Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2007 13:07

Jantjes schreef:
marina87 schreef:
Jantjes schreef:
Klaas schreef:
Jantjes schreef:En schuld werkt wedergeboorte
Wedergeboorte werk geloof in Hem
Geloof geeft zaligheid.

Schuld bewerkt wedergeboorte? Ik dacht dat Gods Geest dat deed?
Ik vind het jammer dat de Ger.Gem. dat ook inderdaad en menigmaal zegt, het brengt je namelijk in de war. Natuurlijk is het zo dat Gods Geest werkzaam is en brengt weldegelijk ontdekking maar het probleem in deze is dat je kunt gaan zitten wachten op deze werking en dat is verkeerd. De wet breng je in de schuld en de schuld wedergeboorte en natuurlijk door de werking van Zijn Geest maar niet en nooit bij wedergeboorte of Gods Geest beginnen want dat zijn werkingen die er inderdaad zijn maar achteraf bezien worden en niet vooraf, sterker nog! Gods Geest is de eerste die werkt in een mensen hart maar niet vooraf.

Dat is nu juist het misverstand. Als je bidt mag je ook verwachten dat Hij het doet. Dat heeft Hij beloofd in Zijn Woord. God heeft alles al gedaan voor de mensen, Hij is voor onze zonden gestorven. De mensen zijn zich vaak veel te weinig bewust van de kracht van Gods Geest.
Ik weet niet of het inderdaad een misverstand/onduidelijkheid is.
Het is natuurlijk wel zo dat al mogen wij ‘verwachten’ in bidden en de wet bewaren, wij er nochtans geen recht op hebben terwijl het weer wel belooft wordt in het verbond. Ik denk dat daar meer het knelpunt is dus tussen verwachten en ontvangen en daar is bij de Ger.Gem. al menigmaal een kerkscheuring door gekomen/ontstaan.

God belooft het niet voor niets. En we hebben er uit onszelf geen recht op, maar als we ons op Christus beroepen wel. Hij betaalde de straf, dankzij Hem mogen we vrij van schuld voor God staan. Daarom zegt de Bijbel dat ieder die in Hem gelooft, behouden wordt... en het recht van het zoonschap heeft gekregen. Dankzij Christus staan we weer in het recht. En wie in zijn naam bidden mogen dan ook zeker weten dat God zal geven wat wij Hem vragen, aldus onze Verlosser zelf!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 jan 2007 16:44

Marnix schreef:
goofy1978 schreef:dat je niet in Jezus kan geloven tezij het je uit de hemel gegeven word.
petrus geloof kwam van God vandaan dat van judas van hemzelf.

Joh 10,1
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

en veel zijn er die zelf over de muur heen klimmen en zonder door de enge poort te zijn gekomen bij Jezus zijn.
en denken dat ze gered zijn.
enge poort is eens met God naar de hel te gaan, kan je nog een engere poort of een smallere weg verzinnen?
en dat kan geen enkel mens uit zichzelf dat zal je uit de hemel gegeven moeten worden.

Dat betekent enge poort niet. Dat heb je zelf bedacht of je aan laten praten, en je hebt er geen bijbelse argumentatie voor, dat was al wel duidelijk. Inderdaad, God moet het alles geven... maar Hij geeft niet dat je het met Hem eens met dat je naar de hel gaat, want God wil je daar juist niet hebben, Hij wil je redden en daarom overtuigt Hij je van zonde EN verlossing.

wat betekent enge poort dan volgens jou?
Jezus aannemen en geloven is niet erg eng.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2007 16:54

Is geloven en Jezus aannemen niet eng? Vandaar dat heel de wereld masaal Jezus volgt. Geloven en Jezus aannemen doe je niet uit jezelf kan ik je vertellen. De brede weg is veel makkelijker van nature. Pas toen God in mijn leven kwam wilde ik Hem volgen, en nee zo makkelijk is dat niet.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 30 jan 2007 18:02

zo zwaar zal het toch niet zijn dit zegt Jezus er zelf van.

