Hippieblijhoofd schreef:Hippieblijhoofd schreef:heeft iemand hier een goed recept voor Pilaf?
Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe je dat maakt, maar ik ben wel benieuwd of jullie andere ideeen hebben

Pilaf is eigenlijk de rijstbasis die je met allerlei andere ingrediënten kan uitbreiden.
Ik maak meestal eerst deze basis.
Doe de rijst (bv paella-rijst) in een vergiet en spoel de rijst tot het water volkomen helder is. Laat de rijst goed uitlekken.
Snij de ui in dunne ringen en hak de knoflook fijn. Snij de tomaten in dikke plakken.
Verhit een goede olijfolie in een pan met een dikke bodem en bak hierin de uiringen glazig. Voeg de knoflook en de tomaten en de rijst toe en bak alles ± 3 minuten. Schep het regelmatig om.
Doe er wat geweekte saffraandraadjes bij en schep alles nogmaals goed om. Doe er zoveel bouillon bij tot het één vinger dik boven de rijst staat, voeg zout en peper naar smaak toe en breng het aan de kook. Kook de rijst op een laag vuur in ± 20 minuten gaar.
Doe er een paar handjes gewelde rozijnen, ananas of perzik door, eventueel geroosterde pijnboompitten of cashewnoten en laat het geheel 5 tot 10 minuten met het deksel op de pan nagaren.
Daarbij kun je dan eindeloos met vlees of vis variëren. Bijvoorbeeld in ketjap gemarineerde kippenpoten, stevige vissoorten, lamskotelet, lamsrug etc. De bouillon laat je afhangen van het bijgerecht. Dus als je kip gebruikt maak je een kippenbouillon enz.