Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 11:08

Marnix schreef:
Raido schreef:Toch is wel grappig dat wij net als orthodoxe joden de Godsnaam niet gebruiken maar het net als hen vervangen door Adonai of de Naam des Heeren.

Ik zeg meestal Vader...

Maar Raido, de vraag staat nog: Waarin en waarom vertrouw je God niet?
Dat weet ik nog niet, eigenlijk. Maar 'gewoon' niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 feb 2007 11:16

Raido schreef:
Marnix schreef:
Raido schreef:Toch is wel grappig dat wij net als orthodoxe joden de Godsnaam niet gebruiken maar het net als hen vervangen door Adonai of de Naam des Heeren.

Ik zeg meestal Vader...

Maar Raido, de vraag staat nog: Waarin en waarom vertrouw je God niet?
Dat weet ik nog niet, eigenlijk. Maar 'gewoon' niet.

Ben je bang dat Hij niet doet wat Hij belooft? Als Hij je toezegt dat Hij de beloften, bij je doop gegeven, wil vervullen als je Hem daar om vraagt, dan ZAL Hij dat doen!
Dat vragen moet gebeuren met het hart zegt men dan. OK, maar als je dat niet kunt, bidt dan met je verstand. Van verstandelijk bidden komt vaak bidden met het hart.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 11:22

Ben je bang dat Hij niet doet wat Hij belooft? Als Hij je toezegt dat Hij de beloften, bij je doop gegeven, wil vervullen als je Hem daar om vraagt, dan ZAL Hij dat doen!
Nou ja, soort van. En gewoon de enorme christelijke verdeeldheid, vind het onbegrijpelijk dat er wereldwijd zo idioot veel kerken die allemaal zeggen de ware leer te verkondigen en toch verschillend zijn. Waarom zou God zoiets willen, en hoe weet je dat waar jij in geloofd de waarheid is?

Dat vragen moet gebeuren met het hart zegt men dan. OK, maar als je dat niet kunt, bidt dan met je verstand. Van verstandelijk bidden komt vaak bidden met het hart.
Dat zegt men inderdaad, ik moet eerlijk zeggen dat God vertoefd (maar dan moet je Hem verwachten). Nou ja, misschien dunkt het God goed om zich nog een keer aan mij te openbaren.

Maar dit gaat niet over de Gergem ;)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 feb 2007 11:34

Raido schreef:
Nou ja, soort van. En gewoon de enorme christelijke verdeeldheid, vind het onbegrijpelijk dat er wereldwijd zo idioot veel kerken die allemaal zeggen de ware leer te verkondigen en toch verschillend zijn. Waarom zou God zoiets willen, en hoe weet je dat waar jij in geloofd de waarheid is?

Dat zegt men inderdaad, ik moet eerlijk zeggen dat God vertoefd (maar dan moet je Hem verwachten). Nou ja, misschien dunkt het God goed om zich nog een keer aan mij te openbaren.

Maar dit gaat niet over de Gergem ;)

Nou, zijdelings wel. Dit komt dus in veel Gergems voor! Verwacht geen donderslag bij heldere hemel, verwacht ook geen vuurvlam of zoiets. God kan zich ook aan jou openbaren in het "ruisen van een zachte stilte". Bij Elia aan de beek was het ook zo. In het donderende geweld was God niet. In de stilte, dáár was God wel in! Hij kan de geleidelijke weg gaan, zoals zovaak voorkomt in de Bijbel. Je mag Hem verwachten (verbeiden zoals dat inderdaad zovaak genoemd wordt...)! Niet God verplichten om Zich te openbaren. Op de manier van:"U hebt het beloofd, nu MOET EN ZULT U DOEN ZOALS IK HET GRAAG WIL!" Maar eenvoudig God aan Zijn beloften herinneren. "U hebt het Zelf beloofd! U kunt niet liegen, volvoer Uw beloften dan ook in mijn hart en leven!" Pleiten op je doop met de hand op Zijn Eigen Woord!
(Tot zover de prediking.... :wink: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 11:55

Nou ja kijk, mijn twijfel gaat wat verder dan 'ik ben te zondig voor God', bij mij zit het veel meer richting 'wat is waarheid', waarom zou ik geloven in God, als Hij zich toch niet aan mij wil openbaren schijnbaar, al dat gepleit op beloften etcetra, nooit wat van gemerkt dat God is gedaan heeft.

