaten en de rijst toe en bak alles ± 3 minuten. Schep het regelmatig om.
Doe er wat geweekte saffraandraadjes bij en schep alles nogmaals goed om. Doe er zoveel bouillon bij tot het één vinger dik boven de rijst staat, voeg zout en peper naar smaak toe en breng het aan de kook. Kook de rijst op een laag vuur in ± 20 minuten gaar.
Doe er een paar handjes gewelde rozijnen, ananas of perzik door, eventueel geroosterde pijnboompitten of cashewnoten en laat het geheel 5 tot 10 minuten met het deksel op de pan nagaren.

Daarbij kun je dan eindeloos met vlees of vis variëren. Bijvoorbeeld in ketjap gemarineerde kippenpoten, stevige vissoorten, lamskotelet, lamsrug etc. De bouillon laat je afhangen van het bijgerecht. Dus als je kip gebruikt maak je een kippenbouillon enz.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 feb 2007 11:26

Mmmm Zareb, dat klinkt lekker!

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 02 feb 2007 12:30

Grappig Zareb. Wij maken het altijd heel anders en noemen het vervolgens ook Pilaf :lol:

Maar ik ga maar niet neerzetten hier hoe, want ik kan je recept niet overtreffen denk ik. Ik noem het vanaf nu maar huis-tuin-en keuken-Pilaf..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 feb 2007 13:15

Corine schreef:Grappig Zareb. Wij maken het altijd heel anders en noemen het vervolgens ook Pilaf :lol:

Maar ik ga maar niet neerzetten hier hoe, want ik kan je recept niet overtreffen denk ik. Ik noem het vanaf nu maar huis-tuin-en keuken-Pilaf..

Alles is te overtreffen!
Maar goed, zoals ik pilaf maak is het de huisvrouwen manier in Spanje.

Een variant daarop is een eenpans-gerecht:
Snij lamsvlees in stukken. Pel wat uien en snipper ze fijn. Verhit de olijfolie en fruit hierin de ui glazig en een paar spaanse pepertjes. Voeg daarna het vlees toe en bak het 10 minuten. Doe er daarna de tomaten bij en wat in grove stukken gesneden paprika en laat alles nog eens 20 minuten opstaan. Schenk er dan bouillon en saffraan bij en breng alles aan de kook. Strooi er rijst in en voeg nog wat zout toe. Leg het deksel op de pan en kook de rijst gaar. Voeg rozijnen en geroosterde pijnboompitten toe. En even laten nagaren.

Pilaf gerechten zijn er in allerlei soorten, beetje afhankelijk van het land waar het vandaan komt. Ook de rijst kan verschillen. In Spanje gebruiken we meestal de paellarijst, maar je kunt natuurlijk ook gewoon snelkookrijst gebruiken, moet je wel je kooktijd aanpassen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 feb 2007 15:49

Klinkt allemaal lekker zeg.

Houden jullie van wokken? Ik ga vanavond wokken in zo'n restaurant. 'k Ben benieuwd!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 feb 2007 15:51

Nog nooit eerder gedaan?

Ik vond persoonlijk de laatste keer het 'gewone' bakken in zo'n restaurant lekkerder dan het gewokte eten, o.a. door de sauzen die ze daar gebruikten. Maar dat zal ongetwijfeld per wokrestaurant verschillen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 feb 2007 15:53

Ja, één keer eerder. Dat was reuze gezellig omdat we het zelf gezellig maakten, maar het restaurant was supergroot en onpersoonlijk. Nu gaan we ergens anders, waar het gezelliger schijnt te zijn. Ik vond het eten redelijk. Dus ik ben benieuwd hoe het vanavond is!

Terug naar “Archief”