28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig [11:29] Ps 45:5.ben en nederig van hart; en [11:29] Jer 6:16.gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want [11:30] 1 Joh 5:3.Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2007 18:16

Naar Jezus vluchten doe je niet uit je zelf op een goeie dag. Dat doe je als je Hem nodig hebt. Hij heeft voor onze zonde en schuld betaald. Dat houdt in dat je inziet dat je een zondig mens bent en zonder Jezus niet bij God kan horen. Van jezelf wil je dat echt niet inzien, hoe leg ik dat uit, het deed me gewoon niets, dood.

Flower23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flower23 » 30 jan 2007 20:55

Jantjes schreef:
Klaas schreef:
Jantjes schreef:En schuld werkt wedergeboorte
Wedergeboorte werk geloof in Hem
Geloof geeft zaligheid.

Schuld bewerkt wedergeboorte? Ik dacht dat Gods Geest dat deed?
Ik vind het jammer dat de Ger.Gem. dat ook inderdaad en menigmaal zegt, het brengt je namelijk in de war. Natuurlijk is het zo dat Gods Geest werkzaam is en brengt weldegelijk ontdekking maar het probleem in deze is dat je kunt gaan zitten wachten op deze werking en dat is verkeerd. De wet breng je in de schuld en de schuld wedergeboorte en natuurlijk door de werking van Zijn Geest maar niet en nooit bij wedergeboorte of Gods Geest beginnen want dat zijn werkingen die er inderdaad zijn maar achteraf bezien worden en niet vooraf, sterker nog! Gods Geest is de eerste die werkt in een mensen hart maar niet vooraf.

Hoe kan je wedergeboren worden? (Ik gebruik zelf niet die term als zijnde dat daar de bekering of omkering of geloof mee wordt bedoeld) Dat kan je toch alleen door Gods Geest?! Als je zegt dat je schuld tot wedergeboorte werkt, dan moet je hard, heel hard werken. Mensenwerk is dat dan in dat geval en een onderschatting van Gods werk. Hij is het die ons tot Zich trekt met koorden van liefde. Zonder Hem komen we nooit tot Hem, hoe hard we ook werken. Het is God die in ons hart een liefde legt om Hem te zoeken. Hij is altijd de eerste. Hij werkt ook vooraf. Als je zegt dat Hij wel de eerste is die werkt, maar niet vooraf werkt, zeg je daarmee dat de mens toch lekker de eerste is. En dat is juist een teken van ongeloof. Daarmee zeg je dat je het als mens toch stiekem zelf hebt moeten doen. Ware liefde tot God zal altijd bekennen dat Hij het was die de Eerste was. Hem komt alleen die eer toe! Door te stellen dat iets van ons (schuld) werkt, stellen we ons hoger dan God... Iets wat we in het paradijs ook al hebben gedaan....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2007 22:26

goofy1978 schreef:
Marnix schreef:
goofy1978 schreef:dat je niet in Jezus kan geloven tezij het je uit de hemel gegeven word.
petrus geloof kwam van God vandaan dat van judas van hemzelf.

Joh 10,1
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die niet ingaat door de deur in den stal der schapen, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar.

en veel zijn er die zelf over de muur heen klimmen en zonder door de enge poort te zijn gekomen bij Jezus zijn.
en denken dat ze gered zijn.
enge poort is eens met God naar de hel te gaan, kan je nog een engere poort of een smallere weg verzinnen?
en dat kan geen enkel mens uit zichzelf dat zal je uit de hemel gegeven moeten worden.

Dat betekent enge poort niet. Dat heb je zelf bedacht of je aan laten praten, en je hebt er geen bijbelse argumentatie voor, dat was al wel duidelijk. Inderdaad, God moet het alles geven... maar Hij geeft niet dat je het met Hem eens met dat je naar de hel gaat, want God wil je daar juist niet hebben, Hij wil je redden en daarom overtuigt Hij je van zonde EN verlossing.

wat betekent enge poort dan volgens jou?
Jezus aannemen en geloven is niet erg eng.

Over de smalle weg en enge poort is altijd geleerd als "moeilijke weg". Denk aan de afbeelding over de brede weg en de smalle weg... de brede weg zonder veel bochten enzo, de smalle weg vol kuilen, heuvels etc. De SV (kanttekeningen) zegt bij "nauw" : Dat is, niet alleen ten aanzien van de nauwe gehoorzaamheid, die God van ons eist, maar ook omdat hij is vol van verdrukking en zwarigheid.