Ach ja, dat komt natuurlijk weer door mij, ik wil het niet zien (zegt men dan).

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 feb 2007 12:05

Raido schreef:Nou ja kijk, mijn twijfel gaat wat verder dan 'ik ben te zondig voor God', bij mij zit het veel meer richting 'wat is waarheid', waarom zou ik geloven in God, als Hij zich toch niet aan mij wil openbaren schijnbaar, al dat gepleit op beloften etcetra, nooit wat van gemerkt dat God is gedaan heeft.

Ach ja, dat komt natuurlijk weer door mij, ik wil het niet zien (zegt men dan).

Je bent niet de enige die hiermee worstelt! Er zijn er meer, zeker weten! Alleen al in de Bijbel staan meerdere voorbeelden: Jona, Mozes, Elia. Ook zij zagen het allemaal niet meer. Het hoefde van hun ook niet meer. En toen, juist toen openbaarde God Zich! De vragen die jij hebt kwamen ook bij hun op, maar God liet ze niet vallen, ook al zagen ze zelf niets van God en merkten ze niets van dat Hij Zich openbaarde aan de mensen.
Dat waar jij mee worstelt, dat mag je ook bij God neerleggen, als je het er ook maar laat liggen! Leg het maar bij Hem neer, ook je "waaroms en jamaars" mag je Hem vertellen. Hij weet toch hoe zwak van moed, hoe klein wij zijn van krachten! Hij heeft je Zelf gemaakt! Dan kent Hij je beter dan wie ook, toch? Wat Zijn bedoeling is, ik weet het niet. Achteraf zul je het wel zien, maar da's nu wel heel makkelijk praten.... :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2007 12:22

Raido schreef:Nou ja kijk, mijn twijfel gaat wat verder dan 'ik ben te zondig voor God', bij mij zit het veel meer richting 'wat is waarheid', waarom zou ik geloven in God, als Hij zich toch niet aan mij wil openbaren schijnbaar, al dat gepleit op beloften etcetra, nooit wat van gemerkt dat God is gedaan heeft.

Dit doet me denken aan wat m'n wijkpredikant onlangs vertelde. Hij ging eens bij iemand op bezoek en kreeg daar tot z'n ontsteltenis te horen dat die persoon zich nog nooit geroepen had geweten. Dat is de blindheid ten top, aangezien je in de kerk als het goed is iedere zondag geroepen wordt door God.
Onlangs bij een avondmaalsdienst refereerde de predikant dan ook aan het gevoel dat mensen hebben om eerst een stem van God te moeten horen. Hij zei toen zoiets als: "Als u wacht op een stem van God, hier is die stem", waarna er een nodigende bijbeltekst volgde.
Als we niet geloven dat we door Gods Woord geroepen worden, zullen we er ook niet naar horen.

Enig idee hoe vaak de uitdrukking "hoort des Heeren Woord" in de Bijbel staat?
Heel vaak en het staat er niet voor niets. :)

Joh. 5:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2007 12:54

sommigen hebben het idee dat het een heel persoonlijke roeping moet zijn, wordt het naar de hele gemeente gedaan, dan is het vast niet voor jou bedoeld... dat denken is funest en nekt een hoop mensen in zwaardere kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 14:28

Marnix schreef:sommigen hebben het idee dat het een heel persoonlijke roeping moet zijn, wordt het naar de hele gemeente gedaan, dan is het vast niet voor jou bedoeld... dat denken is funest en nekt een hoop mensen in zwaardere kerken.
Of het nekt juist mensen in 'lichtere' kerken die veel meer als 'de kerk', 'whe the people' tot God komen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 feb 2007 14:42

Raido schreef:
Marnix schreef:sommigen hebben het idee dat het een heel persoonlijke roeping moet zijn, wordt het naar de hele gemeente gedaan, dan is het vast niet voor jou bedoeld... dat denken is funest en nekt een hoop mensen in zwaardere kerken.
Of het nekt juist mensen in 'lichtere' kerken die veel meer als 'de kerk', 'whe the people' tot God komen.