Spurgeon in het boekje "de enge poort":

Zij hebben vaak een lange weg afgelegd om te komen waar zijn nu zijn; en de koninklijke weg die zij nu zoeken, ligt vlak voor hen. Waarom betreden zijn niet terstond deze Weg? Zij hebben daarvoor vele redenen; en dwaas als die redenen zijn, is er een wijs man nodig om die alle te beantwoorden. Slechts God Zelf kan de dwaasheid wegnemen en hen ertoe bewegen, die grote en allesbeslissende stap te doen. De Heere werkt nog steeds door middelen en dit boekje is geschreven in de ernstige verwachting, dat Hij daarmee iets kan doen voor het gezegende doel: zoekers te brengen tot een rechtstreeks, eenvoudig vertrouwen op de Heere Jezus.

Goede lezing hierover:

http://www.jongerenavonden.nl/folders/g ... epoort.doc

En een stukje van Refoweb, van Ds. Heikamp":

Dwaalt niet. We willen ook inkeren tot onszelf. Wat de Apostel toeroept aan de Galaten geldt ook voor ons. Dwaalt niet betekent hier: zich bedriegen, zichzelf misleiden. De kanttekening zegt: dat is, wilt uzelf niet ijdellijk inbeelden of laten wijsmaken.
Paulus waarschuwt dus ernstig om ons daardoor voor verleiding en zielsbedrog te bewaren. Wat een getrouwe dienstknecht van Jezus Christus. Hij heeft zielen zien verdwalen, door een verkeerde leer, op weg en reis naar de eeuwigheid. We kunnen dus dwalen en verdwalen voor de eeuwigheid. In de christenreis naar de eeuwigheid van Bunyan ontmoette hij meneer Formalist en Hypocriet. Zij wandelen ook op de weg naar Sion en dachten binnen te komen, maar zij waren niet door de enge poort gegaan, die aan het begin van de weg was. Zij waren van elders ingeklommen. Beiden dwaalden, zodat zij voor eeuwig verdwaalden. Ons gebed mag wel zijn: doorgrondt mij, o God en ken mijn hart.

Het gaat dus om niet dwalen, maar recht achter Jezus aangaan. En niet om "het met God eens worden dat je naar de hel gaat". Geen enkele oudvader heeft dat ooit geleerd.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jan 2007 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 jan 2007 22:29

Flower23 scbreef:
Hoe kan je wedergeboren worden? (Ik gebruik zelf niet die term als zijnde dat daar de bekering of omkering of geloof mee wordt bedoeld) Dat kan je toch alleen door Gods Geest?! Als je zegt dat je schuld tot wedergeboorte werkt, dan moet je hard, heel hard werken. Mensenwerk is dat dan in dat geval en een onderschatting van Gods werk. Hij is het die ons tot Zich trekt met koorden van liefde. Zonder Hem komen we nooit tot Hem, hoe hard we ook werken. Het is God die in ons hart een liefde legt om Hem te zoeken. Hij is altijd de eerste. Hij werkt ook vooraf. Als je zegt dat Hij wel de eerste is die werkt, maar niet vooraf werkt, zeg je daarmee dat de mens toch lekker de eerste is. En dat is juist een teken van ongeloof. Daarmee zeg je dat je het als mens toch stiekem zelf hebt moeten doen. Ware liefde tot God zal altijd bekennen dat Hij het was die de Eerste was. Hem komt alleen die eer toe! Door te stellen dat iets van ons (schuld) werkt, stellen we ons hoger dan God... Iets wat we in het paradijs ook al hebben gedaan....

Gods Geest werkt de wedergeboorte in vergelijking als het darm spijsverteringkanaal in jou lichaam werkzaam is. De spijzen worden verteerd en opgenomen in jou lichaam maar je merkt dat niet op, alsdan wanneer het zich aan meld als het verteerd is. Het is een zwakke vergelijking maar alzo werkt Gods Geest de wedergeboorte in een mensenziel. Maar het probleem doet zich namelijk voor dat als je zegt of verkondigd dat Gods Geest de wedergeboorte werkt wel waar is, maar op een verkeerde manier gebracht wordt voor een ongewassen hart. daarom moeten wij ook niet bij een wedergeboorte of de werking van Gods Geest beginnen maar bij de wet dat is Bijbels. Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2007 22:33

we moeten bij Christus beginnen... de wet is een middel die ons op Hem wijst. Maar er staan voorbeelden in de Bijbel van mensen die tot geloof kwamen zonder dat ze eerst de wet kenden... Denk aan de cipier van Filippi.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 jan 2007 08:58

Marnix schreef:we moeten bij Christus beginnen... de wet is een middel die ons op Hem wijst. Maar er staan voorbeelden in de Bijbel van mensen die tot geloof kwamen zonder dat ze eerst de wet kenden... Denk aan de cipier van Filippi.
Dat is absoluut onmogelijk Marnix, de wet is geen middel! Christus wordt wel Middelaar genoemd maar de wet niet! Het einde van de wet is Chritus en die wet blijft! Wat jij zegt is net eender als eten zonder spijzen of lopen zonder benen, je haalt de kern uit de christen weg als je zegt bij Christus te kunnen beginnen. Ook al staat er van veel mensen in de Bijbel niet omschreven dat zij armen en benen hebben gaan wij er wel vanuit dat ze aanwezig waren en dat zij ook allemaal gegeten hebben. De stokbewaarder riep van te voren uit: ‘wat moet ik doen, opdat ik zalig worde’ en als dat er niet is kom je niet bij Christus. Christus heeft gezegd Ik ben de weg de waarheid en het leven, gaat daarom die weg volgen en gaat daar niet staan staren. Christus heeft gezegd ik ben de deur der schapen, gaat daarom die deur binnen en volg die schapen enz. die weg volgen is de weg van de bewaring van de wet die op de zaligheid uitloopt.1Jo 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 jan 2007 09:33

Jezus zei: heb de Here uw God lief met heel uw hart, ziel en verstand en uw naaste als uzelf.
Dát is de hele wet en de profeten.

Hoezo die begint niet bij Christus, Jantjes?
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jan 2007 10:10

Ik zou toch wel willen weten waar staat dat 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf' de gehele wet en de profeten is. Ik kan in zowel de Statenvertaling als de NBV dat niet vinden, wel deze twee uitspraken.

Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf:

1. Daaraan hangt de gansche wet en de profeten/Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.

Kortom wat Jezus doet is de twee grondbeginselen in de Wet en in God benoemen en dat zijn dus:

1. Gods eer boven alles
2. Liefde voor je naaste

Daarop is de hele wet gegrond, het Jodendom en het christendom hebben altijd dat onderscheid gemaakt. De eerste 4(christendom) of de eerste 5(jodendom) geboden gaan over 'God lief te hebben boven alles' en dat houdt in:

Eerste tafel van de Wet
1. Ik ben de eeuwige uw god die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
2. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
3. Gij zult de naam van de eeuwige uw god, niet ijdel gebruiken.
4. Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
5. Eer uw vader en uw moeder.

Tweede tafel van de Wet
6. Gij zult niet doodslaan.
7. Gij zult niet echtbreken.
8. Gij zult niet stelen.
9. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10. Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Zo is de traditionele joodse verdeling waarbij het 5e gebod valt onder het eren van God, omdat God jou ouders geeft zijn deze personen stadhouders van God en moet jij die gehoorzamen en eren tenzij hun geboden ingaan tegen de wet (dus tegen God zelf). Binnen het christendom zetten we het 5e gebod vaak bij de geboden voor het liefhebben van je naaste.

De rest van de Bijbel en de omgang met mensen en met God komt allemaal terug op die wet, ook de andere wetten komen voort uit de liefde van God voor mensen of is tot eer Zijn heiligheid. De twee uitspraken van Christus zijn dus de basis voor de wet, de tien geboden in ons geval en vroeger de hele wetgeving voor de joden.