Dat gevaar is zeker niet denkbeeldig! Daarom is het ook van LEVENSbelang dat er gewaarschuwd wordt en gewaarschuwd BLIJFT wordt tegen de zonde. En dat er wordt opgeroepen tot geloof en bekering omdat je niet automatisch tot geloof komt als je gedoopt bent en/of in de kerk min of meer meedoet.
Het gevaar is inderdaad aanwezig dat men zich "erbij" rekent, maar het niet is. "Het is niet alles Israël wat Israël heet", Paulus waarschuwt daar al tegen, dus.... :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2007 14:48

Kijk maar uit straks springen de vrijgemaakten je hier op de nek, aangezien men er daar min of meer van overtuigd is dat je 'wedergeboren' bent of in iedergeval al een zaadje hebt bij je doop..

Dus, wie zegt mij; wat is de waarheid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2007 14:50

Raido schreef:Kijk maar uit straks springen de vrijgemaakten je hier op de nek, aangezien men er daar min of meer van overtuigd is dat je 'wedergeboren' bent of in iedergeval al een zaadje hebt bij je doop..

Dus, wie zegt mij; wat is de waarheid.

Onder andere dit:

Joh. 5:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Alle menselijke constructies eromheen kun je verder vergeten.
Je zult het toch echt alleen met het Woord van God moeten doen, want dat is de waarheid.

Het gekke is dat je zegt God niet te vertrouwen, terwijl als je wat verder vraagt, je twijfel bij de menselijke interpretaties lijkt te zitten (al die verschillen in kerken bijvoorbeeld).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2007 15:39

Inderdaad. De waarheid is dat je moet geloven. Gedoopt of niet, als je niet gelooft heb je daar niets aan. Dat zegt de Bijbel op honderden plaatsen... maar mensen hebben bedacht dat dat wel erg makkelijk en goedkoop is en hebben het allemaal wat exclusiever gemaakt. Geloven is tegenwoordig niet meer voldoende, daar moet veel meer bij komen... terwijl wedergeboorte gewoon het moment is waarop je echt gaat geloven. Als er echter vrijgemaakten zijn die niet geloven, die gewoon uit gewoonte naar de kerk gaan en denken dat het allemaal wel goed zit, zitten ze fout, ze geloven immers niet. Het gaat om geloof en niet om al die andere zaken. Kortom, jij mag zeker zijn als je gelooft dat God Jezus als Verlosser gaf en ook jou wil redden. En ik lees nergens in de Bijbel dat mensen tot geloof willen komen maar dan tegen de apostelen zeggen: Maar... is het wel voor mij?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 feb 2007 16:58

Ik vraag mij af wat wordt door sommigen verstaan door ‘Hoort des HEEREN woord’ (zoals elbert het zei). Even terug werd er gedacht dat ik een vergissing maakte met ‘HEEREN’ met een N er achter. Maar dat is geen vergissing want ‘Des HEEREN’ ziet op zijn Verbondsnaam die boven de ark tegenwoordig was en zich aldaar openbaarde. 1Sa 4:4 Het volk dan zond naar Silo, en men bracht van daar de ark des verbonds des HEEREN der heirscharen, die tussen de cherubim woont.

Velen denken dat ‘des HEEREN woord’ de Bijbel is, maar dat is niet zo want het is: ‘wat tussen de cherubim woont’ dat zijn de geboden die weliswaar in de Bijbel staan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 feb 2007 20:38

marnix schreef:En ik lees nergens in de Bijbel dat mensen tot geloof willen komen maar dan tegen de apostelen zeggen: Maar... is het wel voor mij?

wat wil je dan met deze tekst: 16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Terug naar “Archief”