Aan de andere kant kun je wel stellen dat als jij God lief hebt boven alles je de 5 geboden zult (proberen) te houden en dat als je jou naaste lief hebt als jezelf dat je dan de laatste 5 geboden ook (probeerd te houden. Maar het klonk nu een beetje als 'dit in plaats van de wet, en dat is naar mijn overtuiging niet het geval'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2007 10:21

Jantjes schreef:
Marnix schreef:we moeten bij Christus beginnen... de wet is een middel die ons op Hem wijst. Maar er staan voorbeelden in de Bijbel van mensen die tot geloof kwamen zonder dat ze eerst de wet kenden... Denk aan de cipier van Filippi.
Dat is absoluut onmogelijk Marnix, de wet is geen middel! Christus wordt wel Middelaar genoemd maar de wet niet! Het einde van de wet is Chritus en die wet blijft! Wat jij zegt is net eender als eten zonder spijzen of lopen zonder benen, je haalt de kern uit de christen weg als je zegt bij Christus te kunnen beginnen. Ook al staat er van veel mensen in de Bijbel niet omschreven dat zij armen en benen hebben gaan wij er wel vanuit dat ze aanwezig waren en dat zij ook allemaal gegeten hebben. De stokbewaarder riep van te voren uit: ‘wat moet ik doen, opdat ik zalig worde’ en als dat er niet is kom je niet bij Christus. Christus heeft gezegd Ik ben de weg de waarheid en het leven, gaat daarom die weg volgen en gaat daar niet staan staren. Christus heeft gezegd ik ben de deur der schapen, gaat daarom die deur binnen en volg die schapen enz. die weg volgen is de weg van de bewaring van de wet die op de zaligheid uitloopt.1Jo 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Ehm, je moet wel onderscheid maken tussen middel en Middelaar. Dat is nogal een verschil. De cipier riep niet "wat moet ik doen om zalig te worden"... je haalt 2 verhalen door elkaar. Maar goed, de Joden vroegen dat wel aan Petrus... en petrus begon niet ze te wet voor te houden, hij wees op Christus. De wet wijst op Christus, maar Christus wijst ook op de wet. Wie in Hem gelooft gaat ook Gods geboden bewaren. Wie zijn geboden bewaart BLIJFT in Hem. Dat gaat dus om het christen zijn, niet om mensen die eerst zijn geboden moeten proberen te bewaren voordat Christus in hen komt wonen. Natuurlijk kan dat wel zo zijn, mensen kunnen de wet proberen te houden maar dat niet kunnen en zo bij Christus uitkomen, maar mensen kunnen ook Christus leren kennen, in Hem gaan geloven en dan doordat ze de wet niet kunnen houden steeds meer hun afhankelijkheid van Hem ontdekken.

Of pleit jij dan voor een evangelisatie waarin we mensen de wet preken in plaats van Christus als verlosser... sturen we dan mensen weg met de boodschap: Ga maar de wet proberen te houden, dan kom je vanzelf bij Christus uit?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2007 10:23

Raido, het is de samenvatting van de wet. Ieder gebod valt onder "God liefhebben met al je mogelijkheden" of onder "Je naaste liefhebben als jezelf"

Het is dus een samenvatting van heel de wet en de profeten, daar draait het om... en de geboden zijn daar de uitwerking van. Wie God liefheeft misbruit zijn naam niet, wie zijn naaste liefheeft spreekt geen vals getuigenis etc.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 jan 2007 10:34

Aan de andere kant kun je wel stellen dat als jij God lief hebt boven alles je de 5 geboden zult (proberen) te houden en dat als je jou naaste lief hebt als jezelf dat je dan de laatste 5 geboden ook (probeerd te houden. Maar het klonk nu een beetje als 'dit in plaats van de wet, en dat is naar mijn overtuiging niet het geval'.

Dat laatste heb ik nooit beweerd en ook nooit zo bedoeld.
Het is juist het eerste deel wat ik hier heb gequote waar ik het ontzettend mee eens ben.
Júist door God lief te hebben en je naaste als jezelf zul je gaan streven naar de wet. En als christen mag je er ook op gewezen worden dat dit van je wordt verwacht.
Ik haalde dat alleen maar aan om de uitspraak van Jantjes tegen te spreken die beweerde dat de wet altijd eerst voor Christus komt en ik denk op basis van wat ook jij zegt dat dat dus niet zo is.
Christus is door die wet heen gestapt. Juist omdat wij als mensen nooit volledig aan die wet zullen kunnen voldoen is Hij aan het kruis gestorven om ons te vergeven. Alleen al op basis daarvan kun je nooit zeggen dat Christus pas ná de wet komt.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”